خط و نشان ایران‌خودرو برای چینی‌ها

خط و نشان ایران‌خودرو برای چینی‌ها

ایران‌خودرویی‌ها دیروز طی مراسمی در تبریز  با حضور مقامات مختلف دولتی و انتظامی، خط تولید وانت پیکان را متوقف کردند تا پس از 9 سال، آخرین بازمانده خاندان پیکان نیز به خاطره‌ها بپیوندد.
وانت پیکان که گفته می‌شود پر سودترین محصول ایران‌خودرو در سال‌های اخیر بوده، تا 9 سال پس از رفتن پیکان به موزه، میهمان آبی‌های جاده مخصوص بود، اما بالاخره در مقابل فشار نهادهایی مانند سازمان استاندارد و محیط زیست، کم آورد و جایش را به وانتی جدید به نام «آریسان» داد.
البته آن‌طور که ایران‌خودرویی‌ها می‌گویند، قرار است از این پس قطعات وانت پیکان راهی عراق شود و در این کشور به مونتاژ برسد و با این حساب این یادگار خاندان پیکان همچنان به حیات خود در عراق ادامه خواهد داد.
اما در مراسم خداحافظی با وانت پیکان، محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، ‌هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو، معاونان سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست و نمایندگان مجلس حضور داشتند و طی آن، آخرین وانت تولیدی، به صورت نمادین از خط تولید خارج شد. حدودا هفت سالی می‌شد که تبریزی‌ها میزبان وانت پیکان بودند و آن‌طور که غلامرضا صادقیان، مدیرعامل شرکت ایران‌خودروی تبریز در مراسم دیروز عنوان کرد، طی این مدت در مجموع بیش از 562 هزار دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است. به گفته وی، به ازای تولید هر دستگاه وانت پیکان، برای 5/ 1 نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده بود و حالا هم قرار است «آریسان» جایگزین شود، خودرویی که قوای محرکه آن نیز در تبریز ساخته خواهد شد. 
از آن سو اما ‌هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در مورد آغاز تولید وانت جدید آریسان در تبریز نیز گفت که سال آینده علاوه بر تولید موتور این خودرو در تبریز، تجهیزات خط رنگ آن نیز از اردیبهشت نصب و در دی ماه راه‌اندازی خواهد شد. به گفته وی، سال آینده یک محصول از تولیدات ایران‌خودرو نیز برای تولید به ایران‌خودرو تبریز منتقل می‌شود. مدیرعامل ایران‌خودرو این را هم گفت که قیمت وانت آریسان در بازار کمتر از ۲۵ میلیون تومان خواهد بود و با این شرایط، رقبا اندکی دچار مشکل خواهند شد؛ از طرفی، هرچند شورای رقابت مسوول تعیین قیمت خودرو است، اما وانت‌ها باید از سوی شرکت  تولیدکننده، تعیین قیمت شود.

 سختگیری بر پژو

مراسم دیروز اما تحت‌تاثیر اخبار مربوط به همکاری جدید ایران‌خودرو و پژوی فرانسه قرار گرفت، چه آنکه نه تنها رسانه‌های مختلف پرسش‌هایی را در این مورد مطرح کردند؛ بلکه مدیرعامل ایران‌خودرو نیز خود گریزی به جزئیاتی از قرارداد آتی این شرکت با پژویی‌ها زد.
یکه‌زارع عنوان کرد که براساس توافق حاصله میان ایران‌خودرو و پژو، یک شرکت مشترک با سهم 50 درصدی هر یک از طرفین، تاسیس خواهد شد، افزود:  قرار است اولین محصول حاصل از این شراکت یعنی «پژو 301» نیز در کارخانه مشترک ایران‌خودرو و پژو به تولید برسد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد چنین شرکتی برای اولین بار در ایران اتفاق می‌افتد و طبق آن، محصولات جدیدی در کشور به تولید خواهد رسید، تاکید کرد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، ایران‌خودرو تا سال 1404 تیراژ خود را به یک میلیون و 800 هزار دستگاه خواهد رساند و حداکثر 50 درصد این تولید با مشارکت پژو، رنو، سوزوکی و یک شرکت اروپایی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در آینده یک شرکت اروپایی به جمع شرکای خارجی ایران‌خودرو اضافه خواهد شد، گفت که طبق توافق انجام شده با پژو، این شرکت باید 30 درصد تولید مشترکش با ایران‌خودرو را صادر کند و اگر این اتفاق نیفتد، فروش محصولات پژو در بازار ایران نیز کاهش خواهد یافت؛ به‌عبارت بهتر، پژو باید از هر 100 خودرو تولیدی در ایران، 30 دستگاه آن را صادر کند و اگر مثلا 10 دستگاه صادر بشود، به همان نسبت از حجم عرضه خودروهای پژو در بازار داخل نیز کاسته می‌شود و این یعنی برای پژو، «بازار ایران» به «صادرات» گره خورده است. مدیرعامل ایران‌خودرو در ادامه از برنامه‌ریزی برای ایجاد مرکز تحقیقات مشترک بین این شرکت و پژو خبر داد و تاکید کرد که سرمایه اولیه این شرکت در ایران، ۱۰۰ میلیون یورو است و در ادامه به 250 میلیون یورو خواهد رسید. به گفته یکه‌زارع، شروط ایران برای پژو در مقابل سرمایه‌گذاری‌ای که انجام می‌دهد علاوه‌بر صادرات ۳۰ درصدی در محصولات، انتقال دانش فنی نیز هست و این شروط برای سایر خودروسازانی که می‌خواهند با ایران شراکت کنند نیز به اجرا درخواهد آمد. وی همچنین از هموطن پژو نیز صحبت به میان آورد و گفت که رنو نیز برای مذاکره با خودروسازان داخلی اقداماتی را صورت داده است و این نشان از جذابیت بازار ایران برای شرکت‌های خارجی دارد. 
 

 نگرانی از حضور  چینی‌ها

اما در شرایطی که  حضور خودروسازان چینی در بازار ایران روندی رو به رشد داشته است، اظهارات دیروز مدیرعامل ایران‌خودرو نشان داد که جاده مخصوصی‌ها به شدت نگران اوج گرفتن چشم بادامی‌ها در بازار ایران هستند. آن طور که یکه‌زارع در مراسم دیروز عنوان کرد، ایران‌خودرو طی دو سال و نیم آینده حداقل سه محصول جدید طراحی و روانه بازار خواهد کرد و هدف اصلی از این کار، گرفتن بازار خودرو کشور از چینی‌ها است. یکه‌زارع تاکید کرد که ایران‌خودرو قصد بیرون کردن چینی‌ها از بازار ایران را ندارد، اما می‌خواهد جای آنها را تنگ کند و برای این کار، قصد دارد محصولی عرضه کند که کیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تری نسبت به خودروهای چینی داشته باشد.
وی با اشاره به سهم 37 درصدی ایران‌خودرو در بازار خودرو داخلی طی سال گذشته، گفت که در حال حاضر این رقم به 54 درصد رسیده و هدف اصلی شرکت، رسیدن به سهم 60 درصدی در بازار تا سال 1404 است.
به گفته یکه‌زارع، وزارت صنعت برنامه تولید 530 هزار دستگاه خودرو را برای ایران‌خودرو در سال جاری تدوین کرده بود؛ اما این شرکت 600 هزار دستگاه تولید خواهد کرد.
 

 رحمانی: ایران‌خودرو را به تبریز منتقل کنید

دیگر سخنران مراسم دیروز  رضا رحمانی نماینده تبریزی‌ها در مجلس شورای اسلامی بود که درخواستی عجیبی را از مدیرعامل ایران‌خودرو کرد. رحمانی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان آذربایجان شرقی، از یکه‌زارع خواست تا ایران‌خودرو به‌طور کامل از تهران جمع و به تبریز منتقل شود. 
واکنش مدیرعامل ایران‌خودرو به این خواسته نماینده تبریز نیز در نوع خود جالب بود، چه آنکه وی عنوان کرد این موضوع را بررسی خواهد کرد.
اما نماینده تبریز در ادامه با بیان اینکه در دوره‌ای تولید خودرو به شدت کاهش یافت، گفت: این اتفاق بیشتر ناشی از بی‌تدبیری بود تا تحریم‌های خارجی. به گفته رحمانی، ایران دارای جمعیت 80 میلیونی و جمعیت همسایگان آن نیز به 300 میلیون نفر می‌رسد؛ بنابراین همه این جمعیت می‌تواند مصرف‌کننده خودروهای تولیدی در کشور باشد. رحمانی در ادامه تاکید کرد که هم اکنون مشکل رشد تولید خودرو در کشور حل شده و باید به سمت افزایش کیفیت و تنوع محصولات تولیدی حرکت کنیم، اما در ادامه مراسم دیروز، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به تحقق بیش از 95 درصد برنامه تولید خودرو در سال جاری، گفت که برنامه تولید خودرو در سال جاری معادل یک میلیون و 200 هزار دستگاه بوده است.
محسن صالحی‌نیا البته تاکید کرد که تا پایان سال حدود یک میلیون و 130 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید خواهد شد. به گفته وی، توسعه صنعت خودرو در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و می‌خواهیم اهداف چشم‌انداز 1404 در این حوزه محقق شود؛ همچنین طبق اهداف پیش‌بینی شده یک سوم خودروهای تولیدی در کشور باید صادر شوند که لازمه آن ارتقای کیفیت این محصولات است.
 

 تشکر از حذف وانت پیکان

دیگر میهمان مراسم دیروز تبریز احمد رستمی، معاون پلیس راهور ناجا بود که در ابتدای سخنرانی، پیام سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور ناجا را برای حضار خواند. در این پیام، مومنی از ایران‌خودرویی‌ها بابت کنار گذاشتن وانت پیکان که به مصرف سوخت و آلایندگی بالا معروف و جزو خودروهای پر سانحه کشور است، تشکر کرده بود.
رستمی اما در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا عقب است و برخی خودروسازان حداقل استانداردها را نیز رعایت نمی‌کنند، حال آنکه در دنیا خودروسازان استانداردهای بالاتری را نسبت به کف استانداردها در نظر می‌گیرند. به گفته وی، خودروسازان نباید منتظر اجبار از طریق استانداردها باشند؛ بلکه باید بالاتر از استانداردهای کارخانه‌ای تولیدات خود را روانه بازار کنند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , حذف وانت پیکان , موزه , خاطره , حضور چینی ها , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

سیامک
0

بجای "ایران-خود-رو!!!" اسمش را بگذارند "ایران-خوار-در رو"
فقط می خواهند جیب مشتری را بزنند و آشغال تحویل بدهند. دارند از پول نفت ارتزاق می کنند و به ریش ملت می خندند.
فقط باید واردات خودرو آزاد و تعرفه واردات هم 10% بشود تا مردم به خودروی مناسب دسترسی پیدا کنند که آن هم با وضع موجود محال است.
10:57  1393/12/22
پاسخ دادن
آریا بهمن
6

چین در آینده‌ای نزدیک (زیر ده سال) نتنها پابپای رقبای کره‌ای اروپایی آمریکایی، پیشرفت کرده، بلکه بعلت پایین بودن هزینه تولید، اکثر بازارهای دنیا رو از آن خود خواهند کرد.اونوقت اقایون با ساختن شترگاوپلنگ انتظار رقابت دارند.در ضمن، تا زمانیکه بازار خودرو در ایران انحصاریست،امکان پیشرفت وجود نخواهد داشت.
22:20  1393/12/21
پاسخ دادن
رضا
9

همچین میگه با چینیها رقابت میخوایم بکنیم که انگار مثلا ما نمیدونیم قطعات ماشینای جدید کلا شده چینی اونم از نوع درجه سه!
میگید نه برید از مردم بپرسید ماشین صفر بهتره یا مدل 90 به قبل؟
ضمنا وانت پیکان در عراق مفت باید بدید با ضرر چون اونجا ایران نیست ه انحصاری باشه
یه نگاه به اخبار بندارید و وانتهای شورلت و تویوتا 2014 را تو عراق ببینید بعد ببینید چند میخرند کیلیویی؟؟؟
14:28  1393/12/21
پاسخ دادن
امیر
9

شعار کافی است! واقعیت این است که دو خودروساز بزرگ کشور بعد از پنجاه سال توان رقابت با محصولات مشابه چینی را که عمر تولیدشان به بیست سال
هم نمیرسد ندارند!!!!! محصولات چینی دارای ظاهری جدید با اپشنهای متنوع
و قیمت مناسب ضمن اینکه اگر کیفیت شان از محصولات چینی بالاتر نباشد
کمتر هم نیست.
11:56  1393/12/21
پاسخ دادن
حسين
0

واقعا خوب گفتي من الان يك ماشين چيني از كرمان موتور گرفتم با مقايسه 206 اتوماتي كه سال 83 گرفته بودم هيچي كمتر نداره و تا حالا هم واقعا راضيم از اين ماشين چيني
صداقت خوب چيزيه
11:00  1393/12/23

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس 5 22مهر : چرا بند نیست برو شکایت کن منم شکایت کردم البته هنوز خبری نشده
S3 : ماهم که ارگانی هستیم بعد۶ماه هنوزخبری ازماشین نیست.وآخرخردادچک اولش بایدپاس کنیم
S3 کاشان : سلام ثبت نام 8 ابان تحویل 25 اردیبهشت کاشان
ghaemi : سلام دوستان من پی گیر شدم جهت تحویل تاراv4گفتندبراساس اولویت که قبلاسامانه برای شمامشخص شده مثلااولویت زمستان تحویل خردادماه اگرپول واریزکرده باشی سودپول بهت میدن لذابراساس این میزخدمت مشتری زیادحساب بازنکنید
سید : البته کرمان موتوردنبال شما نمیاد احضاریه ازدادسراتوسط مامورکلانتری دنبال شمامیادمضاف براین چک شمابرگشت میخوره وسابقه حساب جاری شمادرزمره حساب سابقه سوء برگشتی ثبت میشه وتارفع اثرکنی هفت خوان رستم رابایدبگذرانی ؛حال خوددانی عزیز.
mhd S3 : سلام دوستان کسی s3 هفته پیش تحویل گرفته اگر گرفتین تاریخ ثبت نام و قرار داد رو اعلام کنید و شهرتون رو ممنون
S5. ٢٦ مهر ماه : ثبت نام ٢٦ مهر ماه هيچ خبري نيست هنوز شاسي هم نشده ١٧روز ديگه موعد چك دومه ما كه دستمون به جايي نميرسه خدايا خودت حق ما رو از كرمان موتور بگير
ستایش : لطفا قبل از ثبت نام خودرو از فرایند خرید خودرو و پرداخا‌ها آگاهی کامل کسب کنید و اطلاعات ناقصتون رو ببرید بالاتر و انقدر آلودگی محتوایی ایجاد نکنید و وقت بقیه رو نگیرید.
joni جون : دوستان آیا امکان تغیر رنگ خودروراداریم.نظرتانراجب بهترین رنگ این خودروچیست
mhd S3 : فکر کنم تاخیر ندارد یا کمتر تاخیر دارد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : سلام دوستان امروز کسی فاکتور نشده؟
محمدی : شماچطوری فاکتورشدی من 6ام‌واریزکردم هنوزفاکتورنشدم
دنا اتومات : سلام دوستان امروز کسی دنا اپشنال تحویل 19 فروردین پلاک شده یا نه ممنونم جواب بدین
رانا تبدیل 207 ..ایوانکی : تکمیل وجه 16دی تبدیل 10اردیبهشت منتظر فاکتور هستم
رانا تبدیل 207 ..ایوانکی : تکمیل وجه 16دی تبدیل 10اردیبهشت منتظر فاکتور هستم
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : اون دوستمون که کوییک جی ایکس ار مشکی قرمز 24 بهمن بوده فاکتور شده من زنگ زدم سایپا میگه تا 17 بهمن فاکتور شده چرا دروغ میگید اخه چی میرسه بهتون؟
4705 : سلام 4705 کسی نمونده.برو پیگیری کن.من که یه هفته است تحویل گرفتم
دوگانه بهمن : سلام من 6 اردیبهشت سخا و تکمیل وجه ولی هنوز فاکتور نشده
علی : سلام 15بهمن تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم امروززنگ زدم میگن صبر کنید الان داخل چهارماه تاخیر موندم و بهم میگن اگر میخوای انصراف بده در این حد گستاخ میگن هیچ نحوه اعتراضیم نداری
سورن دوگانه 30 دی تبدیل به 207 پانا : دوستان بالاخره بعد از 5 ماه انتظار و البته تبدیل به 207 ماشین دستم رسید.میتونم بفروشم و همون سمند سورن دوگانه صد لیتری خودم رو بیارم ولی واقعا زجرمون دادن.امیدوارم به زودی روزی خودتون باشه و ماشینتون دستتون برسه