بررسی وضعیت تعیین قیمت خودروها/ ادامه مسیر با قیمت های فعلی ممکن است؟

 

بررسی وضعیت تعیین قیمت خودروها/ ادامه مسیر با قیمت های فعلی ممکن است؟

 
در شرایطی که شورای رقابت پس از یک دهه حضور در حوزه قیمت گذاری حذف و تعیین قیمت این محصول استراتژیک به ستاد تنظیم بازار سپرده شد، اظهارنظرهای متفاوتی در این باره مطرح و برخی از کارشناسان تاکید کردند که در شرایط فعلی به دلیل عملکرد ضعیف خودروساز نمی توان قیمت گذاری را به مدیران این صنعت واگذار کرد بنابراین ضروری است همچنان نهادی مسئولیت قیمت گذاری صنعت خودرو را برعهده گیرد که حضور ستاد تنظیم بازار می تواند کمک کننده باشد. اما در سوی مقابل این اظهارنظر، فعالان صنعت خودرو هستند که معتقدند با حذف هر نهاد قیمت گذاری می توان این صنعت را به سوددهی رساند اما این که این هدف با چه شرایطی محقق شده و آیا در این میان منافع مصرف کننده در نظر گرفته خواهد شد یا خیر استدلال های قوی آورده نشده است.
 
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این که مسایل سیاسی در تعیین سیاست های صنعت خودرو نقش اساسی دارد، می گوید: در حال حاضر شاهد مدیریت ناکارآمد دولت در صنعت خودرو هستیم و مدیران موفق به دلیل سیاسی کاری ها از کار کنار گذاشته می شوند اما در این شرایط با دادن آدرس غلط به مردم، ارتقای بهره وری را راهکار کاهش هزینه ها در صنعت خودرو عنوان می کنیم.
 
وی می افزاید: کل هزینه خودروسازی و قطعه سازی بیش از 15 درصد نیست و با افزایش قیمت دلار به بیش از 26 هزار تومان شاهد افزایش بیش از 500 درصدی قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید خواهیم بود این در حالیست که بهره وری در دنیا تنها 3 درصد در هزینه ها تاثیرگذار است بنابراین افزایش قیمت رخ داده باید به شکلی جبران شود بنابراین این روند باعث شده تا خودروسازان وارد باتلاق دریافت تسهیلات و سودهای اضافی شوند.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به سیر تکاملی خودروسازان در دهه 60 اظهار می کند: افزایش تولید و آماده کردن زیرساخت های تولید و همچنین راه اندازی شرکت های طراحی از تاکیدات مطرح شده بود که نتیجه این آمادگی ها در دهه 80 بروز کرد و دستاورد آن افزایش تولید از 200 هزار دستگاه به یک میلیون و 500 هزار دستگاه بود.
 
مدنی ورود دولت به خودروسازی ها را همزمان با آغاز سیاسی بازی این صنعت عنوان و اظهار می کند: در دهه 70 نقطه ضعف افزایش کیفیت، داخلی سازی، فیس لیفت و راه اندازی شرکت های لیزینگ رفع و زمینه برای رشد فراهم شد و دهه 80 شاهد رشد این صنعت بودیم اما ثابت نگاه داشتن قیمت ها منجر به آسیب به همه بخش ها از جمله تولید کننده، مصرف کتننده و سهامدار شد.
 
وی با اشاره به اظهارنظرهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بازار همزمان با افزایش قیمت کارخانه می گوید: در صورت افزایش قیمت کارخانه و کاهش فاصله قیمت با بازار سرمایه های سرگردان دلیلی برای ورود به این بازار ندارند بنابراین واسطه گری در این صنعت از بین می رود.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عملکرد شورای رقابت در افزایش قیمت خودرو اظهار می کند: مجوز اخیر افزایش قیمت که با دستور رییس جمهور متوقف شد نشان داد که این شورا از گردونه قیمت گذاری حذف و این امر به ستاد تنظیم بازار سپرده شده که انتظار می رود با این اتفاق شاهد کاهش تقاضاهای کاذب باشیم.
 
مدنی با تاکید بر این که از ابتدای طرح قرعه کشی تاکنون بیش از 40 میلیون ثبت نام برای خرید خودرو انجام شده است، می افزاید: این در حالیست که بررسی ها نشان می دهد که از هر 10 ثبت نام تنها یک تا دو مورد مصرف کننده واقعی بوده اند بنابراین مشتری واقعی از این طرح منتفع نشده است.
 
وی در پایان تاکید می کند: اگر قیمت در حاشیه بازار تعیین و تقاضا با میزان عرضه یکسان شود شاهد ثبات قیمت ها خواهیم بود در این شرایط خودروساز نیز با سود ناشی از قیمت های جدید به سوددهی خواهد رسید که در این شرایط می توان از او نسبت به بازخواست برنامه تنوع و توسعه محصول و همچنین برنامه افزایش تولید اقدام کرد در این شرایط اگر ظرفیت تولید از تقاضا بالاتر باشد تقاضای کاذبی در بازار وجود ندارد و خودروساز ناگزیر به کاهش قیمت و تعیین شرایط ویژه برای فروش محصولات خود خواهد بود.
 
فعالان صنعت خودرو معتفدند، نخستین مسیر هر تولیدکننده برای تامین نقدینگی همزمان با افزایش پایه پولی، بانک ها هستند و در شرایطی که خودروسازان به قطعه ساز و تامین کننده خود بدهکار است، ناگزیر به دریافت وام با قبول بهره بانکی بالا است و ثابت نگاه داشتن قیمت منجر به ایجاد رانت برای سیاست گذاران می شود . به اعتقاد آنان صنعت خودرو رهبر تمام صنایع است و هر کشور پیشرفته ای مجهز به صنعت خودرو است و هر کشوری که صنعت خودرو دارد نیز همواره در ردیف کشورهای پیشرفته به شمار می رود که این موارد نشان از اهمیت صنعت خودرو است بنابراین لازم است قیمت گذاری این صنعت نیز در اختیار مدیران آن باشد اما بدون شک تا زمانی که صنعت خودرو افزایش تولید و به صفر رساندن تقاضای کاذب را در دستور کار خود قرار ندهد نمی تواند چندان منبع موثقی برای تعیین قیمت باشد چرا که در این میان منافع مصرف کننده و سهامداران این صنعت در ابهام قرار خواهد گرفت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا پلاس : خودرو شما چی بود و چه رنگی ؟
معصومه : سلام دوستان کسی ثبت نام تحویل سه ماهه بهمن ۱۴۰۲ بوده که تکمیل وجه کرده باشه؟؟ ممنون
حمید : تارا V2تحویل ۲۹اسفند فاکتور شدم
مجتبی : سلام،اردی کاربرات دارم ماشین چندماه خواب بود راحت روشن شدبعد آرزویم ساعت استارت زدم دیگه نمیخوره چراغ های صفحه کیلومتر فقط چراغ باطری روشن خاموش میشه وصدای رله زیر داشبرد تیک تیک میکنه ایرادازکجاست؟
قیصر : سلام والله من زنگ زدم سایپا گفتم این طرحها که میفرستین اختیاریه یا اجباری خانمه گفت اجباری نیست ولی دو درصد احتمال اینکه پیامک شاهین بیاد
جالبه : خیلی جالبه حسین و ابوالفضل پشت سر هم اومدن تخریب بابا قدیمی شد چینی آشغال گرفتی چرا اومدی پیج تارا
احتمالا چینی : احتمالا چینی گرفتی زیرش گیر کردی از پس مخارجش بر نمی آیی اومدی برای تارا میزنی
J4 مشکی : من کرجم ۱۹ اردیبهشت ارسال مدارک،سند و همه چی اومده ...از ماشین خبری نیس به هر کسی میگی هم میگه فقط باید صبر کنی تنها راشه اینه بتونی شماره راننده هایی رو که حمل میکننو گیر بیاری وگرنه باید منتظر باشی تا ز بزنن
2858131 : بله من شهریور هستم هنوز کادر تکمیل وجه گیر کرده زرد مونده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سامان : من 4712ھستم امروز برام پیامک اومد چند روز وقت دارم پول واریز کنم
سهیل اتو فلز : چرا فاکتور نمیکنن اصلا
بهمن : دوستان دی ماهی که تحویل گرفتن قیمت ساینا دوگانه چند تموم شد؟
دنا : سلام من 27فاکتورشدم ولی پلاک نشده دلیلی داره$
سلام : احتمال زیاد سوخته
60019تحویل 29اسفند به 21 : اول تبدیل به شیشه ای سفید اومد بعدا تغییر به مشکی دو بار اومد.
نیما : در جواب سمیرا جووووون به تاریخ فاکتور قبلی ها ربطی نداره ویش فروشه الان تکمیل کنه تا یکماه دیکه تحویلش میدن قربونت ادم چیز فهم پیش فروش با 90 روزه فرق میکنه زود میدن بهش نوش جونش کنه تا اخر انشاللله خوش سواری بش بده چون نمیخوان بخاطر کوییکی جریمه بدن
دنا عشقه : سلام دوستان دنا مشکی من موعد تحویل 31 فروردین بود 30 اردیبهشت فاکتور شد دیروز هم پلاک و حدود 21 میلیون هم کسورات خورده و فک کنم تا تحویل بشه حدود 20 روز دیگه بدن انشالله
زینب : دوستان من الویت زمستان 402بخشنامه 4705 بودم برایم پیامک واریز وجه اومده بود قبل سال متوجه نبودم اینا میگن دوباره میاد واقعا میاد یاحواله نن سوخته کسی میدونه تورا قران بگین
مسعود : باسلام عزیزان آنقدر فرمایشات لی ربط به موضوع گروه نفرمایید وقتی شرکت سایپا اعلام کرد برای ثبت نامهای سال 1401هیچ افزایش قیمت جدید نخواهد داشت دیگر جای نظر نمی ماند در خصوص کیفیت خودرو که فردی بعنوان دیماهی اعلام نمود دوهفته قبل تحویل گرفته و چرخش در رفته باید عرض کنم هیچ کدام از دیماه بها دو هفته از تحویل شأن نگذشته شاید ایشان اخبار شبکه های تلویزیون در خصوص در رفتن محور خودرو ام وی ام رو دیده و ای فکر به مغزشان خطور نموده (با سپاس)