تعمیر تخصصی توربین گیربکس اتوماتیک

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

رپورتاژ - توربین یکی از قطعات اصلی و مهم در گیربکس های اتوماتیک است. گیربکس اتوماتیک از چند قسمت مختلف تشکیل شده است که می توان اصلی ترین قسمت آن را به توربین گیربکس اتوماتیک نسبت داد. توربین باعث می شود تا نیروی موتور به گیربکس منتقل شود و در نتیجه شما به راحتی بتوانید با عوض کردن دنده سرعت های مختلفی را داشته باشید.

تعمیر تخصصی توربین گیربکس اتوماتیک نیازمند دانش و تجربه بسیار زیادی است. به این صورت که اگر تعمیرکار کوچک ترین اشتباهی در قسمت تعمیر و یا حتی جا زدن توربین داشته باشد امکان خرد شدن گیربکس و آسیب جدی به خودرو وجود خواهد داشت.

ما در این مقاله در مورد تعمیر تخصصی توربین گیربکس اتوماتیک به صورت مفصل توضیح داده ایم. برای اینکه بدانید چگونه توربین خود را عیب یابی کنید، و آن را برای تعمیر به دست چه متخصصانی بسپارید با ما همراه باشید.

توربین چیست؟

قبل از اینکه به مبحث تعمیر توربین بپردازیم بهتر است که ساختار آن را به صورت مختصر توضیح بدهیم. این قطعه را با نام مبدل گشتاور نیز می‌ شناسند. توربین فقط در گیربکس های اتومات وجود دارد و گیربکس های دنده ای توربین ندارند.

در واقع سیستم اتومبیل های دنده ای بدین صورت است که شما برای ترمز کردن کلاچ و ترمز را میگیرید. کلاچ موتور را متوقف می کند و ترمز چرخ ها را از حرکت نگه. میدارد. این در صورتی است که اگر ترمز خالی بگیرید اتومبیل خاموش می شود و احتمال خرد شدن دنده ها نیز وجود خواهد داشت.

اما در گیربکس های اتومات توربین جایگزین کلاچ می‌ شود و شما فقط با ترمز گرفتن اتومبیل را متوقف می کنید.  توربین در قسمتی مابین گیربکس و موتور اتومبیل قرار دارد. وسط آن نیز با روغن پر شده است. همانطور که گفتیم توربین از یک طرف به گیربکس و از طرف دیگر به موتور متصل شده است.

نیروی موتور به وسیله روغن به گیربکس انتقال پیدا می کند و این مسئله باعث می‌ شود تا شما با عوض کردن دنده سرعت های متفاوت را تجربه کنید.

نحوه عیب یابی توربین گیربکس اتوماتیک

شما خودتان به راحتی می توانید با دنبال کردن دستورالعمل زیر توربین گیربکس اتوماتیک خود را عیب یابی کنید. تعمیرکاران با تجربه و متخصص همگی اتفاق نظر دارند که قبل از باز کردن توربین، باید با خودرو روشن، توربین تست شود. در غیر این صورت باید کل سیستم گیربکس و توربین شکافته شود و قطعات تک به تک چک شوند تا عیب آن پیدا شود،  که قطعا این فرآیند یک فرآیند بسیار پیچیده و زمان بر و پر هزینه است.

بنابراین شما خودتان نیز می توانید این عیب یابی را انجام بدهید. قبل از اینکه نحوه عیب یابی توربین را برای شما شرح دهیم بهتر است این نکته را خاطرنشان کنیم که این تست نباید بیشتراز ۳ ثانیه به طول بیانجامد. زیرا در صورتی که شما این تست را بیشتر از ۳ ثانیه انجام دهید احتمال آسیب گیربکس شما وجود خواهد داشت. بنابراین حتما دقت کنید که تست شما بیشتر از ۳ ثانیه طول نکشد.

  1. خودرو را روی دنده بگذارید
  2. پای خود را روی ترمز فشار دهید
  3. پدال گاز را تا انتها فشار دهید
  4. دور موتور باید تا حدود ۲۰۰۰ برود تا نشان دهنده سلامت توربین شما باشد.

برای پیشگیری از خرابی توربین چه کار باید کرد؟

اگر شما هم صاحب یک اتومبیل اتوماتیک باشید قطعا می دانید که تعویض قطعات گیربکس تا حدودی هزینه ‌بر هستند. بنابراین بهتر است که قبل از خرابی کامل قطعات حتما به فکر آنها باشید و اقدامات لازم را جهت جلوگیری از خرابی قطعات انجام بدهید. از جمله جدیدترین اقداماتی که شما می توانید برای جلوگیری از خرابی قطعه دوربین اتومبیل خود انجام دهید می توان موارد زیر را نام برد‌‌؛

● چک کردن روغن گیربکس

روغن گیربکس را چک کنید. برای اینکه مطمئن شوید روغن گیربکس شما سالم است یا خیر می توانید نازل روغن را بردارید و آن را با یک دستمال کاغذی پاک کنید. در صورتی که رنگ روغن آلبالویی باشد نشان دهنده سلامت کامل روغن است. اما در صورتی که رنگ روغن به قهوه ای شباهت داشته باشد شما باید حتما در اسرع وقت برای تعویض روغن خود اقدام کنید.

● انجام سرویس های دوره ای

از سرویس های دوره ای خودرو خود غافل نشوید. خودروهای اتوماتیک نیاز به انجام سرویس های دوره ای در مدت زمان مشخصی دارند. بنابراین بعد از طی شدن بازه زمانی مشخص حتما اتومبیل خود را به یک سرویس کار مجرب نشان دهید، تا در صورت وجود عیب و ایراد های کوچک آن ها را برطرف نماید. همه ایراد های کوچک در صورت عدم سرویس های دوره ای تبدیل به ایرادهای بزرگ می شوند و در نهایت شما ممکن است مجبور به تعویض قطعات داخلی گیربکس خود باشید.

● دقت به دمای اتومبیل

به دمای اتومبیل خود دقت کنید. گرم شدن بیش از حد اتومبیل ممکن است نشان دهنده آسیب در مهر و موم توربین باشد و نیاز به بررسی های جدی تر داشته باشد.

● دقت به لرزش و لغزش خودرو

به لرزش و یا لغزش اتومبیل حتی در سرعت های پایین و حتی هنگامی که اتومبیل متوقف است نیز توجه کنید. در صورتی که اتومبیل شما دچار لرزش یا لغزش شده باشد احتمال زیاد مشکل از توربین اتومبیل است و شما باید حتما اتومبیل خود را پیش یک سرویس کار مجرب ببرید.

● تعویض به موقع روغن گیربکس

تعویض به موقع روغن گیربکس اتوماتیک را جدی بگیرید. در صورتی که روغن گیربکس کمتر از حد نرمال شود و یا اینکه طول عمر آن به پایان برسد یک تهدید جدی برای قطعات داخلی گیربکس به شمار می آید. بنابراین حتما در مورد اورجینال بودن و کیفیت بالای روغن گیربکس خود اطمینان حاصل نمایید و در سرویس های دوره ای مشخص نیز آن را تعویض کنید.

البته ما به شما توصیه می کنیم که خودتان برای تعویض روغن اقدام نکنید. زیرا تعویض روغن گیربکس های اتوماتیک برخی ترفند های خاص خود را دارد که در صورت عدم رعایت آن ها ممکن است روغن شما دوام و عمر بسیار کمی داشته باشد و یا اینکه گیربکس خودرو شما عملکردی مناسبی را از خود نشان ندهد.

اغلب موارد افرادی که خود اقدام به تعویض روغن گیربکس می کنند نمی توانند روغن قبلی را به صورت کامل تخلیه کنند و روغن جدید با پسماندها و ته مانده های روغن قبلی ترکیب می شود. همین مسئله باعث خرابی زود هنگام روغن جدید می شود. روغن خراب یک تهدید جدی برای گیربکس به شمار می آید. بنابراین ما به شما توصیه می‌ کنیم که برای تعویض روغن حتما به سرویسکاران مجاز آن مراجعه کنید

علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

قبل از اینکه علائم خرابی توربین را بیان کنیم به شما توصیه می کنیم به هیچ عنوان این علائم را جزئی و ناچیز نشمارید. در صورتی که هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید در اسرع زمان ممکن و بدون فوت وقت خودرو خود را به نزدیکترین تعمیرگاه ببرید.

  1. اولین علامت این است که صدای تقه زدن گیربکس به گوش شما برسد این صدای تقه زدن حالت شبیه تقه زدن ۲ به ۳ است.
  2. شتاب اولیه خودرو در هنگام خرابی توربین بسیار کند خواهد بود و خودرو در هنگام حرکت نیز به کندی راه می رود.
  3. یکی دیگر از علائم خرابی این قطعه روغن ریزی پشت پمپ است، که شما می توانید به راحتی آن را مشاهده کنید.
  4. علامت دیگر آن خورده شدن دهانه پمپ آن است. اگر شما سرویس های دوره ای را به صورت مرتب انجام دهید قطعا سرویسکار در اسرع زمان متوجه خوردگی های اولیه دهانه پمپ خواهد شد و اجازه پیشرفت آن را نخواهد داد.
  5. علامت دیگری که شما می توانید به راحتی آن را مشاهده کنید این است که در هنگام تقه زدن چراغ اسنو برف نیز روشن می شود.

بهترین تعمیرکار توربین گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک  و لوازم و قطعات داخلی آن هم نیاز به تخصص و دانش بالا و هم نیاز به تجربه کافی دارد. در صورتیکه تعمیرکار مورد نظر شما تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد ممکن است توان تعمیر بدون نقص خودرو را نیز نداشته باشد. بنابراین حتما نسبت به تخصص و تبحر و تجربه تعمیرکار خود اطمینان خاطر حاصل کنید.

یکی از نمونه‌ های بارز که تعمیرکاران غیر حرفه ای در مورد تعمیر دوربین اشتباه می‌ کنند جا زدن مبدل گشتاور در داخل موتور و سپس گیربکس است. همانطور که قبلا هم گفته‌ ایم مبدل گشتاور یا توربین بین موتور و گیربکس قرار دارد. برخی از تعمیرکاران بعد از انجام تعمیرات لازم توربین را روی موتور سوار می کنند و سپس قصد جا زدن آن به گیربکس را دارند.

این روش کاملا اشتباه است و ممکن است باعث آسیب ‌های جدی به خودرو شود. تعمیرکاران باید در ابتدا توربین را در داخل گیربکس جا بزنند و آن را کامل بچرخانند تا مطمئن شوند قطعه به خوبی در جای خود قرار گرفته است. سپس گیربکس را به موتور متصل کنند. کوتاهی در هنگام سوار کردن قطعات، از هم باز کردن آن ها و در هنگام تعمیر آنذها ممکن است باعث آسیب های جدی به خودرو شود.

بنابراین همین مسئله اهمیت تخصص بالای تعمیرکاران خودروهای اتوماتیک را نشان می دهد. در این زمینه تعمیرگاه گیربکس رضا بهترین خدمات را برای مشتری ارائه می دهد از مجرب ترین متخصص و با تجربه ترین تعمیرکاران حرفه ای خاطره به یاد ماندنی و عالی از سرویس و تعمیر گیربکس های اتوماتیک را در ذهن شما ثبت خواهند نمود.

گارانتی تعمیرات انجام شده و قطعات به کار برده در خودرو نیز از جمله خدمات ارزنده تعمیرگاه گیربکس رضا هستند که باعث می‌ شوند شما با خیال آسوده و بدون نگرانی و دغدغه خاطر به این تعمیرگاه مراجعه کنید و از خدمات بسیار عالی آن بهره مند شوید.

برای اطلاعات بیشتر شما می توانید با مجموعه تعمیرگاهی گیربکس اتوماتیک رضا به ادرس وبسایت https://gearboxreza.com  و هم چنین تهیه لیست قیمت گیربکس اتوماتیک و قطعات آن به گیربکس شاپ به ادرس https://gearboxreza.shop مراجعه کنید و جهت مشاوره تخصصی و همکاری در خصوص خدمات و لوازم با شماره 09116344009 در ارتباط باشید.

برچسب : خودرو , تعمیر , گیبرکس , توربین , اتوماتیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

رازیار حسینی
0

باحال بود . مرسی بابت محتوای مفیدتون و اتفاقا تو یه زمان عالی خوندم که خیلی به درد بخور بودم برام دتتتتون گرم
12:08  1402/04/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
گلچین : برا منم اینجوریه‌تحویل ۱۶ خرداد هستم.
شاهین : من امروز تماس گرفتم. کارشناس گفت که سایپا توی سیستم فروش فوری ها رو دو دسته کرده. یه دسته اونایی هستن که تا 18 دی پرداختی داشتن. و یه گروه هم بعد از اون. اونایی که بعد از 18 دی بودن رو به عنوان "پذیرش 25 دی ماه" اسم گذاشتن. طبق گفته کارشناس، 18 دی ماهی ها همه فاکتور شدن و اونایی که 25 دی ماهی هستن از هفته بعد شروع میشه فاکتور شدن شون
اطلس : بعد از پرداخت دعوتنامه ،باید برگه سخا را ببرید نمایندگی.
خودرو برقی : دوستان به نظرتون ثبتنام خودرهای برقی که گذاشتن ارزش ثبتنام دارن؟؟ آخه تو ایران هیچ ایستگاه برقی ندارم مخصوصا تو جاده ها
حامد : بله درسته ثبت نام بهمن قیمت قعطی بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آزاده : 18 دی تکمیل سفید سقف پانا امروز فاکتور شد
حسین : سلام ،من حضوری زدم
سوین : والا من 17 دی ام هنوز فاکتور نشده
رانا 30بهمن 19دی تکمیل وجه : دوستان 28فاکتور شد و 30پلاک الان در حال صدور اسناد هست چند روز دیگه تحویل میشه
رانا 29 اسفند : کجای کاری بهمن تموم نشده
یاسر : نه فروش فوری اردیبهشت309تمن دادن سریع فاکتورمیکنه
رضا : خبری نیست که. آپدیت هم نشده همون 30 اردیبهشت آخرین آپدیته
دوگانه اسفندs : من امروز زنگ زدم سایپا منشی شرکت گفت دعوتنامه اسفند بزودی میاد وهیچ افزایش قیمتی نداره لطفا به شایعات توجه نکنید
محمد ساینا تک : سلام موعد تحویل کی بودین؟
pooria : سلام و ارادت بچه ها منم امروز ماشینو تحویل گرفتم تبدیل توربو تحویلی زمستان تبدیل زدم به EFP ماشین تحویلی 2 خرداد از لحاظ سواری خوبه و نرم و واقعا بی صدا اما یکم متریالش ضعیفه ولی بازم قابل قبوله انشالله قسمت همگیتون بشه