اتفاقات پسابرجامی صنعت خودرو

 

اتفاقات پسابرجامی صنعت خودرو

 
برجام در شرایطی یک سالگی خود را پشت‌سر گذاشت که خودروسازی کشور کم و بیش از اثرات آن منتفع شده است.
هرچند به‌دلیل پابرجا بودن مشکلاتی از جمله «مراودات بانکی»، تاثیر عملیاتی برجام بر خودروسازی کشور چندان قابل لمس نیست، با این حال حداقل به لحاظ تئوری، نمی‌توان تاثیر این اتفاق تاریخی را بر صنعت خودرو انکار کرد. هرچه هست، در حال حاضر یک سال از امضای برجام می‌گذرد و حالا برای خیلی‌ها این پرسش پیش آمده که دستاوردهای آن در اقتصاد و صنعت کشور به‌ویژه خودروسازی چه بوده است؟ البته یک نکته را نباید فراموش کرد که اگرچه از تاریخ امضای برجام یک سال می‌گذرد، با این حال، اجرای آن حدودا از شش ماه پیش و با آغاز لغو تحریم‌های بین‌المللی کلید خورد.
 
به‌عبارت بهتر، برجام از شش ماه پیش قابلیت اجرا و اثرگذاری جدی در روابط سیاسی و اقتصادی ایران با سایر کشورها را پیدا کرده است. در هر حال، طی این شش ماه مقدمات لازم برای رخ دادن اتفاقات بزرگ در خودروسازی کشور فراهم شده و زمان، سرنوشت این اتفاقات احتمالی را مشخص خواهد کرد. بر این اساس، رخدادهای مثبت و منفی پسابرجام در خودروسازی کشور را می‌توان در مواردی مانند «امضای قرارداد ایران‌خودرو و پژو»، قراداد با بنز و سیتروئن «باز شدن باب مذاکرات خودروسازان داخلی با خارجی‌ها»، «فراهم شدن مقدمات ورود بی‌واسطه خودروهای خارجی به ایران»، «دسترسی کم‌وبیش به قطعات اصلی» و البته «تشدید رکود بازار خودرو» خلاصه کرد. اگرچه در نگاه اول اینگونه به‌نظر می‌رسد که برجام نتوانسته اثری عملیاتی بر خودروسازی کشور بگذارد، با این حال این صنعت جزو بخش‌های اثرپذیر اقتصاد کشور از ناحیه برجام به‌شمار رفته و می‌توان آثار مثبت و منفی آن را بر این صنعت، لمس کرد.
 
به‌عنوان مثال، اینکه بنز آلمان پس از چند سال تحریم، دوباره به ایران بازگشت، اتفاقی مثبت در صنعت خودرو کشور به‌شمار می‌رود، چه آنکه این شرکت یکی از معتبرترین خودروسازان جهان به‌شمار می‌رود. علاوه‌بر آن، خودروسازان کشور توانستند به لطف برجام و توافق هسته‌ای، پای میز مذاکره با بزرگان خودروسازی جهان از جمله فولکس واگن و فیات بنشینند. اتفاقا گفته می‌شود هر دو این خودروسازان به‌خصوص فولکس واگن، به توافقات اولیه با شرکت‌های خودروساز داخلی برای سرمایه‌گذاری در ایران دست یافته و احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور، همکاری مشترک آنها با شرکت‌های داخلی کلید خواهد خورد. البته در کنار اینها، سیتروئن فرانسه نیز دیگر گزینه حضور در «جاده مخصوص» به‌شمار می‌رود. آن طور که سایپایی‌ها می‌گویند، این شرکت قرار است نیمی از سهام سایت کاشان سایپا را خریداری کرده و چند محصول در آن به تولید برساند. اما این رخدادهای مثبت در شرایطی است که در حالت کلی، توافق هسته‌ای و در نهایت «برجام»، تاثیرات مثبتی بر صنعت خودرو گذاشته و این در حالی است که نمی‌توان اثر منفی این «اتفاق بزرگ» را در بازار خودرو منکر شد.
 
اتفاق اصلی؛ قرارداد پژو
 
بدون شک بزرگ‌ترین اتفاق پسابرجامی صنعت خودرو، انعقاد قرارداد ایران‌خودرو و پژو در سال گذشته بود که سبب شد این دو شرکت پس از چهار سال جدایی، پیوندی دوباره را تجربه کنند. در کل، توافق هسته‌ای و برجام برای صنعت خودرو خوش یمن بود، چه آنکه اولا راه را برای تامین قطعات باز کرد و در درجه دوم نیز مقدمات حضور خودروسازان خارجی را در «جاده مخصوص» فراهم آورد. صنعت خودرو ایران پس از قرارداد پلت‌فرم مشترک X90 که در اوایل دهه 80 امضا شد، دیگر هیچ قرارداد قابل‌توجه و مهمی را به خود ندید و این در شرایطی است که برجام زمینه‌ساز «قرارداد پژو» با شرایطی متفاوت از گذشته شد.
 
هرچند به‌دلیل منتشر نشدن جزئیات قراداد پژو و ایران‌خودرو، نمی‌توان نظری قطعی در مورد آینده این ماجرا داد، با این حال آن طور که برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو و کارشناسان داخلی می‌گویند، این قرارداد اصلی‌ترین اتفاق پسابرجام در خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود. در این مورد، محمدرضا نجفی‌منش عضو انجمن قطعه‌سازان، می‌گوید: اینکه ایران‌خودرو و پژو توانستند قرارداد همکاری مشترک با یکدیگر امضا کنند، اتفاقی مثبت از ناحیه برجام به حساب می‌آید. وی با بیان اینکه برجام راه را برای حضور دیگر خودروسازان دنیا در ایران نیز باز کرده است، می‌افزاید:پس از توافق هسته‌ای، رنو نیز وارد فاز سرمایه‌گذاری دوباره در صنعت خودرو کشور شد و تا چندی دیگر قرارداد جدید خود را با خودروسازان داخلی امضا خواهد کرد.
 
نجفی‌منش همچنین با اشاره به مذاکرات خودروسازان ایرانی با فولکس واگن و فیات، این موضوع را نیز از اثرات مثبت برجام دانسته و تاکید می‌کند: جدای از خودروسازان، شرکت‌های قطعه‌ساز معتبر دنیا نیز پس از برجام راهی کشور شده‌اند و حتی بوش آلمان اقدام به بازگشایی دفتر خود در ایران کرده است. نجفی‌منش این را هم می‌گوید که برجام سبب شده تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان، رفته رفته به سمت شرکت‌های اصلی سوق پیدا کند. وی تاکید می‌کند: با توجه به اجرای برجام، خودروسازان داخلی کم‌کم می‌توانند قطعات موردنیاز خود را از شرکت‌های به اصطلاح مادر تهیه کنند، حال آنکه پیش‌تر به‌دلیل تحریم‌ها، امکان چنین کاری سخت بود. گفته‌های عضو انجمن قطعه‌سازان اما در شرایطی است که فربد زاوه، کارشناس خودرو نیز «قرارداد پژو» را اتفاق اصلی صنعت خودرو پس از برجام می‌داند.
 
وی می‌گوید:اگر بخواهیم ملاک اتفاقات پس از برجام را عملیاتی شدن آنها در نظر بگیریم، به‌صورت گسترده اتفاق خاصی در خودروسازی کشور رخ نداده و تنها می‌توان از «قرارداد پژو و ایران‌خودرو» به‌عنوان رخدادی نسبتا عملیاتی نام برد. وی با اشاره به اینکه برجام عملا از شش ماه پیش قابلیت اجرا پیدا کرده، می‌افزاید: اتفاقاتی که پس از برجام تا به امروز در خودروسازی کشور رخ داده، متناسب با تصورات و پیش‌بینی‌ها بوده، هرچند باید پذیرفت که روند کار به کندی پیش رفته است. این کارشناس تاکید می‌کند: مشکلات به جا مانده از ناحیه محدودیت‌های بانکی، روند کار را کند کرده، اما نتوانسته سبب توقف آن شود. به گفته زاوه، آنچه پس از برجام در اقتصاد و صنعت کشور به‌خصوص «خودروسازی» رخ داده، طبیعی و مطابق با پیش‌بینی‌ها بوده است و کمتر کارشناس مسوول دولتی، انتظاری چیزی بیش از اینها را داشته است.
 
حذف واسطه‌های واردات
 
اینکه دیگر خودروسازان خارجی برای صادرات محصول به ایران، نیازی به‌واسطه ندارند، اتفاقی آنقدر مثبت است که آن را نیز باید جزو رخدادهای خوب پسابرجام حساب کنیم. وقتی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تشدید شد، بسیاری از خودروسازان دنیا صادرات مستقیم محصول به بازار کشور را قطع کردند و این موضوع سبب شد خودروهای خارجی با واسطه و درنتیجه با صرف هزینه بیشتر، به‌دست مشتریان داخلی برسند. حتی بسیاری از نمایندگی‌های عرضه‌کننده خودروهای خارجی، عملا به‌صورت غیر‌رسمی فعالیت کرده و این موضوع دردسرهایی را برای مشتریان ایرانی ایجاد کرد.
 
این در حالی است که با اجرایی شدن برجام، خودروسازان دنیا دیگر محدودیتی برای حضور در بازار ایران نداشته و می‌توانند بدون واسطه و به‌صورت مستقیم، محصولات خود را صادر کنند. البته کارشناسان بر این باورند که این موضوع نیز هنوز چندان جنبه عملیاتی به خود نگرفته و فعلا مقدمات اجرا شدن آن فراهم آمده است. در این مورد زاوه تاکید می‌کند: در حال حاضر تعداد اندکی از واردکنندگان موفق به اخذ نمایندگی رسمی از شرکت‌های خودروساز خارجی شده‌اند و سایرین هنوز در حال مذاکره و چانه‌زنی هستند. به گفته وی، در حال حاضر مانع ورود مستقیم خودروهای خارجی به ایران برداشته شده و باید منتظر ماند و دید خارجی‌ها در نهایت با کدام نمایندگی‌ها در ایران به توافق خواهند رسید. زاوه در نهایت تاکید می‌کند که برجام تا به امروز تاثیر خاصی روی کم و زیاد شدن واردات خودرو به کشور نداشته است.
 
رکود برجامی بازار
 
برجام اما هرچه در ورود خودروسازان خارجی به ایران نقش داشته، از آن سو یکی از عوامل اصلی رکود بازار خودرو کشور نیز بوده است. این اثر منفی از آن جهت است که بازار خودرو کشور پس از مثبت شدن مذاکرات هسته‌ای و توافقات مربوطه، به تدریج در رکود فرو رفت زیرا مشتریان گمان می‌کردند از یکسو خودرو ارزان خواهد شد و از سوی دیگر، محصولات خارجی با کیفیت و قیمت مناسب و در مدت زمانی کوتاه، روانه ایران خواهند شد. این خوش بینی مشتریان، به‌خصوص پس از برجام، بیشتر و بیشتر شد تا جایی که بازار خودرو مدت‌هاست سر در رکود فرو برده و بسیاری از مشتریان چشم به آینده و ورود محصولات جدید دوخته‌اند.
 
البته یکی از دلایل اثر منفی برجام بر بازار، خود خودروسازان بودند، چه آنکه از همان ابتدا به صراحت اعلام کردند محصولات جدید از شرکت‌های معتبر دنیا در راه ایران هستند. با توجه به اعلام خودروسازان، طبعا بسیاری از مشتریان نیز تصمیم گرفتند خرید خودرو را به عقب انداخته و وقتی محصولات پژو و فولکس و فیات راهی بازار شدند، اقدام به خرید کنند. این در شرایطی است که تازه اواخر امسال قرار است اولین خودرو پسابرجامی (از سوی پژو) در ایران تولید و عرضه شود.
 
 
 
 

منبع

دنیایاقتصاد

 

برچسب : خودرو , برجام , صنعت خودرو , واردات , خودروسازی , بنز , خودرو سازان جهان , فولکس واگن , توافق هسته ای , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

احمد
1

هیچ اتفاقی نیوفتاده هر موقع پراید شد 8 میلیون تومن یا حقوق همه 4 برابر شد اون موقع تازه شروع میکنیم به رشد کردن فعلا باید خودشون رو بکشن که برگردن به حالت چند سال پیش در غیر این صورت تمام این سال ها پس رفت داشتیم که امکان نداره بتونیم برگردیم به اون سال ها پس دیگه آب از سرمون گذشته!
12:39  1395/04/28
پاسخ دادن
مجید
0

برام جالبه که اتفاق اصلی عقد قرار داد با پژو ذکر شده در صورتی که پژو هیچ تکنولوژی جدیدی رو وارد نمیکنه فقط خودرو های از رده خارجشو به ما میندازه.حالا بماند که این خودرو هایی که منتاژ میشه زمین تا اسمون با همون اصلیه هم فاصله دارد. بعدشم دیگه همه خیانت این خودرو ساز به ایران و ایرانی رو دیدن کجای این اتفاق مبارکه من نمیدونم!!!
16:14  1395/04/27
پاسخ دادن
امیر(سابق)
8

تمام این تبلیغات زمانی درست است که تغییرات برای مردم قابل لمس باشه و باعث رفاه مردم بشه . که خدا را شکر ما مسئولانی دولتی ، ناکارامد ، رانتخوار و بیسوادی داریم که با تمام قدرت با حمایت دولت از رفاه مردم جلوگیری میکنند که مبادا بر اثر رفاه فقرا را از یاد ببریم. 2. مسئولین بلندپایه و دلسوز بارها گفته اند که تحریمهای داخلی(شما بخوانید باند بازی و دلالی) بیشتر از تحریمهای خارجی به ایران ضربه میزند. و تا زمانی که ملاک سنجش مدیران ما بجای سواد و کارآیی این باشه که چند ماه منطقه بوده اوضاع بهتر از این نمیشه. و ما مردم هم برای درست کردن این اوضاع از مسئولین بیخیالتریم و به جای حرکت عقلانی فقط خوب بلدیم غر بزنیم
15:16  1395/04/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 : کارزار اعتراض به کارمان موتور را امضا کنید https://www.karzar.net/114251
s5 - مهر27 : اول J7 ثبت نام کنیم بعدش سر وصدا کنیم? !!!
عارف : سلام لطفا آیه یاس نخونید. اپراتورای سایپا باید مردم رو ناامید کنند که حواله دارا رو بیارن به اطلس و سهند نوظهور. منتظر شاهین میمونیم
ممم : اطلاعات تماس اداره تحویل سایپا بزرگراه لشگری، خ پنجاه و دوم، بین خ چهارم و ششم، اداره تحویل سایپا تلفن: 44922685 - 021
ممم : اطلاعات تماس اداره تحویل سایپا بزرگراه لشگری، خ پنجاه و دوم، بین خ چهارم و ششم، اداره تحویل سایپا تلفن: 44922685 - 021
یوسف : والا داداش منم ماشین طلا فروختم، ولی هرچی جلوتر میریم ناامیدتر میشم، نه راه پس داریم نه راه پیش، خدا لعنت کنه کسی رو که اینجوری اعصابمون رو بهم ریخته
ممم : اطلاعات تماساداره فروش سایپا کیلومتر 11جاده مخصوص کرج، جنب شرکت پارس الکتریک، سازه گستر 1، ساختمان شماره1، طبقه همکف تلفن تماس: 44908545 – 021
ممم : مرکز امور مشتریان سایپا در محله آرژانتین تهران و در استان تهران كيلومتر 11 بزرگراه شهيد لشگري (جاده مخصوص كرج) - معاونت بازاريابي و فروش گروه سايپا واقع شده است.
مجتبی : سلام دوستان کرمان موتور شنبه ثبت نام A5و J7 داره. میتونین همون روز به نمایندگی مراجعه کنین و سر و صدا کنبن تا بقیه به دام نیوفتن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهی اریزو 6 پرو : سلام خدمت دوستان،جناب الوند عزیز یه توضیحی در مورد اریزو 6 پرو هم بدین که چقدر طول میکشه تحویلشون،اکثرا میگن کندترین تحویلی ها اریزو 6 ها هستن،ایا صحیحه؟
ساینا دوگانه سوز : یعنی فردا میاد؟
207 سفید تحویل اسفند : کاش منم میشد تبدیل بزنم به مشکی، 207 رنگ مشکی هم خوشگل تره هم خوش فروش تر و هم گرون تر،از دوستان کسی هست با من ماشینشو عوض کنه؟ من تهران هستم
207 اتو اسفند : بخشی از 25 آذر فاکتور شده
فریده 29 اسفند : من ساعت 9 و 45 دقیقه چک کردم امده بود فورا تغییر رنگ رو اعمال کردم. هنوز که فاکتور نشدم. تکمیل وجه 21 دی هستم.
اسفندی : زنگ زدم شرکت گفتن دعوت نامه اسفند بعد ازاتمام بهمنیا میاد
دی‌‌دوگانه : 27تکمیل‌وجه‌هنوزفاکتور‌نشده‌ چرافاکتورمتوقف‌شده‌‌؟؟؟؟ مردم‌‌منتظرن4ماه‌تاخیر‌بس‌نیست؟؟؟؟ داری‌قطره‌چکونی‌ماشین‌دست‌مردم‌میدی؟؟؟؟(فقط‌یکم‌وجدان‌داشته‌باشید)
Farshid fx : پاسخ به x33 کراس: قیمت ماشین های مونتاژی تابعی از قیمت دلار مبادلاتی و افزایش دستمزد نیروی انسانی و حقوق گمرکی و مالیات و حواله اسقاط هست. اگه اینا معلوم باشه که سه سوته قیمت بدست میاد و مشمول زمان نمیشه. الان فقط بخش مالیات و دستمزد نهایی شده که میشه گفت همون 7 درصدی هست که بهمن خودرو و کرمان خودرو فعلا ثبت نام کردن. یه مسیله مهم گیر کرده و اون اینکه وزیر گفته هیتی رو واسه ارزخواری مونتاژکاران و کاهش سهم قطعه سازان تشکیل داده که باعث میشه مونتاژ کار بلاتکلیف بشه مثلا اگه بیان سهمیه اش رو کم کنن یا باید یه سری قطعاتی رو که وارد میکرده از بازارداخلی تامین کنه یا ظرفیت تولیدشو کم کنه که کاهش تولید یعنی افزایش هزینه های دستمزدی. یه داستان دیگه هم از اول سال مطرح شده اینه که وزارت صمت پیشنهاد داده عوارص گمرکی قطعات خودروهای بالای 1500 سی سی 2 برابر بشه که اینم مونتاژکار و بلاتکلیف میکنه. از طرف دیگه رییس سازمان اسقاط خودرو های فرسوده گفته میخواد با افزایش قیمت حواله اسقاط امسال 3 برابر بیشتر از پارسال خودروی فرسوده رو اسقاط کنه. خلاصه منتظر افزایش 50 درصدی تا حداقل 20 درصدی باشید
S7 : سلام 45 روز مانده به تحویل خودرو پیام واریز میاد سود مشارکت صفر کردن افزایش قیمت خودرو به شما نمی خورددر ضمن هایما به موقع تحویل تا اخر شهریور تحویل می دهند
تکمیل وجه 19 دی 402 : سلام دوستان بالاخره بعد پنج ماه انتظار و بعد یکسال و نیم بدون وسیله بودن ماشین منم امروز فاکتور شد واریز اولیه 9شهریور 402 پژو 207 سقف فلز هیدرولیک تاریخ 19 دی 402 تکمیل وجه تاریخ 19 فروردین 403 تبدیل به سقف شیشه و امروز هم تغییر رنگ و فاکتور شدم امیدوارم بقیه مراحل زیاد طول نکشه و بقیه دوستان هم هر چه زودتر فاکتور بشن و به ماشینشون برسن. یا علی