آیا پیشرانه پیستون متقابل به خودروها باز خواهد گشت؟

 

آیا پیشرانه پیستون متقابل به خودروها باز خواهد گشت؟

 
پیشرانه‌های دوزمانه تقریبا منقرض شده‌اند؛ اما Achates Power از پیشرانه پیستون متقابل دو زمانه‌ای در وانت فورد F-150 استفاده کرده است که علاوه بر کارایی بیشتر، آلایندگی کمتری دارد.
 
به نظر نمی‌رسد استفاده از طرح‌های قدیمی در دنیای مدرن کنونی خیلی به‌صرفه و معقول باشد، اما شرکت آمریکایی Achates Power با نسخه بازطراحی‌شده از مدل مفهومی پیشرانه احتراقی این کار را انجام می‌دهد. به گزارش اتوکار، پیشرانه پیستون متقابل (OPE) این شرکت، می‌تواند در دنیای مدرن کنونی خودرو حرفی برای گفتن داشته باشد.
 
پیشرانه پیستون متقابل به‌جای یک میل‌لنگ منفرد که توسط پیستون‌های رفت و برگشتی در سیلندرهای خود گردانده می‌شود، دارای دو میل‌‌لنگ است که توسط چرخ‌دنده به یکدیگر متصل شده و دو پیستون در هر سیلندر روبه‌روی یکدیگر هستند. هنگامی که دو پیستون به سمت هم حرکت کرده و روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند، سوخت بین دو پیستون پاشیده شده و جرقه زده می‌شود. با مشتعل شدن سوخت، پیستون‌ها به سمت بیرون حرکت کرده و در نتیجه میل‌لنگ‌ها چرخانده می‌شوند.
 
شرکت Achates چند نسخه دیزلی و بنزینی از پیشرانه پیستون متقابل خود دارد که برای هر چیزی از خودروهای شخصی گرفته تا وسایل نقلیه نظامی طراحی شده است.
 
نسخه بنزینی که هم‌اکنون مراحل آزمایش خود را در وانت فورد F-150 می‌گذراند، پیشرانه ۲/۷ لیتری سه سیلندر است که ۲۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با وجود سوختن بنزین، این پیشرانه از سیستم احتراق تراکمی بنزین (GCI) بهره می‌برد؛ به این معنی که با تراکم مخلوط سوخت و هوا همراه‌با گازهای خروجی داغ باقیمانده که به‌عمد در سیلندرها گیر افتاده‌اند، مخلوط سوخت و هوا داغ شده و همین باعث اشتعال سوخت می‌شود. در پیشرانه پیستون متقابل همانند مدل‌های دیزلی معمولی، هیچ‌گونه شمع و سیستم جرقه‌زنی وجود ندارد. سوخت به‌طور مستقیم در بالای دو پیستون تزریق نخواهد شد، بلکه به‌صورت مماس بین آن‌ها تزریق می‌شود.
 
هوا از طریق درگاه‌های موجود در سیلندرها وارد پیشرانه می‌شود و گازهای خروجی از طریق مجموعه دیگری از درگاه‌ها به همان شکل، شبیه حالت معمول در پیشرانه‌های دو زمانه، خارج خواهد شد. هوا توسط ترکیبی از سوپرشارژر و توربوشارژ با هندسه متغیر به داخل سیلندرها تزریق می‌شود. سیستم هوارسانی نه‌تنها سیلندرها را با هوا پر می‌کند، بلکه گازهای خروجی را نیز به‌طور دقیق و کنترل‌شده به خارج می‌فرستد. این رویکرد بدان معنا است که پیشرانه OPE برای انتقال گازها به داخل و خارج سیلندرها مانند پمپ عمل نمی‌کند؛ زیرا چنین کاری باعث کاهش تلفات پمپاژ و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. درحالی‌که پیشرانه‌های احتراق داخلی متداول بخشی از انرژی تولیدی خود را صرف پمپاژ مخلوط سوخت و هوا به داخل و تخلیه گازهای خروجی به بیرون می‌کنند.
 
از جمله مزایای پیشرانه OPE می‌توان به آلایندگی کم (به لطف سیستم احتراقی GCI) و ساخت ساده‌تر و ارزان‌تر پیشرانه نسبت به نمونه‌های معمولی اشاره کرد؛ زیرا سرسیلندر و مجموعه سوپاپ‌ها در این طرح حذف می‌شوند و دیگر نیازی به آن‌ها نیست.
 
حذف سرسیلندر عاملی است که باعث کاهش مساحت سطح نسبت به حجم پیشرانه و کاهش تلفات حرارتی می‌شود، در نتیجه انرژی بیشتری از احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود (بازده حرارتی بالا). در واقع، هنگام آزمایش کارایی نسخه GCI پیشرانه به سطوح پایین CO2 پیشرانه دیزل نزدیک شد.
 
 
پیشرانه‌های دو زمانه به‌طور سنتی با مخلوط کردن روغن با بنزین روغن‌کاری می‌شوند که طبق استانداردهای مدرن کابوسی برای انتشار آلایندگی است و روغن‌کاری کاملا زیان‌آور نام‌گذاری می‌شود؛ اما پیشرانه پیستون متقابل Achates مانند پیشرانه خودروهای متداول به‌صورت جداگانه روغن‌کاری می‌شود، بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد. زیبایی چرخه دو زمانه این است که نسبت به مدل مشابه چهارزمانه انرژی تولیدی بیشتری دارد، زیرا دو برابر بیشتر احتراق انجام می‌دهد (به‌جای اینکه در هر چرخه یک‌بار کار انجام دهد، با هر بار رفت‌وبرگشت یک فرایند کار انجام می‌شود) بنابراین کار انجام‌‌شده در این طرح بیشتر است.
 
پیشرانه‌های پیستون متقابل همیشه وجود داشته‌اند و از حدود سال ۱۹۰۰ در کشتی‌ها، تانک‌ها و لوکوموتیوهای راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرند. مسئولان Achates ادعا می‌کنند که پیشرانه‌های پیستون متقابل این شرکت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کارآمدتر از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی معمولی هستند و ساخت آن‌ها ۱۰ درصد ارزان‌تر از پیشرانه V6 سوپرشارژ با همان مقدار کار انجام‌شده است. این شرکت انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ پیشرانه پیشرفته نظامی دیزلی (ACE) با قدرت حدود ۱۰۰۰ اسب‌بخار تولید کند.
 

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات کیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ساینا دوگانه : لعنت به این خودرو سازهای کلاش. بهیچ وجه از حق خودمون کمتر راضی نشیدکه یه ماشین دیگه بدن و شما هم کوتاه بیاید.حق گرفتنی.فقط ماشین خودمون می‌خوایم.تمام
کریم : امروز با شرکت سایپا تماس گرفتم بابت ارسال دعوتنامه گفتند که تا اخر سال ارسال میشه صبر کنید
ایکس ۵ : تحویل ایکس ۵ شروع شده از فردا دارن ایکس ۵ تحویل میدن
شهرام : ما دی ماه 402 ثبت نام کرده بودیم برای ساینا و شاهین اتومات تحویل 90 روزه. سامانه زد ارسال به خودرو ساز ولی سایپا پیامک نداد. انقدر منتظر موندیم تا الان پیامک داده بیایید پیش فروش دی-بهمن 403 ثبت نام کنید
شهرام : خیر ایرانخودرو هیچ ثبت نامی نخواهد داشت. اگر هم ثبت نام باشه منتظر دهه فجر باشین.
s3, t8 تهران : ما هم S3 نوشتم و هم T8 تماس گرفتیم گفتند که T8 تا آخر هفته میرسه ولی S3 شاید از هفته آخر اردیبهشت شروع بشه به حمل
رضا اس ۵ : داداش اگه تونستی انصراف بده مثل ما گرفتار میشی امکان تغییر رنگ هم نداره
تارا فروش فوری خردادv1 : امروز 17 خبری نشد
S3-شیراز : سلام بمن گفت اس 3 تاخیر داره و احتمالا از خرداد حمل بشه
تارا v1p : سلام دوستان از قسمت مدیریت قرار داد داخل سایت فروش حتما برید شماره قرار دادتون رو بزنید و از قسمت پرداخت وجوه رو چک کنید اگر براتون مبلغ مابه‌التفاوت زدن حتما پرداخت کنید وگرنه ماشینتون فاکتور نمیشه حتما چندبار این قسمت رو چک کنید من خودم ۳ بار مابه‌التفاوت پرداخت کردم وحتما هم پرداخت کنید دیگه شما ۶۰۰ میلیون دادید برا این یک تومن ده تومنا سخت نگیرین پرداخت کنین سریع تر تا ماشینتون فاکتور بشه از قسمت میز خدمت مشتریان هم میتونین ردیابی قرار داد بزنین ببینین تو چه مرحله ای هستین اگه پرداخت ها رو همشو کرده باشین باید تو مرحله صدور فاکتور باشین اگه مرحله آماده برای صدور فاکتور داره براتون میچرخه و تیک سبز نخورده شما وجه پرداخت نشده دارین باید برین از سایت فروش اینترنتی از قسمت واریز وجوه پرداخت کنین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هادی اف ایکس : ممنون ازت فرشید عزیز
علی : رضا مشهد کارگر ایران‌خودرو آیا پارس ایلکس کارخانه خراسان دریچه سیمی میزنه یا برقی میشه لطف کنید جواب بدید
پارس : یه‌8800هم‌برابیمه‌ حدودا‌530میشه‌ 15روزه‌میدن
مرجان : در مورد ایکس 22 نقدی خبری ندارید؟؟ واریز وجه 28بهمن اما تا الان فقط تا مرحله تخصیص جلو رفته😢
دوگانه اقساطی اسفندماه : منم امروز پلاک شده خداکنه زودتر تحویل بدن 2ماه شد 2تا قسط رسید از ماشین خبری نیست
پارس 4722 : بخشنامه های زمستان هنوز خیلیاش پیامک نیومده منم بخشنامه 4722 هستم پارس ساده هنوز برام پیامک نیومده
پارس : الان بخشنامه 4714نزدیک دو هزار نفر تبدیل به سورن زدن اینا همه آسون امروز تبدیل زدن یا تبدیلی قبل از عید هم هستن؟!
امیرعلی دوگانه اسفند : سلام اینطور که معلوم هستش بهمن ماهیا تا 20تم زمان تکمیل وجه دارن و دوستان دیماهی تا 20تم فاکتور و پلاک میشوند واز 20تم ببعد نوبت به ارسال دعوتنامه اسفند میشود اگر شما هم بااین نظر موافق هستید لایک کنید
من : درود،هنوزم مایه ای جز صداقت توی کلامت نمیتونم تصور کنم،تشکر
دوگانه دیماه : 27فروردین تکمیل وجه کردم خبری نیست بدون ابشن 140768000پرداخت کردم البته اون خوردش یادم نیس