چرا خودروهای قدیمی از خطوط تولید خارج نمی شوند؟

 

چرا خودروهای قدیمی از خطوط تولید خارج نمی شوند؟

 
آیین نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه های مرتبط، مصوب شورای سیاست گذاری صنعت خودرو مورخ ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ می گوید که از ابتدای سال ۹۵ باید خودروهایی که از نخستین عرضه آنها ۱۰ سال می گذرد از خط تولید خارج شوند. حالا پنج ماه از سال ۹۵ و شش سال از ابلاغ این آیین نامه گذشته است، اما هیچ خبری از خارج شدن محصولات قدیمی از خط تولید خودروسازان نیست.
نقل از فرصت امروز، طبق آنچه در آیین نامه مذکور آمده است؛ نباید عمر محصولات (خودرو) با نشان تجاری داخلی از ابتدای سال 95، از 10 سال پس از نخستین عرضه آنها تجاوز کند. همچنین عمر محصولات با نشان تجاری خارجی نیز از زمان نخستین عرضه باید هفت سال باشد. اما نگاهی به محصولات تولید داخل نشان می دهد عمر برخی از آنها حتی از 15 سال هم تجاوز می کند. پژو 405 عمری بالای 20 سال دارد و پراید هم 15 سالگی خود را می گذراند. پژو 206 نیز عمری بالای 10 سال دارد. اما همچنان این خودروها برخلاف آیین نامه ای که شش سال پیش به تصویب رسیده، به تولید می رسند.
 
هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، وقتی سال 92 سکان هدایت این گروه صنعتی را برعهده گرفت، قول داد که تا سال 94، پژو 405 را از خط تولید خارج کند. او اما یک سال بعد در مراسم رونمایی از وانت آریسان و توقف تولید وانت پیکان، این حرف را پس گرفت و گفت این بار نوبت رقیب است که یک خودرو خارج کند و سپس ایران خودرو پژو 405 را به فراموشی می سپارد. حالا نیمه اول سال 95 رو به پایان است و هیچ خبری از تغییر سیاست ها در زمینه توقف تولید خودروهای قدیمی در هیچ یک از غول های جاده مخصوص نیست؛
 
موضوعی که به نقطه ضعف این دو خودروساز دربرابر خودروسازان چینی تبدیل شده است، زیرا خودروسازان بخش خصوصی ایران که عمدتا با شرکتی چینی همکاری دارند، هر چند ماه یک بار از محصول تازه ای رونمایی می کنند و با محصولات خوش آب و رنگ شان از مشتری ها دل می برند. اما چرا هنوز هم خودروهای قدیمی در خطوط تولید جانی تازه می گیرند و تقریباً پرفروش ترین محصولات حال حاضر بازار ایران هستند؟ پرفروشی این محصولات به کیفیت آنها برنمی گردد، بلکه این طبقه قیمتی آنهاست که بیش از 70 درصد جامعه را شامل می شود و موجب رونق فروش آنها در بازار خودروی ایران شده است، بنابراین شاید پرسش صحیح تر این باشد که چرا خودروسازان ایرانی از برنامه توسعه محصول جا مانده اند؟
 
ترس از شکل گیری خلاء عظیم
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می گوید: «مهم ترین دلیل این عقب ماندگی قیمت است. با توجه به اینکه بهره بانکی در کشور ما بسیار بالاست، پروژه های توسعه ای در ایران بسیار ریسک پذیر است، شرکت های خودروساز هم در نهایت می توانند سالی یک پروژه اجرا کنند، در غیر این صورت زیر بار هزینه های مالی دفن می شوند، بنابراین حلقه مفقوده به زیرساخت های اقتصادی برمی گردد.»
 
او می افزاید: «از سوی دیگر نرخ بهره بالا موجب می شود حتی اگر خودروسازان تولید یک پلتفرم جدید را شروع کنند، نتوانند آن را با قیمت محصولات قبلی به بازار ارائه کنند و در نتیجه بازار خود را از دست می دهند. همین موضوع موجب شده رشد اتفاق نیفتد و طبعا محصول جدیدی هم در طبقه قیمتی پایین به بازار ارائه نشود.» بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره اظهار می کند: «این موضوع چند دلیل دارد، نخست اینکه ما در اوج تحریم ها قرار داشتیم و هیچ شرکتی حاضر به همکاری با ما نبود، خودروسازان هم چاره ای جز تولید محصولات قدیمی نداشتند. دلیل دیگر نبود هدف و برنامه در مدیریت خودروسازی ها ما است، مدیران دولتی انگیزه ای برای ایجاد تغییر نداشته اند. اما دلیل اصلی تر این است که اگر امروز این خودروها از خط تولید خارج شوند، برای این طبقه قیمتی چه محصول جایگزینی وجود دارد.»
 
ادبیات اقتصادی باید تغییر کند
 
پرسشی که کارشناسان درباره خروج خودروهای قدیمی و قیمت پایین مطرح می کنند، این است که چه جایگزینی برای آنها وجود خواهد داشت؟ پرسشی اساسی که شاید دلیل حیات این پلتفرم های قدیمی نیز باشد. زاوه در این زمینه معتقد است: «جایگزینی برای آنها نخواهیم داشت مگر اینکه دولت عوارض واردات سی کی دی را کاهش دهد، یعنی در حقیقت دولت از درآمدهای خودش بگذرد و تعرفه واردات قطعه را کاهش دهد تا خودروسازان بتوانند نزدیک به قیمت این محصولات، خودروی جدیدی را به بازار ارائه دهند تا از ایجاد یک خلاء عظیم جلوگیری شود.» شهریاری نیز در این باره تصریح می کند: «باید اجازه دهیم خودروسازان خارجی به راحتی وارد عرصه فعالیت در ایران شوند، خودروسازان خارجی تمایل ندارند که با دولتی ها شریک شوند، بلکه می خواهند با بخش خصوصی همکاری کنند تا فشاری را احساس نکند. وقتی می گویند خودروسازان خارجی بیایند اما به شرط اینکه 40 درصد ساخت داخل داشته باشند، مشخص است نمی توان با «باید» شریک خارجی جذب کرد.»
 
او می گوید: «ادبیات اقتصادی ما باید تغییر کند تا بتوانیم شاهد تحول باشیم. متأسفانه تفکر مدیریت در صنعت خودروسازی دولتی است درحالی که دولت صرفاً باید هدف گذار باشد و نه مجری.» طبقه قیمتی خودروهای زیر40 میلیون تومان، طبق یک قرارداد نانوشته، سال هاست در دست دو خودروساز دولتی بوده و به غیر از شرکت مدیران خودرو که آن هم تیراژ چندانی نسبت به تیراژ غول های جاده مخصوص ندارد، هیچ خودروسازی توفیق ورود به این سگمنت قیمتی را پیدا نکرده است و از سوی دیگر در راه شرکتی نظیر رنو نیز که قصد دارد به صورت مستقل در ایران خودروهای ارزان نظیر کویید را تولید کند، سنگ اندازی می شود. به نظر می رسد دلیل خارج نشدن خودروهای قدیمی از چرخه تولید بیش از آنکه به خودروسازان برگردد، به تصمیم گیران اقتصادی و زیرساخت های اقتصادی بازمی گردد.
 
 
 
 

منبع

فرصت امروز

 

برچسب : خودرو , پژو405 , پراید , بازار خودرو , خودرو فرسوده , سایپا , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

همایون
0

خودروی خوب میخوای؟ رانا بخر
13:05  1395/06/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : کسانی که تکمیل وجه کردن که نباید گرون بکنن
S3 سفید : بستگی به زمان تکمیل وجه داره، ممکنه یکی تاریخ قراردادش شهریور باشه ولی دی تکمیل وجه کرده باشه اما دیگری تاریخ قراردادش آبانه و همون آبان هم تکمیل وجه کرده باشه، عملا اونی که آبانه از اون شهریوری جلوتره چون زودتر تکمیل وجه کرده
حمیدs5 : بله۱۱ شهریور نمیدونم سیاست اینا چیه
12345 : تو این مملکت پراید رو هوا میخرن چه برسه به هر نوع شاهین . حالا تا 404 کی زنده کی مرده امروز صفا کن
دوگانه : سلام دوستان بهمن ماهی ها هرکس فاکتور شو بی زحمت اطلاع رسانی کنه باتشکر
حسین : سلام دوستان نگران نباشید پیامک میاد شرکت سایپا پیگیر شدم گفتن تا آخر خرداد همه کسایی که ارسال به خودروساز زده تعیین تکلیف میشن از طرفی فقط باید منتظر افزایش قیمت باشیم شاین رو دیدم حدود 6 درصد گرون کرده بود چیلی هم 117 و 118 و 120 تومن گرون کرده بیستون تی77 هم امروز دیدم 190 گرون کرده متاسفانه هرگز شفاف نبودن که علت افزایش ها چیه و به طور یکسان گرون نشدن نه درصدی شبیه هم هستن نه مبلغ افزایش ولی من با توجه به چیلی فکر کنم بین 1490 تا 1520 قیمت جدید باشه البته سایپا خیلی نفوذ داره و شاید گرونتر از این حرفها بخواد بده، جالبه به اسم مدل 2024 گرونتر میدن بعضی از شرکتها، ولی قیمت جهانی تغییر نکرده به نظرم اگه از یه حد معقولی بیشتر گرون شد همه با هم بریم جلو درب شرکت سایپا و به خبرنگرانها زنگ بزنیم بیان، وزارت صمت هم میتونیم بریم، ارزش داره چون با حقوق 20 تومنی ما چرا باید این همه گرون کنن همه باید با هم باشیم
J7 مشکی : باسلام قرارداد۸/۱۴ فاکتور۱۲/۲۳ تحویل۲۶اردیبهشت
شاهین اتومات : یعنی بجای شاهین اتوماتCVT میخوان شاهین پلاس اتومات بدن
مجید اصفهان : سلام مبارک باشه بسلامتی عزیزم
زهرا : بله من همینه وضعیتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : سلام واسه من چند روزه فاکتورشده ولی پلاک نخورده کسی اطلاع داده فاصله فاکتورشدن تا پلاک چند روزه؟؟؟؟
سعید : جواد خیلی خیلی جوادی
سورن 13 فروردین : سلام مبارک باشه منم شرایطم مثل شماست ردیف قراردادم هم زودتره یعنی امیدوار باشم امروز و فردا؟
21 دی : من 21م ام🤦
تحویل اسفند ریحانه : برو پلیس بعلاوه 10 بگو
دوگانه اسفند.تبدیل به 207 : سلام دوستان کسی تبدیلی به207امروز پلاک شده آیا
4707 : نه روی پرداخت وجه میچرخه
ناشناس : بنظرم باز سمند سورن ها فاکتور شد و ما بلاتکلیف موندیم
امیر : دوستان عزیز اگه ماشین فاکتور نشده باشه این پولای اسقاط و.. رو تا قرون آخر ازمون میگیرن شک نکنید. حالا کسانی که تاخیر دارن از سود تاخیر و باقی مثل خودم نقدا 50.7م و بیمه و یک درصد و.. هم جدا بیشرفها تبدیل بهs7هم نمیزنن من حواله خریدم (دیوانگی محض) تایم گرونیها الان ماشین بهم بدن با بازار یر به یر در بیام هنر کردم اگه s5پرو باشه باز به اسم پرو یه 100 اضاف میویرن هر چند قیمت جدید هایما بالای صد میلیون اضاف خورده برای بهار
سورن موتور جدید، : مبارکتون باشه،چرخش برات بچرخه،منم موعد تحویل 14 فروردین هستم،هنوز فاکتور نشده