چرا بازار خودروهای هیبریدی در ایران پررونق نیست؟

 

چرا بازار خودروهای هیبریدی در ایران پررونق نیست؟

 
تامین خودروهای مجاز هیبریدی توسط خودروسازان ایرانی از جمله سیاست‌هایی است که در جهت رفع مشکلات آلودگی‌های زیست‌محیطی در نظر گرفته شده اما آیا در عمل هم به آن توجه شده است؟
به گزارش اقتصادنیوز، تامین خودروهای مجاز هیبریدی توسط خودروسازان ایرانی از جمله سیاست‌هایی است که در جهت رفع مشکلات آلودگی‌های زیست‌محیطی در نظر گرفته شده اما تاکنون در رابطه با این مبحث که از سال‌های پیش، مطرح شده، اقداماتی صورت نگرفته است و تنها به فعالیت‌هایی که برخی از خودروسازان یا پروژه‌های دانشگاهی به آن پرداخته‌اند، بسنده شده است. با وجود اینکه اخبار بسیاری در رابطه با آینده این خودروها که از منبع انرژی جدید برخوردارند شنیده می‌شود و حتی برای وسایل حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده‌اند، اما آنچنان استقبالی از آنها نشده است. 
در حال حاضر تنها تعداد معدودی از این خودروها توسط افراد خاص به کشور وارد شده‌ و به نظر می‌رسد، این خودروها که اصولاً لوکس هم هستند، در میزان آلایندگی محیط زیست اثری نداشته باشند و بیشتر از جنبه زیبایی و بهره‌‌ بردن از خودروهای آخرین مدل استفاده می‌شوند. با این حال اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند ورود خودروهای الکتریکی و هیبریدی به کشور زمینه‌ساز کاهش مشکلات زیست‌محیطی است و استفاده از آنها برای حل مشکلات تنفسی در کلانشهرها و کاهش منابع سوختی مفید است اما در مقابل کارشناسان دیگری هستند که حضور این خودروها را برای کشور به صرفه نمی‌دانند چراکه همچنان زیرساخت‌های لازم برای این وسایل نقلیه از جمله جایگاه مناسب برای شارژ این خودرو‌ها، عرضه باتری‌هایی مناسب و... در کشور فراهم نیست و این خود بی‌اقبالی به این خودروها و به تعویق افتادن تولید آنها را در پیش داشته است. 
حتی برخی از کارشناسان اظهار می‌کنند چندسالی زمان لازم است تا بتوانیم از این خودروها در سطح کشور استفاده کنیم. اما به تازگی تحقیقاتی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد این مساله همچنان قابل پیگیری است. این گزارش که به هدف بررسی مسائل و مشکلات موجود بر سر راه‌اندازی زیرساخت‌های مناسب برای بهره‌بری از این خودروها صورت گرفته است، اعلام کرده مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از تولید این خودروها، قیمت تمام‌شده بالای این محصولات، نبود تضمین لازم برای وجود تقاضای مشتریان و نبود متولی واحد برای تولید آنها بوده است. پس در صورتی که بتوانند تقاضای مشتریان را بالا ببرند، شرکت‌ یا سازمانی مسوولیت تولید این خودروها را که نیاز به انرژی‌های جدید دارند، بر عهده می‌گیرد. چراکه بر اساس این گزارش، شرکت‌های خودروسازی ادعا کرده‌اند که اگر مشکلات در خصوص تضمین مشتریان برطرف شود، توانمندی‌ تولید این نمونه از خودروها در کشور وجود دارد. اما آیا در این زمینه اقدامات و مشوق‌هایی برای ایجاد انگیزه در میان مشتریان ایجاد می‌‌شود؟
آیا این وسیله نقلیه مورد اقبال عموم مشتریان قرار می‌گیرد؟ یا اینکه مانند سایر طرح‌های دولت در سال‌های گذشته بدون تاثیر می‌ماند؟ همان‌طور که شاهدیم، دولت در گذشته طرح‌هایی در زمینه گازسوز کردن خودروها برای کاهش معضلات آلایندگی محیط زیست انجام داده که تاثیر آنچنانی نداشته‌اند و تنها هزینه‌های بالایی به اقتصاد کشور تحمیل شده است. حتی در این زمینه اقداماتی مانند در نظر گرفتن تعرفه ناچیز برای واردات خودروها انجام شده اما به نظر می‌رسد به دلیل قیمت بالایی که این محصولات دارند، واردات این خودروها نیز محدود مانده است. 
به گزارش اقتصادنیوز، در این زمینه امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران  می‌گوید: اصولاً خودرو هیبریدی از چند منظر در ایران به‌صرفه نیست. اولاً هزینه سوخت در کشور نسبت به دیگر هزینه‌ها نازل است. همچنین هزینه‌های خرید این نوع خودروها حتی بدون گمرک بالا خواهد بود. از آن مهم‌تر مساله تعمیر و نگهداری است. 
همچنین او معتقد است: طبیعی است که با این اوصاف تمایل مشتریان به این نوع خودروها و حتی خودروهای الکتریکی در حد صفر است. همین جا اشاره کنم که دردسرهای خودروهای الکتریکی برای مردم بسیار بیشتر از خودروهای هیبریدی خواهد بود و حداقل تا پنج سال آینده اصلاً نمی‌توان به آن فکر کرد.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , خودرو های هایبرید , هیبرید , خودرو هیبریدی در ایران , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

امیر(سابق)
0

حالا گیرم من یکی خریدم، کجا باید برم شارژش کنم؟
15:06  1395/05/11
پاسخ دادن
مهدی
4

اشتباه عموم مردم همین جاست، خودروهای هایبریدی اصلا نیاز به شارژ شدن ندارن و موتور الکتریکی در سرعت‌های بالا از کار میوفته و موتور بنزینی اونو شارژ میکنه، خودروهای تمام الکتریکی هستن که باید شارژ بشن که هنوز کشورهای غربی هم امکاناتش رو ندارن.
15:11  1395/05/11

امیر(سابق)
1

مهدی جان ممنون از توضیحی که دادی
13:02  1395/05/12

کاربر: تیباران
5

به دلیل اینکه تاکسی ها بیشترین رفت و آمد شهری را دارند،پس با همکاری تاکسیرانی تویوتا پریوس هیبریدی به صورت شرایطی در اختیار راننده های تاکسی قرار گیرد .خود تاکسیرانی هم می تواند مانند اتوبوسرانی یک تعمیرگاه اختصاصی برای خودش داشته باشد تا مشکل یدکی شان هم حل شود.
22:34  1395/05/10
پاسخ دادن
کاربر: m&z
1

برادر من این راننده های تاکسی از سر و روشون عرق میریزه کولر نمیزنن که دوزار پس انداز کنن، با کدوم پول پریوس بخرن؟
16:23  1395/05/11

کاربر: تیباران
2

الان که درسته کولر نمی زنند و البته با این مصرف بالای ماشین با کولر حق هم دارند.اگر توجیه شوند که دیگر مصرف بنزین شون با کولر چندان فرقی ندارد,حتمن کولر می زنند.درباره پول هم همیشه برای نوسازی تاکسی ها بهشون وام می دادند.یادمه حدود ده سال پیش،به ماشین های بین شهری وام دادند،راننده ها هم استقبال کردند و کلی پژو زرد وارد جاده ها شدند.
19:34  1395/05/11

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین s5 : من هم دقیقا همین شرایط و شهریور ثبت نام و دی تکمیل وجه ولی هیچ خبری از شاسی هم نیست
محمد G : سلام .این نوع خودرو از کلاس تیبا می‌باشد .بدنه موتور همون تیبا دو هستش .با کمی تغییرات تا قطعات الکترونیکی .وهمچنین سه تا اسب بخار ..ولی از لحاظ تریم داخلی خودرو ومانیتور قابل قبوله .و همچنین قابلیت ویا ابسن سانروف ودکمه های کنترلی روی فرمان که البته کروز نیست وهمون تنظیم آهنگ وبلوتوث وسپر وحراغ های عقب که به روز شده ‌فقط همین
با درود : آقا مصطفی درسته میفرمایید بعد یک ماه تکمیل وجه ولی منظور یک ماه کاری هست .به جز ایام تعطیلات رسمی . ممکن هست یک هفته ایی یا بیشتر تاخیر در تحویل باشه .
زهرا : من هم شرایط شمارو دارم، شهریور ماه ثبت نام کردم، دی ماه تسویه کامل انجام شده ولی هیچ خبری از شاسی نیست
جهان : طی چند روز پیش رو برات شاسی میزنن
یاشار : خدایی اطلس میگن خوبه ولی نمیدونم ارزش خرید داره یا نه لطفا اگه کسی بتونه یه راهنمایی کنه ماشینه خوبی هس یا نه من خودم کویک Rداشتیم خیلی عالی بود اگه مثل کویک باشه دیگه خیلی خوبه دوستان ایا اطلس ارزش خرید رو داره یا نه و مشتریش خوب هس یا نه لطفا یه کسی راهنمایی کنه ممنون
مصطفی : سلام دوستان یک ماه دقیق بعد از تکمیل وجه تحویل میدن یک روز هم دیر تر نمیدن انقد نگران نباشید
مهرداد۷۵ : دوستان ظاهرا اونهایی که پیش فروش بودن را نسبت به فروش فوری ها دیرتر فاکتور میکنن بخاطر همین تاریخ تحویل بعضی عقب جلو شده فروش فوریها تا ۲۴ فاکتور شدن
رادمهر : پیش فروش ۱۲ درصد فروش فوری ۱۴ درصد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا : درود مشتریان گرامی امروز دعوتنامه اسفند ابلاغ خواهد گردید جهت تکمیل وجه ازتاخیر به وجود امده پوزش می طلبیم
60019تحویل 29اسفند به 21 : از داخل قسمت میز خدمت مشتری.ردیابی قرارداد .تاریخ زیر درحال فاکتور شدن
دوستان : خواهشا بگین تا چندم پلاک شدین ؟ چند روز بعد فاکتور پلاک می کنن
رانا پلاس طرح مادران موعد تحویل 30لهمن تکمیل وجه 19دی : طرح مادران خراسان رضوی هیچ خبری نیست و دو روز هست رنگ میزنم نمایندگی .سر و صدا و داد و بیداد .آخرش گفت چه چند روز وقفه داریم و بعد دوباره شروع به فاکتور میکنیم خدا بخیر بگذرونه باز چه خوابی دیدند دو ماه هست رو فاکتور می‌چرخه که اللهی ایران خودرو هم لاش بچرخه ملت رو جون به لب میکنند
صادق 207 اسفند : تاریخ بروزرسانی که میشه یعنی امروز دارن اون ماشینو فاکتور میکنند.
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شد اطلاع بدید ممنون
صادق 207 اسفند : ان شاء الله امروز فاکتور داریم. بچهای 18 دی امروز فاکتور میشن.
حسین : عزیزان گرامی ماشین تحویل میگیری تو باک چقدر بنزین باید باشه ؟
احسان : سلام دوست عزیز از کجا متوجه بروز سیستم فاکتور میشی ممنون میشم من هم راهنمایی کنی
موسی : من آبدارچی مدیرعامل ایران خودرو هستم بهش گفتم زودتر ماشیناتون تحویل بده...