افت ۶۰ درصدی صادرات خودروسازان

 

افت ۶۰ درصدی صادرات خودروسازان

 

نارضایتی از خودروسازان ایرانی آنقدر در سال‌های گذشته بالا بوده که تقریبا هیچ یک از ما تصور نمی‌کنیم که خودروهای ایرانی، جایگاه مهمی در بازارهای خارجی داشته باشند. عمده بازارهای صادراتی خودروسازان ایرانی در سا‌ل‌های گذشته را کشورهای همسایه و دوست، از جمله عراق و سوریه تشکیل داده اند اما بر اساس آمار گمرک در طی یکی دوسال اخیر به غیر از عراق و سوریه خودروهای ایرانی رهسپار کشورهای دیگری نیز شده‌اند.

 

ایران خودرو و سایپا در برهه‌ای از زمان، توانسته بودند پا به بازارهای استراتژیکی همچون اوکراین و روسیه بگذارند. اما متاسفانه بی تدبیری و عدم برنامه ریزی سبب از دست رفتن این بازارهای مهم شد. با این وجود، تلاش‌هایی برای حضور دوباره در بازارهای هدف صورت گرفته است. برای بررسی مقاصد صادراتی خودروهای ایرانی، خبرگزاری ایسنا گزارشی از آمار گمرک کشور تهیه کرده که خواندن آن، خالی از لطف نیست.

بر اساس آمار گمرک، ۹۰ درصد صادرات خودرویی کشور در سال ۱۳۹۸، خودرو ساینا بوده و ۱۰ درصد الباقی متعلق به پراید، تیبا و کوییک از محصولات خانواده گروه خودروسازی سایپا و سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است.

 
 

 

صادرات خودرو
 

 

ارزش ریالی صادرات این محصولات به تفکیک کشورها بدین صورت است که طی سال گذشته به کشور هنگ‌کنگ بیشترین میزان صادرات به ارزش ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار صورت گرفته است.

پس از آن اسپانیا بیشترین واردات خودروهای ایرانی را داشته که برای کشور ارزآوری ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلاری داشته است. صادرات خودروهای ایرانی به کشورهای تایوان و چین نیز به ترتیب به ارزش۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار و ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار صادرات صورت گرفته است.

از محل صادرات خودروسازان داخلی به کشور ترکیه نیز ۷۰۰۰ دلار و به کشور امارات چهار هزار و ۶۶۲ دلار، ارزآوری به کشور صورت گرفته است.

با این وجود تاکنون خودروسازان شفاف سازی چندانی در مورد انتشار این آمار ارایه نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که در برخی موارد صادرات خودروها به کشورهایی نظیر اسپانیا به منظور گذراندن مراحل تست و آزمایش های تصادف ارسال شده باشند.

افت ۶۰ درصدی صادرات خودروسازان [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

در صورت‌های مالی خودروسازان مشخص نشده که خودروها و قطعات آنها به چه کشورهایی رفته، با این حال به نظر می‌رسد مانند گذشته، بازار عراق مقصد اصلی خودروهای صادراتی بوده است. قطعات منفصله نیز یا راهی سایت‌های خارجی خودروسازان شده‌اند  یا در قالب خدمات پس از فروش در لیست صادرات قرار گرفته‌اند.

صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد غالب صادرات آنها در سال گذشته را قطعات شامل CKD و SKD تشکیل می‌دهند. بر این اساس، تقریبا ۸۷ درصد از رقم کل صادرات سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته، قطعات منفصله بوده ، بنابراین سهم خودرو کامل تنها ۱۳ درصد (۴۱۸ دستگاه) است.

این موضوع نشان می‌دهد خودروهای داخلی اقبال چندانی در بازارهای خارجی ندارند. مسائلی مانند کیفیت نه چندان مناسب، قیمت بالا و ضعف خدمات پس از فروش چالش‌های اصلی خودروسازی ایران در حوزه صادرات به شمار می‌روند.

در گذشته خودروهای ایرانی بازار صادراتی بهتری داشتند و کشورهایی مانند، سوریه، بلاروس، آذربایجان و حتی روسیه از محصولات صنعت خودرو کشور استقبال می‌کردند. با این حال خودروسازان اقدامات لازم برای تثبیت و بهبود جایگاه صادراتی خود در این بازارها را انجام ندادند تا در نهایت آنها را یک به یک از دست بدهند.

به نظر می‌رسد تا سه چالش کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش حل نشود، معضل صادرات در خودروسازی کشور برقرار خواهد بود. این در حالی است موقعیت جغرافیایی ایران توان پوشش بخشی از بازارهای خودرو منطقه را ایجاد کرده و درست به همین دلیل، برخی شرکت‌های خارجی طی سال‌های گذشته قصد داشته‌اند ایران را به هاب صادراتی خود (در منطقه) تبدیل کنند.

از جمله این شرکت‌ها، رنو فرانسه است که در دوران پسابرجام، تبدیل ایران به هاب صادرات منطقه را در برنامه‌های خود جای داده بود. پیش‌ترها نیز فولکس واگن آلمان برنامه‌ ریزی کرده بود که از ایران به عنوان پایگاهی برای صادرات محصولاتش به کشورهای اطراف استفاده کند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر فضا برای فعالیت مستقل خودروسازان خارجی فراهم شود، می‌توان ایران را به کشور صادرکننده خودرو تبدیل کرد و الزامی نیست که حتما خودروهایی با برند و نام داخلی، صادر شوند.

در بحث صادرات، مهم ارزش افزوده و ارز آوری آن است که اگر شرایط برای حضور مستقل خارجی‌ها فراهم شود، می‌توان به این هدف دست یافت. در صورت احیای برجام و لغو تحریم، زمینه برای بازگشت خودروسازان خارجی به ایران فراهم می‌شود و آنگاه می‌توان روی صادرات محصولات آنها که در داخل کشور تولید می‌شوند، حساب باز کرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی S3 : سلام کسی بامن تماس نگرفت ولی به نمایندگی زنگ زدم و اعلام کردن ماشین رسیده و فردا بیا تحویل بگیر S3سفید.نیشابور ثیت نام ۶آبان ۲۱اسفند فاکتور ۲۲اسفند بیمه ۲۱ فروردین پلاک ۲۵ فروردین تحویل مدارک فردا ۳۰ اردیبهشت تحویل
S3 ابان : سلام. بی زحمت تاریخ تکمبل وجه و شهر و رنگ رو میگید
ه : من صبح پرسیدم گفتن نه . البته کارشناس گفت هیچ دستور و بخشنامه ای نیومده .
رضا s5 نقدی : کسی از خرید نقدی ها شاسی شده؟
S5مهر تهران : نه واقعا خیلیا رو دارن شاسی میکنن از اول هفته ی قبل. از بس رفتیم شاکی شدیم و...
S5مهر تهران : فکر کنم همین روزا برای شما شاسی بشه . برا منم تازه شد ۲۴مهری ام . و گفتن کل مهر ماهی هارو شاسی میکنن جکs5
S5مهر تهران : من ۲۴مهرم چهارشنبه هفته پیش بالاخره شاسی شد بعد از کلی دعوا و شکایت و... امروز پیام بیمه شدنش اومد و تو سایت دیدم فاکتور شد تکمیل وجه سبز شد و فاکتور.
S3سفید : سلام دوستان بلاخره امروزتماس گرفتن گفتن دوشنبه ساعت ده ونیم صبح بریم برای تحویل گرفتن ماشین
T8 و T9 : دوستان چطوری هاست ، تو قسمت وضعیت مشتری ، چراغ فاکتور شد و چراغ بیمه سبز شده و در مرحله پلاک است ولی هیچ پیامکی برای شماره شاسی و بيمه نیومده و در قسمت شماره شاسی چیزی درج نشده است فقط زده نوع خودرو T8 ۲۰۰۰ همین
S3 سفید : سلام ثبت نام 1402/08/09نود روز کاری 12/26شاسی شد صدور بیمه 01/15 کارت وسند 01/25 دیروز تماس گرفتن 02/30 برم تحویل بگیرم. به امید خدا پیام تحویل برای شما هم بیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانا کد 023 : رانا پلاس تبدیلی به 207 پانا کسی هست؟؟؟؟
بیگانه اسفند : سلام کجای کشور درمورد افزایش قیمت صحبتشده ک شما الکی جو میدین
فروش فوری اسفند : اسفندی های فروش فوری دیگه نوبت ماست،فاکتور شدین اعلام کنین بدونیم
ال ایکس : سلام دوستان از بخشنامه 4707کسی فاکتور شده
محمد ذاکر : سلام چقدرسودتاخیرتعلق گرفته
الب ارسلان : تحویل 31 فروردینم هنو فاکتور نشدم
60019تحویل 29اسفند به 21 : فعلا تبدیلی های ماشین های دیگه به 207رو میدن ما رو هم فاکتور نمیکنن.چ برسه سقف فلز هم باشی
امین : 177تمن جمع کن
اسفند دوگانه : لطفا الکی حرف نکارید افزایش قیمت یعنی چی ؟؟؟؛!! آذر و دی و بهمن افزایش نخوردن خودرو ما چرا افزایش قیمت بخوره؟؟ حرف بیجا نزنید لطفأ
ساینا : میتونی مهرماه بازم به روز سخا رو بگیری تحویل نمایندگی بدی