گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)
12:19 1392/02/09 [مقالات/فنی]

آشنایی با گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس ها گفته می شود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکس های اتوماتیک در گذشته با استفاده از دنده های کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده را در پروسه تعویض دنده تنها به  D (حرکت)، N (خلاص)، R (عقب)و P (پارک) محدود می کردند،  اما سیستم های منومتیک با اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده ها را برای راننده فراهم کرده اند. شرکت های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده اند، نام هایی مانند "تیپ ترونیک (Tiptronicگیرترونیک (Geartronicتاچ ترونیک (touchtronicاسپرت ترونیک (Sporttronic) و دستی بدون کلاچ (clutchless-manual).

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

برخی از گیربکس های منومتیک و نیمه اتوماتیک اجازه کنترل تعویض دنده ها را کاملاً به راننده می دهند؛ در حالی که بیشتر آن ها با تعویض دنده  در دور موتور پایین یا دور موتور بالا و براساس مکان پدال گاز، در این پروسه مداخله می کنند و به صورت اتوماتیک دنده ها را عوض می کنند. گیربکس های منومتیک و بیشتر گیر بکس های نیمه اتوماتیک می توانند همانند یک جعبه دنده اتوماتیک عمل کنند و اجازه دهند که سیستم کامپیوتری نسبت به تعویض دنده ها اقدام کند. در واقع باید اذعان داشت که با اختراع سیستم های منومتیک، راننده ها دیگر نیازی به کسب مهارت برای کار با دو پدال گاز و کلاچ نخواهند داشت و درگیر پروسه تعویض دنده ها نمی شوند.

 

تیپ ترونیک

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

بسیاری از مردم سیستم های اتوماتیکی با ویژگی کم و زیاد کردن دستی دنده را تحت عنوان "تیپ ترونیک" می شناسند؛ درحالی که "تیپ ترونیک" محصول انحصاری شرکت آلمانی پورشه است که لیسانس استفاده از آن را به شرکت های خودروسازی دیگری چون لندروور و گروه فولکس واگن (آئودی، سئات، اشکودا، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه و فولکس واگن) فروخته است. تیپ ترونیک عملکردی شبیه به دنده های معمولی اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می دهد در هنگام رانندگی زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده ها کنید. با وجود این، در مدت زمانی که تعویض دنده اتوماتیک به طول می انجامد، راننده ضمن کنترل دنده ها در پیچ، می تواند با دخالت در تعویض خودکار دنده ها، به شتاب خودرو کمک کند و گذشته از آن، در هنگام سبقت گرفتن، دنده معکوس دهد. همانطور که اشاره شد، در برخی مدل ها، کم و زیاد کردن دنده ها با اهرم های تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان یا توسط دکمه های تعبیه شده روی آن صورت می گیرد که در این حالت، راننده می تواند وضعیت دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی مشاهده کند.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

اگرچه تیپ ترونیک همانند سایر گیربکس های اتوماتیک، از مبدل گشتاور استفاده می کند، اما باید گفت، تیپ ترونیک همانند گیربکس های دستی که توسط سیستم های کامپیوتری کنترل می شوند،نیست و حتی نیمه-اتوماتیک هم محسوب نمی شود. برای مثال، شرکت آئودی در برخی خودروهای خود از تیپ ترونیک 5 سرعته استفاده می کند که تعویض دنده ها از یک به دو در هنگام حرکت از حالت توقف کامل، به صورت اتوماتیک انجام می شود. حتی در زمانی که حالت دستی انتخاب شده است، سیستم هوشمندانه منتظر اضافه کردن دنده ها توسط راننده از 2 به 3، 3 به 4 و 4 به 5 می شود، البته اگر راننده به هر دلیلی، دنده را دیر عوض کرد و خط قرمز تعویض دنده رد شد، خود سیستم برای جلوگیری از صدمه دیدن موتور، به صورت اتوماتیک اقدام به اضافه کردن دنده می کند.

 

تیپ ترونیک s

این سیستم نسخه به روز شده تیپ ترونیک است و در آن بدون اینکه راننده حالت دستی را انتخاب کند، می تواند به کم و زیاد کردن دنده ها بپردازد. اگر راننده به مدت 8 ثانیه اقدام به تعویض دنده نکرده باشد، سیستم به حالت اتوماتیک برمی گردد و کنترل امور را به دست می گیرد. تیپ ترونیک s برای اولین بار در پورشه باکستر به کار گرفته شد و سپس در ساخت پورشه کاین، به تیپ ترونیک s شش سرعته تبدیل شد.

گیربکس منومتیک (تیپ ترونیک، شیفت ترونیک)

همانطور که اشاره شد، شرکت های مختلف خودروسازی، نام های متفاوتی برای سیستم های منومتیک ساخت خود انتخاب کرده اند، یکی از این کمپانی ها هیوندای است که نام "شیفت ترونیک" (Shiftronic) را برای گیربکس منومتیک خود برگزیده است. شما تجربه کار با کدامیک از این گیربکس ها را داشته اید؟ کدام سیستم تعویض دنده، حس بهتری در هنگام رانندگی به شما می دهد: دستی، اتوماتیک یا منومتیک (اهرم های پشت غربیلک فرمان یا دسته دنده منومتیک)؟


منبع

Wikipedia

برچسب : گیربکس , جعبه , دنده , منومتیک , تیپت , ترونیک , شیفت , ترونیک


این مطلب را به اشتراک بگذارید...




مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

22 نظر

lmilad
0

آخ جون. پراید دنده اتومات در راه استتتتتتتتتت
07:30  1393/01/16
پاسخ دادن
مهدی
0

اگه به اندازه کافی با منومتیک ها تمرین کرده باشید خیلی بیشتر از دستی ها لذت بخش خواهد بود. یک هارمونی بین انسان و ماشین. حس همکاری بین این دو. دوستان با تجربه تر اظهار نظر بفرمایند..
12:18  1393/01/15
پاسخ دادن
محمدرضا
0

سلام . یه سوال برام پیش اومده بود . دنده اتوماتیک هیوندا رو باید تو چهار حالت ( پارک ، دنده عقب ، خلاص و حرکت ) حرکت داد و خط مسیر خاص خودشون رو هم دارن . ولی بی ام و و پورشه و مارزاتی و . . . مثل عکس اول هستن !‌اینجور دنده ها چجور کار میکنن ؟ چجور میشه حالت دنده رو تنظیم کرد . ممنون میشم اگه جواب بدین
03:49  1393/01/07
پاسخ دادن
amir
12

خسته نباشید. لطفا بفرمایید تکنولوژی ساخت پراید در دست چه کشورهایی است؟ ایا فقط ایران توان تولیدش را دارد یا یقیه کشورها هم به این سطح از تکنولوژی رسیده اند؟
16:03  1392/11/03
پاسخ دادن
میلاد
1

ظاهرا تلاش برادران افغان هم برای دست یابی به این تکنولوژی بی نتیجه نبوده است و فعلا توانسته اند در باک بنزین آن را طراحی کنند!!!!
09:10  1393/01/12

حسام
0

ببخشید من درست متوجه شدم؟
پس تیپ ترونیک و شیفت ترونیک هردو 1 چیز هستند؟
یعنی دنده اتومات با قابلیت تعویص دستی دنده؟
09:20  1393/01/12

reza
0

دکمه ی s حالت اسپرت گیربکسه
00:46  1392/10/20
پاسخ دادن
امیر
0

با سلام دکمه s روی 207i اتوماتیک چه کاربردی دارد؟
17:00  1392/10/04
پاسخ دادن
امین
0

کلمه s یعنی حالته رانندگی به صورته اسپرت
تعویض دنده در دوره موتور بالای 3000 دور بر دقیقه انجام میشود
21:39  1392/11/02

ياسين
0

عالي بود
00:22  1392/08/18
پاسخ دادن
حسام
2

سراتو 2014 هم تیپ ترونیک هست یا نه؟
20:03  1392/07/30
پاسخ دادن
mohsen610
2

با سلام: عالی بود متشکرم.
20:57  1392/07/10
پاسخ دادن
شهرام
6

من هم سیستم شیف ترونیک رو روی محصولات هیوندای تجربه کردم
برعکس نظر دوستان خیلی لذت بخشه و تو تمام انرژی و حواست رو معطوف جاده و یا حتی صحبت کردن و گپ زدن میکنی .. و دیگه درگیر نیستی که کی دنده رو عوض کنی
مثلا یه لحظه دنده رو دستی تعویض میکنی و بعد از چند ثانیه اگر دنده ندادی دوباره سیستم میره روی اتومات !
واقعا لذت بخشه اصلا به هیچ عنوان دنده مانوال رو توصیه نمیکنم هرگز!
15:42  1392/05/20
پاسخ دادن
کاربر: حسام حسینی
1

گیربکسهای منومتیک با اهرم‎های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دنده‎های مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دنده‎ها را برای راننده فراهم کرده‎اند و شرایط تعویض دنده را راحتر کرده اند. شرکت‎های خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کرده‎اند، نام‎هایی مانند "تیپ‎ترونیک (Tiptronic)، گیرترونیک (Geartronic)، تاچ‎ترونیک (touchtronic)، اسپرت‎ترونیک (Sporttronic) و دستی‎بدون‎کلاچ (clutchless-manual).
12:32  1392/04/25
پاسخ دادن
کاربر: bavard
6

بسیار عالی بود من تیپ ترونیک روی مزدا 3 نیو رو استفاده کردم اما واقعا هیچی مثل دنده دستی و کلاچ نمی شه لذت رانندگی توی دنده عوض کردن هس
23:36  1392/03/05
پاسخ دادن
محمد
7

در جواب sadegh
گیر بکس پراید مزیتی که نسبت به بقیه ماشینا داره دنده هواییشه دیگه .معروفه که.سایپا مطمئن!
16:06  1392/02/31
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
0

متشکرم
18:17  1392/02/27
پاسخ دادن
کاربر: alireza saboonchi
0

بسیار عالی بود مرسی
11:51  1392/02/20
پاسخ دادن
sadegh
2

لطفا دربارهی گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:19  1392/02/15
پاسخ دادن
کاربر: محسن
4

من تیپ ترونیک رو امتحان کردم
باید بگم کسایی که دوستدار گیربکس های manual هستن به هیچ وجه پیش از امتحان کردن تیپ ترونیک اقدام به خریدن ماشین های با این گیربکس نرن چون توی ذوقشون می خوره
در کل manual چیز دیگریست!
09:56  1392/02/10
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: حیدری
3

پاسخ به: Goyban Bahar
بله. در ضمن دوکاتی، مان و اسکانیا نیز از جمله کمپانی‎های زیر مجموعه گروه فولکس واگن هستند.
08:32  1392/02/10
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
0

ببخشید سوالم مرتبط با بحث اصلی نبود
ولی گروه فولکس واگن که فرمودید
یعنی همه این شرکت ها زیر مجموعه فولکس واگن هستند؟
حتی آیودی و پورشه؟؟؟
00:16  1392/02/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 



نظر سنجی
آیا با پوشش کامل خبری نمایشگاه‎های نیویورک و پکن موافق هستید؟

مشاهده نتایج
Ad Price Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : خیلی کوتاه بود انصافا. .....!به هر حال از شما سپاسگزارم
sami : خودرو ها تون کمه قیمت اکثر خودرو ها را ندارید مثل سابرینا کیا سول تویوتا راو4 و... لطفا بزنید
میثم a7 : اقایان محترم نظر همه تون محترم ولی fh 16چیه actros 1848چیه چه اشی چه کشکی با این همه تحریم و گرونی اصلا میدونین اف هاش توبازار چنده حداقل 540میلیون همون هوو ترمز بریده خوبه با200 میلیون قیمتش دست همه ی کسانی که گرونی رو اوردن درد نکنه ماکه از این پولای هنگفت نداریم باهمین کشنده های بی کیفیت چینی میسوزیم ومیسازیم البته اگه بشه گفت کشنده. 550 م بدی بیفتی توی این جاده های ایران که چی؟
مینا : زوندا شاهکاره فراری و لامبو و غیره جلوش عددی نیستن
حسین : بهترین ماشین تو این رنج قیمت تو ایران همین ماشین.....این ماشین تو انگلیس ساخته میشه مگه میشه کیفیت نداشته باشه.لطفا نظرات چرت ندین
IBO : من زوندا رو ترجيح ميدم. مخصوصا از نماي پشت با خروجي 4 اگزوز...
saeid : joke sal dar umad سایپا مطمِین akhe inam mashine esmesho bezarid ashghal
اکبر : پس این دنا کجاست بیاد پرچمو ببره بالا. چرا خبری ازش نیست؟؟؟
محمد : قیمت واطلاعات کامیونهاراکارکنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد123 : یعنی به آقاهه بگیم روغن واسکازین خوب بریز کافیه؟؟؟
سعید محمدی : ما از این جور وانت ها نداریم
رانا 93 : من باك اونقدر خالي كردم كه خاموش شد و حدود 49/5 بنزين زدم
منوچهر : من ثبت نام تیر ماه هستم می خواستم بپرسم آیا با افزایش قیمت جی فایو پول بیشتری از ما می گیرند یا همان مبلغ قرارداد؟
رضا : نوع رانندگی کردن هم مهمه برای افراد شتاب دوست خب اصلا مناسب نیست. برای من قابل قبوله 3 سال و 60000 تا گارانتی داره. اگر مشکل تامین قطعه نداشته باشد به نظر زمان خوبیه و در صورت خرابی حداقل از جیب هزینه نمیکنیم. و اما مساله مهم اینه که چه خودرویی جایگزین بهتریه؟ 206ها؟؟ 206 جدا از سیر بی کیفیتی که دارن ،جادار نیستن که خودش خیلی مهمه. پرشیا هم که به لحاظ کیفی افت شدیدی داشته و تکراری شده. سمند و 405 هم که هیچی... ال90 هم که قیافه درستو حسابی نداره. پس از بین چندتا خودرو باید انتخاب کرد که شاید 315 بتواند اکثر خواسته های یک خانواده ایرانی رو برآورده کند. اگر کیفیت قطعات خوب باشد نمره من به این خودرو 38 میلیونی 18 هست. شاید انتخاب بد از بین بدتر هر ماشینی خراب میشود. نحوه استفاده هم مهمه. من از تعمیرگاه پرسیدم گفت خیلی خرابی نداره... امیدوارم نظر اینجانب برای دوستان سودمند بوده باشد
رضا : با سلام خدمت دوستان من هم یم ماهی میشه این ماشین رو خردیم و حدود 3000 تا کارکرده و مسافرت راه دور هم رفتم. قبلش هم تیبا داشتم نظرات دوستان رو خوندم و خیلی از موارد رو من هم مشاهده کردم 1- ضعف صفحه کلاچ کاملا مشهود است و اختلاف زمانی بین عکس العمل کلاچ و دور موتور خصوصا در دنده 1 به 2 مشهود است. البته شاید ایراد فنی نیاشد و کارکرد عادی تلقی شود و بعد مدتی قلق رو بدست می آوری و یا عادت میکنی 2- مصرف در شهر 8.5 و جاده 7.5 بدون کولر که اختلاف فاحشی با ادعای شرکت مدیران خودرو دارد در حالی که تیبا خیلی کمتر است 3- بعضی ایرادات که کلی نیست و در مورد هر ماشین شانسی اتفاق می افتد مثلا ماشین بنده رادیو پخش خراب داشت و تا کنون هم قطعه جدید نیامئه است 3- خدمات گارانتی به نظر میرسد افتضاح باشد و سیستم خوبی و تعمیرکار مجربی ندارند(احتمالا در اکثر نمایندگی ها) 4- صدای موتور میتوان گفت نسبت به خودروهای همرده خود بیشتر است ولی نه در حد آزار دهتده. میتوان باهاش کنار آمد. ولی توقع بیشتری داشتم. 5- ظاهر و امکانات مناسب هستند. سواری راحتی دارد . 6- شتاب ندارد و معمولی هست
مهدی : 53 میلیون
alireza.rn : من که جی 5 اتومات تحویل تیر ثبت نام کردم خیلی هم تحقیق کردم درباره جی ای سی جی 5 اتوماتیک 1800( J5 ) این طور که تحقیقات من و نمایندگی میگه: شتاب اتوماتش همانند زانتیا هستش ، من که ثبت نام کردم امید وارم که همین طور باشه اول x60 میخواستم بخرم ولی بعد پرس جو کردن تصمیم به خرید جی 5 اتوماتیک . تیپ ترونیک 1800 افتادم
sudn : من الان حدود 2.5 سال است که X33 دارم و بعد از 15000 کیلومتر کارکرد کیلو متر شمار بعضی اوقات از کار می افته و خودش بعد از مدتی درست میشه و این اتفاق مرتبا تکرار میشه به نظر شما علتش چیه؟ ممنون
GM : دوست عزیز شما با چه محاسبه ای کمری رو با mvm مقایسه میکنی، در ضمن این مصرف سوخت رو واسه کمری کی گفته؟ کمری از لحاظ مصرف سوخت نسبت به حجم موتورش تاییدیه ی سبز جهانی داره و با سرعت حدود 150 توی اتوبان تقریبا صدی 8 میسوزه.
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.