خودروهای سنگین بررسی کامیون کشنده جک دیما

 

از چند سال پیش ورود کامیون‌های صفرکیلومتر و کارکرده به کشورمان آزاد شده و اگرچه در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از محصولات روز دنیا همچون ولوو، داف، رنو و… در جاده‌ها به چشم می‌خورند اما قیمت بسیار بالاتر این کامیون‌ها باعث شده طیف وسیعی از رانندگان امکان خرید آن‌ها را نداشته باشند. در این میان شرکت‌های چینی همانند بخش خودروهای سواری وارد میدان شده‌اند تا با ارائه محصولاتی ارزان‌تر بتوانند سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

شرکت جک JAC جزو برندهای شناخته شده چینی در کشورمان است و محصولات سواری و کامیونت‌های آن کاملاً برای شما عزیزان آشنا هستند. از چندی پیش شرکت جک با همکاری گروه مایان دیزل کامیون کشنده دیما Dima را راهی بازار کشورمان کرده است. این کشنده که در بازارهای دیگر با نام گالوپ K7 عرضه می‌شود به‌صورت محدود در بازار ایران حضور دارد و می‌خواهیم آن را به‌طور کامل معرفی نماییم.

بررسی کامیون کشنده جک دیما

طراحی ظاهری

برای خریدار کشنده‌های سنگین‌وزن شاید طراحی ظاهری اولویت اصلی نباشد اما فاکتوری مهم در جلب نظر او خواهد بود. کشنده‌های چینی در این بخش خیلی درخشان ظاهر نمی‌شوند و سریعاً هویت خود را آشکار می‌کنند. همین موضوع درباره دیما نیز صدق می‌کند. اگرچه طراحی این کامیون کشنده نقطه‌ضعف خاصی ندارد اما شاید فاقد ابهت خاص کشنده‌های مشهوری همچون ولوو FH باشد. چراغ‌های ساده در بخش جلوی جک دیما با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شده‌اند و زیر آن‌ها نیز مه شکن‌ها تعبیه شده‌اند. نشان دیما نیز با حروفی بسیار بزرگ بر پیشانی کامیون حک شده است. موضوع عجیب این کامیون وجود شیشه پشتی کابین است که اکثراً در کشنده‌های چینی دیده می‌شود و نمایی عجیب ایجاد می‌کند. در مجموع طراحی ظاهری جک دیما را علیرغم کاستی‌ها می‌توان رضایت‌بخش دانست هرچند قابل‌مقایسه با کشنده‌های مدرن دنیا نخواهد بود.

طراحی داخلی

از آنجایی که رانندگان وسایل نقلیه سنگین ساعت‌های زیادی را در کابین و پشت فرمان سپری می‌کنند بنابراین این بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چیدمان دکمه‌ها و ادوات جک دیما به‌ خوبی صورت گرفته و تمامی آن‌ها در دسترس راننده هستند. آنچه در این بخش جلب‌توجه می‌کند الهام گرفتن چینی‌ها از کشنده مرسدس بنز آکتروس نسل چهارم است. صندلی‌ها نیز با طراحی مطلوب خود راحتی زیادی ایجاد می‌کنند. دو تخت خواب در بخش داخلی دیما نصب شده و به خاطر سقف بلند و کف تخت کابین، راننده و سرنشین به راحتی خواهند توانست جابجا شوند. جک دیما در بخش داخلی می‌تواند به لطف بهره‌گیری از طراحی آکتروس نمره قبولی را دریافت نماید.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

همانند اکثر کشنده‌های چینی حاضر در کشورمان، دیما نیز با تجهیزات خوبی تولید و عرضه شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته دیما می‌توان به صندلی بادی راننده با تنظیمات متنوع، مه شکن‌های جلو و عقب، بخاری درجا، هشدار خروج از مسیر، پایش فشار باد لاستیک‌ها، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، یخچال و… اشاره کرد. دیما از این نظر خریداران را راضی خواهد کرد اما باید دانست برخی رقبای هم‌وطن دیگر با دست پر در این میدان حاضر شده‌اند.

قوای محرکه

نوبت به بررسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کامیون کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسد. برای دیما در بازارهای دیگر دو نوع پیشرانه وجود دارد که یکی با همکاری ‌مان طراحی شده و دیگری نیز محصول کامینز در چین است. مایان دیزل برای کشورمان پیشرانه کامینز ISGe5 را انتخاب کرده است، پیشرانه‌ای که در سایر کشنده‌های چینی بازار همچون فوتون H4 و H5، امپاور گروه بهمن و شاکمن وجود دارد. پیشرانه ۱۱.۸ لیتری جک دیما ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲+۲ دنده نیرو را راهی چرخ‌ها می‌کند. با این تفاسیر دیما در بخش فنی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. سیستم تعلیق نیز از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک و بادی ۲ بالنی با تنظیم است که در مجموع تنظیمات رضایت بخشی را فراهم کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی جک دیما را مشاهده کنیم.

مشخصات فنی کشنده جک دیما
پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱.۸ لیتری ISGe5 ساخت کامینز
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۴۹۰/۲۳۰۰
گیربکس ۱۲+۲ سرعته اتوماتیک
ریتاردر ۵ حالته ساخت ZF
فرمان هیدرولیک
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی به همراه ترمز ضد قفل و ضد لغزش و پایداری
باک آلومینیومی با حجم ۱۲۰۰ لیتر
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۶۱۹۰/۲۵۵۰/۳۸۵۸
فاصله بین محوری (میلی‌متر) ۳۹۰۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۷۴۰۰
وزن ناخالص مجموع (کیلوگرم) ۴۵۰۰۰
سیستم تعلیق جلو/عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک/بادی ۲ بالنی با تنظیم

قیمت و رقبا

قیمت کشنده جک دیما به حدود ۵.۳ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با رقبای چینی بازار گران‌تر خواهد بود. از جمله رقبای این کشنده می‌توان به امپاور گروه بهمن دیزل، فوتون ایران‌خودرو دیزل و… اشاره داشت که در مقایسه با دیما قیمت مناسب‌تر و تجهیزات بیشتری دارند.

جمع‌بندی

شرکت‌های چینی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید خودروهای سنگین داشته‌اند و جک دیما به وضوح چنین چیزی را نشان می‌دهد. دیما از طراحی ظاهری و داخلی مناسب سود می‌برد و قوای محرکه آن نیز از مشخصات خوبی برخوردار است؛ اما فاکتور مهمی که از دید خریداران پنهان نخواهد ماند قیمت دیماست که از رقبا بالاتر است. ضمن اینکه بحث مربوط به خدمات پس از فروش و کیفیت تولید محصول نیز وجود دارد که در درازمدت خود را نشان خواهد داد. شاید هم برخی از افراد خرید یک کشنده اروپایی دست‌دوم را به نمونه صفرکیلومتر چینی ترجیح دهند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , کامیون , کشنده , تریلی , چینی , جک , دیما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 : دوستان عزیز خواهشا به جون هم نیوفتین روی همه فشار هست هر کسی به نوبه خودش میخواد اطلاع رسانی کنه شاید مشکل حل بشه ایراد گرفتن از هم مشکل رو حل نمیکنه به نظر من الان باید به فکر فردا باشیم که اونجا البته امید وارم همه تشریف بیارن چیکار کنیم چی بگیم که اینا احساس خطر کنن به فکر یه برنامه ای باشیم که این گرد همایی به اطلاع همه مردم برسه باز خورد خوبی داشته باشه همه مردم بفهمن که این شرکت دزد به تمام معنا هستش کسایی که تو اینستا فعال هستن لطفا لایو بزارن هر کی کاری برای اطلاع رسانی میتونه بکنه انجام بده
تارا LXV4 : من تحویل ۲۰اسفند هستم .فروش فوری ۲۰اذر تارا وی۴ .فعلا فاکتور نشدم
سهند : سلام دوستان ببخشید اگه هیچ کدوم از ماشین های اطلس ساینا و سهند این سری که پیامک اومده واریز نکنیم دوباره پیامک واریز مجدد شون بعد چند وقت میاد یا سهمیه نمیسوزه چون الان پول ندارم تکمیل وجه کنم
S3 سفید : * دوستانی که آدرس میخوان برای فردا یکشنبه ساعت ۱۲: * ************************************************* « تهران، کیلومتر۱۶ جاده مخصوص(شهید لشگری)، ابتدای بلوار کرمان موتور، خیابان آبان۳، بلوار ارگ، ساختمان شیشه ای صدف » *************************************************
S3 سفید : تعزیرات زیرمجموعه وزارت دادگستریه، یه زحمت بکشید داخل گوگل سرچ کنید تعزیرات زیرمجموعه کجاست؟ بهتون میگه زیرمجموعه وزارت دادگستری
تارا دستی تبدیل به V1p : هفته اول خرداد میاد برادر
s5 - مهر27 : بابا عجب دل خجسته ای داری! دمت گرم
کریمی : سلام دوستان تبدیلی پارس به تارا شش دنده دستی موعد تحویل ۳۱ تیرماه برا کسی دعوت نامه اومده ؟ به نظرتون این ماه میاد؟
سانیا : فکر نکنم قیمت کارخانه به ۵۰۰ برسه چون همینجوریش هم واقعا ۴۰۰ میلیون نه مبلغ زیادی هست که بشه باهاش خودرو خرید و مهم تر اینه که سایپا خودرو های اقتصادی محور تولید میکنه برای قشر ضعیف جامعه ... با این وجود ۴۰۰ هم مبلغ زیادی هست تا یک قشر متوسط بتونه جمع کنه تا بتونه باهاش خودرو بخره .. طبق شواهدی که بررسی کردم که پارسال ۱۷ درصد افزایش قیمت بوده و سال های قبل هم بین ۱۵ تا ۲۰ هست با این وجود قیمت کارخانه باید به ۴۷۰ برسه که واقعا زیاده
باران : سلام دوستان این که میگن حواله مالیات داره یعنی چی ؟برای کسی که حواله میفروشه داره یا کسی که میخره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی ابادان : برادرمن 26تکمیل وجه کردم چراتاالان فاکتورنشده
207 اتو فلز : ما اسفندیم فاکتور نشدیم
فروش فوری 90 روزه : آقا پرهام در مورد فروش فوری میدونین تا چندم فاکتور شدن من 28 دی هستم .
اسفند دوگانه : دوستان یاران و همراهان همیشگی کسی می‌دونه اسفندیا تقریباً چند نفرن
محمد 29 اسفند : باید پیام تحویل حضوری بیاد، پا نشی بریا.
علی4712 : سلام دوستان من زمستان هستم پارس معمولی هنوز پیام نیومده.کسی هست که پیام نیومده باشه یا ما کلا حذف شدیم؟
حاج محسن : بچه ها باورتون میشه امروز که تعطیله پارس من رو تحویل دادند دوساعت پیش تریلی اومد همون جا جلوی نمایندگی گفتن بیا ببر.ان شالله قسمت همه بشه.بخشنامه 4712 واریز سی فروردین فاکتور نهم .تحویل امروز. پارس سال
X55 : آقای محترم شما که شدی رفیق دزدی شریک قافله ما که از دی قرارداد داریم گفتن 45روزه الان تو ماه پنج هستم هیچ خری نیست جواب بده حالا شما شدی طرف دار مدیران خودرو دروغگو دزد
207دستی : سلام منم پلاک شدم میتونم برم درب کارخانه ایران خودرو بگیرمش
4463 : تحویل 30 بهمن پلاک شدم امروز هشتم فاکتور شده بودم تکمیل وجه 10 دی کد 710 اتو سفید