فرجام خوش چینی‌ها پس‌از برجام

 

فرجام خوش چینی‌ها پس‌از برجام

 
بازار خودرو ایران در شرایطی دوران پسابرجام خود را سپری می‌کند که با وجود گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تضعیف شرکت‌های چینی (پس از اجرای برجام)، آنها همچنان در این بازار حضور داشته و حتی سهم شان را نیز افزایش داده‌اند.
 
اگر به دوران قبل از توافق هسته‌ای و اجرای برجام برگردیم، غالب پیش‌بینی‌ها و اظهارنظر کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو بر تضعیف و حتی حذف تدریجی خودروسازان چینی در ایران تاکید داشت، با این حال چشم‌بادامی‌ها معادلات را بر هم زدند تا کماکان در بازار ایران حضور داشته باشند. در باب اینکه چینی‌ها چطور توانستند تولید و فروش در بازار ایران را توسعه دهند، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که در این بین، چهار فاکتور را می‌توان به‌عنوان علل اصلی این ماجرا مطرح کرد. «رکود کیفی خودروسازان داخلی»، «ارتقای کیفی و تنوع محصول سریع چینی‌ها»، «قیمت و آپشن‌های مناسب خودروهای چینی» و «عدم‌حضور خودروهای دارای قیمت مناسب در کشور، پس از برجام»، چهار دلیل اصلی به‌شمار می‌روند که ضامن تداوم و حتی توسعه حضور خودروسازان چینی در صنعت و بازار خودرو کشور شده‌اند.
 
پیش از آنکه به واکاوی این دلایل چهارگانه بپردازیم، ابتدا نگاهی می‌اندازیم به نحوه حضور خودروسازان چینی در ایران. به باور بسیاری از کارشناسان، آنچه سبب شد چینی‌ها رو به بازار ایران آورده و با تمام افت و خیزها، بمانند و رقابت کنند، خلأ‌های موجود در این بازار بود. روزگاری که خودروسازان چینی راهی ایران شدند، تنوع بسیار کمی در سبد محصولات خودروسازان داخلی به چشم می‌آمد و آنها توانستند با استفاده از این کمبود، بخشی از مشتریان را جذب خود کنند. با این حال اما رفته رفته ایرادات کیفی برخی خودروها عیان و این موضوع سبب دلسردی مشتریان شد، تا جایی که تداوم حضور آنها در بازار داخل به خطر افتاد. قیمت نسبتا پایین و آپشن‌های جذاب (در مقایسه با خودروهای داخلی) دو فاکتور مهمی بود که توانست مشتریان ایرانی را جذب خودروهای چینی کند، با این حال، مشکلات کیفی به تدریج رابطه ایرانی‌ها با این خودروها را سرد کرد تا چشم‌بادامی‌ها احساس خطر کنند. این «احساس خطر» زمانی بیشتر شد که چینی‌ها فهمیدند بازار خودرو ایران در پساتحریم، میزبان بزرگان خودروسازی جهان خواهد بود؛ بنابراین در آن دوران، آنها باید سخت تر از گذشته کار کرده و سطح کیفی محصولات شان را افزایش دهند. در واقع آنچه سبب شد گمانه‌زنی‌ها به سمت تضعیف چینی‌ها در پسابرجام، سوق پیدا کند، اظهاراتی بود که در مورد خودروسازان خارجی و حضور آنها در بازار کشور، مطرح شد.به هر حال وقتی نام خودروسازانی مانند رنو، فولکس واگن، پژو و فیات برای آمدن به ایران مطرح شد، طبیعی بود کارشناسان و افکار عمومی گمان به ضعف چشم‌بادامی‌ها ببرند و حتی خود آنها (چینی‌ها) نیز برای رقابت با بزرگان دنیا (در ایران) به تکاپو بیفتند. هرچه هست، با وجود گذشت بیش از یک سال از امضای برجام، خودروسازان چینی نه تنها تضعیف نشدند، بلکه توانستند روندی رو به رشد داشته و طبق آخرین آمار، سهم بازار خود را که روزگاری زیر هفت درصد بود، به بیش از 5/ 11 درصد برسانند. حالا هم آن طور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، این سهم با توجه به شرایط موجود و همان دلایل چهارگانه‌ای که در ادامه به واکاوی آنها خواهیم پرداخت، قابلیت بیشتر شدن نیز دارد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , خودرو چینی , بازار خودرو , برجام , پسابرجام , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

آریا بهمن
3

شرکت اتوموبیل سازی BYD, بزرگترین کمپانی خودرو سازی برقی در دنیاست. دولت ایران با همکاری گسترده با این شرکت، مونتاژ و ساخت و آموزش در داخل، هم میتونه به کشورهای ساخت اتوموبیل برقی بپیونده و هم میتوان با اختصاص دادن تاکسیها پر مصرف به این اتومبیل ها معضل آلودگی هوا و.... را تا حدودی برطرف کرد.
23:45  1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
یاسین
0

سلام.نمیدونم چرا از میون این همه ماشین و شرکت چینی چرا اینقدر با MVMلج دارین
20:02  1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین : سلام.پنجشنبه 1 آبان پلاک شده دوگانه آپشنال.هنوز چراغ تحویل خاموش هست و تحویل خبری نیست.نمایندگی تهران
سیمین : اکستند کسی پلاک نشده؟
رانا ابان : ببخشید به جه شماره ای باید تماس بگیریم برای پیگیری عدم فاکتور شدن ابانی ها ؟
دنادی 6 دنده مشهد : سلام دوستان سوم واریزکردم 7 دریافت پرونده روی فاکتور میچرخه انشاالله زود تر فاکتور شه پیاده ایم
حسام : سلام. 207 تحویل ابان هست و هویت سنجی هدا رو انجام ندادم به مشگل میخورم؟
فولاد اهواز : وقتی دعوت نامه رو برداخت نمیکردین بعد چند روز دعوت نامه باز براتون ارسال میشد
پاسخ به مسعود : چرا تبدیل به رینگ نزدید منم تحویل شهریور بودم تبدیل زدم 28مهر ماشینمو دادن
محمدحسین : چراداداش
زامیاد 1 : دوگانه بودم هرچی زنگ میزنم میگن پیگیریم
جمشید پیش بهمن : آقا چند روز بعد فاکتور تحویل میدن یکی بگه خواهشا