نقش خودروسازان و قطعه‌سازان در ضعف خدمات پس از فروش

 

نقش خودروسازان و قطعه‌سازان در ضعف خدمات پس از فروش

 
خدمات پس از فروش خودروسازان در شرایطی طی سال 94 و نسبت به سال 93 با افت رتبه مواجه شده که سطح کیفی نامناسب خودروهای داخلی و همچنین قطعات یدکی، به نوبه خود نقش بسیار مهمی در بروز این «افت» داشته‌اند. آمار و ارقام نشان می‌دهد نه تنها کیفیت خودروهای داخلی از سطح قابل قبولی برخوردار نیست، بلکه قطعات نیز کیفیت مناسبی ندارند و این موضوع به طور مستقیم روی عملکرد شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان اثر منفی گذاشته است.
 
آن طور که معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید، شرکت‌های خدمات پس از فروش صنعت خودرو کشور از زیرساخت‌های مناسبی برخوردارند، با این حال کیفیت نه‌چندان مناسب خودروها فعالیت این شرکت‌ها را برای ارائه خدمات رضایت بخش به مشتریان، سخت کرده است. سعید تاجیک با بیان اینکه ساختار خدمات پس از فروش در کشور، شرایط نسبتا مناسبی دارد و ضعیف نیست، می‌افزاید: امثال ایساکو و سایپایدک در ساختار و زیرساخت، تفاوت خیلی آشکاری با همتایان خارجی خود ندارند و اگر کیفیت خودروها و قطعات داخلی سطح مناسبی داشت، شرکت‌های خدمات پس از فروش نیز خدمات بهتری ارائه می‌کردند.
 
گفته‌های تاجیک در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد علاوه‌بر اثرگذاری کیفیت خودروها بر کم و کیف خدمات پس از فروش، سطح کیفی نامناسب قطعات نیز تاثیر منفی این ماجرا داشته است. طبعا وقتی قطعات یدکی از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و دچار خرابی زودهنگام می‌شوند، درصد نارضایتی مشتریان از شرکت‌های خدمات پس از فروش افزایش می‌یابد و این میان هیچ کس به تامین‌کنندگان قطعه اعتراض نمی‌کند. هرچه هست، طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان بزرگ کشور به دلیل سختگیرانه تر شدن معیارهای ارزیابی طی سال 94، از رتبه یک به رتبه 2 سقوط کرده‌اند. در این شرایط باید علاوه‌بر بررسی نقاط ضعف این شرکت‌ها، عملکرد خودروسازان و قطعه‌سازان را نیز نقد و از اثرگذاری آنها در ماجرای «افت رتبه خدمات پس از فروش»، غافل نشد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , گارانتی خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ب امید خدا : منم زنگ زدم همینو گفت بیشرفا دروغ میگن ۸تمام شود این گوه می‌خورن
عرفان ۱ اردیبهشت : یعنی چی یعنی من یکم تکمیل وجه کردم از دوم شروع میشه مگه میشه همچین چیزی
بیژن : زنگ بزن امور مشتریان بپرس تحویل سیستمی اش چه روزی است 02142724 7 3
شاهین پلاس اردیبهشت : اولا دعوتنامه اردیبهشت برابراطلاعیه سایپا از۲ اردیبهشت شروع میشه نه اول اردیبهشت ثانیا فروردین کلاتکمیل وجه به شکل عام نداشتند و تکمیل وجه سال ۱۴۰۴ ازدوم اردیبهشت شروع شده است ثالثا اخرین تاریخ تکمیل وجه درسال ۱۴۰۳ ۲۶ اسفند میباشد
X5 : سلام من ۱۴۰۴/۴/۳۰ ثبت نامی اقساطی x5 نوشتم تحویل ۹۰ روز ،یعنی امسال تحویل نمیدن؟
شاهین پلاس اردیبهشت : ضمناآخرین تاریخ تکمیل وجه سال ۱۴۰۳اسفند ۱۴۰۳ ۲۶ اسفند بوده است
سجاد۲اردیبهشت : سلام دوستان الان اردیبهشت قرارشد کی شروع کنن؟
شاهین پلاس اردیبهشت : ضمناآخرین تاریخ تکمیل وجه اسفند ۱۴۰۳ ۲۶ اسفند بوده است
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اس : ایران خودرو داره ماشین های شهریورش و تحویل میده بعد ماه ها هنوز بین تاریخ تکمیل 15\2 یا 25/2 موندیم واقعا جای تاسف
فرامرز : منم فاکتور نشده
نگین .ایکس 55 پرو : سلام دوستان من امروز وامم واریز شده .چقدر زمان می بره تا تحویل بدن تحویل سیستمی هم 23 تیر ماه بود
پیش فروش 31تیر : ساحل ردیف قراردادت چند بود و تاریخ واریز اول و دوم چه تاریخی بود؟
مالباخته بهمن ماه : الان زنگ زدم گفت صبوری بفرمایین
امیر : یکی دوروز دیگه پیامک وزنگ می‌زنند نخواستی برید بگو بفرسته نمایندگی
مهدی : منم فاکتور نشدم شماره پذیرش 11841241
آراس31اردیبهشت اسقاطی : ایشالا تحویل ماشیناتون ...من فاکتور شدم امروز سفید مشکی31اردیبهشت تکمیل وجه 12161128
امیر اطلس آذر : خدا خونه ظلمتو خراب کنه سایپا که اینقد به ملت بدبخت برا یه پراید ظلم میکنی البته تقصیر خودمونه شد دفعه اول واخر ادم پول بی زبونشو بده دست اینا خدا ازتون نگذره بی شرفا
کوییک : اینم اضافه کنم طرح فرسوده بوده