هر آنچه از خودرو برقی سایپا زدریو GX5 می‌دانیم

 

هر آنچه از خودرو برقی سایپا زدریو GX5 می‌دانیم

 

براساس اطلاعات غیررسمی، یک مدل برقی ساخت چین به نام زدریو (Zedriv) ممکن است توسط سایپا مونتاژ شود. این خودرو با کد مدل GX5، هاچبک پنج‌در با ابعادی مشابه تندر ۹۰ است.

تولید مدل‌های الکتریکی در ایران، مبحثی کاملا جدید برای خودروسازان  وطنی است. سایپا و ایران خودرو، بی‌توجه به فناوری‌های مدرن و تغییرات بزرگ در خودروسازی جهان، تولیدات قدیمی خود را به بازار ایران ارائه می‌دهند؛ درحالی‌که مدل‌های برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی با سرعتی بیش از پیش، تحویل مشتریان در کشورهای مختلف می‌شوند. از سویی دیگر، قیمت پایین سوخت‌های فسیلی، کمبودهای مرتبط با انرژی الکتریکی و نیروگاه‌ها در ایران، باعث شده است که ساخت خودروهای برقی برای بازار کشورمان، کم‌اهمیت جلوه کند.

کشورهای هند و چین با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر، آلودگی ناشی از خودروها برای محیط زیست را جدی گرفته‌اند. چین، هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولید کننده‌‌ی خودروهای برقی دنیا است و هند نیز تلاش می‌کند تا سالانه میلیون‌ها دستگاه مدل الکتریکی ارزان‌قیمت برای بازار داخلی خود عرضه کند. این روند در کشورهای اروپایی نیز با جدیت دنبال می‌شود.

 

استفاده از تولیدات برندهای ناشناخته برای بازار ایران، چندان عجیب نیست. شرکت‌های تازه‌تاسیس چینی با عرضه‌ی مدل‌های ارزان‌قیمت، برای جذب مشتری جدید تلاش می‌کنند و کشورهایی مثل ایران برای آن‌ها مناسب است؛ چراکه بازار انحصاری و غیررقابتی دارد. موانع قانونی و حساسیت برای رعایت استانداردهای مرتبط با کیفیت ساخت یا ایمنی هم در ایران، چندان جدی گرفته نمی‌شود. به این موارد، سودجویی خودروسازان وطنی و نیاز به ایجاد تنوع در سبد محصولات را اضافه کنید.

تلاش نویسنده‌ی مطلب برای دسترسی به سابقه‌ی فعالیت و اطلاعات شرکت زدریو (Zedriv) نتایج کمی در پی داشت. این مجموعه، سال ۲۰۱۷ شروع به فعالیت کرده و زیرمجموعه‌ی گروه صنعتی ساینوماش  (China National Machinery Industry Corporation) است. ظاهرا زدریو دارای کارخانه‌ و فضای صنعتی به مساحت ۱۳۷۰ هکتار در نزدیکی گانژو چین است و سالانه صد هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند. این اطلاعات نشان می‌دهد که زدریو در مقایسه با غول‌های خودروسازی چین، از نظر صنعتی کوچک و تازه‌کار است. از سویی دیگر، زدریو با عنوان یک برند اختصاصی برای مدل‌های برقی شناخته می‌شود و فقط خودروی الکتریکی تولید می‌کند.

سه محصول در وب‌سایت زدریو چین دیده می‌شود. این خودروها همگی هاچبک‌هستند و به ترتیب اندازه، GC2 و GC1 و GX5 نام دارند. مدل‌‌های GC2 و GC1 از نظر ابعاد، مشابه دوو ماتیز هستند.

خودرو برقی سایپا زدرایو GX5

زدریو GX5، مهم‌ترین محصول شرکت سازنده در چین است. این خودرو با طول ۴,۱۵۰  میلی‌متر، عرض ۱,۸۰۰  میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۶۱۱  میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۲,۶۵۰  میلی‌متر تولید می‌شود.

در بازار ایران رنو L90 یا تندر۹۰، طول ۴۲۵۰ میلی‌متر دارد و حدود ۱۰ سانتی‌متر از GX5 بزرگ‌تر است. ارتفاع سقف این خودروهای نیز، فقط ۸/۵ سانتی‌متر تفاوت دارد. با این شرایط، به سختی‌ می‌توان GX5 را کراس‌اوور نامید؛ هرچند که قطعا مونتاژ کار (سایپا) از این نام یا واژه‌ی کراس برای توصیف محصول خود استفاده خواهد کرد.

نمای بیرونی GX5 ساده و کم‌هیجان است. طرح کلی چراغ‌ها، شباهت زیادی به جک S5 موجود در بازار ایران دارد. جلوپنجره‌ی بسته با حفره‌های داخل سپر، GX5 را عامه‌پسند جلوه می‌دهد. این خودرو مشابه بسیاری دیگر مدل‌های اقتصادی ساخت چین، حجم نسبتا زیادی از پلاستیک سیاه‌رنگ در پایین سپر و داخل گلگیرها دارد.

خودرو برقی سایپا زدرایو GX5

در نمای پشت، چراغ‌های بزرگ و بیضی شکل نصب شده‌اند. ساختار درپوش صندوق با حجم‌دهی مناسب، GX5 را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد و حس خوبی به مخاطب می‌دهد.

در مجموع، ظاهر بیرونی زدریو GX5 به عنوان یک خودرو برقی و اقتصادی ساخت چین، قابل قبول است. این محصول البته یک هاچبک خانوادگی محسوب می‌شود و نباید کراس‌اوور تلقی شود.

خودرو برقی سایپا زدرایو GX5 نمای داخلی

در فضای داخلی، با وجود نمایشگر لمسی و پنل دیجیتال پشت فرمان، حس یک خودروی معمولی و نسبتا کوچک به وضوح وجود دارد. فرم کلی داشبورد، فرمان و چیدمان کلیدها، چشم‌نواز به نظر می‌رسد و ظاهرا برای مخاطب، گیج‌کننده نیست. چرم مصنوعی برای فرمان، صندلی‌ها و تودری هم، کیفیت قابل قبول مرسوم در خودروهای چینی را ارائه می‌کند.

از تصاویر موجود می‌توان نتیجه گرفت که زدریو GX5 برای حمل ۴ سرنشین بلند قد، فضای کافی دارد. صندوق عقب این خودرو نیز، ظاهرا برای حمل بار با حجم ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر مناسب است.

پیشرانه و تجهیزات فنی زدریو GX5 خودرو برقی سایپا

تنها موتور برقی موجود برای زدریو GX5 ساخت چین، ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو در وب‌سایت شرکت سازنده، ذکر نشده است اما برای صفر تا ۵۰ کیلومتر برساعت، زمان ۳/۹ ثانیه وجود دارد.

خودرو برقی سایپا زدرایو GX5 نمای جانبی

زدریو GX5 دارای باتری‌ ۴۶/۴ کیلووات ساعتی است و طبق ادعای سازنده، توان پیمایش ۳۳۸ کیلومتر با یک شارژ دارد. شارژ این خودرو با برق شهری، ۷ تا ۷/۵ ساعت زمان می‌برد. زدریو GX5 فقط با سیستم دیفرانسیل جلو تولید می‌شود و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت دارد.

آپشن‌های رفاهی و تجهیزات ایمنی زدریو GX5

امکنات معمول در خودروهای چینی برای GX5 استفاده شده است. نمایشگر لمسی با ناوبری ماهواره‌ای، دوربین پارک، سانروف، مه‌شکن، دید ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها،ترمز دستی دکمه‌ای، رابط بلوتوث برای تماس تلفنی، حسگر هشدار برخورد جلو و عقب، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و فناوری تشخیص اجسام در نقطه‌ی کور در نسخه‌ی کامل زدریو GX5 وجود دارد.

خودرو برقی سایپا زدرایو GX5

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سایپا زدریو GX5






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دوگانه بهمن : سلام طاهره خانم چرا زودتر واریز نکردی دی ماهی ماشینو تحویل گرفتن شما هنوز فاکتور نشدی فردا فاکتور میشی
سلام دوگانه بهمن : سانازجان سلام شما را فراموش نکردن کارها داشت خیلی خوب پیش میرفت باز یه کمی شل شد الان باز دوباره خوب شد دی ماهی سر یکماه ماشینو گرفتن ما الان ۲۲ روزه پول دادیم هنوز فاکتور نشدیم ایشاالله برای اسفندی همین روزها میاد اصلا نگران نباش عزیزم این هم تمام میشه خدا نگهدار
کیان : قابل توجه ما... کجای سهند اس یه سر و گردن از اطلس بالاس میشه بگی ماهم بدونیم سانروف که نداره دوربین دنده عقب نداره مانیتور نداره دکمه رو فرمان نداره اچ اس آ نداره تریم دو رنگ داشبورد جدید نداره فقط ساینا اس با چراغ ها و سپر جدید وسلام
هلیا : دیروز یعنی ۲۹ اردیبهشت کلی ایکس ۵ بار زدن به سمت مقاصدشون.مشاهدات میدانی من بمی.نگران نباشید دارن میفرستنشون.
حسین تارا : واریزی ۹:۲۱هستم سفید هنوز خبری نیس
احمد : تو بیشتر از هرکسی به این نیاز داری که باد به کلت بخوره
اطلس مادران : من زنگ زدم گفتن ۹۰ روز کاری .قبلا هم تیبا گرفته بودم اونم ۹۰ روز کاری بود ۹۷ روزه دادن
ایمان (شاهین اتومات) : سلام دوستانی که فاکتور شدند براشون جریمه تاخیر هم لحاظ شده یاخیر یااینکه کجا مشخص میشه مبلغ جریمه
Bahar : منم پذیرش ۱۹ اسفندم ۹۰ روزه، و خیر، همچنان خبری نیست
Bahar : منم پذیرش ۱۹ اسفندم ۹۰ روزه، و خیر، همچنان خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا پلاس : سلام مبارکه برو کاستومر قسمت جزئیات بزن برو تو قسمت فاکتور
تاج : مبلغ پرداختی و کسورات ک زده چجوری حساب میشا. از کجا بهمیم چقد سود میدن
سهراب : خبری از تمدید برا کسایی که تا 27فرصت داشتن و نتونستن واریز کنن نشد؟؟
عبداله حردان زاده : مبارک باشه منم 27 واریزی بود پری روز فاکتور شدم
تاج : تکمیل وجه 1 دی دیروز فاکتور شدم
دوگانه 30 دی تبدیل به 207 پانا : نه تولید 207 تهران هستش و مستقیم از تهران با ایلام.از تبریز نیست که
دوگانه 30 دی تبدیل 207 پاناما : نه ماشین بنده 207 هستش کهاز تخران میاد
حمید دی ماه دوگانه : تو وضعیت خودروی مشتری زده پلاک رو ..قسمت پایینش
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : مهمترین نشانه اش اطمینان از استاندارد 85 گانه دکمه پایداری یا esp روی کنسول وسط خودرو هست. یا روش های دیگری که ماشین رو تو مکانی که شیب داره ببرید و ترمز کنید، اگر بعد برداشتن پا از روی ترمز (بدون گاز دادن) تا 2 ثانیه ترمز فعال بود و خودرو به سمت موافق شیب حرکت نکرد، خودرو شما استاندارد 85 گانه داره.نشانگر‌ راهنمای دنده هم فقط یک فلش رو به بالاست که تو پشم آمپر هست و اصلا به راحتی قابل دیده شدن نیست. نشانه دیگه اخطار کم شدن باد لاستیک هست و نوع والف نصب شده بر روی لاستیک
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : سلام. به خاطر اینکه خودرو شما اول از تبریز به پارکینگ ایران خودرو تو تهران منتقل و با باقی خودروهایی که نمایندگی شما باید تحویل بده، تجمیع و‌به ایلام ایران میشه. بعید هست که تحویل خودرو مستقیم باشه و من بارها دیدم که پشت تریلی خودرو بر ایران خودرو ماشین های مختلف در حال حمل هستند.