مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 

مشتریان از کدام شرکت وارد‌کننده و خودروساز رضایت دارند؟

 
گزارش رضایتمندی مشتریان از فروش و خدمات پس از فروش در حالی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد که خودروسازان داخلی در مقایسه با وارداتی‌ها جایگاه مناسبی کسب نکردند. هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که سهم بالای داخلی‌ها در بازار خودرو آنها را در رده‌های زیرین جدول رضایتمندی مشتریان قرار داده، اما طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند.
 
در همین حال شکایات مشتریان بیشتر از کیفیت و خدمات پس از فروش بوده حال آنکه خودروسازان داخلی با توجه به افزایش تولید توانسته‌اند فرآیند فروش را تا حدودی بهبود بخشند. طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که در مورد فرآیند فروش از مشتریان در سال گذشته نظرسنجی کرده آنها انتقادهایی چون عدم تحویل لوازم جانبی خودرو، تاخیر در تحویل، ایراد داشتن خودرو در زمان تحویل و همچنین تاخیر در تحویل پلاک و مدارک خودرو را مطرح کرده‌اند. بر این اساس شرکت بازرسی به بررسی 17 شرکت در فرآیند فروش پرداخته و نظر مشتریان را در مورد سرویس‌دهی آنها در این زمینه خواستار شده است. طبق جدولی که در مورد رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری استخراج شده، شرکت کرمان موتور توانسته رتبه اول را در این زمینه کسب کند. اما رتبه دوم رضایتمندی مشتریان متعلق به شرکت اسان موتور است؛ به‌طوری‌که این شرکت وارد‌کننده محصولات هیوندایی توانسته نظر مشتریان را در این زمینه جلب کند، خودروسازی مدیران با تولید خودروهای چری چین در رتبه سوم قرار گرفته است.
 
این شرکت بیشترین تولید در بخش خصوصی ایران را به خود اختصاص داده است. اما پس از مدیا موتورز، شرکت ایران خودرو رتبه پنجم رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری را کسب کرده است. شرکت ایران خودرو هر چند سال گذشته افت تولید را تجربه کرد، اما با توجه به کمبود تقاضا توانست پاسخگوی مشتریان در این زمینه باشد. سهم ایران خودرو در بازار ایران حدود 46 درصد برآورد شده است. اما اطلس خودرو و ایرتویا به ترتیب در رتبه‌های بعدی رضایتمندی مشتریان قرار دارند.پس از خودروسازان راین که در سال جاری تولید خود را به‌شدت کاهش داده، خودروسازی بهمن موتور که به‌تازگی سهام آن فروخته شد قرار دارد، اما دهمین شرکتی که مشتریان نسبت به فرآیند فروش آن اظهار رضایت کرده‌اند، نگین خودرو وارد‌کننده محصولات رنو است. پس از این شرکت فرانسوی و در رده یازدهم شرکت سایپا به‌عنوان دومین شرکت بزرگ خودروساز قرار دارد و پس از آن پارس‌خودرو از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا. طبق نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سایپا و پارس‌خودرو در فرآیند فروش نسبت به دیگر خودروسازها و وارد‌کنندگان نتوانستند نمره مناسبی کسب کنند. اما دیار خودرو، آلفا موتور، پرشین خودرو، آرین موتور پویا و در نهایت ستاره ایران به ترتیب در انتهای جدول رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش قرار دارند. به‌دنبال این گزارش شرکت بازرسی کیفیت جدول رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در زمستان سال گذشته را نیز منتشر کرده است. در این گزارش امتیازدهی براساس رضایتمندی، عملکرد و کارآیی شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.
 
بر این اساس شرکت ایرتویا توانسته رتبه اول رضایتمندی مشتریان را از خدمات پس از فروش کسب کند.در تعیین شاخص رضایتمندی گزینه‌هایی همچوم نحوه نوبت‌دهی، مدت زمان صرف شده جهت پذیرش، هزینه پرداختی، تامین به موقع قطعه توسط نمایندگی و دسترسی به نمایندگی‌های شرکت مدنظر قرار گرفته است. اما پس از شرکت تولید‌کننده محصولات تویوتا، اطلس خودرو در رتبه دوم قرار گرفته و پس از آن پرشیا خودرو وارد‌کننده محصولات بی‌ام‌دبلیو در این جدول جای گرفته است. نکته قابل‌توجه در این نظرسنجی به غیبت برخی شرکت‌های خودروساز داخلی در رتبه‌های نخست برمی‌گردد همانطور که گفته شد طبق آخرین گزارش سال 94 دفتر ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در رتبه اول شکایات مشتریان قرار گرفتند که بخش اعظم این شکایت به ارائه خدمات پس از فروش تولید‌کنندگان داخلی برمی‌گشت، بر این اساس استفاده از قطعات کم‌کیفیت و همچنین نوع پذیرش از جمله بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده است، اما مزدا یدک و آرین موتور پویا که در جدول فرآیند فروش خیلی موفق عمل نکردند توانستند در ارائه خدمات پس از فروش نظر مشتریان را جلب کنند، اما رتبه یازدهم به ستاره ایران تولید‌کننده خودروهای بنز در ایران رسیده حال آنکه پس از آن شرکت ایساکو تامین‌کننده قطعات شرکت ایران خودرو قرار دارد. پس از آلفا موتور و نگین خودرو، شرکت سایپا یدک توانسته رضایتمندی مشتریان در ارائه خدمات پس از فروش را کسب کند. اما شرکت‌هایی که در فرآیند فروش در ابتدای جدول رضایتمندی قرار داشتند در ارائه خدمات پس از فروش نتوانستند رتبه مناسبی کسب کنند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودرو سازی , ایران خودرو , سایپا , تولید خودرو , خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

علي
1

متاسفانه آرين موتور براي سود بيشتر اقدام به واردات محصولات تايلندي ميتسوبيشي مي كند و اين موضوع را خريدار زماني متوجه مي شود كه خودرو را تحويل گرفته و ديگر كاري از دستش بر نمي آيد .بهمين خاطر است كه رتبه آخر را كسب نموده است .
16:57  1395/04/30
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

اجازه بدن کمپانی های مادر خودشون مستقیم نمایندگی تو ایران بزنن تا اونوقت متوجه بشیم خدمات یعنی چی!
15:53  1395/04/30
پاسخ دادن
مسعود
5

فقط پاراگراف آخر رو بخونید جواب سوال رو داده بقیش چرتو پرته!
13:12  1395/04/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فضول وسبک : ماشین‌منم فاکتور شد تکمیل وجه ۱۴۰۳.۶.۳۱ فاکتور ۱۴۰۳.۱۲.۳۰ تارا گرگ‌ پلند xlgکروز
فرهاد : ما برای وزارت صمت درس عبرت شدیم امروز که معلوم شد ۱۴۰ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو برقی ثبت نام کردن، وزارت صمت اعلام کرده که پس از قرعه کشی ۱۰ هزار نفر بعنوان برنده اعلام میشن و ثبت نام سایرین باطل میشه و اگه ماشین بخوان باید منتظر ثبت نام هاي بعدی بشن و مجددا پول بلوکه کنن و ثبت نام کنن. خلاصه که اون برنامه اولویت بندی ها ظاهرا تمومه و از این به بعد به همون روال قرعه کشی معمول برمی گردیم و فقط این وسط معلوم نیست تکلیف ما چی میشه
تارا v4lx : سلام شما تحویل ۲۱ اسفند بودین فاکتور شدین؟
رضا اس ۵ ۲۶ مهر : دوستان کرمان موتور این گروه رو زده تا مالباخته ها فقط بیان ازشون تعریف کنن تا یه کم انتقاد میکنی نمیزارن تو گروه باشه شما خیلی خوبین واقعا تشکر پولای اضافه مردم که لازم ندارن پیش خودتون نگه میدارین خسته نباشد کمرتون درد نگیره😁😁
تارا دستی زمستان : من الان فاکتور شدم شماها چک کنید
مجید اصفهان : سلام من همینطور زنگ زدم نمایندگی میگن 15خرداد تا آخر خرداد تغییر میکنه
مجید اصفهان : سلام من همینطور زنگ زدم نمایندگی میگن 15خرداد به بعد تغییر میکنه
تارا دستی زمستان : خدا لعنت کن قوم دروغگو رو
ایمان (شاهین اتومات) : سلام دوستان عزیز امروز هم کسی فاکتور نشده ؟
اطلس 90 روزه قرارداد 19 اسفند : 17 اسفند نقدی واریز داشتم 19 اسفند قرارداد شده. دو هفته دیگه 90 روزش تمومه هنوز خبری از تخصیص و فاکتور نیست!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین : داداش برا من از شنبه ماشین نمایندگیه به من نمیدن میگن کارواش کنیم باید بزور برم بگیرم
ارتقا تحویل تیر : الان این تبدیل ویژه چیه دقیقا؟؟؟؟دگه تبدیل به بدون سقفش کنیم یا پول اضاف میخوان
صابری : 😏😐
علی ج : من که پول تبدیل زدن ندارم به زور تونستم با وام پول پژو پارس رو جور کنم صبر میکنم خدا چی میخاد
حسین آقا : از کاستومر چک کن
207دستی ارتقا یافته ت 31 فروردین : دوستان آیا بعد فاکتور شدن پیام واسمون میاد یا باید از کاستومر ببینیم که فاکتور شدیم؟
پارس ای ال ایکس : بله برامن اومده
دوگانه واریزی 29اذر : 26اذر تعطیل هست اگر کسی باشه که واریزی 27اذر باشه داره فاکتور شدن جلو می‌ره وگرنه تکون نخورده
پارس : میشه بگید قیمت کلرخانه تارا دستی سورن پلاس دستی چنده
امید م : من بخشنامه 4724هستم ولی پیامک برام نیامده کسی هست این بخشنامه باشه و براش پیامک نیامده باشه.لطفا جواب بدین