آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)
15:05 1392/01/14 [مقالات/فنی]

رادیاتور - سیستم خنک کننده (Cooling System)

1Carهمان طور که می دانید اساس عملکرد موتور اتومبیل بر اساس انفجار سوخت در داخل سیلندرهای موتور است که نیروی حاصل از انفجار، سیلندرها را به عقب رانده و این نیروی رو به جلو و عقب نهایتاً تبدیل به نیروی دورانی می شود. اما این انفجار مسلماً باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شده و به موتور آسیب وارد یا حتی منجر به ذوب یا تغییر شکل آن خواهد شد. پس وجود یک سیستم خنک کننده که بتواند دمای موتور را ثابت نگه دارد الزامی است. اما این سیستم خنک کننده موتور چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده است و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ در این بخش به این سوالات پاسخ داده و اساس عملکرد رادیاتور اتومبیل را بررسی خواهیم نمود. در تصویر زیر نمونه ای از این سیستم به همراه اجزای مختلف آن را مشاهده می کنید.

 

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

دراتومبیل های امروزی دما با استفاده از آب یا مایع خنک کننده ثابت نگه داشته می شود. به این صورت که در اطراف سیلندرهای موتور که محفظه های انفجار هستند، آب به وسیله یک پمپ به گردش درآمده و گرمای موتور را به خود جذب می کند. برای حرکت آب در این نواحی، مجاری مخصوصی در اطراف سیلندرها تعبیه شده است. پس از جذب دمای موتور آب داغ شده و به حرکت خود به سوی خارج از موتور ادامه می دهد. پس از خروج از موتور وارد محفظه مشبکی به نام رادیاتور می شود. در رادیاتور به دلیل تبادل حرارتی بالای آن با هوا، گرمای آب گرفته شده و آب مجدداً خنک می شود. سپس آب خنک شده مجدداً به سوی موتور حرکت می کند و این چرخه از نو آغاز می شود.

اجزای سیستم خنک کننده

 رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

رادیاتور محفظه ای مشبک برای خنک کردن آبی است که با از گرفتن گرمای موتور داغ شده و از آن خارج می شود. فضای داخل رادیاتور به صورت شبکه بندی بوده و  تبادل حرارتی بسیار زیادی با هوا داشته و آب داغ را به سرعت خنک کرده و آماده انتقال مجدد به موتور می کند. رادیاتور در دو نوع عمده تولید می شود. رادیاتور عمودی که در آن آب از بخش بالا وارد شده و پس از خنک شدن از کف رادیاتور روانه موتور می شود. رادیاتور افقی که در آن آب از یک طرف رادیاتور وارد شده و پس از پیمودن عرض رادیاتور از طرف دیگر خارج می شود.

فن

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

فن یک ابزار کمکی برای رادیاتور است که در بخش جلو یا عقب رادیاتور نصب می شود و هوا را با فشار از میان شبکه های آن عبور می دهد تا تبادل حرارتی بهتر انجام شده و عمل خنک کردن آب بهتر و سریع تر انجام شود. فن نیروی لازم برای گردش را یا به وسیله یک تسمه از موتور خودرو می گیرد و یا اینکه خود دارای موتور برقی مستقل است.

مجاری آب

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

به منظور خنک شدن موتور آب باید در اطراف سیلندرهای اتومبیل حرکت کند و حرارت آن را به خود جذب نماید. برای همین منظور در اطراف سیلندرها مجاری مخصوصی وجود دارند که آب بتواند به سهولت در آنها حرکت نکرده و موتور را خنک کند.

ترموستات

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

وظیفه اصلی ترموستات ثابت نگه داشتن دمای موتور است. گاهی ممکن است که حرکت مداوم آب در اطراف موتور باعث خنک شدن بیش از اندازه آن شود (که این امر در زمستان ها باعث می شود تا بخاری خودرو به طور کامل داخل خودرو را گرم نکند). در این هنگام ترموستات مسیر حرکت آب را می بندد و آب را در موتور راکد نگه می دارد تا وقتی که موتور به اندازه کافی گرم شود. سپس وقتی که دمای موتور از اندازه تعیین شده تجاوز نمود ترموستات با باز کردن مسیر مجدداً اجازه گردش آب و خنک نمودن موتور را می دهد و به این ترتیب دمای موتور همیشه ثابت می ماند.

واترپمپ

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

آب داخل موتور برای گردش درون آن نیاز به نیرو یا در واقع پمپی دارد که آب را با فشار به داخل موتور پمپ نماید. این وظیفه به عهده واترپمپ است. واترپمپ نیروی خور را به وسیله یک تسمه از  موتور می گیرد و با گردش آن، آب از رادیاتور به داخل موتور و از آنجا مجدداً به رادیاتور منتقل می شود.

مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ)

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

همان طور که تا اینجا گفته شد مایع خنک کننده موتور به طور طبیعی آب است. ولی استفاده از آب به تنهایی گاهی مشکلاتی را ایجاد می کند. مشکلاتی مثل رسوب و خوردگی قطعات داخلی موتور، یخ زدن در روزهای زمستانی، و جوش آمدش در تابستان. برای حل این مشکلات آب را با محلول ضدیخ مخلوط می کنند که از خوردگی و رسوب جلوگیری کرده و نقطه انجماد را کاهش می دهد و همچنین دمای جوش آب را بالاتر می برد.

درب رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

درب رادیاتور باید به وسیله تعدادی واشر آب بندی شده باشد و مانع از خروج آب از رادیاتور شود. زیرا با افزایش دمای آب داخل موتور فشاری نسبی در داخل رادیاتور ایجاد می شود و اگر این درب آب بندی نباشد مایع از رادیاتور خارج می گردد. همچنین این فشار باعث بالاتر رفتن دمای جوش مایع نیز می شود. در آخر، با دیدن این فیلم (دانلود) کوتاه که توسط مجموعه 1Car برای شما زیرنویس شده است با عملکرد این سیستم به طور کامل آشنا شوید.

/uploads/Cooling System.flv


منابع

Howstuffworks

Wikipedia

برچسب : خنک , رادیاتور , خنک کننده


این مطلب را به اشتراک بگذارید...




مقالات مرتبط

مرتب سازی :

30 نظر

امير
0

سلام فن كاميون بنده كار نميكند (آكسور)آيا قابل تعمير هست يا نه راهنمايي كنيد متشكرم
11:52  1392/12/19
پاسخ دادن
ناصر
3

من پژو پارس دارم مدتی است صبحها که ماشین را روشن میکنم از بالای قسمت چپ راداتور اب میرزد بیرون نمیدانم چه چیز باعث این عمل می شود
16:08  1392/12/09
پاسخ دادن
علی
0

سلام ازشماخیلی ممنونم خیلی خوب بود
15:21  1392/12/04
پاسخ دادن
عنایت
3

با سلام مطالب عالی بود ولی یک سئوال- اگر ترموستات را برداریم مشکلی بهم نمی زند؟ باتشکر
20:56  1392/11/30
پاسخ دادن
على
0

سلام وممنون لطفا بفرماييد درجه مناسب امبر اب بايد كجاست و بس از توقف با خاموش شدن خودرو دما تاجه ميزاني بالا بره طبيعى است

13:32  1392/11/25
پاسخ دادن
vahhab
1

من فکر میکنم هر ماشینی درجه آب نرمالش فرق میکنه. بستگی به حجم موتور، تعداد فین رادیاتور و کلن فشار آب داره.
206 آمپر بازی میکنه، حین حرکت بدون توقف رو نصف وای میسه، ولی تو ترافیک سپر به سپر تا 1 خط مونده به خط قرمز بالا میره، چه کولر بگیری چه نگیری.اگه رادیات هوا نداشته باشه آمپر به قرمز نمیرسه.
مگان و مزدا که 2000CC هستن آمپر همیشه زیره نصف وایمسه.
گل فیکس رو نصفه همیشه.
یه MVM داغون هم یکساله گرفتم که تو اتوبان آمپر عمرا بالا بیاد، این زمستونی حسرت بخاری به دلمون موند، بچه رو میپیچیم لا پتو که نچاد D:D:
02:07  1392/11/26

عالی
0

عالی
00:07  1392/11/19
پاسخ دادن
سعید
0

ممنون اطلاعات خوبی بود
18:50  1392/11/16
پاسخ دادن
امیر
0

من میگم خوب بود ولی در مورد توربو هم چیز هایی بگذارید
19:16  1392/11/01
پاسخ دادن
علی
0

واقعا دستتون درد نکه ، خیلی ها از این موارد اطلاعاتی ندارن و این مقالات کمک خیلی زیادی می کنه . باز هم ممنون .
23:50  1392/10/20
پاسخ دادن
rahi
0

خیلی عالی بود دستتون درد نکنه..........................
13:00  1392/10/06
پاسخ دادن
مصطفی
1

ممنون از لطف شما امیدوارم همیشه سرفراز باشید
01:08  1392/10/04
پاسخ دادن
فراز
1

سلام
تشکر از اطلاعات بسیار خوبی که گذاشتید موفق باشید .
21:31  1392/09/19
پاسخ دادن
مهدیه
0

واقعا عالی بود ممنون تحقیقم برترشد تشکر می شود
19:33  1392/09/12
پاسخ دادن
هیمن
0

با تشکر فراوان واقعا کامل و بدون نقص بود
19:17  1392/09/08
پاسخ دادن
یوسف
0

تشکر .خیلی خیلی جاب بود
08:13  1392/09/06
پاسخ دادن
مسلم
2

ضمن عرض تشکر
با شدت آب از پشت موتور بیرون می زند علت چیست؟
11:59  1392/09/01
پاسخ دادن
مرضیه
0

عالی بود
14:44  1392/08/28
پاسخ دادن
haned
0

عالیه دمتون گرم همین که بحت خیلی تخصصی نیست
20:02  1392/05/01
پاسخ دادن
ناشناس
0

آقا دمت گرم
16:37  1392/04/23
پاسخ دادن
ابراهیم
0

ممنون، اطلاعات سایتتون خیلی خوبه ولی من دنبال یه پروژه 50 صفحه ای در مورد سیستمهای خنک کاری موتور میگردم اگه کسی میتونه کمکم کنه لطفا بگه. ایمیلم اینه: salivanjak@yahoo.com
12:49  1392/03/15
پاسخ دادن
حمیدی
0

ممنونم مطالبتون عالیه به خصوص که همراه با تصویرند اگه ممکنه مطالبی هم در مورد سخنک کننده ماشین های سنگین بذارید با تشکر
18:13  1392/02/14
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
1

پاسخ به: کاربر
مشخصات فن خنک کننده رادیاتور در خودروهای مختلف متفاوت است. در بعضی اتومبیل ها (مانند مرسدس-بنز 230E,w124)، پروانه خنک کننده نیروی خود را توسط تسمه و فولی از گردش میل لنگ تامین می کند. البته در این خودرو فن همیشه در حال گردش نبوده و فقط در مواقع گرم شدن موتور، کلاچ پشت پروانه عمل کرده و فن را به چرخش در می آورد.
ولی در اتومبیل های دیگر، فن های برقی بسته به حجم موتور و سیستم خنک کننده، دارای مشخصات متفاوتی می باشند که البته تمام آن ها با جریان DC (جریان مستقیم) کار می کنندکه میزان آن در اکثر خودروهای سبک و سواری 12 ولت است. ولی در مواردی مثل سرعت گردش در دقیقه و یا آمپر متفاوت هستند.
13:23  1392/02/10
پاسخ دادن
کاربر
1

مشخصات برق فن ها چیست؟ ولت ؟آمپر ؟ وات ؟ ac? dc?
11:42  1392/02/10
پاسخ دادن
فرزاد
3

اقا دمتون گرم تو رو خدا کمی هم راجع به ماشینهای معمولی داخلی خودمون راجع به چگونگی عیب یابی از طریق صدای خودرو راجع به مراکز تخصصی تعمیر خودرو در مراکز استانها چگونگی قیمت تعمیرات خودرو و امار استادان خوب تعمیر خودرو در سراسر کشور خبر رسانی کنید تا سایت شما حالت جامع و رفرنس بهتر و معتبر تربی بگیرد که مراکز علمی ناچار به رجوع به سایتتون شوند البته همین الان هم سایتتون عالیه
12:18  1392/02/03
پاسخ دادن
فرهاد
2

واقعا ممنون از زحماتی که میکشید
19:59  1392/02/02
پاسخ دادن
حامد
3

عالی بود مرسی
19:51  1392/01/18
پاسخ دادن
ستار
4

نوشته های مفیدی بودند آفرین
17:46  1392/01/18
پاسخ دادن
فرهادحسن زاده
1

خیلی خوب
00:22  1392/09/07

کاربر: Goyban Bahar
9

ممنون
و خسته نباشید که مقاله هایی در همه سطوح میذارید
20:42  1392/01/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 



نظر سنجی
آیا با پوشش کامل خبری نمایشگاه‎های نیویورک و پکن موافق هستید؟

مشاهده نتایج
Ad Price Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
IBO : اينجوريه، يه تعداد محدودي توليد ميشه و ميرن سراغ ارتقاء همون ماشين؛ نه اينكه مثل ما تا 20 سال يه ماشينو ميسازن. اي خداااااا...
سعید : بی کیفیت ترین ، آشغال ترین ، لگن ترین و اوراق ترین خودرو جهان = پراید این ماشین که هرچقدر هم لگن باشه سگش می ارزه به پراید.
حسین نعیمی : با سلام و تشکر تنها جایکه قیمت ها درست و به روز هست سایت شما ست حسین نعیمی هستم از تهران
ali : احتمالا صاحبش یکی از ایرانی های ساکن امریکا بوده ! خخخخخ
omid : خوشبوکننده و اسپری بوی ماشین نو اینجا هست؟
مهدی قلی زاده : خب آقا علیرضا، شما که اینقدر طرفدار ولوو هستین، بگین ببینم دلیلتون چیه؟! چرا فقط ولوو؟! و چرا ایویکو بدرد نمیخوره؟! خوشحال میشم اگه بیاین به قسمت مقاله بررسی ولوو FH16 و در بحثی که در اونجا در همین رابطست شرکت کنین.منتظرتونم بیاین و نظرات بنده رو در اونجا بخونین...
مسعود : والله ما هم تو سوناتا و النترا وسانتافه موندیم کدوم رو بخریم
امیر : خیلی کوتاه بود انصافا. .....!به هر حال از شما سپاسگزارم
sami : خودرو ها تون کمه قیمت اکثر خودرو ها را ندارید مثل سابرینا کیا سول تویوتا راو4 و... لطفا بزنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام دوستان، من 620 مدل 93 و تحویل بهمن ماه 92 دارم. حدود 4000 کیلومتر باهاش رفته ام ماشین خوبی است و تاکنون خدا را شکر موردی نداشته است و نسبت به تمام ماشین های تولیدی در ایران برتر می باشد. خیالتان از بابت خرید راحت باشه.
علیرضا : سلام دوستان من خودم 1ماه خریدم بگم میگین بزرگ حرف میزنه ولی من خودم شخصا هروز 850کیلو میزنم خوبم راه میره ومنم ازش راضیم
علیرضا : باسلام خدمت دوست عزیزاقا اشکان خب متوجه شدم که تاحالا شوش نرفتی.ازافرادمطلع اگه بپرسی متوجه میشی که شیرمرغ تاجون ادمیزاداونجا هست.به حضورت عارضم که حداقل یک سالی هست که واردبازار شده همین کافیه تاچندتا ماشین چپ کنه خدایی نکرده تصادف کنه یاازاین نوع موارد که دوستان اینهارو تهیه میکنن واکثرا اورلق کرده ووسایل اونو جدامیفروشن.من خودم یه اس ال ایکس داشتم قبل ازاین رانا دریچه گازش خراب شد گارانتی هم توموم شده بود.نمایندگی وبیرون حدود400تومن بودرفتم شوش ازروی یه ماشین مشابه بازکزد به من باکلی چونه220تومن فروخت.یااینکه اگه اطلاع داشته باشی ایران خودرووسایپا هرچندوقت یکبارمزایده فروش قطعات چه فلزی چه پلاستیکی میزاره واین دوستان میرن وخریدمیکنن ویه چیزای خوبی توش پیدا میشه.درهرصورت موفق باشی این اطلاعاتی بودکه میتونستم دراختیارت بزارم.من تهران نیستم بچه قم هستم وگرنه میرفتم برات پیدامیکردم
علیرضا : باسلام خدمت دوستان به نظرمن باداشتن کارت طلایی وخریدت یه قفل پدال یاعصایی دیگه نیازی به دزدگیر گران قیمت نیست الانم مثل سابق نیست که بهراحتی بتونن ماشین بدزدن اگرم دزدیدن میری باکارت طلایی یکی دیگه میگیری
زیبا : شک نکنید دوستان پولدار من ازخرید چنین ماشینی.ماها که باید تنها به دیدنش قناعت کنیم
The Best Idiea From Saeed : بهترین و کارآمدترین خودروها در بازه های قیمتی مختلف : - تا 50 میلیون (زانتیا - پژو پارس ELX - پژو 206 v8 و v9 فول - تندر پارس فول) - 50 تا 100 میلیون (سوزوکی - مگان - جی 5 - لیفان x60 - تویوتا یاریس ) - 100 تا 150 میلیون (کایرون - اکتیون - کمری - مزدا 3 - سوناتا - اپتیما - توسان - اسپورتیج - سراتو - الانترا - میتسوبیشی ASX و لنسر - رنوکولئوس - نیسان تیانا ) - 150 تا 250 میلیون : (ix55 - موهاوی - جنسیس - سانتافه فول - سورنتو - تویوتا آریون - کادنزا - آزرا فول 2014 - بنز کلاس C200 - رکستون - نیسان مورانو ) - 250 تا 500 میلیون : (لندکروز - پرادو 2012 تا 2014 - BMW X3 - BMW Z4 - BMW سری M و سری 3 - بنز GLK 350 - بنز E200 و E300 - لکسوس RX 350 - لکسوس ES 350 ) - 500 میلیون تا 1 میلیارد : (پورشه کاین و کاین S - لکسوس LX 570 - بنز S 500 - بنز CLS 500 - بی ام دبلیو X6 ) - بالای 1 میلیارد : (سوپرماشین هایی همچون بوگاتی ویرون-پورشه پانامرا توربو -لامبورگینی آونتادور-کادیلاک شاسی بلند جدید-مازراتی-لندرور رنج رور جدید- فورد موستانگ-Jeep-آئودی-فولکس واگن-فراری-شوورلت کامارو- ...
رضا : نوع رانندگی کردن هم مهمه برای افراد شتاب دوست خب اصلا مناسب نیست. برای من قابل قبوله 3 سال و 60000 تا گارانتی داره. اگر مشکل تامین قطعه نداشته باشد به نظر زمان خوبیه و در صورت خرابی حداقل از جیب هزینه نمیکنیم. و اما مساله مهم اینه که چه خودرویی جایگزین بهتریه؟ 206ها؟؟ 206 جدا از سیر بی کیفیتی که دارن ،جادار نیستن که خودش خیلی مهمه. پرشیا هم که به لحاظ کیفی افت شدیدی داشته و تکراری شده. سمند و 405 هم که هیچی... ال90 هم که قیافه درستو حسابی نداره. پس از بین چندتا خودرو باید انتخاب کرد که شاید 315 بتواند اکثر خواسته های یک خانواده ایرانی رو برآورده کند. اگر کیفیت قطعات خوب باشد نمره من به این خودرو 38 میلیونی 18 هست. شاید انتخاب بد از بین بدتر هر ماشینی خراب میشود. نحوه استفاده هم مهمه. من از تعمیرگاه پرسیدم گفت خیلی خرابی نداره... امیدوارم نظر اینجانب برای دوستان سودمند بوده باشد
مجید : با سلام به همه دوستان عزیز من یه لیفان 1800 مدل 91 دارم حدود 13000 باهاش رفتم امروز حس کردم کلاچش خیلی سفت شده راهنمایی کنید که چکار کنم جون اینجا نمایندگی هم خیلی کارش ضعیفه. ممنون میشم راهنمایی کنید و دلیلشوبگید
محمد123 : یعنی به آقاهه بگیم روغن واسکازین خوب بریز کافیه؟؟؟
سعید محمدی : ما از این جور وانت ها نداریم
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.