چه کسانی پای شورولت را به ایران باز کردند؟

 

چه کسانی پای شورولت را به ایران باز کردند؟

«ماجرای واردات خودروهای آمریکایی به ایران تمامی ندارد. با مراجعه به سامانه ثبت سفارش واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌بینیم سفارش ٢٤ دستگاه خودروی آمریکایی شورولت توسط شرکت «سهام‌پژوهان مهر» ثبت شده است و در صورت رسیدن این خودروها به گمرک، امکان ترخیص آنها با پرداخت سه درصد ارزش گمرکی خودرو برای دریافت گارانتی وجود دارد.»
 
به گزارش ایسنا، روزنامه شرق در ادامه نوشت: «این شرکت در نیمه دوم سال گذشته توانسته است مجوز واردات این خودرو‌ها را از وزارت صنعت بگیرد. به‌ تازگی با خبرساز شدن این ماجرا، وزیر صنعت از صدور چنین مجوزی اظهار بی‌اطلاعی کرد و در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد از واردات این خودروها بی‌خبر است.
 
البته دیروز در نشست خبری انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، میثم رضایی، رئیس این انجمن، این مسئله را طبیعی دانست و احتمال داد این مجوز از سوی معاونان وزیر صادر شده باشد. او گفت این خودروها ثبت سفارش شده‌اند و لزوما هنوز وارد گمرک نشده‌اند اما مسئله مهم این است که شرکت شورولت یک فهرست از پنج کشور را در سایت رسمی خود منتشر کرده است که نمی‌توانند خدمات فروش و پس از فروش دریافت کنند و نام ایران نیز در این فهرست به چشم می‌خورد. وقتی به تجربه تحریم‌ها و ترک ایران از سوی پژو فکر می‌کنیم، آینده واردات این خودروها به ایران که از ابتدای کار رنگ ‌و بوی تحریم دارند، نمی‌تواند چندان خوشایند باشد.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با تأیید ثبت سفارش ٢٤ دستگاه شورولت در سامانه ثبت سفارش واردات گفت: قیمت این خودروها در امارات از ٢٧‌هزار و ٥٠٠ دلار تا ١٢٧‌ هزار دلار است که برای ورود به ایران با توجه به حجم موتور، عوارض گمرکی مربوطه از آنها اخذ شده و قیمت آنها در ایران مشخص می‌شود.
 
میثم رضایی در حاشیه نشست خبری انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو به «شرق» گفت: برای واردات هر کالایی ابتدا باید مجوز خاص آن را دریافت کرده و سپس چنانچه آن کالا در فهرست کالاهای مجاز قرار داشت، نسبت به ثبت آن در سامانه ثبت سفارش واردات اقدام کرد.
 
او ادامه داد: این ٢٤ خودروی آمریکایی نیز پس از اخذ مجوز واردات از وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سامانه ثبت شده‌اند و این لزوما به معنای وارد شدن این خودروها به گمرک نیست؛ گرچه در صورت ورود این خودروها به گمرک امکان ترخیص آنها پس از پرداخت سه درصد از ارزش گمرکی آن به منظور اخذ گارانتی امکان‌پذیر است.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با اشاره به این که بر اساس دستورالعمل واردات خودرو همه خودروهای وارداتی باید دارای نمایندگی در داخل کشور باشند یا خدمات گارانتی را از دیگر نمایندگی‌ها بگیرند، تصریح کرد: ثبت سفارش این خودرو‌ها در سامانه ثبت سفارش به این معناست که در ایران شرکتی به عنوان نمایندگی آنها ثبت شده یا از طریق مشارکت با دیگر نمایندگی‌های خودروسازان خارجی در ایران، زمینه برای ارائه خدمات گارانتی و وارانتی به آنها فراهم شده است.
 
رضایی در پاسخ به این سؤال که آیا این خودروها مستقیما از شرکت خودروساز آمریکایی خریداری شده‌اند یا پای واسطه‌ای در کار بوده است، اظهار کرد: شرکت «شورولت» آمریکا در سایت رسمی خود اعلام کرده است که به پنج کشور، از جمله ایران خدمات فروش و پس از فروش ارائه نخواهد کرد. پس این خودروها نمی‌تواند مستقیما از شرکت مادر وارد شود؛ گر چه تاکنون نیز دیگر خودروهای وارداتی به ایران لزوما از شرکت خودروساز اصلی وارد نمی‌شدند و اغلب از نمایندگی‌های این خودروسازان در کشورهای عربستان، امارات، قطر و دیگر کشورها خریداری می‌شدند. طبیعی است که این خودروهای آمریکایی نیز از طریق همین واسطه‌ها خریداری شوند.
 
او با تأکید بر این که ما فقط از ثبت سفارش این خودروهای آمریکایی اطلاع داریم، گفت: ما برای اطلاع از این که این خودروها به گمرک وارد شده‌اند یا نه، بررسی‌ای نداشته‌ایم؛ گرچه اگر این خودروها وارد گمرک شده باشند، از طریق گمرک می‌توان مطلع شد و مسئله چندان پیچیده‌ای نیست.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه علت اظهار بی‌اطلاعی وزیر صنعت از صدور مجوز واردات خودروهای آمریکایی چه بوده است، تصریح کرد: مجوز واردات این خودروها در نیمه دوم سال گذشته داده شده و احتمالا مراحل آن توسط معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و طبیعی است که در وزارتخانه بزرگی مانند وزارت صنعت، شخص وزیر از صادرشدن این مجوز و واردات آن بی‌خبر باشد. باید در نظر داشت که وزارت صنعت دستگاه بزرگی است و وزیر صنعت وظایفی مهم‌تر از امضای مجوز واردات خودرو دارد و لزوما نباید فکر کنیم او باید از صدور هر مجوزی اطلاع داشته باشد.
 
رضایی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لزوم لغو مجوز واردات خودرو‌های آمریکایی افزود: به نظر این تصمیم درستی است؛ چرا که در دوران تحریم حتی خودروسازانی که سال‌ها در ایران فعالیت داشتند، نیز از ایران رفتند و بر اساس این تضمینی وجود ندارد که به فرض ورود این نوع خودروها شرکت‌های آمریکایی با ما همکاری کنند.
 
او با اشاره به اینکه خودروهای شورولت جزء پراستهلاک‌ترین خودروهای آمریکایی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: حتی شهروندان آمریکایی نیز از هزینه بالای این خودروها ناراضی هستند و در این شرایط و با توجه به روشن‌ نبودن وضعیت گارانتی و خدمات پس از فروش این خودروها به نظر نمی‌رسد بتوان در ایران از آنها استفاده کرد.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با تأکید بر این که بر اساس دستورالعمل واردات خودرو، خودروهای وارداتی باید دارای گارانتی باشند، تصریح کرد: در گذشته خودروهای خارجی بدون گارانتی و خدمات پس از فروش وارد ایران می‌شدند که مردم را با مشکلاتی در تهیه قطعه و تعمیر آنها مواجه می‌کرد. از این‌ رو گفتند فقط شرکت‌هایی مجوز واردات خودرو خواهند داشت که دارای نمایندگی خدمات پس‌ از فروش باشند اما پس از آن اجازه دادند دیگر واردکنندگان نیز در صورت خرید گارانتی از این نمایندگی‌ها بتوانند خودروهای خارجی وارد کنند.
 
رضایی ادامه داد: واردکنندگان غیررسمی خودرو برای دریافت برگه گارانتی، باید سه درصد از ارزش گمرکی خودرو را به نمایندگی‌ها بپردازند و از آنها گارانتی بگیرند در حالی‌ که همه خودروهای وارداتی دارای گارانتی بین‌المللی هستند و در این شرایط، دریافت سه درصد از ارزش گمرکی خودرو به‌ عنوان حق گارانتی، پول اضافه‌ای است که از جیب مصرف‌کنندگان می‌رود.
 
او اظهار کرد: وقتی یک خودروساز خارجی خودرو خود را صادر می‌کند، آن را مشمول گارانتی بین‌المللی و هزینه آن را محاسبه کرده است؛ در این شرایط اگر یک شهروند خارجی با خودرو شخصی به ایران سفر کند و خودروی او دچار مشکل شود، توقع دارد با مراجعه به نمایندگی آن خودرو در ایران از گارانتی بین‌المللی خودرو خود استفاده کند در‌ حالی‌ که در ایران چیزی به نام گارانتی بین‌المللی مورد قبول نیست.
 
وی ادامه داد: نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی باید گارانتی بین‌المللی را به رسمیت بشناسند اما از ٣٨ شرکتی که ادعا می‌کنند نماینده رسمی خودروسازان خارجی در کشور هستند، فقط نام هشت شرکت در سایت شرکت خودروساز اصلی به عنوان نمایندگی رسمی ثبت شده‌ است و باقی این شرکت‌ها احتمالا در دوران تحریم و از طریق واسطه‌ها، نمایندگی اخذ کرده‌اند و نمایندگی رسمی به حساب نمی‌آیند.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو افزود: برخی از نمایندگی‌های به‌ اصطلاح رسمی خودروسازان خارجی، دستورالعمل واردات خودرو را نیز رعایت نمی‌کنند. به عنوان مثال یکی از این شرکت‌ها مبلغ سه درصد ارزش گمرکی خودرو را برای صدور گارانتی از واردکنندگان غیررسمی اخذ کرده اما برگه گارانتی را تحویل نداده است.
 
وی همچنین با نشان‌ دادن دو برگ گارانتی صادر شده برای خودروهای واردکنندگان رسمی و غیررسمی، اظهار کرد: کارت گارانتی که واردکنندگان رسمی به خریداران خودرو از واردکنندگان غیررسمی می‌دهند، سرویس اولیه را با دریافت وجه امکان‌پذیر دانسته است تا خرید مردم از واردکنندگان غیررسمی کاهش یابد در حالی‌ که در برگه اصلی ذکر شده سرویس اولیه رایگان است.
 
رضایی با بیان اینکه ابتدای سال گذشته سازمان ملی استاندارد ایران به گمرک ابلاغ کرد که خودروهای فاقد استاندارد یورو٥ وارد کشور نشود، ادامه داد: مرجع تشخیص و اعلام استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی، نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو هستند در حالی‌ که برخی از این شرکت‌ها خودشان خودروهای فاقد استاندارد وارد می‌کردند.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , واردات شورولت , واردات خودروی آمریکایی , پشت پرده , وارد کنندگان خودروی آمریکایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: نوید جهرمی
6

حالا خوبه که رهبر گفت ماشین امریکایی نباید وارد بشه.تا گفت همه میگن کی بود کی بود من نبودم. همه کتمان میکنن.
اگر چیزی نگفته بود همشون میخواستن ب خودشون ربط بدن و از دستاوردهای پسابرجام یادش میکردن و جزء افتخاراتشون ثبت میکردن.
19:31  1395/02/14
پاسخ دادن
امیر(سابق)
8

بجز خودشون مگه کس دیگه ای میتونه ویا جرئت همچین کاری را داره
18:16  1395/02/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : اقا اس ام اس دوم اومده ثبت نام شما تا ششم فعال است یعنی چی بنظرتون پیام اخر هست اینو باید بگیریم؟؟
منصف : مثل اینکه اخیرا v4 ها رو با ۲ ماه تاخیر میدن v2 هار و با ۴ ماه تاخیر و v1p رو زودتر از موعد! البته بجز رنگهای خاص
تارا v4 اتوماتیک : امروز خدا روشکر تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه اما به دلم ننشست اول اینکه بدنش از اون چیزی که میگفتن ضعیفتره دوم بوی پلاستیک بی کیفیت خیلی تو ذوق میزنه . لاستیک بارز بود گرمکن صندلی و شیشه بالابر سمت شاگرد کار نمیکرد فردا میبرم نمایندگی هماهنگی بین گیربکس و موتور صفر
محمد : با سلام امیر آقا شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید جزء ثبت نامی های ۱۴۰۱ هستید یا ثبت نامی اسفند ۱۴۰۲ میباشید ،با تشکر از شما
علی : سلام امروز رفتم نمایندگی سیستم نگاه کرده ثبت نام یازدهم شهریور تحویل مشتری شده ولی من دوازدهم شهریور ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده این یعنی کسی که پارتی داشته باشه تحویل میدن
S5۲۷مهر : دیروز رفتم نمایندگی خودش بیشتر از من فحششون داد من غلاف کردم🙃
فرهاد : با فروش خودروهای مازاد برقی وارداتی از امروز دوباره میخوان یه سری رو مثل ما سر کار بذارن خدا خودش بخیر کنه تازه بماند که این سری دست به مهره بازیه و یه سامانه جدید هم براش راه انداختن
شاهین منتظر : ماهم هستیم.پذیرش ۲۳ دی
فرزاد : ۸۵ میلیون کاملا غیر منطقی هست ، حدود ۱۵ میلیون احتمالا باید باشد
م : منم پانزده اسفند تکمیل وجه کردم ولی پیامک نیومده برا ۸۵ملیون الباقی فقط از طریق پیامک اطلاع میدن دوست عزیز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیما : عزیرم شرکت حمل نقل زیادند شاید 10 الی 15 تا معلوم نیست نمایندگیت بپرس میدونه
مازنی ریکا : ممنون که خبر دادی
دنا بهار تبدیل ef7p : منم مثل شما هستم نمیدن تاخیر داره پرسیدم ناراحت نباشید
نیما : جواد بنده شهر ابدا..ن19 اسفند تکمیل کرم 5 ملیون مابه‌التفاوت هم اولین فرصت پرداخت کردم با ردیف قرارداد17717030 تاریخ 25 ام فاکتور و 30 ام امروز پلاک شد برام. اگه 5 مابالتفاوت ریختی براشون دوسه روز دیگه فاکتور میشی تا 17 خرداد نهایتا خودرو میگیری
ساینا دوگانه : مبارک وممنون از اطلاع رسانی.
احد دوگانه دی : واریزی و سخا یک اردیبهشت الان فاکتور شدم.دی ماهی هستم.
.... : یاااااخدا جدایی از رییس جمهوربودنش .اونم یه ایرانیه‌.یه هموطن.یه انسان. انشاالله خودش وهمراهاش در سلامت باشن. ماشین مانم زودتربدند.اتفاقی بیفته دوباره بعد دوسال دوباره تاخیر میخوریم😔
احمد x33 cvt : پانیذ خانم ما رو گرفتار کردن از دیماه که قرار بود 45روزه بدن ماشین م رو ...لعنت بهشون خدا کرفتارشون کنه حالا اگه رییسی فوت کنه دیگه بازم بهونه هاشون بیشتر میشه این پولای مردم سرطان بشه برا مدیران خودرو...چرا مجوز x33cvt صادر نمیشه ...بدون ماشین واقعا سخته
ابراهیم : سلامتی سید ابراهیم وهمراهانش
پارس خون جگر : کسی راضی به مرگ کسی نیست ولی خدا جای حق نشسته