چهارده اشتباه رایج در رانندگی و نگهداری از خودرو

 

چهارده اشتباه رایج در رانندگی و نگهداری از خودرو

 
اکثر افراد اشتباهاتی را در زمینه نگهداری از خودرو و رانندگی مرتکب می شوند که در کوتاه مدت و بلند مدت خساراتی را در پی دارد، بررسی دقیق عادت های اشتباه ما در رانندگی همواره باعث بهبود وضعیت رانندگی در گذر زمان و افزایش ایمنی خودرو خواهد بود.
 
1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
 
اين کار فشار زيادي را به سيستم فنر بندي ، اکسل و سيستم ترمز وارد مي کند، بهترین روش این است که قبل از رسیدن به سرعت گیر یا دست انداز، سرعت خودرو را تا حد کافی کاهش داده و اجازه دهیم تا خودرو به آرامی از روی ناهمواری عبور کند.
 
2- بالا کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن
 
اين کار باعث خرابی چرخ دنده های ترمز دستي و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي می شود.
 
3- تکه دادن پا روی کلاچ
 
بسيار ديده می شود که رانندگانی که حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکيه می دهند که اين کار باعث فشار آمدن به گيربکس می شود.
 
4 – تعویض صحیح روغن موتور و فیلتر روغن
 
یکی از مهمترین قطعات در رابطه با عمر مفید موتور خودرو فیلتر روغن است که وظیفه ی جدا سازی مطلوب ذرات و جذب بیشتر آلودگی ها را به عهده دارد و در صورت عدم تعویض به موقع آلایندگی ها وارد محفظه سیلندر شده و با خراش دادن سطح داخلی آسیب جدی وارد خواهد کرد.
 
بهتر است فیلتر روغن در هر بار تعویض روغن یا حداقل یک بار در میان تعویض شود.
 
همچنین توصیه می کنیم که با توجه به وجود روغن موتور های تقلبی در بازار، از روغن موتورهای اصلی استفاده کنید و حتی خود روغن موتور را از مراکز پخش معتبر خریداری کنید.
 
ضمنا استفاده از روغن موتور توصیه شده در دفتر تعمیر و نگهداری خودرو از اهمیت ویژه ای برخودار است.
 
 
۵- پايين آوردن شيشه به جای استفاده از کولر در اتوبان
 
چندي پيش يک آزمايش در مجله auto cross انگلستان انجام شد و نشان داد اگر کولر اتومبيل در اتوبان روی فن روشن باشد به دلیل افزایش و پایداری وضعیت آیرودینامیک خودرو مصرف سوخت آن از خودرويی که شيشه راننده  باز است کمتر خواهد بود.
 
۶- درجا گرم کردن ماشين به مدت طولانی
 
در جا کار کردن خودرو حتي برای گرم کردن موتور مي تواند آسيب هاي جدي به موتور ماشين وارد کند . برای گرم کردن خودرو بهتر است که به آرامی با دنده 1 شروع به حرکت کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که آمپر آب به درجه مطلوب و متعادل خود برسد.
 
7- ريختن آب لوله کشی داخل رادياتور و مخزن شيشه شور
 
املاح موجود در آب لوله کشی باعث کچ گرفتگي و آسيب رساندن به شبکه رادياتور و لوازم شيشه شور می شود. بهتر است در فصل تابستان و زمستان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاده کنید. تهیه آب مقطر از داروخانه ها و باتری فروشی ها امکان پذیر است.
 
همچنین جالب است بدانید که آب خروجی کولرهای گازی نیز آب تقطیر شده و تمیز به حساب می آیند، همچنین توصیه می کنیم هر دو سال یکبار نسبت به تعویض کامل آب رادیاتور اقدام کنید.
 
8-  سنگین کردن بی دلیل خودرو
 
با قرار دادن وسایل اضافه در خودرو و بیشتر شدن وزن آن مصرف سوخت را به شکل چشم گيری افزايش خواهیم داد که نصب باربند در مواقع غیر ضروری یکی از اصلی ترین این موارد است که حتی بدون وجود بار هم باعث افزایش مصرف سوخت می شود.
 
9- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافيک
 
اين کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ وگيربکس می شود، بنابراین برای خودروهای دستی و اتوماتیک بهتر است در توقف های نسبتا طولانی از وضعیت دنده خلاص استفاده شود.
 
10- استفاده از نور بالا در مه
 
در شرايط مه آلود استفاده از نور بالا ديد را کمتر مي کند، در اين حالت نور بايد در حالت پايين تنظيم شود و درصورت وجود مه شکن حتما از آن استفاده کنید . در شرايط مه آلود تنها مي توانيد 100 متر جلوتر را ببينيد .
 
11- عدم تعويض به موقع روغن گيربکس
 
بايد به اين نکته توجه داشت که واسکازين هم مانند روغن دارای عمر مفيد بوده و بايد به موقع تعويض شود تا کارکرد و سلامت گير بکس حفظ شود.
 
12- روشن شدن چراغ بنزين به دليل نداشتن سوخت
 
بسیاری از رانندگان در زمان روشن بودن چراغ بنزین مسافت طولانی را طی می کنند اين کار در بعضي مواقع باعث سوختن پمپ بنزين می شود زيرا رسوبات و ناخالصی های باقی مانده در باک وارد مسير سوخت می شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزين ، فيلتر بنزين و نهايتا انژکتور می شود.
 
بهتر است همواره در شرایطی که بنزین به حدود یک چهارم ظرفیت باک رسیده است نسبت به سوخت گیری مجدد اقدام کنید.
 
13 – گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو
 
اين کار قبلا در خودروهای کاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد ولی در خودروهای انژکتوری مضر است زيرا زمانی که شما گاز می دهيد و سپس سوئيچ را مي بنديد مقداری بنزين نسوخته باقی خواهد ماند که باعث خرابی سوزن انژکتور و کارکرد ناصحیح خودرو در هنگام استارت زدن می شود.
 
14- استفاده از بنزين معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتاليکی
 
بنزين های معمولی موجود در کشور با اينکه به عنوان بدون سرب ارائه می شود اما باز هم مقدار زيادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتاليکی است و با توجه به اينکه بنزين سوپر کيفيت بهتری نسبت به بنزين های معمول  دارد، بهتر است از بنزين سوپر استفاده کنید.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

 

برچسب : خودرو , رانندگی , ایمنی , نگهداری خودرو , فنربندی , ترمز دستی , کلاچ , روغن موتور , فیلتر روغن , رادیاتور , روغن گیربکس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

علی
1

ريختن آب لوله کشی داخل رادياتور و مخزن شيشه شور
نگارنده ی محترم شیشه شوی
11:34  1395/04/29
گزارش
پاسخ دادن
سید
1

همش درست بود ولی در مورد ترمز دستی اون صدای چرخ دننده الکی نیست باعث میشه تو یادت بمونه ترمز دستی رو کشیدی یا نه تو سرعتهای پایین و داخل شهر بهتر پا رو کلاچ بمونه بدونه فشار تا در صورت نیاز سریع واکنش نشون بده
14:58  1395/04/28
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
2

مرسی.البته بهتره که همه فیلترها به وقت اش نو بندازیم،فیلتر های هوای موتور و کابین،فیلتر روغن و فیلتر بنزین.البته فیلتر هوا و روغن وقت تعویض موتور اند ولی فیلتر بنزین رو بیست هزار تا است.
21:55  1395/04/27
گزارش
پاسخ دادن
سهيل
3

دستتون درد نكنه. خيلي وقت بود كه از اينجور مطالب كاربردي نزاشته بوديد
21:53  1395/04/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سیامک : نه فعلا نمیدن هنوز کسایی که پارسال ماشین تحویل گرفتن دیر کرد نگرفتن چه برسه به ماها که هنوز ماشینم نگرفتیم
دنا 6 دنده : سلام ابان واذر نداشته پیش فروش از قبل،فقط همین فوری قبل فوق العاده که تومهر گذاشتن
افشین پیش فروش دوگانه ،شهریور : بله متاسفانه منم شرایط شما رو دارم ، ،این بی شرف ها انگار مارو از یاد بردن ، دو ماه تاخیر در دعوتنامه داشتن خدا میدونه میخان چکار کنن ،حالا ببین تو تحویل ماشین میخان چن ماه تاخیر کنن ،الان نزدیک یک ساله پول دادیم ،اینطور که شنیدم سود مشارکت هم نمیدن
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : سلام خیر برامن تحویل تیر بود ولیکن مرداد ماه یازدهمش اون هنوزم فاکتور نشدم
پیش فروش : پیش فروش تحویل 30 آذر و تحویل 30 دی کسی فاکتور شده؟
اطلس : سلام دوستان میشه لطفا اگر کسی جواب سوال من رو میدونه پاسخ بده، ببنید الان وقتی که ماشین رو تحویل میگیریم بابت دیر کردها بهمون چک میدن یا نه ؟
طرح فرسوده اردیبهشت : دوستان فرسوده ها تا 15 مرداد خبر دارم فاکتور شده تو رو خدا هر کی بعد از این تاریخ فاکتور شده بیاد بگه ما هم خبر دار شیم
اسدالهی : سلام ساکن کجایی
نادر غالبی : تکمیل وجه اولمرپاد فاکتور شد
نادر غالبی : ببخشین 31تیر