نقش خودروسازان و قطعه‌سازان در ضعف خدمات پس از فروش

 

نقش خودروسازان و قطعه‌سازان در ضعف خدمات پس از فروش

 
خدمات پس از فروش خودروسازان در شرایطی طی سال 94 و نسبت به سال 93 با افت رتبه مواجه شده که سطح کیفی نامناسب خودروهای داخلی و همچنین قطعات یدکی، به نوبه خود نقش بسیار مهمی در بروز این «افت» داشته‌اند. آمار و ارقام نشان می‌دهد نه تنها کیفیت خودروهای داخلی از سطح قابل قبولی برخوردار نیست، بلکه قطعات نیز کیفیت مناسبی ندارند و این موضوع به طور مستقیم روی عملکرد شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان اثر منفی گذاشته است.
 
آن طور که معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید، شرکت‌های خدمات پس از فروش صنعت خودرو کشور از زیرساخت‌های مناسبی برخوردارند، با این حال کیفیت نه‌چندان مناسب خودروها فعالیت این شرکت‌ها را برای ارائه خدمات رضایت بخش به مشتریان، سخت کرده است. سعید تاجیک با بیان اینکه ساختار خدمات پس از فروش در کشور، شرایط نسبتا مناسبی دارد و ضعیف نیست، می‌افزاید: امثال ایساکو و سایپایدک در ساختار و زیرساخت، تفاوت خیلی آشکاری با همتایان خارجی خود ندارند و اگر کیفیت خودروها و قطعات داخلی سطح مناسبی داشت، شرکت‌های خدمات پس از فروش نیز خدمات بهتری ارائه می‌کردند.
 
گفته‌های تاجیک در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد علاوه‌بر اثرگذاری کیفیت خودروها بر کم و کیف خدمات پس از فروش، سطح کیفی نامناسب قطعات نیز تاثیر منفی این ماجرا داشته است. طبعا وقتی قطعات یدکی از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و دچار خرابی زودهنگام می‌شوند، درصد نارضایتی مشتریان از شرکت‌های خدمات پس از فروش افزایش می‌یابد و این میان هیچ کس به تامین‌کنندگان قطعه اعتراض نمی‌کند. هرچه هست، طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان بزرگ کشور به دلیل سختگیرانه تر شدن معیارهای ارزیابی طی سال 94، از رتبه یک به رتبه 2 سقوط کرده‌اند. در این شرایط باید علاوه‌بر بررسی نقاط ضعف این شرکت‌ها، عملکرد خودروسازان و قطعه‌سازان را نیز نقد و از اثرگذاری آنها در ماجرای «افت رتبه خدمات پس از فروش»، غافل نشد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , گارانتی خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : نه والا منم26هستم خبری نیس
علی : لطفا جو الکی درست نکن آقای مهندس
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پلاس اتومات : دنا پلاس اتومات پیش فروش رنگ خاکستری تا تکمیل وجه چند فاکتور شده؟؟؟ کسی میدونه؟
پیش فروش برج 11 : فکر کنم تا آخر تیر داریم
پیش فروش برج 11 : سلام اینو از کجا اوردی ممنون می شم بگی
سامان : سلام دوستان کسی 207 پانا تحویل 30 ابان فاکتور شده؟ خبر دارین حداکثر تاخیر چند روزه؟
حمیدرضا : تا 24 خرداد فاکتور شده
207تبدیل رینگ : ما همچنان در سایت منتظر فاکتور شدن خودرو هستیم قرار بوده 30مهر تحویل بدن حتی تبدیل به رینگ کردیم ولی خبری نیست تو سایت نوشته فاقد صف فاکتور می باشد .. کسی از شهریور و مهر مثل ما هست ک هنوز فاکتور نشده باشن؟
کوییک آر اس : آره فکر بسیار خوبیه آره منم متاسفانه نتونستم بیام حتما دفعه بعد هر طوری شده میام
شیخ یوسف : دوستان چراغ تحویل روشن شده..چند روز بعدش میرسه شیراز
رانا تحویل آذر ماه : شماره تماس امور مشتریان؟ 02182272727
رانا تحویل آذر ماه : خب همونم بیاد پیامک من سریع تبدیل میزنم که زود فاکتور بشه،حالا چقدری هست پول اون کمربنده که بخواد برگردونن ؟؟