کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

 یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته در صحنه اقتصادی کشور محل بحث و طرح نظرات مختلف شد و از سویی افکار عمومی و جامعه نسبت به آن واکنش‌های زیادی داشتند، موضوع راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و همچنین واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به آن بود.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، طی سال‌های گذشته یکی از صنایع داخلی که تا حد زیادی مورد انتقاد مصرف‌کنندگان قرار گرفته صنعت خودروسازی بوده است. منتقدان خودروسازان داخلی معتقدند انحصاری که در سال‌های گذشته در تولید خودروی داخلی وجود داشته عملا باعث شده که کیفیت خودروهای داخلی روز به روز سیر نزولی داشته باشد. آنها بر این باورند که در سال‌های گذشته خودروهای داخلی فقط به لحاظ کمی افزایش تولید داشته‌اند و از جنبه ظاهری تغییر کرده‌اند، به همین دلیل قیمت خودروهای داخلی متناسب با کیفیت آنها نیست.
 
از طرف دیگر هم قیمت بالای خودروهای داخلی و جهش آن در چند سال اخیر زمینه نارضایتی بیشتر مصرف‌کنندگان را فراهم کرد؛ به ویژه وقتی که بعد از حصول توافق هسته‌ای صحبت‌هایی مبنی بر ارزان‌شدن خودروهای داخلی در محافل مختلف مطرح شد و به نوعی تصور ارزان شدن خودروهای داخلی را در بین مردم ایجاد کرد اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و وزیر صنعت تصریح کرد که خودروسازان، شورای رقابت و وزارت صنعت به دنبال کاهش قیمت خودرو نیستند.
 
نعمت‌زاده همچنین عنوان کرد که کاهش قیمت خودرو در صورتی محقق می‌شود که قیمت ارز کاهش یابد که دولت با ذکاوت و بدون دخالت در بازار، قیمت ارز را تثبیت کرده است.
 
به گفته وی اگر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنی قیمت را کاهش داده‌اند.
 
اما در روزهای گذشته راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و واکنش وزیر صنعت به این کمپین، بازتاب گسترده‌ای در عرصه عمومی، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشت و ناظران عرصه اقتصادی هم در قالب موافق یا مخالف نسبت به این کمپین واکنش‌های متفاوتی داشتند.
 
در این مدت بیشتر کسانی که با رویکرد و راه‌اندازی این کمپین مخالفت کردند بر این باورند که تحریم خودرهای داخلی نتیجه‌ای جز زیان تولید داخلی ندارد و عملا فضا را بیش از گذشته در اختیار واردکنندگان خودرو قرار می‌دهد که به واردات بی‌رویه خودرو دامن بزنند و کارخانه‌های خودروسازی داخلی را به تعطیلی بکشانند؛ اتفاقی که به گفته آنها لطمه جدی به اشتغال در کشور خواهد زد؛ لذا راه‌اندازی چنین کمپینی از منظر آنها نمی‌تواند توجیهی داشته باشد.
 
اتاقی‌ها نسبت به کمپین نخریدن خودرو داخلی چه واکنش‌هایی داشتند؟
یکی از بخش‌های اقتصادی کشور که نسبت به این موضوع فعالانه برخورد کرد، بخش خصوصی و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بود که نظرات مختلفی را نسبت به این کمپین و همچنین مسائل مربوط به خودروسازان داخلی مطرح کردند.
 
مجیدرضا حریری - نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین - معتقد است که خودروسازان داخلی چندین سال است به مردم زور گفته‌اند و از موضع انحصار، خودشان را به مردم تحمیل کرده‌اند. خودروسازان ما باید بتوانند خود را به‌روز کنند، در غیر این‌صورت هیچ ایرادی ندارد که شرکت‌های خودروسازی داخلی ورشکست شوند.
 
به اعتقاد این فعال اقتصادی، کمپین به‌وجودآمده علیه تولید داخلی نیست بلکه کمپینی علیه خودروسازان است، چراکه خودروسازان مردم را به صف کرده‌اند، پول‌های پیش از آنان گرفته‌اند، بدقولی کرده‌اند و خودروی بی‌کیفیت عرضه کرده‌اند. رفتار خودروساز با مردم سرانجام به جایی رسید که بغض فروخورده مردم علیه خودروساز‌ها تبدیل به ایجاد چنین کمپینی شد.
 
حریری همچنین اضافه می‌کند که خودرو ساز‌ داخلی باید بتواند خود را با شرایط بین‌المللی تطبیق دهد یا اینکه اشکالی ندارد که دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هم ورشکست شوند.
 
اما محمدرضا نجفی‌منش - رئیس کمسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان - که از منتقدین کمپین نخریدن خودروی داخلی است، معتقد است که راه‌اندازی چنین کمپینی نمی‌تواند‌ به نفع اقتصاد ملی باشد.
 
او عنوان می‌کند: کمپینی که در مورد خودروی داخلی راه افتاده است دنبال این است که خودروی داخلی خریده نشود. باید دید اگر خودروی داخلی نخریم چه اتفاقی می‌افتد؟ شرکت‌های خودروسازی و خط تولید داخل تعطیل می‌شوند. آن زمان است که باید خودروی مورد نیازمان را وارد کنیم. آیا چنین اتفاقی به نفع اقتصاد ملی و اشتغال خواهد بود؟
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی قیمت فعلی خودرو را منطقی می‌داند و معتقد است: به هیچ عنوان قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت و حتی افزایش قیمت در بازار خودرو نیز پیش‌بینی می‌شود.
 
به گفته وی، خودروسازان داخلی در سال 1391 و 1392 بیش از 6000 میلیارد تومان زیان دادند و هنوز هم یکی از شرکت‌های خودروسازی با زیان، خودرو‌های خود را می فروشد، پس اصلا محلی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.
 
از سوی دیگر محمد لاهوتی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کنفدراسیون صادرات، راه اندازی چنین کمپینی را واکنشی منطقی نسبت به عملکرد خودررو سازان داخلی می داند.
 
وی بر این باور است که با توجه به فرصتی که در سال‌های گذشته در اختیار خودروسازان قرار داشته و انحصار موجود در این بخش، عملا رضایت مصرف‌کنندگان جلب نشده است و این کمپین تنها راه برای مصرف‌کنندگان است تا نارضایتی خود را از شرایط خودروهای داخلی اعلام کنند.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین معتقد است: در ظاهر خودروهای داخلی تغییراتی ایجاد شده و امکانات بیشتری پیدا کرده‌اند اما عملا کیفیت خودرو‌ها بالاتر نرفته و حتی در مواردی کیفیت افت کرده است.
 
به گفته وی اگر در هر زمینه و هر کالایی به خواست مشتری توجه نشود، قطعا با نخریدن و تحریم مواجه می‌شود.
 
حال باید دید راه‌اندازی چنین کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی چه تاثیری بر تولیدکنندگان داخلی خودرو می‌گذارد؟ آیا طرح چنین انتقاداتی از خودروسازان به فرصتی برای بهتر شدن کیفیت خودروهای داخلی منجر می‌شود یا اینکه با تحریم خودروهای داخلی از سوی مصرف‌کنندگان، خودروسازان با تهدید جدی برای تولیدات و عرضه محصولاتشان مواجه می‌شوند؟

منبع

ایسنا

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو , خودروسازان , داخلی , اتاق بازرگانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

رضا
0

سرزمین دروغ.
از وقتی یادم میاد همیشه همه چیز در مملکت ما انکار شده یه زمانی میگفتیم اختلاس هست میگفتن نه همه چیز درسته ما دزد در مسئولین نداریم بعد یکی یکی گندش دراومد حالا هم که دیگه روزمره شده و عادی بعد گفتیم صنعت خودروساز وابسته و مونتاژ کار هست آمار تولید بالای 90 درصد داخلی قطعات تحویل میدادن بعد تا تحریم شد تولید پراید بالای 95 درصد تولید داخل نصف شد حالا میگیم یه عده دارن به زور و پشتوانه حکومت مال بقیه را میخورند میگن نه اینها زحمت کشن و شما که پول زور نمیدین ضد انقلاب.
بیچاره سرزمین من. ایکاش دروغ از این سرزمین بره.
میخواهیم زندگی کنیم ساده بدون دروغ و همه چیز روشن نه در ابهام و هر وقت سئوال میکنیم امنیتی.
میخواهیم زندگی کنیم آزاد و درست.
18:49  1394/06/21
پاسخ دادن
شهاب
0

و همچنان خودرو صفر از گاری سازان نمیخریممممممممممم ، کاملا مشخصه که تحریم گاری سازان از جانب مردم بسیار موثر بوده که مسئولین پشت سر هم مصاحبه میکنند ، اگر هم کسی نیاز به خودرو داشت از بازار دست دوم تهیه کنه ولی پول به گاری ساز نده
14:50  1394/06/21
پاسخ دادن
عادل
0

اقاي محمدرضا نجفي منش لطفا منفعت نهادها و مافياي ذينفع صنايع خودرو سازي رو به منافع ملي و عمومي تعميم ندهيد و جان و مال مردم رو قراباني انحصار و رانت نفرماييد
13:09  1394/06/21
پاسخ دادن
محمد باقری
0

تنها راه نجات مردم گل گرفتن در این دو گاری مونتاژ کن است و بس.البته شرط این موفقیت اتحاد مردم است.ملت کویت با تحریم گوشت جلوی گران شدن انرا گرفتند. مردم عزیزبیاییدما هم با ادامه تحریم خریدخودرو صفر تا رسیدن به اهداف خود از پای ننشینیم.ایزد یکتا یارتان باد.
12:59  1394/06/21
پاسخ دادن
american and japan
0

نویسنده ی عزیز کیفیت و قیمت بسیار مزخرف به کنار.تازه ماشین 30 سال پیش رو دارن هنوز تولید میکنن با این شرایط.علاوه بر اون تعرفه هم به خاطر فروش خودشون بالا بردن که قیمت خودروی خارجی زیاد بشه و خودروی داخلی فروش بره.این رو هم بگو.فقط کیفیت و قیمت نیست که
11:54  1394/06/21
پاسخ دادن
انزلی چی
0

جالب اینجاست ، اعضای اتاق بازرگانی ، حالا یا ظاهری ، یا واقعی ، اکثراً با این ""کمپین مردمی"" موافق هستند ،فقط یک عضو از آنها مخالف کمپین هست که فقط با دروغ و خیال پردازی و توهم سعی می کند از خودروسازان دفاع کند!!!
11:48  1394/06/21
پاسخ دادن
ehsan
0

آقای (محمدرضا نجفی‌منش) حتما مردن مردم تو تصادفات یا آلودگی چند برابر حد مجاز هوا و ... به نفع اقتصاد ملی هستش!!! ما حاضریم پولمون رو به هر کشور غریبه ای بدیم ولی دست شما ندیم چون واقعا اونا تو کیفیت خودشون رو ثابت کردن ولی شما چی موقعی که بچه های مردم تو تصادفات از بین میرن شما کجا هستید !!!
مردم با شما دعوا ندارن که برای این که هم مردم راحت باشن هم اونطور که خودتون میگید ضرر ندین! تعطیل کنید و با این کارتون جلوی ضرر رو بگیرید
11:22  1394/06/21
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 مشکی اصفهان : ثبت نام ٣ بهمن امروز شاسی😠
goli : شما که از رانت سازمانتون استفاده کردی حالا صبر کن یزره
S3 سفید ۱ آبان : ثبت نامی یکم آبان هنوز هیچ خبری از تحویل نیست. هر روز زنگ میزنم میگن تا چند روز دیگه تحویل میدیم. حالا کی، خدا داند
مهدی s5 26 مهر : فکر کنم بازم گیر کرد تا 25 خوب پیش رفت
J4 خاکستری : سلام J4 خاکستری ثبت نام کردم تاریخ 29 فروردین پول رو همون لحظه پرداخت کردم چک ها رو تا سه روز بعد ثبت نام ثبت کردم هنوز تو مرحله پراخت هست فقط قسمت قرارداد شده سبز هست گفتن تحویل تا دو ماه طبیعیه؟
محبی : من امروز رفتم جنت آباد شاسی شد
تارا اتومات : تحویل کی هستید ؟
مجید اصفهان : سلام تاخیر نداره
چانگان cs55🤠 : نمیدونم اینو نپرسیدم ،چون خودم هنوز تکمیل وجه نکردم .
شاهین اتومات 24دی : با سلام، امروز فروش فوری دی ماه کسی فاکتور شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 اسفند : سلام تکمیل وجه 14 دی تبدیل 19 ماشین 10 روزه گرفتم کل اسناد هم اومده فقط برگه سبز مونده نمایندگی میده یا با پست میاد ؟؟؟؟
مسعود دی ماهی : سلام. برا دونستن پلاک شدن یا نشدن. کافیه برنامه پلیس من رو نصب کنی. البته از طریق سایت سایپا هم میتونی‌ کافیه تو گوگل ، وضعیت خودروی مشتری سایپا رو بنویسی و بری داخل سایت. شماره درخواست و پذیرش و کد ملی ک بعش بدی. بهت نشون میده که ماشینت از شش مرحله، چند مرحله رو طی کرده. یا علی
رضا : S5 140روز شد ،بدون ماشین و معلوم نیست تا کی قرار ادامه داشته باشه مملکت بی صاحب حداقل طرح تعویض بزنند کسی پیشنهادی ندارم واسه پیگیری!؟
Alireza sany : تو اگه حرف نزنی سر وقتش میاد
علی : سلام خواهشا هرکی راجب کوییک ار اتوماتیک اخباری داره ماروهم در جریان بزار15بهمن تا الان فاکتور نشدم
اسد : حتما گرون میشه کافیه هزار تومان دلار بره بالا ..خودرو 30میلیون میکشه بالا
207پ : سلام بچها که تحویل فروردین ارتقا یافته هستن برج ده تکمیل وجه کردن اعلام کنن بدونیم چند نفریم لطفا ذکر کنید تاریخ ت وجه ممنونم
Alireza sany : سلام دوستان عزیز.دعوت نامه های اسفند ساینا 2 گانه تا 10 خرداد میاد.خاطرتون جمع 🌹🙏 انشاالله از نگرانی به زودی در میآید...یا حق
رضا : سلام وقتتون بخیر جسارتاً شما که تکمیل وجه کردید و مورد تحویلتون چه تاریخی بوده
207 : دست من