ساز و کار دور جدید همکاری ایران‌خودرو و پژو

ساز و کار دور جدید همکاری ایران‌خودرو و پژو

 
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است که اگر صنعت خودرو ایران صرفا به سمت مونتاژ برود و اما ارزش افزوده این کار بیشتر از تولید داخلی باشد، چنین اقدامی بر تولید داخلی ارجحیت دارد.
 
امیرحسین کاکایی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با اشاره به دور جدید همکاری ایران‌خودرو با پژو گفت: ایران‌خودرو می‌تواند در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی از صدهزار دلار تا یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌ را آغاز کند که این میزان سرمایه‌گذاری و جذابیت‌های بازر ایران و منطقه برای طرف خارجی تحریک‌کننده است. 
 
او گفت: اگر بستر لازم فراهم شود، محصول مشترکی که به تولید می ‌رسد قابلیت صادراتی خواهد داشت اما نوع صادرات متفاوت است. زمانی صادرات یک محصول کاملا بروز جریان می‌گیرد اما دیگر اهمیت ندارد که تا چه میزان در تولید آن کپی‌کاری و ارزش افزوده ایجاد شده است. در حال حاضر مشاهده می‌کنیم صنعت خودروی ترکیه کاملا مونتاژکار شده اما توانسته ارزش افزوده بالا در تولیدات خود ایجاد کند. تازه به این نتیجه رسیده‌اند که خودرویی ملی برای خود به تولید برسانند. 
 
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران افزود:منظور از انتقال فناوری آن نیست که یک فناوری تماما توسط شریک خارجی وارد ایران شود بلکه مفهوم انتقال فناوری در مذاکرات به معنای ایجاد ارزش افزوده در تولید است. اگر در تولید محصولی بتوان از کپی‌کاری استفاده کرد و ارزش‌افزوده‌‌ای بالا در آن ایجاد کرد، چه اشکالی دارد تولیدمان را با این سبک ارتقا دهیم؟ در حقیقت کپی‌کاری عیبی ندارد و مهم این است که در کپی‌کاری ایجاد ارزش افزوده مهم تلقی شود.
 
کاکایی تصریح کرد: باید دید در در مذاکره با پژو منظور از فناوری کدام فناوری است؟ چرا که تنها یک حلقه از زنجیره صنعت خودر نیاز به فناوری ندارد و غیر از ساخت، طراحی و تامین کنندگان هم به فناوری‌های جدید احتیاج دارند. متاسفانه در سال‌های اخیر یکی از مشکلات‌ اساسی صنعت خودرو این بوده که تامین‌کنندگان‌ با شتابی که در دهه 70 داشتند، ادامه ندادند و دست خودروساز در نوآوری و حرکت‌های جدید بسته شد. به همین دلیل باید اهمیت مفهوم «انتقال فناوری» را در مذاکرات با پژو توصیف کرد. 
 
او افزود: از سویی نباید توافق بر سر صادرات محصول مشترک، صادرات به هر قیمتی تعریف شود. چون هدف اصلی از صادرات باید ایجاد ارزش افزوده در تولید باشد و پژو جریان صادرات خودرو و سودآوری آن را ضمانت کند تا ضرر نکنیم. در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که در خارج از کشور انجام شده توانسته فقط جنبه روابط سیاسی‌مان را تقویت کند و از نظر اقتصادی به نفع‌مان نبوده است. بنابراین ما صادرات خودرو را صرفا به معنای صادرات نمی‌خواهیم و هدف‌مان ایجاد ارزش افزوده و سودآوری است. 
 
کاکایی گفت: در حالی که ایران‌خودرو مطمئن است یکی از اهداف مذاکره‌اش با پژو انتقال فناوری است، مشخص نیست خودروسازان ما فناوری را در چه سطحی از پژو خواستار شده‌اند. این موضوع کمی مبهم است و کاش خودروسازان پیش از مذاکره با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تعامل می‌کردند تا زوایای مشخصی از فناوری مدنظر قرار می‌گرفت. نکته بعدی این است که آیا باید دوباره از فرانسوی‌ها انتقال تکنولوژی بخواهیم یا به آنها می‌توان گفت این ظرفیت‌ها در صنعت خودرو ایران تا الان به وجود آمده و سرمایه‌گذاری شما باید فقط در برخی از نیازهای استراتژیک‌ ما باشد. 
 
او افزود: البته سال گذشته خودروسازان این خلاها را در صنعت خودرو تا حدی شناسایی کردند اما اینکه چقدر نیازهای واقعی صنعت خودرو در زمینه فناوری برای سرمایه‌گذاری آنالیز شده باشد، در هاله‌ای از ابهام است. اصلا می‌توان این رویه را با دیگر شرکای خارجی‌مان هم داشته باشیم. اگرچه این را هم باید در نظر گرفت که پژو یا هر شرکت خارجی تامین فناوری موردنیاز ما را تا چه میزان جدی و عملی خواهد کرد.
 
 
 
ساز و کار دور جدید همکاری ایران‌خودرو و پژو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , همکاری , ایران خودرو , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

کدوم انتقال تکنولوژی.
اینا منتظرن ک کدوم ماشین راهی موزه میشه همونو بیان مونتاژ کنن.
دیگه چرا پیچیدش میکنین
07:06  1394/10/08
پاسخ دادن
امیر(سابق)
7

منظور از تکنولوژی همان فن آوری زیر میزی برای مدیران با سواد و دلسوز است که تو قراردادهای قبلی میگرفتند. که بعد از دعواهای داخلی خودشونو لو میدادن. هنوز سطح سواد مدیران ما به این حد نرسیده که بتونند قراردادی جهانی و به نفع مردم ببندند. و ورود آدمهای با سواد و دلسوز هم که ممنوع است. سند اثبات حرفهام هم وجود ایرانیهای مدیر و توانا در سراسر جهان با پستهای کلیدی است. که تو ایران جایی براشون نبوده و رفتند به اجنبیها خدمت کنند
16:50  1394/10/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
طاهر : سلام دوستان بنده از دیروز تا الان برای انتخاب نمایندگی در شهر تهران دچار مشگل شدم سایر استان ها داره به جز تهران و یک شهر دیگه در نزدیکی تهران انتخاب می‌کنم میگه نمایندگی شهر خود انتخاب کنید فکر کنم اصلا برای استان تهران ماشین برای فروش نذاشته
ما : سهند یه سرو گردن از اطلس بالاتره...با کیفیت ترین ماشین حال حاضر سایپاست با اختلاف
شاهین اتوماتیک 90 روزه : خیلی هم عالی، مبارکه. فروش فوری دی ماه بودین؟
امین : سلام دوستان لطف کنند اگر خبر موثق دارند اینجا اعلام کنند و از ارسال نطرات شخصی و یا حدس و گمان جدا پرهیز کنند. متاسفانه بیشتر اظهارت که رویت می شود شایعه ای است که هیچ پایه و اساسی ندارد و تنها نا امیدی را در اذهان تداعی می کند ۱- قیمت خودرو با توجه به اطلاعیه وزارت صمت برای افرادی که تکمیل وجه نموده اند هیچ افزایشی ندارد و تنها ممکن است مبلغ جزئی جهت شماره گذاری آن هم در صورت افزایش سالانه راهنمایی و رانندگی داشته باشد ۲- افرادی که پیامک جهت تکمیل وجه دریافت نکردند در اولویت واگذاری قرار دارند و امیدواریم هر چه سریعتر از بلاتکلیفی خارج شوند ۲-در خصوص
حسام : چرت نگو برا همه اینو نوشته همه اینجا شدن کارشناس از چیزی سر در نمیاری نظر نده نمیگن لالی شما
ایمان (شاهین اتومات) : سلام خداروشکر. ان شالله همه دوستان به زودی تحویل بگیرن
احسان : آقا امروز واسه من پیامک دعوتنامه اومده من شاهین جی میخاستم زده شاهین جی ال بنظرتون چکار کنیم این مشکل؟! کس دیگه ای هم اینجوریه
پاسخ به خخت : با سلام . 1- عزیزم گفتم قیمت بالای اطلس منظورم قیمت بازار آزاد هستش چون آقا یاشار پرسیده بنظرتون اطلس بگیرم یا نه یعنی ایشون قطعا ثبت نامی نمی خوان خرید کنن و همینطور قیمت رانا پلاس ارتقایافته هم قیمت بازار آزاد گفتم و اینکه قیمت بالا نسبت به کلاس خودرو یعنی همچین قیمتی برای یه خودروی هاچبک شهری بالا هست . 2- اینکه شاسی خانواده X200 از پراید شاسی محکمتری داره شکی نیست و من با مقایسه با شاسی رانا مقایسه کردم که ضعیفتره در ضمن همینطور که گفته بودم یکی از برادرام کوییک آر اس داره وقتی من و خواهرم که چاق هم نیستیم عقب نشستیم تا ماشین برادر جان را افتتاح کنیم و یه دوری بزنیم کفش خیلی اومد پایین ! پس چیزی را دروغ نگفتم حالا شما یا شاید بعضی از دوستان میخوان باور نکنند خود دانید .
حمیدرضا : واسه منم همین متن که هیچ اطلالاتی ارسال نشده نوشته
شاهین اتو : سلام دوستان پذیرش 19 دی همین الان فاکتور شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس : امکان نداره برو تو میز خدمت
اتومات تیر : مال من اتوماته هنوزپیامک نیومده،🙏🙏،ببخشیدسودمشارکتتون لحاظ شده یان؟
محمد : سلام برای من تاریخ 2/1 اومد پارس ساده بود 445
شیما : دنده ارتقا یافته دیروز پیامک تکمیل وجه اومده
علی : تشکر از شما اقا
مرتضی : برای منم تغییر رنگ اومده. تکمیل وجه 18 دی. سقف فلز به شیشه ای 24 فروردین.
X55 : ببخشید مگه جلوی x55 هارو نگرفتن
مهران 207 تبدیل شیشه تحویل 29 اسفند : من هفدهم تکمیل وجه...نوزده فروردین تبدیل موعد تحویل اخر اسفند هنوز فاکتور نشده..
اتومات تیر : سلام ببخشید کی براتون پیامک تکمیل وجه اومد؟پیش پرداخت اولیه رو کی انجام دادین؟اتو هستین یادنده؟
X55 : واقعا مگه جلوی x55 هارو نگرفتن