بازار کساد چینی ها و تغییر ذائقه ایرانیان

بازار کساد چینی ها و تغییر ذائقه ایرانیان

 
با ورود برخی خودروهای روز اروپا به ایران از طریق نمایندگی‌ها رسمی بازار خودروها 70 تا 150 میلیونی با تغییر آرایش مواجه شده و مشتریان در پی آنند تا به جای استفاده از خودروهای کره‌ای و چینی از خودروهای روز اروپایی و ژاپنی استفاده کنند.
 
به گزارش اقتصادنیوز، اعلام شرایط جدید فروش خودرو از سوی برخی نمایندگی های رسمی خودروسازان اروپایی و ژاپنی در ایران سبب شده تا برخی مشتریان به جای خرید خودروهای چینی و کره‌ای ترجیح دهند از برندهای اصیل ژاپنی و اروپایی استفاده کنند.
 
در حال حاضر دو برند میتسوبیشی و رنو محصولات خود را از رنج قیمتی حدود 70 میلیون تومانی وارد بازار کرده‌اند که بسته به مدل و آپشن‌های آن برخی خودروها تا 200 میلیون تومان هم قابل عرضه است.
 
از سویی دیگر برای افرادی که قصد دارند از خودروهای نیمه لوکس استفاده کنند، نمایندگی شرکت دی اس که از زیرمجموعه‌های سیتروئن به شمار می‌آید نمایندگی خود را در ایران افتتاح کرده و تا چند روز دیگر در خیابان شهید اندرزگو از نمایشگاه مرکزی خود بهره‌برداری خواهد کرد تا بدین ترتیب بازاری برای خودروهای 150 تا 250 میلیون تومانی را برای خود تعریف کند. 
 
همچنین در هفته‌ای که گذشت شرکت رامک خودرو که هم اکنون خودروهای سانگ یانگ کره را در ایران عرضه می‌کند، واردات خودروهای آئودی را آغاز کرده تا این برند آلمانی در ایران صاحب بازار شود.
 
به نظر می رسد با توجه به حضور خودروسازان بزرگ اروپایی به ایران و بهبود روابط با خودروسازان ژاپنی، ذائقه مشتریان طبقه متوسط به بالا از سمت خودروهای کره‌ای و چینی به سوی خودروهای وارداتی خارجی تغییر یابد.
 
همچنین با توجه به اینکه خودروسازان چینی بازار بین 40 تا 100 میلیون را برای برخی محصولات خود در دوران تحریم‌ها انتخاب کرده بودند باید استراتژی جدیدی را در پیش گیرند که به نظر می‌رسد اقدام به فروش اقساطی بلند مدت کرده و تخفیف‌های بزرگی را به مشتریان ارائه دهند تا در بازار ایران بمانند.
 
در همین رابطه فرهاداحتشام زاد، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو چندی پیش به اقتصادنیوز گفت که براساس اطلاعات و آمار مرکز اصناف، 18 شرکت، نمایندگی رسمی در کشور فعالیت دارند. از این تعداد، سهم عمده تقاضا برای مشتریان اعم از واردات از طریق خود نماینده یا واردات از طریق افراد غیر که تقریبا این نسبت غیر به واردات رسمی تا سال گذشته به حداکثر خود رسید و 70 درصد توسط غیرنمایندگی‌ها و 30 درصد توسط نمایندگی‌ها انجام شد، برند هیوندایی در رتبه نخست خودروهای وارداتی به کشور قرار دارد.
 
او با اشاره به برنامه ای که در افق 1404 برای استراتژی صنعت خودرو دیده شده است، افزود: افق ما برای سال 1404 تولید سه میلیون دستگاه خودرو است که یک میلیون دستگاه از این میزان تولید باید صادر شود. سیاستگذاران اقتصادی کشور برای این سال در کنار تولید سه میلیون دستگاه پیش بینی کرده‌اند که یک دهم این میزان نیز اواردات خواهیم داشت بنابراین تا 10 سال آینده تعداد واردات خودرو به ایران به 300هزار دستگاه خودرو در سال خواهد رسید. 
 
احتشام زاد افزود: ما در سال گذشته بیشترین حجم واردات را طی 5 سال گذشته را داشتیم به طوری که نزدیک به 120 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد. فارغ از پارسال، متوسط واردات سالیانه خودرو به کشور ما چیزی در حدود 50هزار دستگاه انواع خودرو سواری است است. که البته در این میان متاسفانه به غیر از واردکنندگان رسمی افرادی به طور شخصی و برخی دیگر از طرق غیر قانونی به کشور خودرو وارد می کنند.
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: واردات 300 هزار دستگاهی که برای سال 1404 مشخص شده، به نظر ما افق خوش‌بینانه‌ای است که برای این بازار درنظر گرفته شده است. برآوردمان برای خودروهای وارداتی طی سال آینده، 50 تا 60هزار دستگاه و برگشتن به همان متوسط موجود است که تا سال 1404 این روند رو به افزایش بوده به 300 هزار دستگاه می رسد.
 
او با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی واردکنندگان خودرو گفت: واردات کنندگان همیشه این موضوع کمبود نقدینگی را درنظر گرفته اند به طوری که از اردیبهشت‌ماه امسال شاهد شرایط و تسهیلات بسیار ویژه‌ای بودیم که واردکنندگان برای کالاهایشان درنظر گرفتند. به واسطه اینکه کالاها به کشور وارد و ترخیص شده بود و کالای ترخیص شده باید به فروش می‌رسید و تسهیلاتی که می‌فرمایید در آن شرایط به اوج خود رسید. احتساب پیش‌پرداخت‌های 20 تا 30 درصدی، نرخ‌های اقساط بدون احتساب کارمزد و بدون احتساب هیچگونه هزینه اضافی شرایطی بوده که واردکنندگان در نظر گرفته‌اند و این شرایط جدید نیست و از سال های گذشته هم وجود داشته ولی در اردیبهشت‌ماه امسال خیلی شدت گرفت. 
 
احتشام زاد افزود: به جرات می‌توانم بگویم به شکل رقابت شدیدی بین واردکنندگان اعم از واردکنندگان رسمی و غیررسمی در این حوزه شکل گرفت و شرایط و تسهیلات ویژه‌ای برای مشتریان در نظر گرفته شدند که بتوانند با مبلغ پیش‌پرداخت کم با اقساط بلندمدت این خودرو را خریداری کنند. در حال حاضر هم تقریبا این شرایط کماکان در بازار پابرجاست.
 
 
بازار کساد چینی ها و تغییر ذائقه ایرانیان
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , ذائقه ایرانی , خودروی چینی0خودری کره ای , خودرو چینی , خودرو اروپایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

19 نظر

َAsal
1

ماشین های وارداتی از یه نظر خیلی بهتر از خارجیان و اونم اینکه از بس خراب میشه و پیش مکانیک میرید خودتون یه پا مکانیک میشید lol
16:14  1394/10/20
پاسخ دادن
داود
7

هیچ فرقی به حال مردم نداره واقعا چند درصد مردم میتونن خودروی بالای 100 سوار بشن واقعا ظلم هستش و ما محکومیم به سوار شدن خودرو بی کیفیت ایرانی با قیمت ناعادلانه
13:10  1394/10/17
پاسخ دادن
بهنام
0

ولش کن داووجان پژو سوار حالشو ببر
13:37  1394/10/17

کاربر: نوید جهرمی
3

در مورد ماشیننای وارداتی که گفته تغییر ذایقه صورت گرفته هم یکم قضاوتش زوده هم حساب نشده. فروش که اومده پایین. هنوزم از نظر تعدادی حساب کنیم درصد قابل توجهی رو کره ای ها تشکیل میدن. از ژاپنی ها تویوتا قیمت عادلانه ای نداره(از قیمت دلاری که گمرک اعلام میکنه میشه فهمید) سوبارو و هوندا هم نامردانه گرونن.
اگر حتی با همین تعرفه بین 40 تا 70 درصدی که توی قانون هس و عوارض و مالیات و شماره گذاری و ... تا حتی سود شرکت رو هم درنظر بگیریم که باید 7 % بگیرن میبینیم خیلی دارن بهمون ظلم میکنن.
------
از طرفی نمیدونم معنی محدود کردن واردات به فقط نمایندگی در حالی که هیچ راه کنترلی برای شکستن انحصارشون ندارن چیه؟ شاید من نخوام از خدمانشون استفاده کنم و ماشین با موتور و آپشنای دلخواه خودمو بخرم و وارد کنم. چرا باید جلوی منو بگیرن؟
کسی دلیلشو میدونه؟
00:32  1394/10/17
پاسخ دادن
بهنام
5

دیگه دیگه... زیاد وارد جزئیات نشید
02:30  1394/10/17

Majid
5

دلیل انحصاری بودن خیلی چیزها در کشور است. واردات هم همین طور است. مافیایی وجود دارد که از واردات سودهای میلیاردی می برد. خوب معلومه در چنین وضعیتی هیچ وقت حق با مشتری نیست، بلکه حق با جیب حضرات است!
11:41  1394/10/17

کاربر: نوید جهرمی
1

خخخ / چشم ")
11:44  1394/10/17

بهنام
0

میخندی؟؟؟؟ نتونستی پراید سوار بشی چند سال دیگه اون موقع بخند
13:40  1394/10/17

کاربر: نوید جهرمی
0

چن سال دیگه نیستم که بخوام پراید سوار شم.
14:30  1394/10/18

بهنام
0

خارج از کشور دیگه؟
15:53  1394/10/18

سلام
5

با نظرات دوستان موافقم.ولی به هیچ عنوان به نظر من تمایل مردم نسبت به خرید خودروی چینی از بین نرفته یا کم نشده...یه نگاه دورتون بندازید اکثر ماشینا چه سنگین چه سواری شدن چینی...چرا چون هم کیفیتشون به عمل بهتر از خودروهای ایرانیه هم قیمتشون مناسبه
22:54  1394/10/16
پاسخ دادن
بهنام
3

خوب عزیزم ملت ما پولشون نمیرسه که خودرو المانی یا ایتالیایی سوار بشن از سر مجبوری دیگه و در ضمن گمرکی ایران خیلی تعرفه بالایی داره. شما برید قیمت های جهانی مطالعه کنید قضیه میفهمید.
01:25  1394/10/17

نادر
2

اگه چینی و کره ای سوار نشیم چی سوار شیم با این قیمت ها، شتاب و کشش ندارن ولی قیمتشون و آپشناشون خوبه،
تازه کسی که دستش به دهنش میرسه چینی و کره ای میخره
اگه کسی پول داشته یاشه میره اپل میخره نمیره گوشی کاملا کپی شده از اپل سامسونگ و ایسوس ... بخره
16:43  1394/10/16
پاسخ دادن
بهنام
3

نادر عزیز اگه قانون گمرک درست و اصلاح بشه خود شما توان خرید اتومبیل ژاپنی مطمئن باش داری.
20:36  1394/10/16

بهنام
1

نادر عزیز اگه قانون گمرک درست و اصلاح بشه خود شما توان خرید اتومبیل ژاپنی مطمئن باش داری.
20:39  1394/10/16

بهنام
1

خودروسازی چین فقط کپی میکنه و فوق العاده بی کیفیت. محصولات شاخ چین در ایران مثلا جیلی و لیفان اخرش
15:45  1394/10/16
پاسخ دادن
امیر(سابق)
8

گذشته از ماشینهای وارداتی که به دلیل تعرفه ظالمانه و خیلی زیاد با قیمت غیر واقعی دست مردم میرسه ماشینهایی که در ایران تولید(مونتاژ) میشه فرانسوی و چینی در کشورهای اطراف ایران هم مونتاژ و به قیمت یک سوم و کیفیت سه برابری به فروش میرسه. به نظر من دلیلش هم راهنماییهای نادرست افراد داخلی که اگه بهشون دشمن ایران و ایرانی بگیم خیلی بیراه نگفتیم باعث پایین آمدن کیفیت و قیمت چند برابری ماشین تو ایران میشه که با عادت کردن اونها به این رویه و خریدن افراد تاثیر گذار درست کردنشون هم تبدیل به کاری نشدنی و سخت میشود. در کل کشوری که .... بیشتر از دانش و مدیرت ارزش و اعتبار داره پشرفتش بسیییییییییییییییار کند و لاکپشتی هست
15:32  1394/10/16
پاسخ دادن
شايان
4

خوب خودروهاي اروپايي و چند مرحله پايينتر ژاپني قيمت بالايي دارن ولي چيني و كره اي و ايراني قيمتاشون پايينه
به جز ولو و ام جي ك چتحت ليسانس توليد ميشن الباقي ارزونن كره اي ها هم همينطور به نظر بازارشون جداس و تحت تاثير قرار نميكيره
14:43  1394/10/16
پاسخ دادن
بهنام
7

خودروهای ژاپنی اگه به قیمت واقعی بدست ملت برسونن دیگه هیچکسی خودرو رنو یا چینی سوار نمیشه.همین میتسوپیشی لذت سواری خوبی داره و قیمت خوبی داره و مصرف بنزین عالی.الان فناوری خودروسازی ژاپن رقیب اصلی المان شده و خیلی باصرفه خودرو تولید میکنه.توخود کشورهای فرانسه و المان و امریکا و ایتالیا خیلی ها اتومبیل ژاپنی سوار هستن
13:50  1394/10/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 سفید* تهران* : شما نمیتونی جلوی چک صیادی رو بگیری مگر اینکه دستور قاضی رو براش بگیری اونهم شرایط خاص مگر باج گیری یا دزدی یا این چیزها . اگر هم چک پاس نکنی فقط حسابهات رو مسدود میکنی بجای این وقت تلف کردنها برو شکایت کن از کرمان موتور
نبیلی : برای شما فاکتور شد ؟
s3 سفید* تهران* : با شماره قرارداد و کد ملی باید وارد بشی اون طور شماره شاسی رو میبینی
فرامرز مهر : من هم اقدام به مسدود کردن چک میکنم شکایت هم میکنم
آمنه : کسی هست پیش فروش طرح جوانی نوشته باشه اسفند تکمیل وجه کرده باشه تحویل گرفته باشه...؟؟ من اطلس خرداد ۱۴۰۲ اسم نوشتم دی یه ۲۰۰ میلیون و اسفند تکمیل وجه کردم زده بود ۳۰ روز بعداز تکمیل وجه قرار بود تحویل بدن هنوز فاکتورم نشده... خدا ازشون نگذره تازه خوب طرح مادانه وای به حال دیگران....
شاهین اتوماتیک : پس پیش فروش شاهین اتومات چی میشه پذیرش 24 مهرماه 1402
T8و T9 : ما نمیدونیم چه جوری هاست ، برای ما چراغ های فاکتور شده سبز شده و در مرحله صدور بیمه است ، ولی پایین قسمت شماره شاسی و قرارداد ،هیچ چیزی درج نشده ، چه جوری خودرو فاکتور شده که شماره شاسی درج نشده ، اینها به خاطر اینکه صدای ملت را یکم مهار کنن ،میان به دروغ چراغ ها را سبز میکنن ولی عملا چیزی خبری نیست ، یا ما سوادمون کمه یا اینها خیلی زرنگ هستن، من بدبختی هستم یه ماکسیما داشتم و رفتم تی ۸ ثبت نام کردم و گفتم تی ۸ بیاد بعد ماکسیما را بفروشم ،تو این مدت تا ماشین بیاد پیاده نباشم ولی چند روز دیدم تی ۹ ثبت نام داره ،بردم ماکسیما ام را که خیلی مشتری داشت را فروختم پولش را دادم برلی تی ۹ هم ثبت نام کردم، گفتم هر کدوم بهتره سوار بشم ولی همچنان سوار بر اسنپ هستم ،،،،،
اسفند ماه ۱۴۰۱ : خدا ازتون نگذره آه لاله این همه مردم آخرش میگیره اینقدر مردم اذیت نکنین بخدا پس میدین
تارا : برای هزارمین بار تاریخ فاکتور بروز شد که هیج، این چرا وضعیت زده ثبت نام؟ قبلا احراز شده نوشته بود! بعد تو صفحه اول، مقابل نمایندگی تحویل یه کد بود که اونم نیست!؟؟
تارا اتوماتیک نقره‌ای : سلام دو هفته اس که توی قسمت فاکتور شده مونده ولی تیک نخورده ،یعنی فاکتور نشده !!!! خیلی اعصاب خردکنه، بدهی هم ندارم و نزدیک دو ساله از واریز وجه اول گذشته وجه دوم هم بهمن چهارصد دو و موعد تحویل اسفند چقدر دیگه طول میکشه تا فاکتور بشه؟ نمایندگی هم نمیدونه!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شایان بهاری : 11677696 فاکتور گردید .
بهمن ساینا دو گانه : بهمن کسی فاکتور شده
مهران : منم 4723هستم هنوز پیامکی نیومده برام
فوری اردیبهشت : سلام آقای بهاری فوری های اردیبهشت از چه تاریخی شروع به فاکتور میشه
سورن موتور جدید : اگر سود 36درصد بدن که مشکلی نداریم ،ماشین اونجا بمونه فقط سودشو هرماه بدن،سود 3درصد میدن،اونم اگر بدن،
روح بهمن : به امید خدا ازشنبه بهمن ماهیا فاکتور میشن
اریزو 6 : سلام خدا قوت کسی خبر از تحویل اریزو 6نداره دیگه شد110 روز که تکمیل وجه شده پسکیمیخوان بدندن
درویشی : با سلام 26 فروردین تکمیل وجه 17 اردیبهشت فاکتور 23 اردیبهشت پلاک 27 اردیبهشت تحویل خودرو خداحافظ همگی انشالله نصیب همه بشه
x22 : خب چه عجله ای داری؟؟؟ من دیدم همش پیام میزاری ، فاکتور بشه سریع بیمه میشه و به ضررته
ایکس 22 : قرارداد 23 دی ماه تکمیل وجه 26 دی نقدی همه مدارک اومده به جز ماشین ایکس 22پرو تحویل سیستمی 12 خرداد خدا لعنتشون کنه