نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 

نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 
نیسان از فناوری تراکم متغیر توربو در خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 بهره می‌برد که امکان تغییر نسبت تراکم پیشرانه را هنگام کارکرد فراهم می‌کند و باعث افزایش قدرت و کارایی می‌شود.
 
تقریبا از زمان وجود پیشرانه‌ها‌، مهندسان سعی کرده‌اند پیشرانه‌های با فشار (تراکم) متغیر را به کمال برسانند؛ گرچه تاکنون فقط نیسان موفق شده است که یک مدل از آن را تولید کند. فناوری تراکم متغیر توربو (VC-T) دقیقا کاری را انجام می‌دهد که بسیاری نتوانسته‌اند انجام دهند. به‌عبارت‌دیگر، این فناوری نسبت تراکم پیشرانه‌ را هنگام کار تغییر می‌دهد.
 
 
نسبت تراکم به حاصل تقسیم حجم جاروب‌شده یک سیلندر (بخشی از سیلندر که پیستون آن را جارو می‌کند) بر حجم جاروب‌شده به اضافه‌ی حجم محفظه احتراق (حجم جاروب‌نشده) می‌گویند. محفظه‌ی احتراق در بالای سیلندر جایی است که سوخت و هوا را پیستون فشرده و مشتعل می‌کند.
 
هرچه فشار در این محفظه بیشتر باشد، احتراق کارآمدتر است و قدرت بیشتری ایجاد می‌شود. بااین‌حال، افزایش فشار بیش‌از‌حد معایبی نیز دارد. ایجاد فشار بیش‌از‌حد به‌جای سوختن یکنواخت (مطلوب)، باعث منفجرشدن پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا یا به‌اصطلاح کوبش پیشرانه خواهد شد. این وضعیت نامطلوب است و به‌طور بالقوه می‌تواند موجب خراب‌شدن پیشرانه‌ شود.
 
 
با افزایش درجه‌ی اکتان بنزین می‌توان از کوبش جلوگیری کرد و باعث احتراق آهسته‌تر آن یا عقب‌انداختن جرقه شد. بنابراین، سوخت درحالی‌که پیستون در مرحله‌ی احتراق در حال حرکت به‌سمت پایین است، می‌سوزد و باعث کاهش فشار در سیلندر می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از حسگرهای ضربه برای تشخیص شروع کوبش انجام داد؛ اما این باعث کاهش کارایی و قدرت پیشرانه خواهد شد.
 
وقتی توربوشارژر به پیشرانه اضافه شود، معادله حتی پیچیده‌تر می‌شود. توربوشارژر هوای ورودی را زیر فشار قرار می‌دهد و فشار را در محفظه‌ی احتراق بیشتر می‌کند. پیشرانه‌های توربوشارژ اولیه نسبت تراکم (فشرده‌سازی) نسبتا کمی داشتند تا فشار محفظه‌ی احتراق را هنگام افزایش تراکم زیر آستانه‌ی ضربه نگه دارند. یکی از نکات منفی استفاده از توربوشارژر این بود که عملکرد و کارایی و واکنش پیشرانه‌ تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت و تأخیر ایجاد می‌شد. حسگرهای ضربه‌ی مدرن نسبت‌های تراکم مکانیکی بیشتری ایجاد می‌کنند؛ اما حالت ایدئال این است که نسبت تراکم مکانیکی در هنگام کارکرد پیشرانه تغییر کند.
 
روش‌های بسیاری برای بهبود این وضعیت امتحان شده است. پر گیلبراند، نابغه‌ی اسبق پیشرانه‌‌ی شرکت خودروسازی ساب، یک بلوک پیشرانه‌ را از وسط نصف و نیمه‌ی بالایی را از یک طرف لولا کرد و مانند آکاردئون، نشتی قسمت پایین را گرفت و آن را کاملا ایزوله کرد. با تکان‌دادن نیمه‌ی بالایی بلوک با استفاده از وسایل الکترونیکی و بادامک، محفظه‌ی احتراق در بالای بلوک دربرابر میل‌لنگ و پیستون‌ها به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کرد. این طرح جواب داد؛ اما احتمالا عملی نبود.
 
مثال دیگر، پیشرانه‌‌ی دوزمانه‌ی طراحی‌شده‌ی شرکت لوتوس اینجینیرینگ بود. این پیشرانه که آمنی‌ور (Omnivore) یا همه‌چیز‌خوار نامیده می‌شود، می‌تواند با تغییر در نسبت تراکم، خود را با سوخت‌‌های مختلف تطبیق دهد. دیسک کوچک و پیستون‌مانندی در سرسیلندر به داخل و خارج حرکت می‌کند تا حجم محفظه‌ی احتراق بزرگ‌تر یا کوچک‌تری ایجاد کند.
 
هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها و ایده‌ها تولید نشدند؛ اما فناوری VC-T نیسان در پیشرانه‌ی خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 به‌کار گرفته شد. هر‌کدام از شاتون‌های پیستون ازطریق اتصال مفصلی به میل‌لنگ متصل می‌شوند و با کنترل آن اتصال ازطریق مجموعه‌ای از پیوندها، پیستون‌ها به‌سمت بالا یا پایین می‌روند. با بالارفتن پیستون، نسبت تراکم تا ۱:۱۴ افزایش می‌یابد که موجب بهترشدن کارایی می‌شود. با پایین‌رفتن پیستون، نسبت تراکم به ۱:۸ می‌رسد و باعث می‌شود قدرت ناشی از عملکرد توربوشارژر افزایش یابد. این ایده کمی پیچیده، ولی درعین‌حال هوشمندانه است؛ هرچند هنوز در خودروهای کمی استفاده می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , متغیر پیشرانه نیسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش : شما کدوم شهر تشریف دارید؟ در ضمن دوستان اگه لطف کنید بعد از اینکه ماشینتون فاکتور شد همین جا خیر بدید بلکه بقیه هم تکلیف خودشون رو بدونن ممنون از همه
عرفان : منم ثبت نام شهریور تحویل بهمنم خرید نقدی هنوز شاسی نشده کسی هم جواب درست نمیده
S3 : بعد عید s3 فاکتور شده؟ اگه شده تاریخ ثبت نام رو هم اعلام کنید
امیر s5 : باسلام من چند روزه سخت پیگیرم هم تماس گرفتم هم حضوری رفتم متاسفانه با اتفاقات اخیر تعطیل شدن و خبری از تحویل نیست برج ۱ پلاک شده مدارک اومده اما خبری نیست انشالله مدیران این شرکت هم برن پیش رئیس جمهور
چانگان cs55🤠 : سلام بله قبلا دوستان همین جا اعلام کرده بودند.
J7 : سلام ثبت نام ۲۷ ابان پرسنلی بانک صادرات امروز بعد ۱۰ روز صدور پلاک سبز شده احتمالا تو همین برج‌۳ تحویل بدن
سعید : قربونت داداش. انشااله روزی شما و سایر دوستان
اریسان ۲ : شما انگار قرار داد رو نخوندی نمیشه کنسل کنی مگه اینکه ۹۰ روز کاری تمام شه و گرنه من هی اول انصراف میدادم الان هم ماشین بیاد قیمت خودش ببرن خیلیه
j7 بهمن تبریز : از دوستانی که j7هستن و قبل بهمن ماه نوشتن کسی هست که فاکتور نشده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : امروز باید یک بهمن فاکتور میشد ، چیشد، خبری نیست؟؟؟؟؟؟
اسفند : موعد تحویلش رو تو نام کاربریش نوشته،😂😂
محمد 29 اسفند : تکمیل وجه 20 دی فعلا فاکتور نشدم.وای وای
رسول ازبجنورد : سلام به شما خرید نقدی 33تاریخ 2دی که ازتاریخ سیستمی هم گذشت هنوزمجوزخروج صادرنشده والا گفتن برید ثبت شکایط کنیدمن رفتم اداره صمت یک پارچه میگن دست مانیست باید شکایت کنیدازدادگاه پیگیری میشه درست گفتن یا نه شکایط شما کجابود داش ازاداره صمت یادادگاه ممنونم ازشما
علی : دوستان کسی میدونه اگرپیامک اومد نتونستیم پارس برداریم بجاش سورن برداریم ایامیشه
پارس : دوستان خودرو برقی زیاد اومده کسی نمیخره پیامک زیاد داره میاد
سجاد : همچنان منتظر فراخوان پژو پارس تحویل تابستان1403 قرار بود تو بهار فراخوان بدین که تابستان1403 تحویل بگیریم ایران خودرو همچنان تو خلف وعده
تیگو7 پرو پریموم سفید : سلام دوستان وقت بخیر بنده تیگو7پروپریموم سفید خریدی نقدی تاریخ تکمیل وجه23بهمن ماه منتظر تحویل هستم ایا دوستانی هستن که با تاریخ بنده باشن مجوز خروج گرفته باشن .نمایندگی و صدای مشتری جواب نمیده.ایا این مجوز خروج ها که500دستگاه تیگو7هستم شامل تاریخ خرید 23بهمن ماه هست میشن یا هنوز نوبت ما نشده خواهشا کسی اطلاع داره جواب بده
207 تحویل 31 اردیبهشت : من هم شرایط شما رو دارم
شایان بهاری : سعی کن بعد از فاکتور شدن اگر میخای حضوری بزنی. دوستان فعلا حضوری نزنید باربری ها خوب شده . دو روز بعد از پلاک میرسه نمایندگی