صنعت خودرو قربانی جدید بی تدبیری قدیم

 

صنعت خودرو قربانی جدید بی تدبیری قدیم

 
درحالی كه به تازگی خبری مبنی بر آنچه آئین نامه ابلاغی توقف تولید پراید و پژو 405 در خطوط تولید خودروسازان خوانده شده بر خروجی رسانه ها قرار گرفته است، سوالات متعددی در خصوص چگونگی تصمیم گیری و انجام این امر در بین فعالان حوزه خودرو بوجود آمده است.
 
آئین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ یعنی در دوره دولت دهم در حالی به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسید كه وضعیت تولید خودروسازان در آن برهه زمانی با شرایط كنونی تفاوت معنا داری داشته است.
 
سیاست گذاری در حوزه تولید خودرو در آن زمان به تاسی از رفتارهای پوپولیستی رئیس دولت به گونه ای بود كه تصمیم گیرندگان آن، سودای تولید میلیونی خودرو در سایت های تولیدی ایران خودرو و سایپا را در سر داشتند و حتی پای خود را فراتر از این موضوع گذاشته و بدنبال حذف خودروهایی همچون پراید و پژو از خطوط تولید بوده اند. اقدامی كه در آن سال شاید دور از دسترس نبود و با نگاه خوشبینانه رسیدن به آن نه براحتی، اما قابل انجام بود.
 
اما برای بررسی این موضوع باید به ابعاد مختلف این نوع تصمیم گیری پرداخت. خروج خودروهای پرتیراژ دو خودروساز داخلی به خودی خود تصمیم درستی است چراكه مصرف كننده حق دارد از خودروهای با كیفیت و با تكنولوژی جدید استفاده كند و این حق با هیچ توجیهی از حیز انتفاع ساقط نخواهد شد.
 
اما بحث مهمی كه امروز باید در تصویب این طرح در نظر گرفت این كه تصمیم گیرندگان آن روزهای این ابلاغیه برای تحقق آن چه اقداماتی را برگزیدند؟ صنعت خودرو درست یك سال بعد از تصویب این آئین نامه ابلاغی بدترین سالهای خود را بواسطه فشارهای اقتصادی ناشی از تصمیمات نادرست همان دولت دید.
 
تولید خودرو به یكباره با سیری نزولی در آستانه توقف قرار گرفت و خودروسازی كه یكی از بنگاه های پردرآمد وسود ده كشور بود حتی رمقی برای سرپا ماندن هم نداشت. برای مثال طبق گزارشات، در سال 91 تولید خودرو در یكی از شركتهای تولیدی از قله هدف گذاری شده میلیونی به 399 هزار دستگاه در سال رسید و پس از آن در سال 92 این مقدار به 305 هزار دستگاه تولید كاهش یافت.
 
عقب گرد خودروسازان در حالی صورت گرفت كه در كنار افت شدید تولید، تحریم های مشخص بر ضد این صنعت كار را برای خودروسازان به حدی دشوار كرد كه خوشبینانه ترین ارزیابی ها هم نجات صنعت خودرو را از ورطه ورشكستگی غیر ممكن و در بهترین حالت حداقل در كوتاه مدت امكان پذیر نمی دانست.
 
سوال اصلی اینجاست دولتی كه در آن تصمیماتی اینچنین در نظر گرفته شده است چه برنامه مدونی برای انجام آن صورت داده است؟ برنامه ها و سیاست گذاری هایی كه تنها برای حفظ پایگاه های مردمی تدوین می شد در صنعت خودرو عملاً بالعكس آنچه كه تصویب شد به انجام رسید.
 
حتی بیراه نیست كه گفته شود صنعت خودرو بواسطه اقدامات دولت دهم بودكه به وضعیتی دچار شد كه حتی صدای مصرف كننده هم در آمد و دولت یازدهم در ابتدای راه برای زنده كردن آن كمر همت بست و هرچه در چنته داشت رو كرد.
 
با این اوصاف می توان پرسید كه آیا این آئین نامه ابلاغی در حال حاضر می تواند در زمره اسناد راهبردی صنعت خودرو باشد؟ قطعاً این گونه نخواهد بود چرا كه صنعت خودرو با تمامی انتقاداتی كه به حق به آن وارد است در مرحله ای قرار گرفته است كه نمی تواند در این دوره بدنبال حذف خودروهای پرتیراژ خود باشد.
 
وضعیت فعلی خودروسازان بواسطه رفع معضلات تحریمی، بهبود وضعیت تولید و همچنین قراردادهای ایران خودرو و سایپا با شركای خارجی در حال حاضر نوید آینده ای روشن تر را برای فعالان آن ترسیم كرده است و می شود گفت صنعت خودرو در حال رسیدن به روزهای اوج خود است. همچنین خروج خودروهایی كه امروزه به گاو شیرده ایران خودرو و سایپا تبدیل شده اند، حجم زیادی از نقدینگی خودروسازانی را از بین خواهد برد كه در حال حاضر در حال بازپروی و خانه تكانی مالی خود هستند و شاید بهتر است كه تصمیمات اینچنینی با لحاظ كردن دوره نقاهت برای صنعت خودرو تدوین شود.
 
در مقابل مصرف كنندگان خودرو هم درحال حاضر جایگزینی برای این خودروها نخواهند داشت و با این ابلاغیه عملاً دست بسیاری از مصرف كنندگان متوسط و ضعیف جامعه از این محصولات پرحرف و حدیث كوتاه خواهد شد و اثر آن در شاخصه های آسایش مردم كشور مشهود خواهد بود.
 
هرچه كه هست باید منتظر بود و دید كه مسئولان وزارت صنعت با وجود تاكیدات مكرر خود در راستای خروج خودروهای قدیمی ایران خودرو و سایپا چه برنامه ای برای تحقق این امر در نظر خواهند گرفت و تصمیمی كه باید كارشناسانه و درست و به سود تولیدكننده و مصرف كننده در نظر گرفته شود با چه جزئیاتی به اجرا در خواهد آمد.
 
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: نوید جهرمی
3

باز یه مقاله ی دیگه و تعریف و تمجید دولت حاضر و کوبیدن دولت قبل. مشکل صنعت خودرو قدمتش خیلی بیشتر از این حرفاس.
سیستم خرابه و ربطی ب این دولت و اون دولت نداره.
ما همچنان مشکلاتمون حل نشده باقی خواهد موند تا زمانی که با بازی چپی و راستی و اصلاح طلب و اصول گرا گول بخوریم.
06:36  1395/06/02
پاسخ دادن
امیر(سابق)
5

همین نوع نگاه یعنی متهم کردن دیگران و مثبت ارزیابی کردن کارهای خودمان بجای درست کار کردن، آفت صنعت ایران شده. همه دولتها و مدیران تو این 37سال مقصر هستند. چرا که هیچ حرکت مثبت و نوآورانه ای که باعث تداوم پیشرفت صنعت خودرو بشود انجام ندادند. و فقط تولید زیاد،هرچه گرانتر فروختن محصول بی کیفیت به مردم ایران ،شده بود هدف اصلی مدیران و دولتها تا به امروز. در حالی که همین ماشین را با قیمت یک سوم و با کیفیت و شرایت بسیار مناسب به غیر ایرانی میدهند
15:15  1395/06/01
پاسخ دادن
علي
0

حاجي آخه جرا به جاي اميرآقا نظر مي دي ؟
اصلا" از طرز نگارشت معلومه
17:52  1395/06/01

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5-shahrivar : باید همین کار و بکنیم بریم جلو کارخانه یا اداره تحویل و باشاشیم سر در این کارخانه
S5-shahrivar : مثل سگ نجس دروغ میگه منم دیروز رفتم گفت قراره x5 بدیم !
شاهین : منطقی فکر کنیم کسی که فاکتور شده دیگ نمیاد اینجا بگه فاکتور شدم
فریا تارا v4lx : سلام. توی پیج حواله ۲۱ اسفند فاکتور شده دیروز . و یه تارای v4 موعد تحویل ۳ فروردین هم ۲ روز پیش فاکتور کرده😐😐
تارا دستی تبدیل به V1p : من الانم میگم خبر اینکه همین روزا خودم فاکتور میشم با مدرک خواهیم دید
S5 : دروغ گفتن مثل سگ والا میگفتن مشکی رو زودتر تحویل میدن حالا گفتن سفیدارو بابا لپ کلام بعد عید هنوز تحویلی از S5 نشده
agh اصفهان : بله من دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم ثبت نام 17مهر 402 اقساطی
محمد : ثبت نام اس ۵تاریخ ۲۷شهریور خرید نقدی بعد ۹ماه هنوز هم فاکتور نشده نمایندگی میگه کمبود قطعه دارن اصلا معلوم نیست کی تحویل بدن فقط دارن مارو سرکار میذارن فقط هم دروغ میگن که تحویل میدن فعلا با این داستان ها خبری از تحویل نیست خراب بشه اون شرکت که پول همه مارو گرفته که خودرو بده ولی خبری نیست
مهران : داداش از برج هشت s3 ثبت نام کردم هیچ کاریش انجام نشده چک اولشم پاس کردم ، تفاوت بیمه ام‌ریختم ، کلا پارتی بازیه زنگم میزنم خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس : خاطرت جمع تموم نمیشه این ماشینو یه عده محدود میگیرن چون پولش کم پولی نیس
محسن : سلام رضا واقعی کارگرایران خودروداداش گلم خبری ازفراخوان تابستان ایلکس نیست چه تاریخی پیام میاد؟
سفارشی : ازکجا بفهمیم ماشین برای کدوم سایته؟
یکپارچه _ برنده : محمد جان نمیگه برنده نشدید که ، زده برنده یکپارچه _ برنده امکان انصرف نمی باشد. برنده شدید یا نشدید چه فرقی دارند؟
محمد از مشهد پارس بهار 1403 : باسلام وعرض ادب بمحضر کلیه دوستان درجواب«امکان انصراف نمی باشد» راستش من از زمانی که قرعه کشی بودش زیاد ثبت نام کردم برای پژوپارس و همچنین رانا اما متاسفانه برنده نمی شدم ولی هیچوقت امیدم رو ازدست نمی دادم وهمیشه هم با اینکه برنده نمی شدم بازم توی پروفایلم در میز خدمت میزد«برنده نشده اید—امکان انصراف نمی باشد» نمیخوام نا امیدت کنم ولی به نظرمن یه جورایی معلق نگهت داشتن درواقع دارن می پیچوننت...
محمد : سلام دوستان 6/8مبلغ اولیه و تکمیل وجه11/9تحویل هم برام زده 12/29فعلا که خبری نیست
محمد از مشهد پارس بهار 1403 : باسلام وعرض ادب بمحضر کلیه دوستان درجواب«امکان انصراف نمی باشد» راستش من از زمانی که قرعه کشی بودش زیاد ثبت نام کردم برای پژوپارس و همچنین رانا اما متاسفانه برنده نمی شدم ولی هیچوقت امیدم رو ازدست نمی دادم وهمیشه هم با اینکه برنده نمی شدم بازم توی پروفایلم در میز خدمت میزد«برنده نشده اید—امکان انصراف نمی باشد» نمیخوام نا امیدت کنم ولی به نظرمن یه جورایی معلق نگهت داشتن درواقع دارن می پیچوننت...
وحید : پذیرش 8اسفند دیروز فاکتور امروز پلاک
علی : چندروز طول می‌کشه تا تحویل
اریزو 5 مومنی : سلام خدمت دوستان گرامی جهت اطلاع و استفاده دوستان عرض میکنم که: ثبت نام اولیه 17 بهمن 1402 تکمیل وجه 21 بهمن 1402 قرارداد 24 بهمن 1402 تخصیص شاسی 5 اسفند 1402 بیمه و پلاک 15 اسفند 1402 ارسال مدارک و پلاک 17 اسفند 1402 دریافت کارت 17 فروردین ماه 1403 دریافت سند 21 فروردین ماه 1403 مجوز خروج 20 اریبهشت ماه 1403 بارگیری و حمل از بم 27 اریبهشت ماه 1403 تاریخ تحویل و شروع گارانتی 7 خرداد ماه 1403 داخل اداره تحویل نمایندگی 246 حیدری تهران پر از اریزو 5 و x55 پرو بود و کلی برگه آماده تحویل آماده داشتن 4 ماه به امید حرفای دوستان تو گروه بودم الان وظیفه م بود خبر خوب بدم انشاالله همه عزیزانی که 1402 ثبت نام کردن تا آخر خرداد میگیرن یا حق🌹🙏