چرا بازار خودروهای هیبریدی در ایران پررونق نیست؟

 

چرا بازار خودروهای هیبریدی در ایران پررونق نیست؟

 
تامین خودروهای مجاز هیبریدی توسط خودروسازان ایرانی از جمله سیاست‌هایی است که در جهت رفع مشکلات آلودگی‌های زیست‌محیطی در نظر گرفته شده اما آیا در عمل هم به آن توجه شده است؟
به گزارش اقتصادنیوز، تامین خودروهای مجاز هیبریدی توسط خودروسازان ایرانی از جمله سیاست‌هایی است که در جهت رفع مشکلات آلودگی‌های زیست‌محیطی در نظر گرفته شده اما تاکنون در رابطه با این مبحث که از سال‌های پیش، مطرح شده، اقداماتی صورت نگرفته است و تنها به فعالیت‌هایی که برخی از خودروسازان یا پروژه‌های دانشگاهی به آن پرداخته‌اند، بسنده شده است. با وجود اینکه اخبار بسیاری در رابطه با آینده این خودروها که از منبع انرژی جدید برخوردارند شنیده می‌شود و حتی برای وسایل حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده‌اند، اما آنچنان استقبالی از آنها نشده است. 
در حال حاضر تنها تعداد معدودی از این خودروها توسط افراد خاص به کشور وارد شده‌ و به نظر می‌رسد، این خودروها که اصولاً لوکس هم هستند، در میزان آلایندگی محیط زیست اثری نداشته باشند و بیشتر از جنبه زیبایی و بهره‌‌ بردن از خودروهای آخرین مدل استفاده می‌شوند. با این حال اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند ورود خودروهای الکتریکی و هیبریدی به کشور زمینه‌ساز کاهش مشکلات زیست‌محیطی است و استفاده از آنها برای حل مشکلات تنفسی در کلانشهرها و کاهش منابع سوختی مفید است اما در مقابل کارشناسان دیگری هستند که حضور این خودروها را برای کشور به صرفه نمی‌دانند چراکه همچنان زیرساخت‌های لازم برای این وسایل نقلیه از جمله جایگاه مناسب برای شارژ این خودرو‌ها، عرضه باتری‌هایی مناسب و... در کشور فراهم نیست و این خود بی‌اقبالی به این خودروها و به تعویق افتادن تولید آنها را در پیش داشته است. 
حتی برخی از کارشناسان اظهار می‌کنند چندسالی زمان لازم است تا بتوانیم از این خودروها در سطح کشور استفاده کنیم. اما به تازگی تحقیقاتی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد این مساله همچنان قابل پیگیری است. این گزارش که به هدف بررسی مسائل و مشکلات موجود بر سر راه‌اندازی زیرساخت‌های مناسب برای بهره‌بری از این خودروها صورت گرفته است، اعلام کرده مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از تولید این خودروها، قیمت تمام‌شده بالای این محصولات، نبود تضمین لازم برای وجود تقاضای مشتریان و نبود متولی واحد برای تولید آنها بوده است. پس در صورتی که بتوانند تقاضای مشتریان را بالا ببرند، شرکت‌ یا سازمانی مسوولیت تولید این خودروها را که نیاز به انرژی‌های جدید دارند، بر عهده می‌گیرد. چراکه بر اساس این گزارش، شرکت‌های خودروسازی ادعا کرده‌اند که اگر مشکلات در خصوص تضمین مشتریان برطرف شود، توانمندی‌ تولید این نمونه از خودروها در کشور وجود دارد. اما آیا در این زمینه اقدامات و مشوق‌هایی برای ایجاد انگیزه در میان مشتریان ایجاد می‌‌شود؟
آیا این وسیله نقلیه مورد اقبال عموم مشتریان قرار می‌گیرد؟ یا اینکه مانند سایر طرح‌های دولت در سال‌های گذشته بدون تاثیر می‌ماند؟ همان‌طور که شاهدیم، دولت در گذشته طرح‌هایی در زمینه گازسوز کردن خودروها برای کاهش معضلات آلایندگی محیط زیست انجام داده که تاثیر آنچنانی نداشته‌اند و تنها هزینه‌های بالایی به اقتصاد کشور تحمیل شده است. حتی در این زمینه اقداماتی مانند در نظر گرفتن تعرفه ناچیز برای واردات خودروها انجام شده اما به نظر می‌رسد به دلیل قیمت بالایی که این محصولات دارند، واردات این خودروها نیز محدود مانده است. 
به گزارش اقتصادنیوز، در این زمینه امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران  می‌گوید: اصولاً خودرو هیبریدی از چند منظر در ایران به‌صرفه نیست. اولاً هزینه سوخت در کشور نسبت به دیگر هزینه‌ها نازل است. همچنین هزینه‌های خرید این نوع خودروها حتی بدون گمرک بالا خواهد بود. از آن مهم‌تر مساله تعمیر و نگهداری است. 
همچنین او معتقد است: طبیعی است که با این اوصاف تمایل مشتریان به این نوع خودروها و حتی خودروهای الکتریکی در حد صفر است. همین جا اشاره کنم که دردسرهای خودروهای الکتریکی برای مردم بسیار بیشتر از خودروهای هیبریدی خواهد بود و حداقل تا پنج سال آینده اصلاً نمی‌توان به آن فکر کرد.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , خودرو های هایبرید , هیبرید , خودرو هیبریدی در ایران , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

امیر(سابق)
0

حالا گیرم من یکی خریدم، کجا باید برم شارژش کنم؟
15:06  1395/05/11
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
4

اشتباه عموم مردم همین جاست، خودروهای هایبریدی اصلا نیاز به شارژ شدن ندارن و موتور الکتریکی در سرعت‌های بالا از کار میوفته و موتور بنزینی اونو شارژ میکنه، خودروهای تمام الکتریکی هستن که باید شارژ بشن که هنوز کشورهای غربی هم امکاناتش رو ندارن.
15:11  1395/05/11

گزارش
امیر(سابق)
1

مهدی جان ممنون از توضیحی که دادی
13:02  1395/05/12

گزارش
کاربر: تیباران
5

به دلیل اینکه تاکسی ها بیشترین رفت و آمد شهری را دارند،پس با همکاری تاکسیرانی تویوتا پریوس هیبریدی به صورت شرایطی در اختیار راننده های تاکسی قرار گیرد .خود تاکسیرانی هم می تواند مانند اتوبوسرانی یک تعمیرگاه اختصاصی برای خودش داشته باشد تا مشکل یدکی شان هم حل شود.
22:34  1395/05/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
1

برادر من این راننده های تاکسی از سر و روشون عرق میریزه کولر نمیزنن که دوزار پس انداز کنن، با کدوم پول پریوس بخرن؟
16:23  1395/05/11

گزارش
کاربر: تیباران
2

الان که درسته کولر نمی زنند و البته با این مصرف بالای ماشین با کولر حق هم دارند.اگر توجیه شوند که دیگر مصرف بنزین شون با کولر چندان فرقی ندارد,حتمن کولر می زنند.درباره پول هم همیشه برای نوسازی تاکسی ها بهشون وام می دادند.یادمه حدود ده سال پیش،به ماشین های بین شهری وام دادند،راننده ها هم استقبال کردند و کلی پژو زرد وارد جاده ها شدند.
19:34  1395/05/11

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهید شهریور : والا چکار کنیم _من رفتم گفت فعلا خبری نیست اگرم بیاد تبدیل میاد زمانشم معلوم نیست همین امروز نمایندگی بودم
تارا v4 شیراز : سلام برا منم تحویل ۳۰آبانم اومده دلم نمیاد تغییز بدم کوییک دارم سفیده خسته شدم از سفید
هادی cvt : اتومات هم به gl تبدیل میزنی چند ساعته فاکتور میشه ولی دو روزه پلاک نشده
شاهین مشهد : سلام دوستان عزیز امروز ی تصمیم گرفتم خودمو راحت کردم ۱۴۰۳/9/17/ پذیرش تکمیل وجه : ۱۴۰۴/۰۲/۰۱ تبدیل : ۱۴۰۴/۰۶/۲۵ صبح تبدیل زدم ظهر فاکتور شد ما نمی‌توانیم کاری بکنیم مگر خدا حقمونو بگیره. فقط بخاطر آسایش خودم و خانوادم قید سانروف رو زدم .خدانگهدار دوستان عزیز من که از روی مجبوری تبدیل زدم ولی از صمیم قلب آرزو میکنم همین فردا شاهین g ها رو فاکتور کنن راحت بشین
Vl : تحویلی 18 تا 26, شهریور هنوز اصلا فاکتور نشده
صابری 1 : ,تحویل ۳۰ مهر v4 خودرو فرسوده سیاست تغییر رنگ اومده احتمالا اگه از تیتانیوم به سفید تغییر بدم سریع فاکتور بشه دوستان از نمایندگی سوال کردن در این مورد؟
شاهین جی : خخخ کل سایپا منتظر بودن ک جنابعالی تبدیل بزنی تا دو ساعت بعد واست فاکتور کنن.جالبه
علی : شود امروز زنگ زدم گفتند. ۱۸ اسفند فاکتور
تارا دستی 30مهر : سلام دوستان کسی تارا دستی تحویل مهر فاکتور شده لطفا اعلام کنید
M1 : مگه میشه کسی نباشه. اینکه چطور ایشون نوبتش شده واقعا جالبه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تکمیل 23 بهمن : من پذیرش 24 هستم هعی
دنا 5 دنده تحویل 26 مرداد تبدیل به 6 دنده : سلام منم 26 مرداد تحویل ماست تبدیل هم زدم ولی خبری نیست فعلا اگه کسی خبر داره اطلاع بده ممنون
مقدم : سلام همین الان زدم دیدم که فاکتور شدم انشاله قسمت همگی به زودی
مقدم : سلام به همگی همین الان زدم دیدم که فاکتور شدم انشاله قسمت همگی
رضا : آره ، حواله رم بدیم وکیل شرکت بخوره!
محسن : واسه من تحویل 31 شهریور بود(6دنده رینگ فولادی) که دیروز تحویل دادن.انشالله برای شما هم بزودی تحویل بشه.
رانا تحویل آذر ماه : سلام وقت همگی بخیر دوستانی که به تازگی تحویل گرفتند مبارکشون باشه. اگر میشه بگین قیمت تمام شده واریزی براتون چقدر بوده؟ اگر دو مرحله بوده چقدر و چقدر واریز کردید؟ممنون
دوگانه : حتما برای من 15 روز پیش نصب اپشن شده
وحید ازنا لرستان : سلام دوست عزیز..واسه منم تبدیل اومده ولی نزده تبدیل چی؟، میشه راهنماییم کنی....
محمد : سلام عزیز برای من زده دیروز رفته سایپا یدک برای نصب آپشن کاملا داره روال اداری طی میشه لطفا شایع پراکندگی نکنید.با احترام