عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم

 

عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم

 
همانطور که در قسمت قبل خواندیم، سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است.
 
در ادامه بخش پیشین این مطلب، ۵ عنوان اول این فهرست را معرفی کرده و با هم می‌خوانیم.
 
۵. انحنای قسمت عقب
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
در خودروهای صندوقدار برخلاف مدل هاچ بک، چرخ‌های عقب، صندوق و قسمتی که چراغ‌ها بر روی آن قرار دارند به سمت بیرون از اتاقک امتداد می‌یابد. انحناهای واضح و مشخص در این قسمت از خودرو که فرم آن را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌سازد بیشتر در مدل‌های کوپه و جی‌تی‌اس دیده می‌شوند. این خصوصیت در استون مارتین دی بی اس(Aston Martin DBS) و فورد جی تی (Ford GT) به چشم می‌آید. این نوع طراحی نمایانگر نیرومندی و کارایی خودرو است.
 
۴. لامپ‌های گرد
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
در حال حاضر طراحان همه چراغ‌های اتومبیل با کارکردهای مختلف را در یک قاب پلاستیکی جای می‌دهند، اما پیش از این مجبور بودند هرکدام را به‌عنوان قطعه‌ای مجزا و تفکیک شده بر روی بدنه جای دهند. این کار طرح‌های متفاوتی را به وجود آورد که متمایزترین آنها لامپ‌های گرد چهارتایی است. طرحی که از لانچیا ۱۹۶۶ (Lancia) و فورد فِرلِین ۱۹۶۸ (Ford Fairlane) تا جگوار اکس جی ۲۰۰۳ (Jaguar XJ) به کار گرفته شده است.
 
۳. باله‌های دور شیشه عقب
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
چنین باله‌هایی در جهت تشدید فرم ایرودینامیکی خودرو طراحی می‌شوند. این باله‌ها در جایی شکل می‌گیرند که ستون‌های اطراف شیشه عقب برای افزایش استحکام و پایداری در سرعت‌های‌ بالا به سمت خارج امتداد پیدا کنند و دیواره‌‌ای کوچک را بسازند. نمونه‌های این طرح را می‌توان در مدل‌ فراری ۳۰۸ و یا مدل جدیدتر آن فراری فیورانو 599 GTB و همچنین شورلت کروت C3 و جگوار XJS دید.
 
۲. نمای جانبی پورشه ۹۱۱
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
برای علاقه‌مندان به خودرو تقریباً غیرممکن است که نمای جانبی پورشه ۹۱۱ را با چیز دیگری اشتباه بگیرند. برخلاف ظاهر بیشتر اتومبیل‌ها که از عناصر چندگانه تشکیل شده‌اند، مشخصه پورشه ۹۱۱ تنها یک خط زاویه‌دار است که با شیب زیاد به سمت بالا می‌رود و پس از تبدیل شدن به منحنی تا انتهای صندوق عقب ادامه میابد. جزئیات دیگر خودرو برحسب مدل و سال تولید آن تغییر میابند، اما این خط معروف همیشه ثابت نگه داشته شد. ضمن اینکه چنین فرمی برای خودروی اسپورتی همچون پورشه ۹۱۱ که موتور آن در قسمت عقب جا داده شده، کاملاً مناسب است.
 
۱. طرح هافمیستر
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت دوم
اگرچه بیشتر افراد BMW را با جلوپنجره قلوه‌ای شکل آن می‌شناسند، اما علاقه‌مندان واقعی این برند می‌دانند که مشخصه دیگر آن، فرم خاص پنجره مثلثی عقب است. بعضی افراد شروع این نوع طراحی را به دوج ۱۹۶۰ نسبت می‌دهند، اما ویلهلم هافمیستر (Wilhelm Hoffmeister) -مدیر وقت بخش طراحی BMW- با خلق این طرح به یادماندنی و متمایز کننده، و به کار بردن آن در تمام خودروهای تولید شده این شرکت از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ اعتبار این نوع پنجره را به نام  BMW ثبت کرد. این طرح خاص تقریباً در همه خودروهای تولید شده BMW وجود دارد اما شاید بهترین مثال برای نشان دادن آن BMW 2000C/CS  کوپه باشد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , آموزش طراحی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
علی : از فاکتور نشده های اسفند چه خبر؟
جعفر : ایران خودرو داره فاکتور میکنه، سایپا هم خفه خون گرفته، هشکیم معترض نیست همچی گل بلبل هس
ایگل کرمان : برای من 3 بهمن هنوز شاسی نشدم
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام ماشین من پلاک شده سندش هم اومده نمایندگی ولی خودش هنوز بارگیری نشده
شاهین G : بعد از اسفندی ها فروردین فاکتور میشه یا اردیبهشت ؟؟؟کسی فروردین تکمیل وجه انجام داده ؟؟
علی بیدل : سلام آقا با این وضع جنگ اصلا ماشینی هم باقی میمونه که بخوان تحویل بدن ؟ دارم روانی میشم حیف پولم که تو این وضعیت هر لحظه ممکنه بسوزه
5 : آیا کسی شاسی شده این چند روز
5 : چرا هیچکس نیست تورو خدا یکی بگه شاسی شده این چند روز ما دلمون خوش باشه یه میلیارد پولمون رفت دارم سکته میکنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو 8 : اگه فاکتور شده و بیمه و پلاک وام واریز شده
دانیال : سلام دعوت نامه سایپا آمده واسه بهمن چقدر باید بریزیم
علی : همین الانم خورده
207 : ماهم موندیم نمیدونیم چیکار کنیم..یه شماره ای که پاسخو باشه هم نیست..من پرسیدم از یه نفر گفتن اگه واریز نکنین 100 درصد افزایش قیمت بهتون میخوره در مرحله بعدی واریز
علی : زنگ بزنیم ایرانخودرو مهلت بیشتری بدن برا دعوتنامه مرداد
سورن 31 خرداد : نزدیک فاکتور هستید 31 خرداد آنروز فاکتور و تخصیص پلاک با هم
حمید : سلام دوستان من تحویل 31اردیبهشت بودم فاکتور شده برام دیروز
زینب اپشنال 4 مرداد : سمای عزیز چ تاریخی فاکتور شدید؟
سورن جدید طرح مادران : سلام و درود تحویل 13 تیر، رنگ سفید ،هنوز فاکتور نشدم
کامیار : سلام دوستان دعوت نامه مرداد اومده کسی واریز کرده؟چیکار باید بکنیم من که موندم!اگه واریز نکنیم چی میشه؟