خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
فرجام خوش چینیها پساز برجام
1395/05/13
17:00
فرجام خوش چینیها پساز برجام
بازار خودرو ایران در شرایطی دوران پسابرجام خود را سپری میکند که با وجود گمانهزنیهایی مبنی بر تضعیف شرکتهای چینی (پس از اجرای برجام)، آنها همچنان در این بازار حضور داشته و حتی سهم شان را نیز افزایش دادهاند.
اگر به دوران قبل از توافق هستهای و اجرای برجام برگردیم، غالب پیشبینیها و اظهارنظر کارشناسان و دستاندرکاران صنعت خودرو بر تضعیف و حتی حذف تدریجی خودروسازان چینی در ایران تاکید داشت، با این حال چشمبادامیها معادلات را بر هم زدند تا کماکان در بازار ایران حضور داشته باشند. در باب اینکه چینیها چطور توانستند تولید و فروش در بازار ایران را توسعه دهند، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح میشود که در این بین، چهار فاکتور را میتوان بهعنوان علل اصلی این ماجرا مطرح کرد. «رکود کیفی خودروسازان داخلی»، «ارتقای کیفی و تنوع محصول سریع چینیها»، «قیمت و آپشنهای مناسب خودروهای چینی» و «عدمحضور خودروهای دارای قیمت مناسب در کشور، پس از برجام»، چهار دلیل اصلی بهشمار میروند که ضامن تداوم و حتی توسعه حضور خودروسازان چینی در صنعت و بازار خودرو کشور شدهاند.
پیش از آنکه به واکاوی این دلایل چهارگانه بپردازیم، ابتدا نگاهی میاندازیم به نحوه حضور خودروسازان چینی در ایران. به باور بسیاری از کارشناسان، آنچه سبب شد چینیها رو به بازار ایران آورده و با تمام افت و خیزها، بمانند و رقابت کنند، خلأهای موجود در این بازار بود. روزگاری که خودروسازان چینی راهی ایران شدند، تنوع بسیار کمی در سبد محصولات خودروسازان داخلی به چشم میآمد و آنها توانستند با استفاده از این کمبود، بخشی از مشتریان را جذب خود کنند. با این حال اما رفته رفته ایرادات کیفی برخی خودروها عیان و این موضوع سبب دلسردی مشتریان شد، تا جایی که تداوم حضور آنها در بازار داخل به خطر افتاد. قیمت نسبتا پایین و آپشنهای جذاب (در مقایسه با خودروهای داخلی) دو فاکتور مهمی بود که توانست مشتریان ایرانی را جذب خودروهای چینی کند، با این حال، مشکلات کیفی به تدریج رابطه ایرانیها با این خودروها را سرد کرد تا چشمبادامیها احساس خطر کنند. این «احساس خطر» زمانی بیشتر شد که چینیها فهمیدند بازار خودرو ایران در پساتحریم، میزبان بزرگان خودروسازی جهان خواهد بود؛ بنابراین در آن دوران، آنها باید سخت تر از گذشته کار کرده و سطح کیفی محصولات شان را افزایش دهند. در واقع آنچه سبب شد گمانهزنیها به سمت تضعیف چینیها در پسابرجام، سوق پیدا کند، اظهاراتی بود که در مورد خودروسازان خارجی و حضور آنها در بازار کشور، مطرح شد.به هر حال وقتی نام خودروسازانی مانند رنو، فولکس واگن، پژو و فیات برای آمدن به ایران مطرح شد، طبیعی بود کارشناسان و افکار عمومی گمان به ضعف چشمبادامیها ببرند و حتی خود آنها (چینیها) نیز برای رقابت با بزرگان دنیا (در ایران) به تکاپو بیفتند. هرچه هست، با وجود گذشت بیش از یک سال از امضای برجام، خودروسازان چینی نه تنها تضعیف نشدند، بلکه توانستند روندی رو به رشد داشته و طبق آخرین آمار، سهم بازار خود را که روزگاری زیر هفت درصد بود، به بیش از 5/ 11 درصد برسانند. حالا هم آن طور که کارشناسان پیشبینی میکنند، این سهم با توجه به شرایط موجود و همان دلایل چهارگانهای که در ادامه به واکاوی آنها خواهیم پرداخت، قابلیت بیشتر شدن نیز دارد.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
خودرو چینی
,
بازار خودرو
,
برجام
,
پسابرجام
,
واردات خودرو
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
2 نظر
آریا بهمن
3
شرکت اتوموبیل سازی BYD, بزرگترین کمپانی خودرو سازی برقی در دنیاست. دولت ایران با همکاری گسترده با این شرکت، مونتاژ و ساخت و آموزش در داخل، هم میتونه به کشورهای ساخت اتوموبیل برقی بپیونده و هم میتوان با اختصاص دادن تاکسیها پر مصرف به این اتومبیل ها معضل آلودگی هوا و.... را تا حدودی برطرف کرد.
23:45 1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
یاسین
0
سلام.نمیدونم چرا از میون این همه ماشین و شرکت چینی چرا اینقدر با MVMلج دارین
20:02 1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن
7 نظر
محمد-::::::::
6 نظر
So
4 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
72 نظر
تاجی 🇮🇷
57 نظر
ساینا پیش فروش مرداد ۱۴۰۴
20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 خرداد
: پس چطوره ثبت نام اسفند بودن تحویل گرفتن؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
مریم
: امروز دوباره زنگ زدم به ۱۶۲ اصلا باورشون نمیشد که سایپا همچنین کاری میکنه به خدا دارم دنبال المیرا شریفی میگردم که حرف رو به اونم برسونم خواهشا همه به ۱۶۲ زنگ بزنین
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 سفید بهمن
: دقیقا مال منم از ۹ مهر درحال بارگیری هستش هنوز ندادن هروقت زنگ میزنی میگن درحال بارگیری هستش همه چی از کارت ماشین و برگ سبز هم اومده ولی هنوز ماشین رو ندادن 😐
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
مهدی
: برای من 17روز بعد از تکمیل وجه شاسی شد
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
اطلس G
: سانروف رو برای شاهین پلاس دارن برای اطلس ندارن نامردی هست به خدا در حق اطلسی ها
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
محمد ۳اردیبهشت
: منم الان نگاه کردم فاکتور شدم انشالله همه دوستان زودتر فاکتور بشن
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
امیر،اردیبهشت
: خداروشکر فاکتور ها ادامه دارن اینا فقط لنگ افزایش قیمت بودن این همه معطل کردن مردم رو
بررسی MVM X33
ساره
: X33MVM مدل ۹۱ آیا USB فلاش میخوره کدام قسمت ماشین
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
بهنام
: شماره پذیرش هم میدین لطفا؟
بررسی MVM X33
ساره
: USB کدام قسمت ماشین هستش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا
امیر عباس
: زنگ زدم کارشناس گفت تا 4 خرداد فاکتور شده
سایپا کوییک
تجمع
: سایپا ارگان دولتی ؟ 😁😁😁
دنا 1.7
بابک
: سلام، چند روز قبل موعد تحویل پیش فروش ها دعوتنامه تکمیل وجه میاد کسی اطلاعی داره لطفا بگه، ممنون
سایپا کوییک
کوییک اس
: شما بالاخره پلاک میشی مگه سی تیر تکمیل وجه کردی چون نفر عکس گذاشته کوییک اس تکمیل 29 تیر پلاک هم شده .
نیسان دیزل
سید
: سلام نیسان دوگانه 3 آبان پلاک شد تحویل امروز کارشناس بردم آبرنگ داشت تحویل نگرفتم در و کاپوت
نیسان دیزل
اسدالهی
: سلام دوستان منم تحویل نگرفتم منم 3پلاک شدم.دوستا موقع تحویل از نمایندگی تحویل نگیرید اول داستان چکاتونو اوکی کنید بعدش تحویل بگیرد
ساینا
پیش فروش
: امروز فردا فاکتور میشید
ساینا
مهدی
: تو بازار امروز هم شاهد کاهش شدید ساینا دوگانه هستیم متاسفانه گران شدن بنزین هم منتفی شده پس ساینا دوگانه سقوط سقوط
پژو 207i اتومات
محمد
: به سلامتی ایول چقدر جریمه تاخیر خورد؟
سایپا کوییک
پویا
: دوست عزیزم من 24 روزه فاکتور شدم هنوز پلاک نشده ماشین کوییک اس