روغن گیربکس خودرو را چگونه چک کنیم؟

 

روغن گیربکس خودرو را چگونه چک کنیم؟

 

اکثر رانندگان می‌دانند که باید روغن پیشرانه را به‌صورت منظم بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنند یا تا حد معین به پیشرانه اضافه نمایند اما اکثر آن‌ها بررسی روغن گیربکس را فراموش می‌کنند. درست همانند پیشرانه، گیربکس دستی یا اتوماتیک نیز برای روان کاری به روغن خاص خود متکی است و خالی شدن گیربکس از روغن می‌تواند بسیار خطرناک باشد و هزینه‌های زیادی را به مالک تحمیل کند. در ادامه می‌خواهیم شما را با چگونگی بررسی میزان روغن گیربکس خودرو آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

روغن گیربکس خودرو را چگونه چک کنیم؟

ما نمی‌توانیم افرادی که را به‌صورت منظم روغن گیربکس خودروی خود را بررسی نمی‌کنند سرزنش کنیم. در بسیاری از خودروها این کار سختی خواهد بود مگر اینکه شما یک تکنسین ماهر و آموزش دیده برای این کار باشید. برخی خودروهای مدل جدید دارای لوله و میله اندازه‌گیری روغن گیربکس هستند اما خب این میله چیزی نیست که شما در گاراژ خانه داشته باشید. البته می‌توانید این میله اندازه‌گیری را از نمایندگی تهیه کنید اما واقعیت این است که راه ارزان‌تر و راحت‌تر برای بررسی روغن گیربکس مراجعه به تعویض روغن و تعمیرگاه خواهد بود. همچنین برخی خودروها دارای دستگاه اندازه‌گیری سطح روغن الکترونیکی هستند و این میزان در داشبورد به نمایش درمی‌آید هرچند تعداد آن‌ها در کشور ما زیاد نیست.

خودروهای دارای میله اندازه‌گیری

در برخی خودروها شاهد روش ساده‌ای هستیم. برخی گیربکس‌ها دارای میله اندازه‌گیری مشابه آن چیزی است که برای اندازه‌گیری روغن پیشرانه بکار می‌رود. اگر خودروی شما چنین حالتی دارد بررسی میزان روغن گیربکس چند دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید.

روغن گیربکس خودرو را چگونه چک کنیم؟

ابتدا میله اندازه‌گیری روغن گیربکس را پیدا کنید. این میله شبیه میله‌ای خواهد بود که برای روغن پیشرانه بکار می‌رود اما در بخش پشتی یا پیشرانه یا کنار آن قرار دارد. اگر میله را پیدا کردید خودرو را روی سطح صافی پارک کنید. اگر سطح صاف نباشد میله اندازه‌گیری میزان درست روغن را نشان نخواهد داد. در این حالت گیربکس را در حالت پارک یا خلاص قرار دهید و البته ترمزدستی را نیز بکشید. در این حالت اجازه دهید پیشرانه در دور آرام گرم شود. زمانی که پیشرانه گرم شد با دقت میله اندازه‌گیری را بیرون بکشید، آن را تمیز کنید و سپس دوباره به لوله بازگردانید. به آرامی میله را دوباره بیرون بکشید و میزان روغن را از روی آن تشخیص دهید.

اگر میزان روغن گیربکس کم باشد نیازمند قیف و نوع مناسب روغن گیربکس خواهید بود تا بر میزان آن اضافه کنید. البته فراموش نکنید که قبل از این کار پیشرانه را حتماً خاموش ‌کنید. روغن گیربکس معمولاً درست به لوله میله اندازه‌گیری ریخته می‌شود و این کار به آرامی انجام می‌شود. در این مدت میزان روغن اضافه شده را با استفاده از میله اندازه‌گیری بررسی کنید تا از حد معینی بیشتر نشود.

قبل از آنکه روغن را به گیربکس اضافه کنید دقت داشته باشید به رنگ روی میله اندازه‌گیری در بار اول دقت کنید. رنگ روغن گیربکس باید قرمز تیره یا قهوه‌ای روشن باشد. در صورتی که رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه را دیدید بهتر است به دنبال تعویض روغن گیربکس و فیلتر آن در آینده نزدیک باشید. اگر روغن بوی سوخته می‌دهد احتمالاً مشکلی در گیربکس وجود دارد.

خودروهای بدون میله اندازه‌گیری

در حالت کلی باید دانست روش استفاده از میله اندازه‌گیری شامل خودروهایی است که از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند؛ و به‌صورت کلی خودروهای گیربکس دستی فاقد چنین چیزی هستند هرچند برخی استثناها برای هر دو دسته وجود دارد. اگر خودروی شما گیربکس دستی دارد احتمالاً بررسی میزان روغن گیربکس زمان بیشتری خواهد خواست.

البته این کار غیرممکن نیست. ابتدا خودرو را روی سطح صافی پارک کنید و با استفاده از جک بخش جلو و عقب خودرو را بالا ببرید یا اینکه خودرو را روی چاله تعویض‌روغنی پارک کنید. مطمئن شوید بخش جلو و عقب خودرو در یک سطح و به‌صورت تراز قرار دارند. در زیر خودرو محل گیربکس و پیچ فیلر را پیدا کنید. این پیچ در کنار گیربکس قرار دارد. البته این پیچ را نباید با پیچ تخلیه اشتباه بگیرید چراکه پیچ تخلیه هم در وضعیتی مشابه است اما در بخش پایین‌تری نصب می‌شود.

با استفاده از یک آچار پیچ را باز کنید و در نظر داشته باشید که شاید روغن گیربکس بیرون بیاید بنابراین توصیه می‌کنیم همراه خود یک دستمال داشته باشید و زیر گیربکس دهان خود را باز نکنید! وقتی پیچ را باز کردید به داخل گیربکس نگاه کنید. میزان روغن باید درست در پایین سوراخ فیلر باشد. اگر نمی‌توانید آن را ببینید از انگشت خود استفاده کنید تا محل نشستن آن را ببینید.

وقتی کار بررسی میزان روغن گیربکس تمام شد در صورت نیاز واشر پیچ را تعویض و پیچ را سفت کنید و جک‌ها را پایین بیاورید. اگر میزان روغن گیربکس کم باشد باید به آن اضافه کنید که کار سختی است و این کار را نمی‌توانید به‌صورت مستقیم انجام دهید به همین خاطر سرراست‌ترین کار استفاده از پمپ برای اضافه کردن روغن گیربکس خواهد بود تا در نهایت میزان آن به پایین سوراخ پیچ فیلر برسد.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , روغن گیربکس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سپیده : سلام در جواب همایون، پیش فروش یکساله ۲ مرحله پول واریز کنی ۳۰ روزه هست، شما فروش فوری هارو میگید ک ۹۰ روزه هست ن برای ما که یک ساله اسم نوشتیم و ۳۰ روز بعد تکمیل وجه باید خودرو بدن...
T8 بهمن : تاریخ تحویل سیستمیم 20 اردیبهشته واریز وجهمم 30 بهمن هنوز مرحله تکمیل وجه هم سبز نشده
تارا : سلام. کسی فاکتور نشده؟ اون اقایی که میگفت تا اخر هفته فاکتور میشم چی؟
تارا v4 : خدالعنتشون کنه چقد مردم چشم انتظار یه ماشین میزارن دور سر مردم میچرخونن الان دوماه داره میگذره هنوز ماشین فاکتور نشده
تارا v4 : خدالعنتشون کنه فقط بلدن پول بگیرن همش پیامک بفرستن الان دوماه داره میگذره از واریز هیچ خبری از تحویل نیست
مرتضی اس ۵ ۲۳ مهر : نیمه اول هم تماشا شاسی نشد قسط دوم ۱۵ خرداد چیکار باید کرد
J7 : نه مبلغی واسه پرداخت نیس چون شاسی و فاکتور شده
علی : سلام دوستان کسی خبر جدیدی نداره برای کسانی که ارسال به خودروساز زده ولی پیامک واریز نیامده تکلیف چیه؟
داود : برای منم فروردین ثبت نام کردم دیروز شاسی شد
مهدی(سهندs) : سلام دوستان امروز واریز وجه سهند انجام دادم پیامک از سایپا نیومده بعداز واریز پیامک میاد یا نه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : عزیزان کسی هست که تاریخ تحویلش فروردین باشه و براش فاکتور شده باشه(آپشنال)
بهمن پیش فروش : کسی از دوستان که موعد تحویلشان بهمن ماه بوده وطرح پیش فروش کسی فاکتور شده است ؟؟؟
به پرهام : آقای پرهام شما هم گفتید بهمن مبلغ اینقدر میاد صبر کنید دو روز اصلاح شه شما اشتباه کردید
پراید اسفند : چشم . من یکم اعصاب ندارم و الا قصد توهین هم ندارم
x33 lida : من دوتا از دوستانم داخل دوتا نمایندگی مختلف کار می کنن طبق اطلاعاتی که خودم گرفتم دارم صحبت می کنم در رابطه با اقساطی ها ممی دونم ولی نقدی ها بعد عید فاکتور خوردن البته بعضی هاشون مال خودم هم که خرید نقدی 2 اردیبهشت فاکتور خورد.طبق اطلاعات خودم وقتی اختلاف قیمت بازار با نمایندگی کم میشه نمایندگی ها التماس می کنن بیاید بخرید نمی خره کسی ولی تا اینکه اختلاف زیاد میشه مردم می رن التماس می کنن و مدیران خودرو تو این دو سه سال متوجه شده باید مثل بقیه خودرو سازها این اختلاف رو باید نگه داره و قطعا به قول اقا فرشید داخل گروه چون هیچ ثبت نامی تا الان نداشته قطعا می خواد افزایش قیمت بده شما برید تو نقشه هوایی گوگل مپ ببنید کارخونه چقدر ماشین داره که دپو کرده مثل ایران خودرو ، دوستان توجهی به این اخبار که یه عده بیمار میان میزارن نکنید قطعا همگی سر موعد یا نهایتا با ده روز اختلاف تحویل می گیرید فقط چون ماشین بعضی از دوستان فاکتور نشده این احتمال وجود داره که اگر قیمتها تغییر کنه با قیمت جدید پول بدن البته بازم می گم احتمال داره
ایرانی : امروز آخرین فرصت انتخاب و واریز بود هنوز پولمن جور نشده نمی دانم چکار کنم . سورن یا پارس ال ایکس؟
مصطفی : 1/6. 1403 بود تا الان خبری از فاکتور شدن نیست
سیامک : کی میاد تبدیل معمولا؟
آپشنال مشکی : سلام آقا مصطفی عزیز بی زحمت تاریخ تحویل شما کی بوده..؟ امیدوارم هرچه زودتر فاکتور بشید.
دوگانه : سلام چرا به تو برخورده راست میگن به این چی میگن کلاهبرداری او که میگی بره فسخ کنه یکی همین کارکرده رفته بهش گفتن برو کافی نت فسخ کن چهل روزه چک میدم برای چی هم استفاده پول کرده هم سود ش یه این چی میگن دزدی کلاهبرداری یارو طلا فروخته راست میگی تو بیار حواله من بخر سودش هن بده این مدت هرچت نزن