نگاهی به وضعیت نا‌به‌سامان بازار لوازم یدکی خودرو

 

نگاهی به وضعیت نا‌به‌سامان بازار لوازم یدکی خودرو

 
بررسی بازار لوازم یدکی پایتخت حاکی از گرانی و کمیابی قطعات اکثر خودروهاست، این کمبودها در خودروهای پرتیراژ داخلی مانند پراید، سمند و پژو 405 کمتر مشهود است، اما دیگر خودروها اوضاع جالبی ندارند. آشفته بازار لوازم یدکی به کابوس خودروسواران تبدیل شده و گرانی و کمبود قطعات سایه سنگینی بر روی بازار انداخته است. اما علت گرانی لوازم یدکی چیست؟
 
یکی از خریدران لوازم یدکی گفت: «بازار لوازم یدکی خودرو نیاز به نظارت جدی دارد. دو سه روزی بود که به شدت درگیر خرید یکی دو قطعه بودم، اما در نهایت با سختی بسیاری توانستم آنها را خریداری کنم.»
 
به گفته این خریدار، قطعه در بازار لوازم یدکی به شدت کاهش یافته و علاوه بر این در بازار قطعه تقلبی بیداد می‌کند و این موضوع مشکلات زیادی را برای خریداران ایجاد کرده است.
 
افزایش 2 تا سه برابری قیمت در شرایط فعلی بازار،کسب و کار عادی را  تحت الشعاع قرار داده و شاهد این هستیم متقاضیان خرید قطعات خودرو به دلیل گرانی لوازم یدکی از خرید این قطعات امتناع می کنند.
 
او ادامه داد: «اگر با مدیران ایساکو صحبتی شود در خصوص تامین قطعات می‌توانند مشکل را رفع کند. چرا در حال حاضر  بازار به این حد بلاتکلیف است؟
همچنین بسیاری از فروشندگان بازار لوازم یدکی هم عنوان می‌کردند که قطعه اصل در بازار موجود نیست، اگر طالب نمونه تقلبی باشید آسانتر می‌توانید قطعه را خریداری کنید، اما قطعه تقلبی کارایی لازم را ندارد.»
 
موضوع را از چند فروشنده لوازم یدکی پیگیر شدم و بیشتر آنها کمیاب و نایاب شدن قطعات را ناشی از عدم تولید قطعه سازان عنوان کردند. همین موضوع گرانی لوازم یدکی را نیز به دنبال دارد.
 
یکی از فروشندگان لوازم یدکی گفت: «برخی از قطعات کمبود اساسی در بازار دارند و دلیل آن هم گرانی است. بسیاری از همکارانم به دلیل افزایش قیمت قطعه از فروش این قطعات خودداری می‌کنند.»
 
او بیان کرد: «وجود قطعات تقلبی در بازار مشکلات زیادی را برای خریداران به وجود آورده است. قطعاتی با کیفیت ضعیف که خریداران از این رویه شکایت‌های زیادی دارند. کمبود قطعه اصلی و گران بودن آن باعث می‌شود قطعات تقلبی در بازار زیاد شوند و در نتیجه زمانی که از این قطعات تقلبی استفاده شود، خرابی زود هنگام خودرو دور از انتظار نیست. نیاز است در بازار نظارت بیشتری صورت گیرد تا قطعات تقلبی کمتر شود.»
 
به گفته کارشناسان، موانع تامین مواد اولیه، مشکلات قطعه‌سازان برای تولید و عرضه، زمینه کمبود، گرانفروشی و رشد عرضه قطعات یدکی و مصرفی تقلبی خودرو در بازار را فراهم کرده است.
 
برخی از کارشناسان معتقدند که واردات یا مونتاژ داخل قطعات و لوازم مصرفی خودروهایی که در تیراژ پایین در کشور وجود دارند، به ‌صرفه نیست و فرایند تامین قطعات خودروهای خارجی زمان‌بر شده و سبب گرانی لوازم یدکی خودروهای مذکور شده است.
 
فارغ از موضوع گرانی لوازم یدکی خودرو، کمیاب شدن برخی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و به واقع متقاضیان برای یافتن و خریداری برخی قطعات با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه هستند. به دنبال چالش کمبود لوازم یدکی خودرو سراغ مسئولان رفتیم تا علت اصلی ماجرا را پیگیر شویم.
 
مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه در بازار لوازم یدکی قطعات تقلبی و فیک وجود دارند، گفت: «منکر وجود جنس تقلبی و فیک در بازار نیستیم و حدود 20 درصد از قطعات موجود در حال حاضر بی‌کیفیت هستند.»
 
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو افزود: «دولت باید با کالای تقلبی مبارزه کند و یکی از راه‌های این مبارزه کمک گرفتن از خود اعضای 10 هزار نفری اتحادیه لوازم یدکی خودرو در تهران است. اعضای صنف لوازم یدکی هم کارشناسان خبره‌ای هستند و هم مدیران بسیار خوبی هستند که می‌توانند به گمرک و وزارت صمت کمک کنند. به دنبال آن هر قطعه‌ای که قرار است وارد کشور شود در ابتدا به اتحادیه و کارشناسان معرفی شود تا از سلامت و کیفیت آن اطمینان حاصل شود و بعد اجازه ورود داده شود.»
 
کاظمی در خصوص برخورد اتحادیه با متخلفان و فروشندگان لوازم یدکی تقلبی هم گفت: «روزانه در اتحادیه حدود پنج تا 10 پرونده شکایت از اعضا رسیدگی می‌شود که از تاریخ 97.1.1 تا به امروز حدود 2 هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.»
 
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه اکنون بین 50 تا 60 درصد قطعات خودروی موجود در بازار، تولید داخل است و بقیه از کشورهای چین، هند، ترکیه و تایوان تامین می‌شود، گفت: «از لحاظ تامین قطعه، به خصوص قطعات خودروهای پرتردد تولید داخل کمبودی دیده نمی‌شود، اما در زمینه تامین قطعات خودروهای وارداتی مشکلاتی وجود دارد که این مشکل برای خودروهای چینی نسبت به خودروهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی کمتر است.»
 
در پایان باید گفت کمبود قطعه در دوران شیوع ویروس کرونا، تعمیرکاران و مصرف‌کنندگان را با چالش‌های زیادی رو به رو کرده و حالا پس از گذشت چند ماه، مشکل تامین بعضی قطعات همچنان پابرجا است و در این شرایط انتظار می‌رود که مسئولان نظارت بیشتری در این حوزه داشته باشند.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی شاهین اتوماتیک 90 روزه : سلام دوستان، من فاکتور شدم امروز. واریز اول 19 دی تاریخ پذیرش 20 دی سخا 25 دی واریزی مابه التفاوت 16 فروردین طرح عادی. یه نفر دیگه رو هم میشناسم که 20 دی بود امروز فاکتور شد. ایشالله همه تون زودتر فاکتور بشین. سایپا کشت ما رو تا یه ماشین بده. :)
S3 مهدی یزد : سلام ثبت نام آذر هنوز خبری از شاسی شدن نیست خدا لعنتشون کنه ...خراب بشه اون کارخانه کرمان موتور که ۷ ماهه ما را اسنپ سوار کرد ...ای کاش همون موقع آزاد خریده بودم ...
اسفند ناهی : یکم وجدان داشته باشید ما چه گناهی کردیم که باید اینجور از دست این شرکت سایپا بدبختی بکشیم
s5 : ثبت نام ۱۸ مهر مدارک یک ماه پیش ارسال شد تحویل 08 خرداد
S3 - 15 Azar Dadgostari : نه فعلا خبری نیست!
تارا اسفند : سلام ماکه فروش فوری اسفند هستیم بعد از سه ماه هنوز فاکتور نشده و خبری نیست
اسفند ماهی سوخته : درد دل کنیم ماهایی که بخاطر یک ماشین اینقدر صبر کردیم و سوختیم مردم ایران جز احساسی ترین آدم های روی زمین هستن و در هر حال هوای هم داشتن و هر گرونی و تورم و هر چیزی که بهشون اعمال شده تحمل کردن و هر روز مردم عالی سگ دو میزنن بخاطر نون شبشون و با کلی استرس و بدبختی پول جمع میکنن تا یک ماشین سوار شن و کل دارایی میفروشن پول میریزن تا خانواده خودشون راحت باشه اما همیشه دزدان و بی شرف ها بودن که خون کارگر خوردن و میخورن و لعنت خدا به شما دزدان و مسولین کشور ی که خون مردم خوردین لعنت به سایپا
j4 شاهرود : من تاریخ 25 مدارکم ارسال شده ولی هنوز تحویل نگرفتم مشکی.
ali : باسایپا تماس گرفتم ماشینها توی گمرکه و احتمالا تا اخر خرداد تحویل بشن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
X22 : اینا چه مشکلی با ایکس 22 و33 دارن چرا تحویل نمیدن همه مدل ماشین تحویل داده باز ی تعداد فقط این دوتارو نداده
وحید ساینا دوگانه هفته چهارم اسفند : تو اخبار نوشته،سایپا رکورد تولید رو در اردیبهشت ماه زده،از بهار پارسال داشتن با تخماشون بازی میکردن،تازه یادشون افتاده،از مردم پول گرفتن ماشین تولید کنن،اونم به هر قیمتی ،ساینا تحویل میدم با پشت آمپر تیبا،هر جور شده میخوان یه چیزی سر هم کنن،فقط تحویل ملت بدبخت بدن،شا شنیدم به مدیریت سایپا،
علی : سلام کسی از فروش فوری اسفند ساینا تک 85 ایا فاکتور شده یا تحویل گرفته؟ خدا وکیلی راستش را بگید
امیر : که خودت بری پارس بگیری . ما هم ساده...
دوگانه : دعوت نامه بهمن مگه هنوز مونده
دی ماه دوگانه : ساینا دوگانه واقعا ماشین خوبیه قیمتش عالیه 260 تومن پولی نیس قدرش رو بدونید ماشین نرم و به صرفه ای هستش واقعن از دستش ندید تنها ماشین دوگانه سوزه رنگ سفیدش هم خوبه
سورن موتور جدید موعد تحویل 14فروردین : با سلام،بنده هم سورن موتور جدید موعد تحویل 14فروردین هستم فعلا فاکتور نشده،
پارسا : سود تاخیر زده 7900
حسین آقا : سوالی که دارم اینه که 10 درصد مالیات تو فاکتور محاسبه شده. دوباره یک درصد دیگه هم محاسبه شده. باز هم مالیات شماره گذاری به میزان 5 درصد محاسبه شده. دقیقا چرا؟ مالیات شماره گذاری چه مالیاتی هست؟ وقتی مالیات بر ارزش افزوده کلا ده درصده چرا یک درصد دیگه هم مالیات گرفتن ؟
اسفند : این همه راه کوبیدم رفتم اخرش هیچ ....فقط دو نفر بودن با خودم سه تا ...جواب درستی نگرفتیم