ترمزهای دیسکی

ترمزهای دیسکی

بیشتر خودروهای مدرن و امروزی در چرخ های جلو، و برخی نیز در هر چهار چرخ دارای ترمزهای دیسکی هستند. دیسک فقط قسمتی از سیستم ترمز است و وظیفه متوقف کردن خودرو را به تنهایی بر عهده ندارد. در خودروهای مدرن، رایج‌ترین شکل از ترمزهای دیسکی، ترمز تک-پیستونی با کالیپر شناور است. در این مقاله همه چیز را درباره این نوع ترمز دیسکی یاد خواهیم گرفت.

 

مبانی ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی

محل قرارگیری ترمزهای دیسکی در یک خودرو در تصویر نشان داده شده است. اجزاء اصلی یک ترمز دیسکی عبارتند از: 

- لنت

- کالیپر، که دربردارنده یک پیستون است.

- روتور، که در وسط قرار دارد.

ترمزهای دیسکی

ترمز دیسکی خیلی به ترمز دوچرخه شباهت دارد. ترمز دوچرخه هم یک کالیپر دارد که لنت ها را به رینگ می‌چسباند. در ترمز دیسکی خودرو، لنت ها به جای رینگ، به روتور فشار وارد می‌کنند. نیرو نیز از طریق سیم ترمز منتقل نمی‌شود، بلکه این کار به صورت هیدرولیک انجام می‌گیرد. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث می‌شود سرعت دیسک پایین بیاید. خودروی در حال حرکت دارای مقدار معینی انرژی جنبشی است و ترمز مجبور است برای متوقف کردن خودرو این انرژی را از بین ببرد. ولی ترمز چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ هر بار که خودروی‌تان را متوقف می‌کنید، ترمزها انرژی جنبشی را به گرما تبدیل می‌کنند. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث تولید این گرما می‌شود. بیشتر دیسک ها سوراخ سوراخ هستند. این قبیل دیسک ها دارای تیغه هایی هستند که هوا را به جریان می‌اندازند و دیسک را خنک می‌کنند.

 

ترمزهای خود-تنظیم

ترمزهای دیسکی

ترمزهای دیسکی تک- پیستونی که کالیپر شناور دارند، خود-محور و خود-تنظیم هستند. کالیپر می‌تواند از یک طرف به طرف دیگر بلغزد؛ به این ترتیب، هر بار که ترمز می‌گیرید، می‌تواند به طرف مرکز حرکت کند. از طرفی، چون هیچ فنری وجود ندارد تا لنت ها را از دیسک دور کند، لنت ها همیشه تماسی جزئی با روتور دارند (پیستون پلاستیکی یا لغزش های روتور باعث می‌شوند لنت ها کمی از روتور فاصله بگیرند). این امر اهمیت دارد؛ چون قطر پیستون ترمز، بسیار بیشتر از قطر سیلندر اصلی ترمز است. اگر پیستون به طرف سیلندر خودش برگردد، پدال ترمز به اندازه کافی روغن به طرف سیلندر ترمز پمپ می‌کند که لنت ها درگیر بشوند. طراحی ترمز خودروهای قدیمی‌تر به گونه‌ای است که دو یا چهار پیستون و کالیپر ثابت دارند. یک یا دو پیستون در طرفین روتور قرار گرفته‌اند و به لنت آن طرف فشار وارد می‌کنند. این نوع طراحی کاملاً کنار گذاشته شده است، چون ترمزهای تک- پیستونی ارزان‌تر و قابل اعتمادتر هستند.

 

ترمز اضطراری

ترمزهای دیسکی

در خودروهایی که ترمز هر چهار چرخشان دیسکی است، یک ترمز اضطراری نیز وجود دارد که با مکانیسم جداگانه‌ای عمل می‌کند و در صورت از کار افتادن کامل سیستم ترمز عادی، فعال می‌شود. در بیشتر خودروها، ترمز اضطراری با استفاده از یک کابل فعال می‌شود. برخی از خودروهایی که ترمز هر چهار چرخ‌شان دیسکی است، دارای یک ترمز کاسه‌ای مجزا هستند که وسط چرخ عقب نصب می‌شود. این ترمز کاسه‌ای، فقط مخصوص موارد اضطراری است و فقط به وسیله کابل فعال می‌شود. این ترمز از هیچ نیروی هیدرولیکی استفاده نمی‌کند. سایر خودروها دارای یک اهرم هستند که پیچ یا چرخ‌دنده‌ای را می‌چرخاند. آن پیچ یا چرخ‌دنده نیز باعث می‌شود پیستون به دیسک فشار وارد کند.

 

تعمیر و نگهداری ترمز

ترمزهای دیسکی

بیشترین تعمیر و نگهداری که ترمز به آن احتیاج دارد، تعویض لنت است. روی لنت ترمزهای دیسکی معمولاً قطعه فلزی وجود دارد که شاخص خوردگی نامیده می‌شود. وقتی مقدار معینی از گوشت لنت خورده بشود، شاخص خوردگی با دیسک تماس پیدا می‌کند و سوت می‌کشد. معنای این سوت این است که وقت تعویض لنت ها فرا رسیده است. روی کالیپر هم یک شکاف بازدید وجود دارد که از طریق آن می‌توانید ببینید چه مقدار از گوشت لنت خورده شده است. گاهی‌اوقات، خوردگی زیاد لنت به روتور هم منتقل می‌شود. این امر وقتی اتفاق می‌افتد که یک لنت فرسوده برای مدتی طولانی تعویض نشود. گاهی‌اوقات هم ممکن است روتور خم بشود، یعنی صاف و تخت بودنش را از دست بدهد. در این صورت، وقتی می‌ایستید، ترمز می‌لرزد یا می‌کوبد. همه این مشکلات با صاف کردن روتور از بین می‌رود. باید از دو طرف روتور مقداری تراشیده شود تا سطح آن دوباره صاف و تخت بشود. هر بارکه لنت ها را عوض می‌کنید احتیاجی نیست روتور را به تراشکاری ببرید. فقط زمانی به این کار نیاز است که روتور خم یا خورده شده باشد. تراش دادن زیاد روتور عمر آن را کم می‌کند. هر بار که روتور تراش می‌خورد، نازکتر و نازکتر می‌شود. میزان مجاز نازکی برای روتورها مشخص است و اگر از آن میزان نازکتر بشوند، باید آنها را تعویض کرد. این میزان مجاز را می‌توان در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کرد.  


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کاسه‌ای , دیسکی , اضطراری , کالیپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

محمد شریف
3

با سلام
مدیران محترم سایت زحمات بسیاری را در تهیه مقالات فنی و ارزشمند برای دانایی و آگاهی ما متحمل میشوند. زیبا و شایسته نیست برخی کاربران محترم با جملات غیر علمی و متفرقه وقت سایر کاربران را بگیرند و فضای سایت را اشغال کنند.
من به مدیریت محترم سایت پیشنهاد میکنم از انتشار پاسخها و مطالب غیر علمی و آموزنده خودداری کند تا جایگاه سایت و کاربران واقعی حفظ شود و بتوانیم در رفع اشکالات خودرویی و ارائه راهکارها موثر باشیم.
با تشکر از سایت شما
09:04  1394/05/14
پاسخ دادن
محمد
0

دمش گرم اونی گفت با زبئنش ترمز بگیره خخخخخخ
12:11  1394/02/14
پاسخ دادن
نازنین
3

بابا بیخود دارید واسه این مردم مقاله ترجمه میکنید، اینا واسه ترمز کردن دره ماشین و باز میکنن و پاشونو میکشن زمین
18:07  1393/01/26
پاسخ دادن
نادر سگ سیبیل
25

آبجی شما برو پشت همون ماشین لباسشوئیت بشین
18:09  1393/01/26

امروز
21

شما چیکار میکنی واسه ترمز کردن ؟
در ماشین رو باز میکنی و زبونتو میکشی به آسفالت تا ماشین وایسه ؟!!
یه وقت پاتو نکشی زمینا ... D;
20:32  1393/01/26

علیرضا
0

نظر من حرف شما سند
00:29  1393/01/31

حمید
2

نازنین‌خانوم‌آخه‌همه‌که‌مثل‌شما‌ترمز‌نمیگیرند
21:56  1394/07/21

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : آقا همگی ۶ خرداد باشید جلو در صمت
cs : دوستان تنها راهی که جواب میده باید این مشکلو رسانه ایش کنیم فقط رسانس که میتونه حق مارو از اینا بگیره
امید : دوستانی که کارت ماشین گرفتنو برگ سبز نگرفتند بعضی از پلیس به اضافه ۱۰ ها بدون برگ سیز هم برای کارت سوخت انجام میدهند ( قبل رفتن زنگ برنین بپرسیم انجام میدن یا نه ) فقط بیمه ماشینو میخواد که به یه نمایندگی بیمه برین شماره شاسی رو بزنه یه برگه استعلام بیمه میده بهتون که شماره شاسی هم روشه . اونو کارت ماشین و شناسنامه و کارت ملی انجام میدن . من خودم به این صورت درخواست کارت سوخت دادم
Cs : سلام دوستان من امروز شركت سايپا بودم حدودا ١٠ نفر از خريداران چانگان اونجا بودن مهندس عزيزخاني مدير فروش وارداتي توضيحاتي در خصوص واردادات دادند كه خلاصه ان اين است كه ١٣ هزار نفر ارسال به خودرو ساز براي خودروي چانگان از سمت وزارت سمت شده پيشبيني شركت اينه كه از اواخر ارديبهشت با تايين قيمت ارز و گمرك و اسقاط و… شروع به ثبت سفارش كنند و از اوايل خرداد ظرف سه ماه پيامك واريز ارسال شود به هر ترتيب براي تمام كساني كه ارسال به خودرو ساز شده پيامك واريز ارسال ميشه و تا زماني كه تمام موارد فاكتور نشه مجوز فروش به هيچ كسي را نخواهند داشت ايشان اميدوار بودن تا پايان شهريور خطوط منتاژ خودروي چانگان در سايپا به صورت سي كي دي راه اندازي شده همچنين افرادي كه تكميل وجه كرده اند با عنايت به تغيير قانون اسقاط احتمالا با افزايش نرخ حدودا ٢٠٠ ميليوني مواجه خواهند شد به دليل انكه در سال قبل براي هر خودروي وارداتي گواهي نيم واحد خودروي اسقاط لازم بوده و در امسال سه واحد و ارزش افزوده و بيمه نيز افزايش نرخ داشته
ناصر : شاهین من کو دوستان ما یک ماه ۱۰۰ میلیون پولمان را دادیم در اختیار شرکت سایپا وبه ما گفتن نوبت شما زمستان ۱۴۰۳ باما قرارداد بسته
فاطمه : سلام کسی به تازگی فاکتور نشده جک اس تری؟
علیرضا : تو سایت برید ثبت شکایت کنید ارجاع نامه به هر جا براتون پیامک میاد،بعد از سایپا بهتون زنگ میزنن اون دوست عزیزی که بهار ۴۰۳ گفت اونا پول اولیه رو واریز کردن
منصف : کروز کیک سنسور گرم کن صندلی های جلو و سانروف هم داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کارشناس ایران خودرو1403 : افزایش قیمت کارخونه زیاد هست از 150میلیون الی 350میلیون بزودی
محبیان ساینا 85 : 23 دی فروش فوری فاکتورنشدم 11608184
تولید کننده واقعی : باز هم تذکر داده میشه قیمت خودرو شدیدا افزایش خواهد داشت در فروش ان اصلا عجله نباید کرد
207/اسفند29 : تحتیل میدن ماشین رو بعد یکماه اسناد صادر میشه پست میشه
سیدمصطفی : با سلام، ام.وی.ام 530 دارم ، تو سفر ، رفت و برگشت در مجموع 80 لیتر بنزین زدم 800 کیلو متر راه رفت ، چرا مصرفش زیاده ؟
207هیدرولیک : بله رو صدور اسناد میچرخه انگار قراره بارگیری کنن
207/اسفند29 : دوستانی که امروز پلاک شدیم برید کاستومرز حالشو ببرید اماده جهت تحویل تیکش سبز شد
اسماعیلی : سلام ماشین هایی که تحویل میدم مدل 402 یا 403 می خوره؟
سورن موتور جدید : 36 درصد سالانه 3 درصد ماهانه
جواد : سلام داداشا کسی اطلاع داره سود تاخیر چند درصد هستش! ؟