خیز خودروسازان در تولید

خیز خودروسازان در تولید

وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در شرایطی آمار تولید خودروسازان داخلی در دو ماه ابتدایی امسال را اعلام کرد که طبق آن، تیراژ خودروهای سواری کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 1/ 27 درصد رشد کرده است. طبق آمار منتشر شده، سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو، در مجموع 136 هزار و 72 دستگاه محصول سواری را طی دو ماه نخست امسال به تولید رسانده‌اند که در این بین، ایران‌خودرو بیشترین و پارس خودرو کمترین تعداد دستگاه‌های تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند.
بر این اساس، ایران‌خودرو با تیراژی 81 هزار و 864 دستگاهی، همچنان بزرگ‌ترین خودروساز کشور به‌شمار می‌رود، شرکتی که توانسته تولید خود را نسبت به دو ماه نخست سال گذشته، 40 درصد افزایش دهد. سایپا نیز که لقب دومین خودروساز بزرگ داخلی را یدک می‌کشد، 38 هزار و 534 دستگاه انواع محصول سواری را در فروردین و اردیبهشت امسال به تولید رسانده و این آمار سبب شده تیراژ آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15/ 6 درصد افزایش پیدا کند.
از پارس خودرو هم خبر می‌رسد که این شرکت به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور توانسته به واسطه تیراژ 15 هزار و 674دستگاهی اش، افزایش تولیدی 7/ 2 درصدی را به دست بیاورد.
 
تداوم رشد خانواده پژو
سری به جزئیات آمار تولید دو ماه ابتدایی امسال بزنیم و ببینیم افت و خیز تیراژ خودروهای سواری داخلی به چه شکل بوده است. بنابر آمار، روند افزایش تولید محصولات پژویی ایران‌خودرو، طی دو ماه ابتدایی امسال ادامه داشته، به‌نحوی‌که پژوهای میهمان جاده مخصوص، در همه مدل‌های خود رشد تیراژ را در بازه زمانی موردنظر تجربه کرده‌اند. در این بین، پژو 206، باز هم توانسته رکورد رشد تیراژ را تکرار کند.
آمار تولید پژو 206 در دو ماه ابتدایی امسال، 18 هزار و 35 دستگاه بوده که سبب شده تولید این خودرو رشدی 74/ 2 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کند. 206 فقط در سایت مرکزی ایران‌خودرو و تنها در مدل‌های معمولی به تولید می‌رسد و فعلا خبری از مدل اتومات آن نیست. از 206 که بگذریم، دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز رشد تیراژ را در دو ماه ابتدایی امسال تجربه کرده است؛ این محصول که علاوه‌بر تهران، در سایت‌های خراسان، مازندران و فارس ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد، تیراژی 23 هزار و 306 دستگاهی در دو ماه نخست امسال داشته و این آمار سبب شده تولید پارس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از 3/ 2 درصد افزایش پیدا کند. بیشترین تیراژ پارس در سایت خراسان ایران‌خودرو بوده و کمترین آمار تولید این خودرو نیز به سایت فارس مربوط می‌شود. پارس در حال حاضر دومین محصول پر تیراژ خودروسازی کشور پس از پراید به‌شمار می‌رود و گفته می‌شود یکی از پرسودترین خودروهای ایران‌خودرو به حساب می‌آید. اما پژو 405 نیز یکی دیگر از محصولات پر تیراژ ایران‌خودرو در دو ماه نخست امسال به‌شمار می‌رود، خودرویی که علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان این شرکت نیز به تولید می‌رسد. طبق آمار، ایران‌خودرویی‌ها در مجموع 18 هزار و 114 دستگاه پژو 405 را در دو ماه نخست ماه امسال به تولید رسانده‌اند که این آمار متضمن رشد 57،4 درصدی 405 در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته است.
 
افت تولید سمند
ایران‌خودرویی‌ها در شرایطی تیراژ خودروهای متعلق به برند پژو را بالا برده‌اند که در تولید خودروی ملی خود با افت تیراژ روبه‌رو بودند.
بر اساس آمار، ایران‌خودرویی‌ها طی دو ماه نخست امسال، 12 هزار و 591 دستگاه سمند تولید کرده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، متحمل کاهشی 4/ 7 درصدی در تولید این محصول شوند. سمند علاوه‌بر تهران، در سایت مازندران ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد و این در حالی است که سایت موردنظر، در بازه زمانی تحت بررسی، حتی یک دستگاه نیز از این خودرو را به تولید نرسانده است. در واقع به نظر می‌رسد دلیل اصلی کاهش تیراژ سمند، توقف تولید این خودرو در سایت مازندران است، سایتی که در دو ماه نخست سال گذشته 720 دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده بود. سمند اولین محصول ملی ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود، با این حال در مقایسه با پژو 206 و 405 و پارس، تولید کمتری را به خود می‌بیند. اما ایران‌خودرویی‌ها یک شاسی بلند ژاپنی را نیز به نام سوزوکی گرند ویتارا، در سایت خراسان خود مونتاژ می‌کنند، خودرویی که البته در دو ماه ابتدایی امسال تنها 90 دستگاه تیراژ داشته است. ویتارا که تحت برند سوزوکی موتورز ژاپن در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، در حال حاضر یکی از خودروهای داخلی گران قیمت بازار به‌شمار می‌رود و بیش از 130 میلیون تومان قیمت دارد. بنابر اخبار رسیده، ایران‌خودرو حساب ویژه‌ای روی همکار ژاپنی خود باز کرده و قصد دارد پس از توافق هسته‌ای احتمالی و لغو تحریم‌ها، گستره فعالیت‌های خود با سوزوکی موتورز را توسعه دهد.
 
تولید رانا
آمار منتشره از سوی وزارت صنعت حکایت از آن دارد که خودروی رانا با افت تیراژ همراه بوده است. آن طور که آمار می‌گوید، ایران‌خودرویی‌ها 4346 دستگاه رانا را تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال تولید کرده‌اند تا در مقایسه با فروردین و اردیبهشت سال 93، افتی 2/ 2 درصدی را در تولید این خودرو تجربه کنند. افت تولید رانا در حالی است که از دنا خبر می‌رسد این خودرو طی دو ماه نخست امسال، 4069 دستگاه تیراژ داشته است. دنا که قیمت‌گذاری آن با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شد، در حال حاضر جدیدترین محصول عرضه شده از سوی ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود و به نوعی خودرو لوکس آبی‌های جاده مخصوص است. این خودرو در دو ماه نخست سال گذشته فقط 20 دستگاه تیراژ داشت، اما در حال حاضر تولید آن با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
 
پراید همچنان در خط یک تولید
از ایران‌خودرو بگذریم و به کیلومتر 16 جاده مخصوص برویم، جایی که همچنان نارنجی‌های جاده مخصوص در آن سکونت دارند و هنوز هم پراید اصلی ترین محصول تولیدی آنها است. طبق آمار، سایپا توانسته با کمک پارس خودرو در مجموع 36 هزار و 548 دستگاه پراید را به تولید برساند، تا این محصول همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل لقب داشته باشد. با توجه به آمار منتشره، تولید پراید در مقایسه با دو ماه نخست سال گذشته، بیش از 5/ 3 درصد رشد کرده و این در حالی است که تولید آن در سایپا با افت و در پارس خودرو با رشد مواجه بوده است. از مجموع پرایدهای تولیدی، 13 هزار و 273 دستگاه سهم پارس خودرو بوده و باقی را سایپایی‌ها به تولید رسانده‌اند. در بین دیگر محصولات تولیدی سایپا، تیبا نیز با رشد تولید مواجه شده است. تیبا که علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، میهمان سایت کاشان این شرکت نیز هست، در مجموع طی دو ماه نخست امسال 12 هزار و 647 دستگاه تیراژ داشته که این آمار از رشد 4/ 32 درصدی تولید تیبا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. از تیبا که بگذریم، سایپا در دو ماه ابتدایی امسال 1543دستگاه سراتو را نیز مونتاژ کرده است، خودرویی کره‌ای که تحت برند کیاموتورز مونتاژ می‌شود. این خودرو در دو مدل اتومات و دنده‌ای مونتاژ و به ترتیب 95 و 75 میلیون تومان قیمت دارد. سایپایی‌ها اما علاوه‌بر پراید و تیبا و سراتو، یک خودرو چینی به نام S300 (آریو) را نیز تولید می‌کنند، خودرویی که میهمان سایت ساوه سایپا است. طبق آمار منتشره، در دو ماه ابتدایی امسال، 383 دستگاه از این خودرو در سایت موردنظر مونتاژ شده است. دیگر خودرو چینی و مونتاژی سایپا اما «برلیانس» نام دارد، محصولی که سایپایی‌ها در دو ماه نخست سال‌جاری، تنها 15 دستگاه از آن را به تولید رسانده‌اند. برلیانس البته در پارس خودرو نیز به تولید می‌رسد، شرکتی که همچنان پراید پرتیراژترین محصول آن به‌شمار می‌رود. طبق آمار، پارس خودرویی‌ها در دو ماه نخست امسال 265 دستگاه «برلیانس» را به تولید رسانده‌اند و این نشان می‌دهد در تولید این خودرو از سایپا جلو زده‌اند.
 
ادامه تولید ساندرو
بر این اساس، پارس خودرویی‌ها طی دو ماه نخست امسال، چهار دستگاه «ساندرو» را به تولید رسانده‌اند و این در حالی است که تولید این خودرو طی سال گذشته و پس از مدتی، متوقف شده بود. «ساندرو» یکی از محصولات رنو به‌شمار می‌رود که قرار بود در قالب پروژه X90 در پارس خودرو به تولید برسد، اما مجموعه مشکلات و محدودیت‌های رخ داده، اجازه تولید این خودرو را نداد. تولید «ساندرو» اما در شرایطی است که در آمار منتشره، خودرویی به نام B90 نیز به چشم می‌آید، حال آنکه B90 همان ساندرو خوانده می‌شود. در هر حال طبق آمار، پارس خودرویی‌ها طی دو ماه نخست امسال هفت دستگاه B90 را نیز تولید کرده‌اند.
 
افت تندر
به سراغ تندر-90 برویم، خودرویی که چندان آمار قابل قبولی در تولید ندارد و با افت تیراژ طی دو ماه نخست امسال روبه‌رو شده است. بنابر آمار اعلامی، در مجموع 3438 دستگاه تندر-90 طی فروردین و اردیبهشت امسال در جاده مخصوص به تولید رسیده است که 1313 دستگاه آن سهم ایران‌خودرو بوده و 2125 دستگاه باقیمانده را نیز پارس خودرویی‌ها به تولید رسانده‌اند. با توجه به آمار موردنظر، تولید تندر-90 در مقایسه با دو ماه نخست سال گذشته، 41،6 درصد افت را به خود می‌بیند. همچنین در صورتی که آمار تولید تندر-90 را تفکیک کنیم، ایرانی خودرویی‌ها در دو ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 4/ 38 درصد و پارس خودرویی‌ها نیز 3/ 76 درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌اند. از جمع تندرهای تولیدی پارس خودرو، 1478 دستگاه را پارس تندر تشکیل می‌دهد، خودرویی که تنها ظاهر آن کمی با تندر معمولی متفاوت است.
 
خیز خودروسازان در تولید

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , صنعت , معدن , تجارت , رانا , پراید , سمند






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هلیا : تصحیح میکنم۲۷ اردیبهشت
سعید : سلام احسان جان . میگم شما تحویل زمستان بودین ؟
اس۵ - ۲۲ مهر : سلام دوستان من خرید اقساطی ۲۲ مهر بودم ۲۴ فاکتور شد. چند روز پیش به نمایندگی مراجعه کردم میگفتن قرار شده تولید اس ۵ ادامه داشته باشه و بر خلاف شایعات متوقف نمیشه و مثل پرشیا هست داستانش و همین حرفو پشتیبانی هم تماس گرفتم گفتن. این خیلی عالیه که تولیدش ادمه داره و به نفع خریدارانش هست حتی نمایندگی میگفت تو ماه اینده بازم براش قرار شده طرح فروش بذارن،
J4 : سلام دوستان من ماشینو که تحویل گرفتم نمایندگی گفت سینی زیر ما نصب نمیکنیم جای دیگه هم نصب نکنید مگر اینکه جاده سنگلاخی و خاکی زیاد میرین. گفت باعث میشه دمای موتور و گیربکس بره بالا و زودتر خراب شه. میگفت بعضی نمایندگی ها خودشون نصب میکنن و میگن گارانتی باطل نمیشه ولی به غیر از خودشون هرجای دیگه ببرین گارانتی باطل میشه. دوستان تجربه ای دارن در این مورد؟
رضا ۲۷مهرماه : سلام ۲۷مهرماه هیچ خبری نیست بخدا شورشو دراوردن
محمد آریسانی : سلام دوستان هر کس از ثبت نامی های اسفند ماه فاکتور شد خبر بده لطفا، چند روزی هست فاکتور اذیسان متوقف شده انگاری، لطفا مثه صفحه پیج بقیه خودرو ها شماهم همکاری کنید دوستان گلم. من خودم ثبت نام 4 ام اردیبهشت هستم رنگ خاکستری،در مرحله منتظر فاکتورم
تیتانیوم ۲ بهمن : دوستان کسی اطلاع داره چقدر زمان میبره تا جریمه تاخیر پرداخت بشه؟
فرزاد : کسی از ترخیص خودرو از گمرک توسط سایپا اطلاع داره؟ ظاهراً سرعت ترخیص خودرو از گمرک زیاد شده
نبیلی : کسی هست 90 روزه اسفند 1402 اطلس پذیرش شده باشه بهش تحویل داده باشن ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیلی پارس به سورن : درود به شما که همه رو راهنمایی میکنید . ممنونم از شما
دوگانه بهمن : جومنگ سلام مبارکه باز مال شما خوب بود الان 22 روزه بهمنی هنوز فاکتور نشدیم یعنی 10 روز بعد میدن
محمد حسن : سلام، منم دوگانه تحویل 4 اسفند بودم، به 207 تبدیل زدم و الان خیلی سریع هم تخصیص شد و هم پلاک و الان در حال صدور اسناد هست، حدود 33 تومن پول بهم پس میدن، خودرو 207 پاناروما با کلاس 21 هست و دیروز یکی از دوستان بهم پیشنهاد داد 800 میلیون تومان بفروشم بهش
زارع : قیمت سورن پلاس xup7در بازار مدل 1403چیزی بین 640تا 650است
دوگانه اسفند : سلام دوستان 207 تبدیلی ارتقا یافته نیست یعنی موتورش tu5 معمولی هست ولی ارتقا یافته tu5p هست که یک سری تفاوت ها دارن که تو اینترنت سرچ کنید تفاوت هاشو میاره ولی استاندارد های 85 گانه را دارد بازارشم خوبه سریع تو بازار آب میشه قیمت حدودیش الان 790 تا 820 تومنه اگر ماشینو برای سود و فروش میخوان بازارش از سورن بهتره ولی اگر ماشین برای استفاده شخصی میخوان مثل من تبدیل نزنید چون من سورنو به207 ترجیح میدم
Farshid fx : پاسخ به اسماعیل: فاصله بین فاکتور تا صدور بیمه در خرید نقدی از 1 روز تا حداکثر 5 روز هست به شرطی که بحوان زودتر پلاک کنن و مجوز بگیرن و تحویل بدن. ولی وقتی مشکل تو تحویل باشه اجباری به بیمه کردن نیست. خود من در خرید اقساطی بعد از صدور فاکتور در 22 اسفند وام بانک صادراکم 20 فروردین واریر شد و 21 فروردین بیمه صادر شد.
رانا تبدیل به 207 : امروز 14 دی فاکتور شد
4723 : اگه بهونه جدید پیدا کردن اره
هفته اخر دی : سلام دوستان بنده26اردیبهشت تکمیل وجه دقیقا 26تحویل گرفتم پس دقیقا یک ماه بعد از تکمیل وجه طول میکشه تاروندش پیش بره امیدوارم به زودی ماشین وتحویل بگیرید یاحق دیگ ماک از این سایت رفتیم.
Farshid fx : پاسخ به سوگل خانم؛ تا آبان ماه که بازار ماشین راکد بود و جرات نمیکردی از جلوی نمایندگی رد بشی وگرنه میکشیدنت داخل و یه ماشین بزور بهت میفروختن. ولی بعدش چندتا اتفاق افتاد و مونتاژ کاران هم دلی از عزا دراوردن به مشتری دست رد نزدن و خارج از ظرفیت فروختن. اولین داستان که توافق مونتاژکاران بود با وزارت صمت و ثبت نام مشتریان سامانه یکپارچه و دوم جاری شدن قرارداد مدیران خودرو با بانک ها و شروع فروش اقساطی و سوم که دیگه عامل انفجاری بود ایجاد اختلاف قیمت بازار و کارخانه که از اواسط بهمن شروع شد.