مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال 1403

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال 1403

 

لازم است کلیه متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه، قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق سامانه سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه" نسبت به استعلام و پرداخت بدهی شامل مالیات نقل و انتقال خودرو(بر اساس ماده ۳۰‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده)، جرایم رانندگی و عوارض آزادراهی اقدام فرمایند.

بر اساس ماده ۳۰‌ این قانون، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثنای ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال به‌شرح ذیل می‌باشند:

 تولید داخل به میزان یک‌درصد (۱%) و وارداتی دودرصد (۲%) به مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده ‌(۲۸) این قانون برای سال تولید.
مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده ‌تا شش‌سال پس از سال تولید، سالانه ده‌درصد (۱۰%) همان مأخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد، چهل‌درصد (۴۰%) مأخذ یادشده است.
 
تبصره ۱- ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده ‌و به ترتیبی است که سازمان مقرر می‌کند. مراجع مزبور در صورت تخلف از این حکم، ملزم به پرداخت دوبرابر مالیات پرداخت‌نشده هستند.
 
تبصره ۲- اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا وصل‌کننده قطعات پیش‌ساخته (مونتاژکننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده ‌می‌شود.
 
تبصره ۳- نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری‌- صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده ‌نمی‌شود.
 
بر این اساس، لازم است کلیه متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه، قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق "سامانه مالیات و عوارض خودرو" نسبت به استعلام بدهی مالیات  نقل و انتقال و پرداخت آن اقدام فرمایند.
 
شهروندان می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۵۲۶ سازمان امور مالیاتی سوالات خود را در این حوزه مطرح کنند.

احراز نشانی محل سکونت

به استناد به بند د تبصره 10 قانون بودجه سال 1402 و بند ط تبصره 10 قانون بودجه سال 1401، فرماندهي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مکلف است از ابتداي سال جاري، سامانه تعويض پلاک انواع خودرو و موتورسيکلت را به نحوي ايجاد نمايد که تمامي مراحل نقل و انتقال مالکيت به صورت برخط انجام و مراجعه حضوري اشخاص صرفاً براي احراز هويت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک باشد. بر این اساس از تاريخ 1402/02/10 احراز سکونت مراجعين به مراکز تعويض پلاک خودرو و موتورسيکلت و دفاتر خدمات خودرويي به صورت سيستمي انجام می شود. قبل از اخذ نوبت در سامانه نوبت دهي مراکز تعويض پلاک، احراز محل سکونت به صورت سيستمي انجام شود و چنانچه محل سکونت در سامانه تأييد نگردد، متقاضي مي تواند از طريق مراجعه سامانه پنجره واحد خدمات فراجا نسبت به احراز محل سکونت اقدام و پس از تأييد آدرس توسط شرکت پست مجدداً براي اخذ نوبت از سامانه اقدام نمايد . لذا متقاضیان محترم خدمات مراکز تعویض پلاک می توانند جهت احراز نشانی محل سکونت به سامانه پنجره واحد خدمات فراجا مراجعه نمایند.

شرايط و مدارک لازم جهت نقل و انتقال وسیله نقلیه

1. حضور خريدار و فروشنده يا نماينده قانوني آن ها (وکيل) به همراه وسيله نقليه

2. اصل شناسنامه و کارت ملي خريدار و فروشنده

3. اصل سند مالکيت و کارت شناسايي وسيله نقليه (تذکر: در صورت مفقود شدن سند مالکيت درج يک نوبت آگهي در روزنامه هاي کثير النتشار مبني بر مفقوديت سند و سپري شدن 10 روز از تاريخ درج آگهي)

4. گواهي مفاصا حساب تخلفات رانندگي وسيله نقليه

5. بيمه شخص ثالث

6. معاينه فني معتبر (خودروهايي که 4 سال از سال ساخت آن ها سپري شده باشد)

7. مدرک احراز محل سکونت خريدار شامل: سند مالکيت يا اجاره نامه معتبر بنام خريدار، همسر ، پدر يا مادر و... (تذکر: در صورت عدم احراز محل سکونت خريدار، ارائه مدرک تکميلي شامل : دفترچه تأمين اجتماعي،معرفي نامه از کارگزيني محل خدمت با درج آدرس منزل براي کارکنان دولتي، معرفي نامه از آموزش و پرورش منطقه محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل)

 

منبع

ایران جیب

 

 

برچسب : خودرو , مدارک , نیاز , لازم , تعویض , پلاک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فاطمه : شما چه دینی قبول دارید چرا واسه اسفند هیچ خبری نیس کی دیگه آهای ملت اگه من خودکشی کردم همش تقصیر اینا هس چون زندگیم خراب شد سر این ماشین لعنتی ۲ سال پیش من قرض کردم ثبت نام کردم بفهم آ
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : بله، دوستانی بودن که قبلا گرفتن. مثل اینکه حدود یکی دوماه طول می کشه
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : سلام، اینجوری که من از طریق یه ویس توی یکی از گروه ها شنیدم، تولید شاهین اتوماتیک به خاطر ایراد نرم افزاری گیربکس قطره چکانی شده ولی تولید شاهین G و GL مثل قبل ادامه داره. و سایپا داره روی ایراد نرم افزاری کار می کنه.
هفته چهارم اسفند : دوستان باز دعوتنامه پیشنهادی تمدید کردن اما تا آخرین لحظه ما جز ماشین خودمون چیزی نخواهیم گرفت و کوتاه نیاین فقط پیگیر باشین به هر جا که تونستین زنگ بزنین تا این بی شرف ها ماشین بدن
سانیا : بنظرتون اطلس تولید انبوه بشه قیمتش میرسه به ۵۲۰ ۵۳۰ ؟
J4 : چ ماشینی؟ احتمالا همین روزاس ک تحویلت بدن
امیررضا : شما از سامانه یکپارچه ثبتنام کردید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سلام : سلام چه تاریخی تکمیل وجه کرده بودی؟
اصغر : تو دنیا از یک میلیارد به پایین ماشین نیس، سیصدرو ازکجا شنیدی؟ موتورسیکلت هم سیصد نمیدن چه برسه به ماشین
مهدی : کسی هست دعوت نامه پیشنهادی را قبول کرده باشه؟؟؟؟
بابک : ممنونم آقا رضا بابت راهنمایی به امید خدا همگی زود به ماشین برسن
مهدی : این کلاهبرداری است اگر با نفرستادن دعوتنامه بخواهند مارا مجبور به پذیرش دعوتنامه پیشنهادی کنند. اما بعید میدانم اینجور بشود تمدید شده باشد احتمالا سامانه بروز رسانی نشده است
مهدی : سلام طبیعا امروز باید دعوت نامه اسفند بیاد منتظریم ببینیم میاد
رضا دوگانه بهمن : سلام آقا بابک نه جمعه تعطیله اینا دیروز فاکتور شدن امروز مشخص شد
بابک : چون ما 26 تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست
حمید دوگانه دی : منم 28فروردین تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
بابک : سلام دوستان شرکت روز تعطیل فاکتور میکنه بعضی از دوستان نوشتن امروز فاکتور شدیم راست میگن لطفا جواب بدین ممنونم