مردم افغانستان عاشق سینه‌چاک تویوتا کرولای ژاپنی

 

مردم افغانستان عاشق سینه‌چاک تویوتا کرولای ژاپنی

 

پای تویوتا  کرولا پس از عقب‌نشینی نیروهای شوروی از خاک افغانستان در سال 1989 و متعاقب آن فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان باز شد. پیش از آن برند دولتی لادا از مسکو بر بازار خودروی افغانستان تسلط داشت.

افغان‌ها مشتریان پر و پاقرص خودروهای ساخت کمپانی تویوتا هستند، به ویژه کرولاها. راه‌های صعب‌العبور این کشور کوهستانی، در کنار مقاومت خودرو، تویوتا را محبوب شهروندان افغانستان کرده است. 

پای کرولاها پس از عقب‌نشینی نیروهای شوروی از خاک افغانستان در سال ۱۹۸۹ و متعاقب آن فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان باز شد. پیش از آن برند دولتی لادا از مسکو بر بازار خودروی افغانستان تسلط داشت.

زمانی که واشنگتن پس از وقوع حملات ۱۱سپتامبر حملات هوایی به خاک افغانستان را آغاز کرد نیز ملا عمر بنیانگذار طالبان با یک کرولای سفید از مخفیگاه خود در قندهار گریخت.

این خودرو که سال ۲۰۰۱ در خاک مدفون شده بود از خاک بیرون آورده شده و وضعیت آن خوب است. چنانچه به گفته سخنگوی دولت طالبان این خودرو باید در قالب یک اثر تاریخی در معرض دید مردم قرار بگیرد.

بدنه دیگر اتومبیل‌ها مانند کاغذ سست است اما کرولاها مستحکم هستند

محمد امان، مکانیک است و در کابل کار می‌کند. او می‌گوید: «کرولاها خوردوهای خوبی هستند. بدنه دیگر اتومبیل‌ها مانند کاغذ سست است اما کرولاها مستحکم هستند. اتومبیل‌های ژاپنی کیفیت بالایی دارند. کرولا سریع است، فلز کار شده در بدنه آن قوی است و خودرو به خوبی کار می‌کند.»

او تاکید می‌کند: «افغانستان پراست از کوه و دشت و باقی خودروها اینجا جواب نمی‌دهد به جز همین کرولاها.»

کرولا صندوق عقب جاداری دارد

غلام رسول، راننده تاکسی در کابل می‌گوید: « کرولاها در افغانستان محبوب هستند چرا که خودروهای قوی به شمار می‌آیند و در عین حال قیمت مناسبی دارند.»

به گفته او «کرولا صندوق عقب جاداری دارد، بنابراین وقتی برخی افراد بار دارند، می‌توانیم آن را آنجا بگذاریم و خودشان را سوار تاکسی شوند.»

نقیب الله، دیگر راننده تاکسی که در کابل مشغول مسافرکشی است، نیز می‌گوید: « هم قطعات یدکی و هم خود ماشین تویوتا کرولا بسیار قوی است.»

عبدالرقیب، راننده تاکسی نیز می‌گوید: «برخی از مردم یک وسیله نقلیه خوب برای خانه خود می‌خرند تا سوار شوند، و برخی دیگر برای کار تا از آن پول دربیاورند. بنابراین، مردم ماشین‌های معمولی مانند کرولا را می‌خرند که بهتر است چرا که مارک خودرو تویوتا است. تویوتا در افغانستان کیفیت خودش را اثبات کرده است.»
 

مردم افغانستان عاشق سینه‌چاک تویوتا کرولای ژاپنی


در دیگر کشورها کرولاها ۳ نفر سرنشین دارد و اینجا ۶ نفر

عزیزالله نظری، فروشنده خودرو می‌گوید: «تویوتا کرولا در افغانستان محبوب است چرا که قطعات یدکی آن در مقایسه با خودروهای دیگر مانند بنز، بی‌ام‌و و برخی دیگر از مارک‌های خودرو راحت‌تر در دسترس است.»

او درباره استانداردهای استفاده از این خودرو در افغانستان نیز اینطور توضیح می‌دهد: «خب، موضوع این است که در کشورهای دیگر همه چیز به روش‌های استاندارد انجام می‌شود، اما در افغانستان، مردم به استانداردها اهمیت نمی‌دهند. در کشورهای دیگر از تویوتا کرولا برای حمل سه نفر [به طور همزمان] استفاده می‌شود، اما در افغانستان این تعداد به شش نفر هم می‌رسد. بالاخره اینجا مردم مشکلات زیادی دارند.»

عزیزالله بسته به جیب مشتری کرولاهای وارداتی خود را به آنها می‌فروشد. در گاراژ او خودروهایی با قیمت‌های مختلف به چشم می‌خورد از تویوتای ۱۵۰۰ دلاری تا ۱۴ هزار دلاری. به نظر می‌رسد بسیاری از این خودروها برای رسیدن به اینجا مقصد پر پیچ و خمی را پشت سرگذاشته‌اند.

مقصد تمامی تویوتاها در جهان به افغانستان ختم می‌شود

مقابل عزیزالله یک مدل خودروی سفید است که به نظر می‌رسد از کانادا به اینجا آمده باشد. البته روی این خودرو پلاک کشور غنا خورده است.

یکی از آمریکا و دیگری از نقطه‌ای در آلمان به اینجا رسیده است. عزیزالله می‌گوید: «مقصد تمامی تویوتاها در جهان به افغانستان ختم می‌شود، جایی که مردمانش عاشق این خودروی با کیفیت هستند.»

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تویوتا کرولای ژاپنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

منصور
7

چرا اینقد از کشورهای خیلی دور ماشین آشغال( توبوتا) وارد می کنند. .افغانها بیایند در کشور ایران، جساب بانکی بازکنند، وکالت بانکی به بانک بدهند، بعد از یک تا دو سال پراید اسپرت یا کوئیک دورنگ خوشگل بخرند. چرا پول شون رو برای تویوتا حرام می کنند،
02:05  1402/02/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام : دوستان هنوزثبت نام نکردم ،آیا قسطی یانقد؟ ،قسطی ماهیانه چقدره قسطتش میشه ؟آیا میتونم قسطی بخرم باسپاس
حمید j هفت : مبارک اولسون
J7 صادرات : ممنونم آقای حسنی پس راست بوده
نازیلا : دوستان شاهین gl نگیرید بزارید به منم پیامک بیاد عجله دارم ممنون سانروف دار بگیرید یکم باد به کلتون بخوره 😄
😁😄😃😀 : . . . سلام . . ثبت نام کنندگان پژو پارس می خواهند دوباره جلوی ویرانخودرو جمع شوند تا اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت به گوش مسئولان برسونند . . . ما ثبت نام کنندگان سورن دوگانه هم باید اعتصاب و اعتراض کنیم تا سریعتر به خودروی خود برسیم ....
سبحان : من مال دوره قبلم.فقط صبر کن جی بگیر که بد کلاهی سرت میره قیمتش ۱۰۰ فرق میکنه بعدشم قرارداد داری.صبر صبر.صبر.من که جی گرفتم و وظیفه خودم دونستم اگاهت کنم شاید ۳ ماه هم طول بکشه صبر کن
سبحان : سلام دوست عزیز اگه قرارداد داری به هیچ وجه بر ندار.بدو سانرف ۸۰ زیر قیمت بازاره و در کل بد فروش ،شاید ۳ ماه هم تاخیر داشته باشه ولی نگیر گه ضرر میکنی.
شاهین اتوماتیک : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
سورن پلاس دوگانه : دوست عزیز برو از یک بنگاه خودرو شهرتون بپرس ببین خریدار کدامش بیشتره هرچی نظر بدن فایده ندارد
J7تبریز : با سلام دوستان عزیز امروز بالاخره ماشین ما را تحویل دادند ثبت نامی ۲۳ مهر ماه بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اپشنال : سلام حداقل فکر 40 روز تاخیر باش
علی4712 : منم4712هستم پیام نیومده کسی خبر داره؟
کوییک اتومات : بله تابلو دارن میپیچونن
صابر : نه هیچکی این 15 میلیون تخفیف چی شد که ندادن؟
دنا اتومات تابستان 403 : سلام دوستان دنا اتو تحویلی تابستان 403هستم پیامک واریزی تارا اومده کسی اطلاع داره اگه واریز نکنم ایا دعوت نامه دنا میاد؟
ساینا بهمن : سلام وقت بخیر میگم‌واسه تحویل حضوری کجا باید بریم تهران یاکاشان؟؟؟
منتظر : سلام این که اینا دارن فاکتور میکنن تیرماه ماشین بدستمون میرسه
حمید دی ماه دوگانه : دقیقا مثل ماشین من
داود : منم یازدهمم نشدم هنوز
رانا 29 اسفند : به نظرتون اسفند ماهی ها از کی فاکتور میشن