چرا خودروهای وارداتی 2.5 برابر قیمت واقعی در بازار جهانی است؟

 

چرا خودروهای وارداتی 2.5 برابر قیمت واقعی در بازار جهانی است؟

 
فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو پاسخ می‌دهد که چرا خودروهای وارداتی 2.5 برابر قیمت واقعی در بازار جهانی است؟
با اعلام خبر آغاز مرحله اجرای برجام، چشم‌ها به ساعت‌ها دوخته شد. آنانی که می‌رفتند و می‌آمدند، دیگر به دنبال سبقت گرفتن از یکدیگر بودند تا سریع‌تر از رقبای خود به بازار ایران دست پیدا کنند. در این میان، خودروسازان خارجی از گوی رقابت عقب نماندند؛ تا جایی که فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: «این رقابت بین خودروسازان ژاپنی، کره‌‌ای، آلمانی و چینی قوی‌تر شده است.» وی البته متذکر می‌شود که «براساس آمار واردات، کره بیشترین سهم را در واردات داشته و بعد از آن ژاپن قرار دارد.» احتشام‌زاد در خصوص احتمال کاهش سهم خودروهای چینی در این بازار رقابتی نیز تاکید می‌کند: «با توجه به بازدیدهایی که از نمایشگاه چین داشتم، برندهای چینی منتظر نمانده‌اند که خودروسازان دنیا بخواهند سهم بازار آنها را بگیرند.» در ادامه بخش‌هایی از گفت‌وگوی خبرآنلاین با وی را می‌خوانید:
 
* یک سوالی که در حال حاضر مطرح است، این‌که چرا ما باید خودروهای وارداتی را دو سه برابر قیمت واقعی آن در بازار جهانی بخریم؟
 
ببینید، ایجاد تعرفه برای واردات در جهت حمایت از صنایع داخلی بوده است. در واقع یک فضای آزمایشگاهی را برای صنایع داخلی ایجاد کنیم که قبل از این‌که وارد عرصه بین‌المللی شوند و رقابت بین‌المللی داشته باشند، این آمادگی را داشته باشند که در آن عرصه خود را تقویت کنند. این راهکار در نظر گرفته شد و قرار بود سالانه تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند. اگر به خاطر داشته باشید، تعرفه واردات خودرو 90 درصد بود و قرار بود سالانه 5 درصد کاهش یابد، اما بعد از تفاوت عمده‌ای که روی قیمت دلار اتفاق افتاد، شاهد بودیم که این درصدها طی سال‌ها ثابت مانده است. این درصد به طور مستقیم روی هزینه قیمت تمام شده تاثیر دارد.
 
علاوه بر آن، ما پارامترهای غیرتعرفه‌ای نیز داریم؛ مانند خودروهای فرسوده. الزام اسقاط خودروی فرسوده، هزینه‌ای است که واردکننده باید پرداخت کند. مشتری‌ای که خودروی وارداتی خریداری می‌کند، باید حتما هزینه جلوگیری از آلودگی هوا را بدهد؛ کمااین‌که در رابطه با خودروهای داخلی یک‌چنین الزامی را نداریم و می‌بینیم خودروسازان داخلی در عمل به واسطه حمایت‌هایی که لازم است از آنها شود، آنها الزامی به اسقاط خودرو ندارند. به طور طبیعی این‌ها هزینه‌هایی است که روی دوش واردکننده است و این هزینه‌ها به طور مستقیم به مشتری‌ای منعکس می‌شود که متقاضی خرید کالای خارجی است.
 
همان‌طور که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو منتشر شد، شاهد بودیم که این راهکار، راهکار مناسبی برای تقویت صنعت خودروی داخلی نبوده است. این گزارش کارشناسی نشان داده که این فرآیند درست نبوده است. احتساب تعرفه برای خودروهای وارداتی به منظور حمایت از خودروهای داخلی در ارتقای کیفیت آنها اثربخش نبوده است. به طور طبیعی قانون‌ها و روال‌هایی که برای این موضوع تدوین شده، باعث می‌شود که قیمت خودروهای وارداتی بین 2 تا 2.5 برابر قیمت عرضه آن در سطح جهانی باشد.
 
در واقع اگر سود شرکت را بین 3 تا 7 درصد در نظر بگیریم، در وهله اول که خودرو وارد کشور می‌شود، حداقل 45 درصد باید تعرفه پرداخت کند. به طور طبیعی این نزدیک به 8 برابر سود شرکت مادر است.
 
* مقدار سود واقعی یک واردکننده در زمان فروش خودرو باید چقدر باشد؟
 
براساس آیین نامه محاسبه قیمت تمام‌شده‌ای که در سال 1393 ابلاغ شده، سود واقعی براساس اجزای قیمتی، یعنی اجزای پایه‌ای قیمتی، مازاد بر آن درصدی مشخص شده که این درصد پیش‌تر 15 درصد بوده و الان 7 درصد در نظر گرفته شده است. این 7 درصد شامل هزینه‌های سربار، مالی و عملیاتی و... است.
 
به طور قطع شما اگر به هر تاجری بگویید که 7 درصد بیشتر نمی‌توانید روی قیمت تمام‌شده کالای خود در نظر بگیرید و تمام هزینه‌های عملیاتی، سربار و مالی را از آن محل پوشش دهید، به طور طبیعی تمایل زیادی برای حضور در این بازار نخواهد داشت. این مقدار سود تحت کنترل است و سازمان حمایت روی آن نظارت می‌کند؛ کمااین‌که معتقدیم به واسطه این‌که بازار رقابتی است و خودروهای وارداتی از هیچ‌گونه ارز دولتی استفاده نمی‌کنند و واردات آنها براساس عرضه و تقاضا است، نیازی به قیمت‌گذاری دولتی ندارند.
 
مشتری است که انتخاب می‌کند کدام برند را با چه قیمتی انتخاب کند و در بازار رقابتی نباید نگران قیمت‌گذاری بود.
 
 
 
 
 

منبع

خبر انلاین

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , قیمت خودرو , تعرفه واردات , نرخ واردات , خودرو های وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

فرزاد
1

BMW i8 با قیمت جهانی ۱۴۰ میلیون در ایران نیمه ویران ۲ میلیارد با منت به فروش میرسه و بعد میگن ۲.۵ برابر قیمت جهانی.
از ایران فقط اسمش مونده و از ابهتش ...؟
به امید ایرانی واحد
10:45  1395/04/28
پاسخ دادن
اریابهمن
2

تنها راه نجات صنعت خودروسازی خصوصی سازیست.در کجای دنیای(پیشرفته) یک شرکت دولتی پیشرفت کرده که ایرانخودرو بخواد پیشرفت کنه.راه دیگه اینه که مردم و مصرف کنندگان عزیز ایرانی با اتحاد و همبستگی اتومبیل های دو و سه برابر قیمتهای جهانی رو نخرن تا رو دستشون بمونه.در اینصورت مجبور میشن قیمتها رو بشکنند.
20:37  1395/04/27
پاسخ دادن
کاربر: m&z
8

خیلی جالبه کسی که خودروی داخلی میخره ده ها برابر بیشتر از کسی که خودرو خارجی داره هوا رو آلوده میکنه، ولی نهایتا مالیات آلودگی هوا رو از اونی میگیرن که هوا رو کمتر آلوده کرده!!!! و جالب اینجاست اونی که هوا رو بیشتر آلوده کرده هیچ هزینه ای نمیده! همه چیز تو این کشور برعکسه. اونی که کار میکنه پول نمیگیره و اونی که پول میگیره کار نمیکنه.
15:19  1395/04/27
پاسخ دادن
امیر(سابق)
5

رفیق اینکه ماشینهای داخلی چندین برابر خارجیها آلودگی دارند شکی نیست. ولی اینقدر تمام ارگانهای مختلف از ماشین داخلی پول میگیرند که دیگه جایی برای این یک قلم نمونده . بقول خودت که قبلا گفته بودی این دریافتها حداکثر توان مردم هست
15:28  1395/04/27

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام : دوستان هنوزثبت نام نکردم ،آیا قسطی یانقد؟ ،قسطی ماهیانه چقدره قسطتش میشه ؟آیا میتونم قسطی بخرم باسپاس
حمید j هفت : مبارک اولسون
J7 صادرات : ممنونم آقای حسنی پس راست بوده
نازیلا : دوستان شاهین gl نگیرید بزارید به منم پیامک بیاد عجله دارم ممنون سانروف دار بگیرید یکم باد به کلتون بخوره 😄
😁😄😃😀 : . . . سلام . . ثبت نام کنندگان پژو پارس می خواهند دوباره جلوی ویرانخودرو جمع شوند تا اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت به گوش مسئولان برسونند . . . ما ثبت نام کنندگان سورن دوگانه هم باید اعتصاب و اعتراض کنیم تا سریعتر به خودروی خود برسیم ....
سبحان : من مال دوره قبلم.فقط صبر کن جی بگیر که بد کلاهی سرت میره قیمتش ۱۰۰ فرق میکنه بعدشم قرارداد داری.صبر صبر.صبر.من که جی گرفتم و وظیفه خودم دونستم اگاهت کنم شاید ۳ ماه هم طول بکشه صبر کن
سبحان : سلام دوست عزیز اگه قرارداد داری به هیچ وجه بر ندار.بدو سانرف ۸۰ زیر قیمت بازاره و در کل بد فروش ،شاید ۳ ماه هم تاخیر داشته باشه ولی نگیر گه ضرر میکنی.
شاهین اتوماتیک : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
سورن پلاس دوگانه : دوست عزیز برو از یک بنگاه خودرو شهرتون بپرس ببین خریدار کدامش بیشتره هرچی نظر بدن فایده ندارد
J7تبریز : با سلام دوستان عزیز امروز بالاخره ماشین ما را تحویل دادند ثبت نامی ۲۳ مهر ماه بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : خواهش میکنم راست ودرست اطلاعات بدین،یک نفر اینجابه دروغ میاد مدام چیزی مینویسه
منصور : بله هنوز پیامک نیومده
منصور : بله نیومده
احمد رضا : آقا امروز نوبت 20دی که فاکتور میشه به امید حق
4723 : 4723پیامک نیامده
رانا پلاس آخر اسفند : سلام. طرح تبدیل به 207 کی ممکنه دوباره بیاد
محمد آریزو6 : سلام به همه واقعا از این وضعیت خسته شدیم از 20 اسفند ماشین منتظر مجوز خروج فقط خدا بهمون رحم کنه
حسین : دوستان یک سوال نمایندگی خودرو رو جمعه هم تحویل میده؟ یا نگه میدارن شنبه؟؟
207 سقف فلز : امروز مراحل از صدور فاکتور تا دریافت توسط نمایندگی باهم تیک خورد
دنا اپشنال : سلام حداقل فکر 40 روز تاخیر باش