چینی‌ها می‌مانند یا می‌روند؟

چینی‌ها می‌مانند یا می‌روند؟

پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5، خودروسازان چینی در بازار ایران باقی مانده یا می‌روند؟ کارشناسان معتقدند پاسخ این پرسش بستگی به عملکرد این شرکت‌ها در شرایط پسا تحریم دارد.
تا چند سال پیش اقبال چندانی نسبت به خودروهای چینی در بازار ایران وجود نداشت با این حال در سال‌های 1391 و 1392 تشدید تحریم‌ها و خروج برخی خودروسازان خارجی از ایران باعث شد تا خودروسازان چینی از خلأ ایجاد شده برای افزایش حضور خود استفاده کنند.
البته گذشته از شرایط تحریم، به‌ روز بودن ظاهر خودروهای چینی آن هم در شرایطی که دو خودروساز بزرگ داخلی همچنان به تولید خودروهای قدیمی و بعضا از رده خارج شده ادامه می‌دهند، نقش قابل توجهی در جذب مصرف‌کنندگان ایرانی به خودروهای چینی داشته است.
اقبال ایجاد شده به خودروهای چینی در دو - سه سال اخیر باعث شده واردکنندگان خودرو نیز دست به کار شوند؛ به‌گونه‌ای در این مدت واردات چند برند خودرویی چینی نیز آغاز شده و گسترش یافته است.
در این شرایط کارشناسان معتقدند که اگرچه خودروهای چینی مونتاژی در ایران از نظر ظاهری به‌روز هستند اما از نظر کیفی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. بنابراین در صورت دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای و سرمایه‌گذاری خودروسازان بزرگ خارجی در ایران، فضا برای فعالیت خودروسازان چینی محدود خواهد شد.
به گفته کارشناسان در شرایط رقابتی پسا تحریم خودروسازانی موفق به جلب نظر مصرف‌کنندگان ایرانی خواهند شد که دو اولویت تولید خودروهای جدید با کیفیت و قیمت مناسب را مدنظر قرار دهند.
در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید در صورت حضور خودروسازان بزرگ جهانی در ایران خودروسازان چینی باید در راستای کاهش قیمت و همچنین ارتقای کیفیت محصولات خود حرکت کنند.
امرالله امینی با بیان اینکه خودروهای چینی در حال تولید در کشور از دو جنبه به‌روز بودن ظاهر خودرو و قیمت، تا حدی نیازهای مصرف‌کنندگان را برآورده می‌کنند، خاطرنشان می‌کند با این حال با ورود خودروسازان جهانی، تولید خودروهای جدید با قیمت مناسب در کشور آغاز شده و چینی‌ها این مزیت رقابتی را تا حد زیادی از دست خواهند داد.
به گفته وی خودروسازان چینی در صنعت خودروی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ادامه حضور آنها در صورت تولید خودروهای با کیفیت، برای رقابتی‌تر شدن بازار از جمله در رقابت با خودروسازان اروپایی، مفید خواهد بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که با حضور خودروسازان جهانی در ایران صنعت خودرو به سمت رقابتی شدن حرکت خواهد کرد و در یک بازار رقابتی خودروسازی برنده خواهد بود که محصولاتش را در راستای نیاز و انتخاب مشتریان، تولید کند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , توافق , هسته ای , 5+1 , ایران , چین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

مرتضي
0

بعد از سالها ماشین ایرانی ..اغلب داخلی ها را داشتم...یک ماشین جیلی اتومات خریدم.درسته که به اروپایی و کره و ژاپن نمیرسه ولی به ده تا ماشین ایرانی میارزه...اگه همین چینی ها نبودند الان سمند 70 میلیون بود.بخاطر همین رغیب چینی است که ایران خودرو و سایپا کمی به خودشان اومدن...البته خواهشا یک عده تازه به دوران رسیده نیان جواب بدهند که مثلا خودروی لوکس سوار نشدی و بیان ماشینهای اروپایی را به رخ ما بکشند...فقط مقایسه با هم رده قیمتی خودش بکنند.در حالی که یک ال نود اتومات شده 55 میلیون یا 206اتومات 50 میلیون...جیلی اتومات 80 میلیون عالیست
00:45  1394/05/05
پاسخ دادن
کاربر: navid noktehsanj
5

نه نرن
چ.ن خیابونای ایران با چینیا عوض شد بالاخره بعد 10.15 سال ماشینای لوکس دیدم.چین نبود ما میمردیم.حاظرم خر بفروشم چینی بخرم به ایران خودرو دس نزنم
23:01  1394/02/16
پاسخ دادن
پژمان
9

خوروهای چینی کجا بروند ؟ چرا بروند ؟ در شرایطی که ایران خودرو پژو 405 با پلت فرم قدیمی و 40 سال پیش را با قیمت 27 میلیون تومان و سایپا پرایدی که سالها از رده خارج شده است را با قیمت 20 میلیون تومان میفروشند بدون اینکه ذره ای کیفیتشان افزایش داشته باشد چرا چینی ها باید بروند ؟ باور کنید اگر همین لیفان یا ام وی ام رو به سایپا یا ایران خودرو میدادن تا تولید بشه کمتر از 70 یا 80 میلیون به این ملت نمیفروختند . چین ابرقدرتیست در صنعت تا جایی که حتی به آمریکا هم خودرو صادر میکند ولی در ایران با توجه به نوع حکومت انحصاری در خودرو چینی ها هم دارن خوب سود میبرن ولی باز هم حضورشون بهتر از عدم حضورشون هست . ببینید چقدر از ام وی ام 315 یا لیفان 620 به خاطر طراحی به روزش استقبال شده . خوب اگر اینها نبودن تقاضا به سمت محصولات ایران خودرو و سایپا میرفت و صد در صد قیمتها رو بیشتر افزایش میدادن پس بهتره اینطور آرزو کنیم : چینی ها ماشینهای با کیفیتشون را با قیمت مناسب بیارن.
هینودای با قیمت واقعی خودروهاشون رو بفروشه ماشینهای به روز اروپایی با قیمت مناسب وارد شه که هیچکدام اتفاق نمیفته
09:42  1394/02/16
پاسخ دادن
بهلول
0

ما دوس داریم برن اما مطمئنا میمونن
23:11  1394/02/15
پاسخ دادن
ali
7

بودن یا نبودن هر تولید کننده ای رو فقط مصرف کننده تعیین میکنه و بس. متاسفانه توی ایران ملت یکم زیادی قانعن. همیشه ترس از بدتر شدن شرایط دارن و به همین خاطر بد رو ترجیح میدن در صورتی که واقعا مشتری پادشاس و میتونه بقا یا فنای یه کمپانی رو تعیین کنه البته خوب با اتحاد . . .
دلال و دزد همیشه وجود دارن ولی بازم حرف آخرو مصرف کننده میزنه . . .
21:03  1394/02/15
پاسخ دادن
کاربر: Bugatti
2

خدا کنه چینی ها از ایران برن
ولی برای بقا در ایرا بایت کیفیت رو بالا ببرن و قیمت رو هم کاهش بدن
18:58  1394/02/15
پاسخ دادن
کاربر: مهربد
1

به جای این سرنوشته ( تیتر ) شایسته است بگوییم : آیا تفکر مدیران در شرایط پسا تحریم با منافعشان همخوانی خواهد داشت ؟
چین بزودی به شمارگان ( تیراژ ) 200000000 خواهد رسید . آیا چیدمان نوع خودرو این شمارگان با بازار خودرو ما همسان است ؟
13:19  1394/02/15
پاسخ دادن
کاربر: نریمان
6

به نظر من خیلی خوش خیالی هست که با رفع تحریم ها ، ارزش پول ملی افزایش پیدا کنه ، برای افزایش ارزش پول ملی ، نیاز به سرمایه گذاری و رونق اقتصادی و ثبات افتصادی حداقل طی ۴ سال آتی میباشد ، در اینصورت ارزش پول ملی در همین حد حفظ شده و شاید اندکی کاهش یابد ، از طرفی کوچکترین و ارزانترین خودروی اروپایی و آمریکایی ۱۰۰۰۰ دلار قیمت دارد که با درنظرگرفتن عوارض گمرک ، ارزش افزوده ، اسقاط خودرو ، هزینه شهرداری و مالیات و پلاک ، همین ماشین کوچکتر از ۲۰۶ میشود :
۶۸ تا ۷۰ میلیون تومان ،
خوب به نظرتان ماشینهای به نسبت ارزان چینی از بازار حذف میشوند؟

بنده اصلا چنین اعتقادی ندارم و بلکه اعتقاد دارم که عرصه بر جولان دلالان کره ای تنگ خواهد شد و باعث ترکیدن حباب قیمت این خودروها میشود که در حال حاضر با انحصار ۷۰ درصد واردات خودرو ، روی هر ماشین کره ای بیش از ۳۰ درصد سود خالص میبرند .
مثلا :
فورد فوکوس : ۲۲۰۰۰ دلار - قیمت با ۱۰ درصد سود ۱۱۶ میلیون
الانترا : ۱۸۰۰۰ دلار - قیمت حال حاضر ۱۲۸ میلیون

مسلما برای بقا ، الانترا باید بشود ۱۰۰ میلیون .
12:57  1394/02/15
پاسخ دادن
hasan
0

اقا نریمان شما میدونید چطور میشه ماشین وارد کرد؟
14:12  1394/02/15

کاربر: ژاوی هرناندز
0

ممنون از اطلاعات مفیدتون
22:13  1394/02/15

بهزاد
6

تنها در يك صورت خودروهاي چيني از بازار ايران خواهند رفت ، ورود خودروهاي اروپايي و امريكايي به ايران با قيمتي برابر يا حداقل 10 درصد بالاتر از قيمت خودروي چيني . در غير اينصورت آنها همچنان در بازار ايران و در كنار خودرو سازهاي داخلي و واردكنندگان خودروهاي خارجي باقي خواهند ماند . و اين جابجايي نيز زودتر از 5 سال اتفاق نخواهد افتاد .
09:43  1394/02/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام به همه دوستان ، همه تحویل ماشین های کرمان موتور تاخیر دارد ، جک J4 هم تاخیر دارد یا خیر
حسین : سلام دوستان الان ۴روزه تیکه تحویل به نمایندگی نخورده کسی میدونه کی زنگ می زنن دبگه؟مسافتم ازتهران زیادنیست حدود۴۰۰کیلومتر
سعید : اگر منظورت سایت سایپا هست باید تاریخ سفارش را درج کنی. حتما نوشته از تاریخ سال جدید سفارشی نداری
چانگان cs55🤠 : سلام دوستان الان تماس گرفتم سایپا کارشناس ۸۸ گفت افزایش قیمت داریم ولی هنوز بهمون دقیق ابلاغ نشده که بگم راجع به هزینه های جانبی هم هست افزایش، و معلوم هم هنوز نیست کی پیامک بیاد برای واریز . ولی حدودی قیمت چیزی که گفت بیشتر از مبلغ اعلامی تو سایت ها بود . اینو گفتم آمادگی داشته باشیم ان شاالله
mhd S3 : نزدیک به یک ماه شروع دوره اعصاب خوردی و بلاتکلیفی با کرمان موتور رو بهت تبریک میگم
ساناز : منم دقيقا همينم هنوز فاكتور نشده زنگ زدم گفتن تو تحويل هم تاخير داريم.دوستان بهمن پيگير باشيد
تارا دستی مشکی V1 : سلام ما تحویلی 2 بهمن هستیم هنوز فاکتور نشده دیدم برخی دوستان تا 6 بهمن تیتانیوم نوشتن تحویل شده ایا کسی هست فروش فوری یکپارچه 2 بهمن به بعد مشکی فاکتور شده باشه ممنون
تارا دستی مشکی V1 : سلام دوستان ما که تحویل گرفتن پارسال حدود یک ماه بوده اما امسالی ها بیشتر از 1 ماه و در حدود 2 ماه . یه حواله میاد نمایندگی که تحویل گرفتین پول میره بحساب بانک صادرات . حواله رو از نمایندگی میگیرین میرین بانک صادرات دریافت می کنید ولی شما برای 2ماه دیگه حساب کن
علی : سلام پراید ۸۹ وقتی گاز میدوم دور موتور ب ۳ میرسه دنده تو کابین صدای لرزش میده مشکل از چیه
اریسان ۲۰ فروردین : تولید روزانه اریسان به شدت کاهش پیدا کرده و ایرانخودرو هم برای جذب نقدینگی هر دو هفته یه بار فروش فوری میذاره و بازارش رو خراب کرده دوستانی که برای سود میخوان اصلا سمت اریسان نیان و کسانی که برای مصرف هست از همون بازار بگیرسد ده تومن اختلافشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : سلام دوستان امروز کسی فاکتور نشده؟
🔴 شهرام : رنگ سفید شیری خیلی تفاوت داره با سفید؟ یا همونه؟ کسی گرفته؟
حمید دی ماه دوگانه : دوست عزیز منم پنج شنبه پلاک شدم ولی درخواست حضوری دادم پیام نیومده برام
پارس : ماهم 4713هستیم جر پیامک تبدیل قبل عید دیگه پیامی نیومده
تبدیلی : من هم دقیقا شرایطم مثل شماست . تا امروز ندیدم کسی فاکتور شده باشه .
دی ماهی : چطور فهمیدی پلاک شدی
یوسفی : سلام من امروز زنگ زدم گفت دعوتنامه اسفند اخر خرداد ماه میاد
ف : اگر راست بگی .فکر کنم حوالت سوخته
مسعود دی ماهی : سلام. پنشنبه پلاک شد ماشینم. ب نظرتون کی میرسه نمایندگی؟
سلام : شال دیگه