چه وقت نباید خودرویتان را برانید

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

واضح است که وقتی می‌بینید دود از زیر کاپوت بیرون می‌آید یا شاید شعله هایی هم می‌بینید، باید خودرویتان را متوقف کنید؛ ولی گاهی اوقات عیب و ایرادها به این اندازه آشکار و واضح نیستند. آیا فقط وقتی بخار از زیر کاپوت بیرون می‌آید یا باد تایرها حسابی خالی شده اند، باید خودرو را متوقف کرد یا می‌توان به رانندگی ادامه داد و خودرو را به نزدیکترین تعمیرگاه رساند؟ هر راننده تازه کاری باید چند نکته اصلی را یاد بگیرد، چیزهایی از قبیل این که خودرو چگونه کار می‌کند، پیش ار حرکت چه قسمت هایی را باید بازرسی کرد، چطور سطح روغن و سایر مایعات را چک کنیم؟ شاید اولین و مهمترین چیزی که باید یاد بگیریم این باشد که هر بار قبل از حرکت چه قسمت هایی را باید بازدید کنیم. در ادامه مطلب به چند نکته مهم اشاره می‌شود:

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

زیر خودرو را نگاهی بیندازید؛ ببینید آثاری از نشت روغن می‌بینید یا نه؟ یک یا دو لک روغن نباید زیاد شما را نگران کنند ولی باید هر چه زودتر به فکر پیدا کردن منشاء آن ها باشید؛ ولی اگر لکه های بزرگی به چشم می‌خورند، پیش از شروع رانندگی باید منشاء و علت روغن ریزی را مشخص کنید. بهتر است یک دستگاه بادسنج در ماشین داشته باشید تا کار کنترل فشار تایرها برایتان آسانتر باشد. اگر تایرها کمی کم باد باشند، می‌توانید جایی در مسیر آن ها را باد بزنید، ولی اگر تایرها زیاد کم باد باشند باید به فکر چاره دیگری بیفتید.

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

چک کردن چراغ های جلو، چراغ ترمز و چراغ های راهنما نیز از ضروریات است. اگر یکی از دوستانتان با شما باشد انجام این کار آسانتر است ولی به تنهایی نیز می‌توانید آن را انجام بدهید. وقتی چراغ ها درست کار کنند، ایمنی خودرو شما بالا می‌رود و پلیس نیز بین راه شما را متوقف نخواهد کرد. به چراغ های هشدار دهنده و آمپرهای روی داشبورد نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید همه چیز خوب کار می‌کند. اگر قصد رفتن به یک سفر طولانی دارید، حتماٌ آب و روغن خودرو را چک کنید، از سالم بودن تایر زاپاس اطمینان حاصل کنید. جک و سایر آچارها نیز باید سرجایشان باشند. اگر هنگام حرکت در جاده مشکلی برایتان پیش بیاید، باید بدانید در چه مواردی می‌توانید به راحتان ادامه بدهید و در چه مواقعی باید خودروتان را متوقف کنید. بهتر است وقتی تردید دارید، خودرو را متوقف کنید.

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

در ادامه مطلب دلایلی برای متوقف کردن خودرو ذکر می‌شوند:

دیدن دود یا شعله یا استشمام بوی سوختگی: گاهی اوقات، یک دود کوچک یا اندکی بوی سوختگی چیزی نیست که باعث نگرانی شما بشود. شاید چند قطره روغن روی لوله اگزوز داغ چکیده باشد ولی معمولاٌ دود به معنای یک آسیب جدی برای خودرو و تهدیدی برای ایمنی شما محسوب می‌شود. در این گونه مواقع بهتر است کنار بزنید و همه چیز را بازرسی کنید. دیدن بخار معمولاً به معنای این است که مایع درون رادیاتور در حال نشت کردن است. مقدار کمی بخار نشانه این است که نشت مایع به آرامی صورت می‌گیرد، در این صورت می‌توانید به رانندگی ادامه بدهید تا زمانی که خودتان را به یک تعمیرگاه برسانید. چنانچه میزان نشتی زیاد باشد، این خطر وجود دارد که موتور جوش بیاورد و آسیب زیادی به آن وارد شود. در این صورت هزینه تعمیر موتور نیز بسیار بالا خواهد رفت. در این صورت نیز بهتر است کنار بزنید و همه چیز را بازرسی کنید.

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

اگر تغییری ناگهانی در هندلینگ خودرویتان احساس می‌کنید ممکن است مشکلات زیادی وجود داشته باشد، از ترکیدن تایر گرفته تا بریدن فرمان و نشت روغن هیدرولیک فرمان. صرفنظر از این که مشکل چه چیزی می‌تواند باشد، بهتر است کنار بزنید و علت آن را پیدا کنید. اگر هنگام رانندگی چراغ روغن یا دمای آب روشن شد، باید بدانید رانندگی با فشار روغن پایین یا موتوری که بیش از حد داغ شده باشد، ظرف چند لحظه می‌تواند باعث وارد شدن خسارات جدی (و البته پر هزینه) به خودرو شما بشود. اگر چراغ های هشدار دهنده دمای آب و فشار روغن روشن بشوند، معطل نکنید؛ کنار بزنید و علت آن را پیدا کنید.

چه وقت نباید خودرویتان را برانید

اگر دیدتان محدود شده است بهتر است به رانندگی ادامه ندهید، ولی بعضی افراد به اشتباه اصرار بر ادامه مسیر دارند. علت محدود شدن دید هرچه باشد، از یک رگبار ناگهانی گرفته تا مه غلیظ یا شکستگی شیشه جلو، بهتر است کنار بزنید تا عامل محدود کننده دید برطرف شود، شاید هم لازم باشد درخواست کمک کنید. اگر یک نوشیدنی داغ روی پایتان ریخت، فرزندانتان بیش از حد شلوغ کردند یا یک زنبور یا پرنده از پنجره وارد شد، بهتر است کنار بزنید و پس از برطرف شدن هر یک از این مزاحمت ها به حرکت تان ادامه بدهید.


منبع

LifeHacker

برچسب : نشت روغن , دستگاه بادسنج , تایر , تایر زاپاس , روغن ریزی , رادیاتور , هندلینگ , چراغ های هشداردهنده , چراغ ترمز , چراغ روغن , اگزوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فاطمه : شما چه دینی قبول دارید چرا واسه اسفند هیچ خبری نیس کی دیگه آهای ملت اگه من خودکشی کردم همش تقصیر اینا هس چون زندگیم خراب شد سر این ماشین لعنتی ۲ سال پیش من قرض کردم ثبت نام کردم بفهم آ
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : بله، دوستانی بودن که قبلا گرفتن. مثل اینکه حدود یکی دوماه طول می کشه
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : سلام، اینجوری که من از طریق یه ویس توی یکی از گروه ها شنیدم، تولید شاهین اتوماتیک به خاطر ایراد نرم افزاری گیربکس قطره چکانی شده ولی تولید شاهین G و GL مثل قبل ادامه داره. و سایپا داره روی ایراد نرم افزاری کار می کنه.
هفته چهارم اسفند : دوستان باز دعوتنامه پیشنهادی تمدید کردن اما تا آخرین لحظه ما جز ماشین خودمون چیزی نخواهیم گرفت و کوتاه نیاین فقط پیگیر باشین به هر جا که تونستین زنگ بزنین تا این بی شرف ها ماشین بدن
سانیا : بنظرتون اطلس تولید انبوه بشه قیمتش میرسه به ۵۲۰ ۵۳۰ ؟
J4 : چ ماشینی؟ احتمالا همین روزاس ک تحویلت بدن
امیررضا : شما از سامانه یکپارچه ثبتنام کردید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ع : واقعاً باید به زمستان به قیمت قبل میدادن .خدا انشاالله اینا رو طوری به زمین بزنه که نفهمند از کجا خوردن خدایا خودت کاری بکن
ع : واقعاً باید به زمستان به قیمت قبل میدادن .خدا انشاالله اینا رو طوری به زمین بزنه که نفهمند از کجا خوردن خدایا خودت کاری بکن
شهناز دوگانه اسفند : آقا بهرام سلام مبارک باشه اسفند که هنوز دعوتنامه نیامد بنزینی واریز کردی بنزینی که قیمتش بیشتر بود چیجوری 141500 تکمیل وجه کردی راستی میگی
فرزاد : اصلا هدف اینها از تحویل ندادن خودرو بحث اختلاف قیمت بازار کارخانه نیست اینها هدفشان اذیت کردن مردمه اگه اینطور نیست چرا یکبار گفتن پارس دیگه تولید نمیشه یکبار دیگه بحث قیمت رو جلو کشیدن ما زمانی که سال 401 ثبت نام کردیم قیمت 196 تومان بود اختلاف قیمتی در بازار و کارخانه مطرح نبود پس نتیجه میگیریم که هدف ثبت نام کنندگان کسب سود و منفعت نبوده بلکه رسیدن به خودرو پارس برای مصرف خانواده بوده
Mhp : منم 6 ام فاکتور شدم ولی پلاک نشدم
رانا اسفند : سلام من تکمیل وجه یکم بهمن هستم هنوز خبری نیست
پیش فروش مهر تحویل فرودین : کل سایپا نابود بشه بجز کارگرای زحمت کن اون موقع بیرون میتونستیم با 260 بخریم 240 بود ثبت نام کردیم بعد کردن 260 الان 310
علی ج : زنده ماندن در ایران دیگر نمیصرفه این همه آزار و اذیت مردم به خاطر یه خودرو پژو پارس واقعا به غیر از آزار و اذیت کردن مردم چه هدفه دیگه ای دارن
رضا : دوستان من به نماینده شهرمون زنگ زدم گفت پیگیری میکنه این هفته جلسه دارن در مورد قیمت تمام شده خدا شاهده خودش به من گفت شما همه تماس بگیرید خیلیهاشون دوره نمایندگیشون داره تموم میشه برای اینکه کاری کرده باشن همکاری میکنن منتخبین جدید هم تهران هستند و با قالیباف جلسه دارن به اونها هم زنگ بزنید قالیباف هم به حرفشون گوش میده چون برای ریاست مجلس به رای اونها نیاز داره همه زنگ بزنید میتونن کمکمون کنن
اتو ارتقا : من 3بهمن تکمیل وجه کردم 3اردیبهشت تحویل بود ولی ارتقا کلا 4ماهه تحویله چونکه دیروز لیست فروش خودرو واسه کارکنان ایرانخودرو دیدم همه ماشین ها 3ماهه بود ولی اتو ارتقا با دنا اپشنال 4ماهه بود بقیه تحویل 3ماهه این لیست که پخش شد کلی جنجال بپا کرد حرامزاده ها اول واسه خودشون فروش میزارن بعد واسه ملت