از راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه تا تولید نخستین خودرو با طراحی ایرانی

 

از راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه تا تولید نخستین خودرو با طراحی ایرانی

 
در نیمه دهه 90 دولت کره جنوبی حمایت خود از صنایع خودروسازی را بر موضوع انتقال فناوری و دانش خودروسازی به داخل کره متمرکز کرده بود صنایع خودروسازی کره را شرکت های نوپایی تشکیل می دادند که می خواستند با شرکت های خودروسازی خارجی که برخی حدود 100 سال سابقه داشتند، رقابت کنند و این مهم جز با سرمایه گذاری سنگین در بخش تحقیق و توسعه امکانپذیر نبود.
 
در این راستا دولت کره جنوبی بورسیه های ویژه ای را در اختیار دانشجوهایی که می خواستند در رشته مهندسی خودرو تحصیل کنند، قرار داد.
 
جدا از این دولت کره کمک هایی را برای شرکت هایی که می خواستند مراکز تحقیق و توسعه تاسیس کنند، در نظر گرفت. شرکت هیوندایی نخستین شرکتی بود که در این زمینه قدم پیش گذاشت. او ابتدا یک مرکز تحقیق و توسعه مجهز در داخل کره و نزدیکی سئول بنا گذاشت.
 
سپس برای اینکه بتواند از توان مهندسان خارجی که حاضر نبودند برای کار به کره بیایند نخستین مرکز تحقیق و توسعه خود را در اروین کالیفرنیا تاسیس کرد. مهندسان شاغل در این مرکز نخستین مدل مفهومی خود به نام HDC1 برای هیوندایی ساختند که موفقیت بزرگی برای این شرکت بود. مدت کوتاهی بعد هیوندایی از دومین مدل مفهومی خود به نام HDC2 پرده برداشت و بر اساس آن هیوندایی تیبرون را در سال 1996 به بازار عرضه کرد که نخستین قدم جدی این شرکت برای حضور در بازار خودروهای کوپه بود.
 
در این شرایط که هیوندایی موفق شده بود مدل های مفهومی متعلق به خود را طراحی کند بقیه شرکت های کره ای نیز مدل های جدیدی را بر مبنای فرمول قدیمی تولید عرضه کردند. شرکت سانگ یانگ همکاری با شرکت دایملر بنز آلمان را آغاز کرد و در این راستا ابتدا از نسل نخست موسو و سپس از نسل دوک کوراندو پرده برداری کرد. این خودروها که توسط یک طراح انگلیسی به نام کین گرینلی طراحی شده بودند از دو موتور 2300 و 3200سی سی شرکت مرسدس بنز استفاده می کردند.
 
سانگ یانگ همچنین یک مدل خودروی لوکس به نام چیرمن را معرفی کرد که بر اساس پلتفرم مرسدس بنز سری E در دهه 80 طراحی شده بود. چیرمن به نوعی اولین تلاش شرکت های خودروسازی کره ای برای تولید اتومبیل های لوکس بود.در سال 1373 شمسی کان هی لی مدیرعمل هلدینگ سامسونگ تصمیم گرفت تا کار خودروسازی را آغاز کند. هلدینگ سامسونگ تا پیش از آن در صنایع الکترونیکی و کشتی سازی فعالیت می کرد و برای شروع کار خودروسازی تصمیم گرفت تا با شرکت ژاپنی نیسان همکاری کند اما از ابتدا مشکلاتی برای شرکت سامسونگ موتور به وجود آمد و باعث شد نخستین خودروهای این شرکت 4 سال بعد وارد بازار شود.
شرکت دوو نیز نسل دوم ریسر به نام دوو سی یلو یا نکسیا را بر اساس پلتفرم اوپل کادت تولید کرد. دوو همزمان با عرضه این خودرو در کره تولید آن در چند کشور از جمله ازبکستان، رومانی، مصر، لهستان و ایران را آغاز کرد.
مونتاژ این خودرو را در ایران شرکت صنایع خودروسازی کرمان بر عهده داشت این شرکت که تا پیش از آن محصولات دوو را وارد می کرد با توجه به معافیت هایی که دولت ایران برای واردات خودرو به صورت قطعات منفصله در نظر گرفته بود، تصمیم به تولید محصولات دوو در ایران گرفت.
 
روند ساخت کارخانه های این شرکت از سال 1373 در بم آغاز و نخستین سی یلوهای تولیدی در ایران در سال 1375 به بازار عرضه شدند. در همین زمان شرکت ایران خودرو مرکز تحقیق و توسعه خود را تاسیس کرد یک سال هم مرکز تحقیق و نوآوری صنعتی شرکت سایپا افتتاح شد.
 
افتتاح این مراکز به این معنا بود که مدیران صنایع خودروسازی ایران هم متوجه شدند که نبود بخش تحقیق و توسعه یکی از نقاط ضعف خودروسازی در ایران است و حالا با تاسیس این مراکز به دنبال از بین بردن این مشکل بودند اما توجه خودروسازان ایرانی در این بخش به هیچ عنوان قابل مقایسه با خودروسازان کره ای نبود و با این که طی سال های بعد شرکت های ایرانی در بخش تولید به شدت رشد کردند اما سرمایه گذاری چندانی در بخش تحقیق و توسعه انجام ندادند به همین دلیل فعالیت این مراکز همواره به ایجاد تغییراتی جزیی در خودروهای تولیدی این شرکت ها محدود شد. شاید به جرات بتوان گفت یکی از دلایلی گه باعث اختلاف میان خودروسازان ایران و کره شد اعتقاد مدیران خودروسازی کره به موضوع تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری سنگین در این بخش بود در حالی که در مقابل مدیران صنایع خودروسازی ایران سرمایه گذاری در این بخش را اسراف منابع می دانستند.
 
نخستین محصول مرکز تحقیقات ایران خودرو پژو آردی بود. ایران خودرو به دنبال گسترش سبد محصولات خود بود و در نظر داشت خودرویی ارزان تر از پژو 405 تولید کند و در حدود قیمت پراید عرضه شود. به همین دلیل با جلب موافقت شرکت پژو و همکاری مهندسان این شرکت فرانسوی قوای محرکه پیکان را بر روی بدنه 405 گذاشت.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات کیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میثم : سلام خدمت دوستان عزیز، لطفا اگه کسی اطلاع داره راهنماییم کنه، بعد از واریز وجه باید چیکار کنم؟ بیا برم نمایندگی قرارداد بگیرم؟ یا باید صبر کنم تا موعد تحویل که بشه دوباره برام پیامک تکمیل وجه بیاد؟
امید : داداش داخلی ۶ رو باید بگیری واسه ارتباط با کارسناسشون
کسریs5 : چه تاریخی ثبت نام کردید؟
ساینا دوگانه : اینکه به اسفندی ها دوگانه را تحویل خواهند داد قطعی هست ولی کمی تحمل . بعد چهار پنج خرداد دعوتنامه با همون مبلغ قبلی میاد . همونطور که به بهمنی ها پیشهاد ماشین های ۸۵ گاته را دادند و نپذیرفتند ودعوتنامه دوگانه براشون ارسال شد فقط بیست روزی صبور باشید
4j : من جک جی فور نوشتم فروردین اونم تحویل نمیدن ب موقع؟گفتن 60 روزه
تارا v1 پلاس : فکر نکنم تا اعلام قیمت جدید کارخانه ایرانخودرو بصورت انبوه خودرو فاکتور کند چون برای افزایش قیمت کارخانه کمبود خودرودر بازار و به تبع افزایش قیمت بازار زمیه خوبی فراهم میاره. قضیه پارس متفاوت هست که دارند فاکتور میکنند چند ماه تاخیر داره و با افزایش زیاد فاکتور میشه و گرنه فاکتور بقیه خودروها بصورت قطره چکانی است
رضا : در جواب مسعود الان شما این همه هیت دادی ب اطلس فرق ظاهری ۲۰۷ با ۲۰۶ دقیقا چیه؟ 🤣 ۲۰۷ ام ۴۰۰ میلیون بیشتر نمی ارزه با توحه ب قیمتاا کارخونه 🤣 اخه ۹۰۰ میلیون ۸۰۰ میلیون داره معامله میشه بازار آزاد بدنه پلاستیک بیشتر مقاومت داره تا ۲۰۷🤣 ۴۰۵ با پارس سورن سمند رانا تارا خیلیییییییییییی فرق دارن 🤣لابد
جک اس فایو ۲۴ مهر : اونوقت اگه کسی ۲۰۰ تومن نداشته باشه باید چیکار کنه؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس سفارشی : بیمه بدنه جدا باید کنیم یا خودش بیمه بدنه داره
سهیل : هزینه پست نداره چرا الکی حرف میزنی
اریزو 5 نقدی : قرارداد 22 اسفند امروز تخصیص خورد
علی : کدوم قسمت باید بریم برا پرداخت هزینه پست؟
پارس زمستان : فقط کارت طلایی اگربخوای باید جدا پولش بدی اجباری نیست اگرنخوای
ماهان : خدایا ما تابستانیم باید تا کی منتظر باشیم انقد منتظر ماندیم انقد استرس پول و وام داریم استرس پیامک حالا میگن اپشنال گناه ما چیه
دوگانه اسفند : من حاضرم پول بیشترم بدم یا میدادم همون اسفند ماشینمو داده بودن
پارس سفارشی : لطفا یکی راهنمایی کنه پارس با این قیمت دیگه نمیخواد پول بیمه و کارت طلای و این چیزاشو جدا بدیم
تحویل 29فروردین : تحویل 29فروردین هنوز فاکتور نشدم به موعد تحویلت حدود 3ماه اضافه کن
اسفند دوگانه : آقا پرهام مقدار تولید روزانه ساینا دوگانه داخل کاشان چقدره؟احتمال داره تا شنبه 22 اردیبهشت دعوتنامه اسفند بیاد انشاله؟