زمینه‌های همکاری ایران خودرو و سایپا

 

زمینه‌های همکاری ایران خودرو و سایپا

 
 در حالی شکل جدید همکاری‌های خارجی خودروسازان کشور، زمینه را برای مشارکت ایران خودرو و سایپا فراهم آورده که ظاهرا این دو شرکت بزرک داخلی تمایلی به کار مشترک با یکدیگر ندارند.
 
پس از آنکه ایران خودرو قراردادش با پژو را امضا کرد، سایپایی‌ها نیز با سیتروئن به تفاهم رسیدند تا گروه پژوسیتروئن رسما به بزرگترین شریک صنعت خودرو کشور تبدیل شود. جدای از اینکه مشارکت همزمان خودروسازان داخلی با این دو شرکت فرانسوی چه نکات منفی و نگران‌کننده‌ای را در خود جای داده، اتفاق مثبت این است که ایران خودرو و سایپا می‌توانند با انجام اقدامات مشترک، هزینه‌های تولید خود را (در تولید محصولات جدید پژو و سیتروئن) پایین بیاورند.
 
اگر نگاهی به محصولات موردنظر فرانسوی‌ها (در قالب قراردادهای جدید) برای بازار خودرو کشور بیندازیم، متوجه می‌شویم قطعات زیادی میان خودروهای پژو و خودروهای سیتروئن مشترک است. به عبارت بهتر، محصولاتی که قرار است توسط گروه پژوسیتروئن در ایران خودرو و سایپا تولید شوند، دارای پلت فرم و همچنین قطعات مشترک هستند و این موضوع می‌تواند زمینه ساز همکاری مشترک غول‌های جاده مخصوص در ساخت قطعات مربوطه شود. به‌عنوان مثال، خودروهای موردنظر از موتورهای مشترک بهره می‌برند و با توجه به قابلیت خودروسازان داخلی در ساخت موتور، این موضوع می‌تواند اولا سبب کاهش هزینه‌های تولید شود و ثانیا تیراژ را سرعت ببخشد. این در حالی است که ظاهرا نه ایران خودرو و نه سایپا، هیچ‌کدام میلی به کار مشترک با یکدیگر نداشته و فعالیت مستقل را بیشتر می‌پسندند. این بی‌میلی البته پیش تر هم خود را نشان داده است، چه آنکه خودروسازان کشور پیشنهاد چند سال پیش وزارت صنعت،معدن و تجارت را نیز برای تولید محصول مشترک نپذیرفتند.
 
دلیل این موضوع هرچه که باشد، به نظر می‌رسد به مانعی برای کاهش هزینه‌های تولید تبدیل شده است و از همین رو می‌طلبد که خودروسازان یک بار دیگر روی پیشنهاد «همکاری مشترک» (نه ادغام)، فکر کنند. در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ خودروسازی ایران، بالا بودن هزینه‌های تولید و در نتیجه گرانی خودروهاست، بنابراین انجام اقدامات مشترک منتج به کاهش هزینه، می‌تواند راهکاری مناسب برای کمرنگ کردن این مشکل بزرگ باشد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

این دوتا همینجوریشم همکارن. منتهی نه به صورت علنی و رسمی. بازار رو بین خودشون تقسیم کردن جوری که هیچ محصولی از یکی مزاحم محصول شرکت مقابل نشه.تولید مشترک تندر 90 هم از جمله چیزهاییه که نمونش ب جز ایران جای دیگه ندیدم.
حقمونه همچنان جهان سومی باقی بمونیم.
04:03  1395/05/25
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
5

الان که با هم مثلا رقیب هستند و در بازار برای فروش بیشتر و بهتر بودن رقابت میکنند، اوضاع اینه. وای به حال همکاری و حذف رقابت بین دو طرف. در کل باید عرض کنم این مدیران کنونی با این سطح سواد و نگرش به این زودی نمیتوانند کار مثبتی در این صنعت انجام دهند که مردم از این حرکتشان به آسایش برسند
11:51  1395/05/24
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
2

دوست عزیز که با نام من برای بهنام جواب نوشتی فکر میکنی کار درستی میکنی؟ این بچه بازیها اینجا جذابیتی نداره
20:11  1395/05/24

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
علی مدبر : دوستان اگه این سایپا تو یک کشور خارجی بود الان اتیشش زده بودن با مدیرانش ملت ایران بی بخارن خاصیت یک ترول هم نداریم
مهدی : سلام مبارکه ساعت چند فاکتور شد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 23بهمن : عزیزان توروخدا فاکتور شدین بگید
علی پانا فوق العاده مرداد : منم 18م تبدیل کردم هنوز فاکتور نشده
سامان : سلام مبارکتون باشه،درسته خودروی من هم از مازندران بود موقع تحویل وروشن کردن موتور چراغ چک روشن شد .ولی همونجا بهشون اطلاع ورفع عیب شد. در بعضی مواقع موقع مونتاژ سوکتهای (نر وماده )درست قرار نگرفتن وباعث بروز عیب میشه باوصل کردن به دیاگ عیب مشخص میشه و به راحتی رفع میشه.
محمد : 12219898
1404 : خدا از زبونتو بشنفته
1404 : نشده هنوز
محمد : آقا محمد پذیرشت چنده؟؟؟
سجاد : بله توقسمت شرایط فروش فوری اعتباری بخشنامه رومطالعه کنید شرکت موظفه درقبال تاخیربه هردلیلی سود تاخیر به مشتری پرداخت کنه مگراینکه،بخوان بزنن زیر این بخشنامه دوستان اگه نمایندگی های شهرتون مراجع کردید حتما مطالبه گر سودتاخیر باشید چون این قانون بعدازفاکتورشدن ماشین ودرصورت عدم تحویل درتاریخ مقرر حساب میشه به صورت سالیانه30٪
تیبا 21 شهریور : دوستان کسی میدونه که آیا امکان فروش نیسان اعتباری وجود داره یا نه؟
رانا تحویل31شهریور : برای کفپوش میتونن گارانتی دیسک و صفحتو باطل کنن ولی روکش صندلی هیچ ربطی نداره خیالت راحت باشه