دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو

دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو

 
با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، بحث تعرفه واردات خودرو باز هم داغ شده و آن طور که خبر می‌رسد، در حال حاضر دو سناریو در این مورد از سوی گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح است.
 
 
 
بنابر گزارشی که اقتصادنیوز منتشر کرده، طبق سناریوی اول، تعیین تعرفه به جای مبنا قرار گرفتن حجم موتور، بر اساس ارزش دلاری صورت می‌گیرد. در این سناریو که توسط گمرک پیشنهاد شده، تعرفه خودروها بسته به آنکه چه قیمتی (بر مبنای دلار) داشته باشند، تعیین خواهد شد. به‌عبارت بهتر، اگر این پیشنهاد به تصویب برسد، تعرفه خودرو به نوعی شناور می‌شود و وارد‌کنندگان دیگر با یک تعرفه ثابت مواجه نخواهند بود. این در شرایطی است که در حال حاضر، حجم موتور خودروهای وارداتی معیار لوکس بودن یا نبودن آنها به‌شمار می‌رود و برخی کارشناسان معتقدند این روش کارآیی لازم را نداشته و بهتر است تغییراتی در آن ایجاد شود. اما سناریوی دوم در مورد تعرفه سال آینده واردات خودرو که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده، می‌گوید بهتر است تعرفه حذف و مالیات بر مصرف جایگزین آن شود.
 
 
به‌عبارت بهتر، اگر این سناریو پذیرفته شود، تعرفه واردات خودرو حذف و به جای آن، از مشتریان مالیات بر مصرف اخذ خواهد شد. بر این اساس، احتمالا هرچه خودرو گران‌تر و دارای حجم موتور بالاتری باشد، مالیات آن نیز بیشتر خواهد بود؛ به‌عنوان مثال، مشتری پورشه، باید پول بیشتری را (در قالب مالیات) نسبت به کسی که سوناتا می‌خرد، به دولت بپردازد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، جایگزین شدن مالیات بر مصرف به جای تعرفه، تصمیمی منطقی به‌شمار می‌رود؛ زیرا در بسیاری از کشورهای دنیا نیز از همین روش برای کنترل واردات و حمایت از تولید داخل استفاده می‌کنند. حالا باید منتظر ماند و دید در هفته‌های پایانی سال چه تصمیمی برای تعرفه واردات خودرو گرفته خواهد شد و یکی از این دو سناریو پذیرفته می‌شود یا روشی دیگر مد نظر است.
 
 
 
دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , تعرفه , واردات خودر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

کاربر: رایزو
6

توی عملی شدن هر دو سناریو خوب ان. اما خب عاقلانه تر این دو روش دوم هست. نه تنها ایران خیلی از کشور ها میان از روش دوم استفاده میکنن. واضح ترین دلیلشم همینه که تو متن اومده به خاطر حفظ و حمایت از تولید داخلی. از طرفی هم خودرو های با مصرف پایین مالیات کمتری بهشون میخوره و برای قشری که نمیخوان و نمیتونن هزینه بالا کنن میتونه گزینه خیلی خوبی باشه. همینطور وقتی که قیمت وارداتی منطقی بشه. زنگ خطر به گوش داخلی ها میرسه که مجبور بشن شروع کنن به تغییر یا برن کنار. نمونه تغییر ناشی از رقابت که هفته های پیش هم تو پست ها گفتم که کم کم فضای رقابت شروع میشه . همین طرح فروش ال90 ایرانخودرو در برابر رنو ساندرا پارس خودرو بود.
21:34  1394/09/26
پاسخ دادن
علی
12

ته تهش اون چیزی میشه که به نفع ایران خودرو و سایپا باشه نه یه آدم معمولی مثل من
19:41  1394/09/26
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
6

بهتره فکری کنن و برنامه ای بریزن تا خودروهای ایمن تر و پاک تر وارد بشه.
ب نظرم این مالیات بر مصرف طرح خوبیه ب شرطی ک درست اجرا بشه. نه مثل طرح های دیگشون خرابش کنن.
15:59  1394/09/26
پاسخ دادن
سعید
5

هر دو روش بهتری نسبت به قانون مسخره ی فعلی هستند.
اما به نظر من قانون سناریوی اول بهتره . چون باعث میشه هر ماشینی
عادلانه و با قیمت واقعی خودش به دست مشتری برسه.
به عنوان مثال یک لندکروزر قیمت واقعی اش 50 هزار دلاره که میشه معادل
180 میلیون تومان. حالا با احتساب هزینه های اضافی میگیریم 200 میلیون.
در صورتیکه در ایران مدل های 4 لیتری هم اکنون 550 میلیون و مدل های
5.7 لیتری قیمت سرسام آور 850 میلیون رو دارند !!
این واقعا ظلمه که بر اساس حجم موتور بخوای قیمت ماشین رو تعیین بکنی
14:56  1394/09/26
پاسخ دادن
usa & japan
3

هر دو تعرفه بهتر از تعرفه ی کنونی هستن ولی بازم خوب نیست.اصن من نمیدونم تعرفه چه معنی میده.در مورد تعرفه ی اول باید بگم که اگر مجوز ورود به خودرو های بالای 50 هزار دلار ندن که این یعنی هیچ خودروی درست و خوبی وارد نمیشه پس باید قیمت رو بالاتر ببرن.مثلا بزارن بالای 100 هزار دلار که تازه برخی از خودرو های لوکس در این بازه ی قیمتی حضور دارن.منتهی سوال این است که این تعرفه بر اساس قیمت پایه ی خودروی مورد نظر هست یا قیمت تمام شده؟؟؟مثلا اگر قیمت پایه ی خودرویی از 90 هزار دلار تا 120 هزار دلار باشد مدل 120 هزار دلاری هم میتواند وارد شود یا نه؟؟؟در مورد تعرفه ی دوم هم باید گفت که این عدالت نیست در اسلام.حضرت علی زمانی که حکومت میکردند از کسی که فقیر بود و کسی که پولدار بود یک مالیات رو اخذ میکردند.عدالت اسلامی این است و اگر نام ایران جمهوری اسلامی باشد این قانون بی معنی هست.حالا که مشاهده میکنید بانکداری اسلامی رو...وام میدن و سود هم میگیرن و طبق قوانین اسلامی هم ملت گناهکار هستن و هم گیرنده ی سود.این عمر ربا هست و حرام.گر چه من هیچ وقت ممکنه نتونم پورشه سوار بشم ولی جریان این هست.
12:57  1394/09/26
پاسخ دادن
رسا
6

چرا اصلا" بايد واردات ما از كشورهاي حوزه خليج فارس باشد؟ و مجبور باشيم ارز مملكت را به جيب اين عرب هاي تازه به دورون رسيده بريزيم .
آيا مي دانستيد درآمد دبي از نفت فقط 5% و 95% مابقي درآمدش از همين واسطه گري هاست ؟
چرا ايران با اين همه پتانسيل چه از درياي شمال و چه از درياي جنوب و مسير ترانزيت شرق به غرب نبايد قطب اصلي تجاري و اقتصادي منطقه باشد ؟
اصلا" نه توليد خواستيم و نه نفت .
چرا مثل زماني كه ايران امن ترين و مهم ترين منطقه براي مسير راه ابريشم و تجار و سرمايه داران بود اكنون نبايد اين چنين باشد؟
12:41  1394/09/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پذیرش ۱۹ دی شاهین اتومات : منم پذیرش 19 دی ماه هستم ولی هنوز فاکتور نشدم تکمیل وجه رو روی ۱۸ دی ماه انجام دادم ولی پذیرش رو ۱۹ دیماه زدند هنوز فاکتور نشدیم منتظریم
H : نه ربطی نداره . من دوماهه تکمیل وجه شدم و تخصیص داده شده ، منتظر فاکتور بشه ، همینو زده . برای همه همینه
شاهین اتو : بله فروش فوق العاده بودم
رها : ظاهرا خیلیا این مشکل رو دارن..چون در سایت دیگه ای دیدم که عده ای اعتراض کرده بودن به این موضوع با پشتیبانی سایپا تماس بگیرین بنظرم 096550
j7 سفید : سلام خدمت دوستان من امروز صبح تحویل گرفتم ثبت نام دومرحله ایی شهریور تکمیل وجه دی ماه تحویل سیستمی بهمن ماه اصفهان دیروز رسیده امروز تحویل گرفتیم توی پارکینگ تحویل حدود ۱۲ تا۱۳ تاj7 مشکی دیگه هم بود
آراد : موعد تحویل زمستان بودین؟
اس۵ : لعنت بر ذات خرابتون موعد چکشون هست الکی همه شاسی شدن.ما که ندیدیم.ولی خر جد و آبادتونه
حسام : دوستان زنگ زدم سایپا بابت این پیام هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده پرسیدم گفتن هیچی نیست و کد ملی رو گرفت گفت منتظر پیام تکمیل وجه باشین به نظرات منفی اهمیت ندین انشالله ب زودی برا همه پیام تکمیل وجه میاد اونایی ک عدم تخصیص خوردن و پلاک فعال داشتن دارن میسوزن ک اسمشون در نیومده گوش ندین اصلا
زهره : من همین اول کار بگم که خودم اطلس دارم و نزدیک به دوماهه که باهاش رانندگی میکنم ( اولین ماشینم کوییک بوده ) به شخصه ۲۰۷ رو بیشتر دوستدارم با ۲۰۷ رفیقم که مدل ۱۴۰۰ بود رانندگی کردم اطلس خیلی سواری نرم تری در اختیارتون میذاره ولی ۲۰۷ فرمون نرم تر داشبورد قشنگتر البته نظر شخصی خودمه ظاهر قشنگتر ولی خب اطلس از کوییک هم نرم تر و بهتره و قطعاتشم مثل کوییکه و کم خرجه نسبت به ۲۰۷ قطعات ارزونتری داره ، نسبت به قیمت کارخانه که خریدم واقعا راضیم سانروف داره آپشناش خوبه و و چیزی که من خیلی باهاش حال میکنم سانروف جمع جورشه که توی ۴۰۰ میلیون هیچ ماشین داخلی سانروف نداره، فقط تنها چیزی که خیلی ناراحتم کرد این بود که دکمه های روی فرمونش چراغ نداشت ولی ۲۰۷ داشت، امیدوارم همه بتونن ثبتنام کنن و لذت ببرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهران : من 1 بهمنم دو روز پیش فاکتور شدم
ساینا85 گانه : پذیرش 7بهمن، امروز فاکتور شدم
زهرا : منم 23 تکمیل وجهم بود امروز تغییر رنگ زدم یک ساعت بعد فاکتور خدااااا شکرت
تحویل اسفند : براب منم فعال نشده
محمد : تکمیل وجه 20 دی برا منم تغییر رنگ اومده . خیلیا قبل ما مشکی میخواستن . چقدر بی برنامس ایران خودرو
60019تحویل 29اسفند : هنوز فعاله
زهرا : چرا پیام نمیاد
207 پانوراما : سلام تکمیل وجه 17 ام امروز تغیر رنگ برام فعال شده مشکی کردم یه ساعت بعد فاکتور شدم
مجید تیگو 7 : سلام جناب الوند وقت بخیر برا چی مدیران خودرو این کیت ها را برداشته دلیلش چی هست ؟ برا افزایش قیمت محصولاتش این کار را کرده ؟ یا مشکلی دیگه هست تو شرکتشون؟ آخه اینجوری که خریداران صداشون درمیاد این چه وضعش هست
رسول ازبجنورد : سلام به همه شماعزیزان خرید 33اتومات تاریخ 2دی خریدنقدی بودم که همه وقت میگفتن تاریخ سیستمی برات1403,2,19است که ازاین تاریخ سیستمی هم گذشت ولی بازم خبری نیست مدل 1402نزدیک به 4ماه است بیمه هم شده اگه کسی خبرداره توراخدااعلام کنه گرفتارشدم ممنونم ازشماعزیزان♥️♥️♥️🙏🙏🙏🙏