ابهام در مورد ادامه فعالیت رنو در ایران

ابهام در مورد ادامه فعالیت رنو در ایران

شرکت رنو سطح فعالیت‌های خود در ایران را به حداقل کاهش داده و گفته می‌شود اعتبار (مدت زمان) قرارداد تولید تندر 90 نیز به پایان رسیده است.
شرکت رنو تنها شرکت خودروسازی فعال در ایران بود که حتی پس از تحریم صنعت خودرو نیز فعالیت‌های خود در ایران را متوقف نکرد.
این موضوع و اطلاعات منتشر شده در آن زمان مبنی بر اینکه "رنو تنها شرکت خارجی بوده که در ایران سرمایه‌گذاری کرده است" موجب شد از این شرکت در ایران به خوش‌نامی یاد شود.
با این وجود براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، این شرکت در چند ماه اخیر حجم فعالیت‌های خود در ایران را به حداقل ممکن کاهش داده و در کنار آن نیز تاکنون از تمدید قرارداد تولید تندر 90 خودداری کرده است.
نمونه بارز کاهش فعالیت‌های رنو در ایران، افت تولید خودروی تندر 90 (به عنوان شاخص‌ترین محصول تولیدی رنو در ایران است) که هم‌اکنون تیراژ تولید آن در یکی از شرکت‌های خودروسازی به روزانه 30 دستگاه و در شرکت دیگر به روزانه 50 دستگاه کاهش یافته است.
علاوه بر آن تولید خودروی مگان نیز در چند ماه اخیر متوقف شده و هنوز دورنمای روشنی در زمینه سرنوشت تولید این خودرو در ایران وجود ندارد.
در چنین شرایطی یک مقام مسوول در صنعت خودرو با بیان اینکه رنو در انتظار مشخص شدن سرنوشت مذاکرات ایران و 1+5 است، خاطرنشان می‌کند: بعید نیست در صورتی‌که این مذاکرات به نتیجه نرسد رنو قید حضور در بازار ایران را بزند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه رنو به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که می‌تواند از آن سوی دنیا تولید تندر 90 در ایران را متوقف کند، خاطرنشان می‌کند: در این شرایط رنو قرارداد تولید تندر 90 در ایران را که مدت زمان اعتبار آن نیز به پایان رسیده، تمدید نکرده است.
این وضعیت در حالی است که مدیرعامل ایران خودرو نیز چندی پیش در پاسخ به ایسنا درباره کاهش فعالیت‌های رنو در ایران، اظهار کرده بود: قرارداد تندر 90 قبلا توسط ایدرو منعقد شده بود و من در آن سال‌ها مطالبی را درباره نقاط ضعف این قرارداد بیان کردم که هم‌اکنون تحقق یافته است.
وی اظهار کرده بود: در این زمینه کافی است بررسی شود که چرا ایران خودرو می‌تواند 206 را بدون پژو داخلی‌سازی کند اما ایران خودرو و سایپا نتوانسته‌اند همین کار را در رابطه با خودروی تندر 90 انجام دهند.
اظهارات مدیرعامل ایران خودرو و همچنین اطلاعات رسیده به ایسنا مبنی بر آن‌که "شرکت رنو می‌تواند از آن سوی دنیا تولید تندر 90 در ایران را متوقف کند"، این پرسش را ایجاد کرده که چگونه می‌توان تولید یک خودرو را از چند هزار کیلومتر دورتر در خط تولید یک شرکت خودروساز متوقف کرد؟
در کنار این موضوع و در حالیکه در گذشته گفته می‌شد رنو در ایران سرمایه‌گذاری کرده است، مدیرعامل ایران خودرو می‌گوید:" برخلاف برخی مطالب مطرح شده، رنو در ایران یک یورو نیز سرمایه‌گذاری‌ نکرده است. اگر شرکتی آمد و در فرآیند تولید قطعاتی مانند گیربکس در صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری کرد، می‌توان اسمش را سرمایه‌گذاری مشترک گذاشت".
با توجه به چنین اظهاراتی و کاهش شدید فعالیت‌های رنو در ایران در کنار عدم تمدید قرارداد تولید تندر 90، به نظر می‌رسد در آینده شاهد انتشار اخبار جدیدی درباره عملکرد رنو که تاکنون از آن به خوش‌نامی یاد می‌شد، باشیم؛ شرکت رنویی که مدیرعامل ایران خودرو در رابطه با آن گفته است: "هم رنو و هم پژو با دو شیوه مختلف اذیتمان می‌کنند. البته پژو مستقیم‌تر و رنو به شیوه دیگری. ما در رنو، پژو و باقی شرکت‌های خارجی، جو فروش گندم‌نما نمی‌خواهیم".

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , رنو , ایران , ابهام , فعالیت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کاربر: m&z
5

اتفاقا به نظرم بهترین نوع قرارداد با کشورهای زورگو رو رنو میبنده و برعکس پژو که اجازه میده هرقطعه آشغالی در خودروهاش استفاده بشه و با برند پژو فروخته بشه، رنو به هیچ عنوان اجازه استفاده از قطعات آشغال و ارزانقیمت چینی روی خودروهاش نمیده و هر محصولی که با برند رنو تولید بشه باید از حداقل استانداردهای این شرکت بهره مند باشه. نمونه بارزش توی هند هم اجازه تغییر و محلی سازی توی محصولاتش نداده و ماهیندرا-رنو هم همین ال 90 خودمان که مشهور به کیفیت و دوامه.
13:43  1393/07/29
پاسخ دادن
حمزه
5

به نظر من منطقی نیست ! شرکتی که میخواست ایران پایگاه رنو خاورمیانه بشه! بیاد و فعالیتهاشو کم کنه!
تا اونجایی که یادم میاد ! تو این یکی دوسالی که خیلی تحریم بودیم! رنو پیش بینی قطعات خط تولید رو کرده بود و خودروسازها تو انبارهاشون از همونها استفاده کردن و تولید ال90 متوقف نشد.. .
(اصلا شک نکنید منافع ایران خودرو و سایپا در جای دیگه ای دنبال میشه! نه همکاری با شرکتی مثل رنو )
هر مسئله ای هست! از طرف ایرانی هستش نه از رنو .. .
23:30  1393/07/28
پاسخ دادن
سعید
1

رنو بازار خوبی رو از دست خواهد داد
21:20  1393/07/28
پاسخ دادن
کاربر: m.a7200
8

عجب بدبختی داریم ما تو ایران یدونه ماشین با کیفیت بود اونم رفت!!
12:01  1393/07/28
پاسخ دادن
سهند
5

بریم دنبال چین تا همین هم از دستمون نرفته |
11:05  1393/07/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاسخ به یاشار قسمت اول : سلام قیمت بازار آزاد اطلس 575 میلیون تومان و قیمت رانا پلاس ارتقا یافته 630 میلیون تومان میباشد ((یعنی اختلاف قیمت حدود 55 میلیون تومان)) . خب حالا معایب و مزایا هر دو خودرو را برسی میکنیم .1- اطلس مزایا : دارای استاندارد های 85 گانه (که شامل دیلایت و اتولایت-کنترل ایستایی در سربالایی-کنترل کشش-کنترل پایداری-سنسور عقب-سنسور باران.) موتور اصلاح شده کم استهلاک M15 تیبا و کوییک که باعث شده سه اسب بخار بیشتر داشته باشه و حدود ده درصد هم کاهش مصرف سوخت داشته باشه (91 اسب‌بخار-گشتاور137 نیوتن‌متر-مصرف ترکیبی6.8 لیتر در صد کیلومتر) دارای مانیتور و دوربین دنده عقب و سانروف (البته سفارشی). معایب :پلتفرم تکراری تیبا که شاسی ضعیفی داره (با نشستن دو نفر بزرگسال در عقب کف خودرو خیلی میاد پایین) طراحی ناهماهنگ در نمای بغل-ترمزهای ضعیف-پیشرانه کم بازده و پرصدا نسبت به حجم آن 1500سی سی و قرارگیری دستگیر در(از داخل) در جای غیر استاندارد که باعث شده در با زور زیاد بسته شود و قیمت بسیار بالا و غیر منطقی اون نسبت به کلاس خودرو . متن طولانی هست ادامه دارد ...
شاهین اتومات : حق بامشتری هست که پیگیر خودروی ثبت نامی خودش باشه
شاهین اتومات : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
شاهین اتومات : اینکه خودمون میدونیم شاهین پلاس صادر میکنن به روسیه
j7 : سلام ثبت نامتون از کدوم شهر بوده ؟
ستایش : آخه خاک تو سرت اونایی که تو این سایت‌ هستند ماشین نگرفتند و اگر شاهین پلاس بده به همه اونایی که هنوز نگرفتند میده. خدا شفا بده
ستایش : نازیلا ۴ ساله از تهران 😂😂😂😂
حسین : یه مطلبی هم یادم رفت بگم قیمت نیسان سانی در مبادی ورودی با سی اس 55 برابره تقریبا با این اطلاعیه که برای قیمت نیسان سانی مدل 2023 و 2024 دادن اگه سایپا بخواد زور بگه و قیمت رو برای 2024 ها گرونتر و مشابه شرکت جهان نوین قیمت گذاری کنه سی اس 55 مدل 2023 حدود 1500 و مدل 2024 حدود 1565 قیمت گذاری میشه ولی بازم میگم همه باید باهم باشیم و 1565 به نظر غیر قانونی باشه شما نگاه کنید توی بخشنامه نوشته قیمت قطعی در مبادی ورودی، پس نهایت 1500 میتونن بفروشن، و اینکه یه دوستی گفته بود میتونن ندن، اینطور نیست چون نوشته بلوکه کردن پول الزام آور نیست، ما اسممون در اومده و الان براشون الزام آوره دوستانی هم که دنبال سود هستن نگران نباشن، چون الان قیمت بازار برای 2023 هست، اگه 2024 رو گرونتر کنن قطعا روی قیمت بازار 2024 هم تاثیر میذاره من که از خدامه همون 1401 بدن ولی چشمم آب نمیخوره چون کارمند سایپا میگفت شرکت دنبال قیمت جدیده و بعدش پیامک میاد دلایل تاخیر در پیامک: 1. چونه میزنه تا گرونتر تصویب کنه 2. منتظر ماشینها برسن به گمرک تا برای تحویل مجبور نشه جریمه بده
تارا : دوستان از زمان فاکتور شدن تا تحویل ماشین چند روز طول میکشه در بدبینانه ترین حالت؟
نگار : قیمت ها برای افردی که تکمیل وجه کرده اند ثابت می باشد و افزایش قیمت نخواهند داشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : من پذیرش 19اسفندم دیروز تحویل گرفتم
شایان بهاری : 11677463 فاکتور گردید .
فاکتور تک 90 روزه : فروش فوری تک ساینا پذیرش 4 بهمن هم فاکتور شد،خوب داره پیش میره خداروشکر
رانا بهمن تبدیل به207 : 9 دی بودم
151 : پیش فروش ها از لحظه ایی که تکمیل وجه میکنند شرکت یکماه فرصت داره خودرو را فاکتور کند در غیر اینصورت میرید تو تاخیر خردادی ها فعلا الویت با فوق العاده اسفند هسته بعد از انها نوبت شماست
مهدی : خیر فقط اخرین مرحله یه پیامک تحویل اختیاری حضوری میاد.
اتو سعید : سقف فلز های مشکی اعلام حضور کنن تا چه تاریخی فاکتور شده ؟! من 25 آذر هنوز فاکتور نشدم
امین فوری اسفند : یه دردسر هم داریم پلاک شه
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : مبارک باشه.چقدر سود تاخیر تعلق گرفته؟
ابراهیم : سلام این 30 بهمن مگه چقدر ثبت نام داشته که تموم نمیشه ؟!