جگوار به ایران می‌آید

 

جگوار به ایران می‌آید

 
به‌رغم تمامی بدبیاری‌هایی که طی سالیان اخیر دامن‌گیر سازندگان بریتانیایی شده، ولی به‌جرئت می‌توان این خطه را یکی از مراکز اصلی لوکس سازان عالم به شمار آورد.
به‌رغم تمامی بدبیاری‌هایی که طی سالیان اخیر دامن‌گیر سازندگان بریتانیایی شده، ولی به‌جرئت می‌توان این خطه را یکی از مراکز اصلی لوکس سازان عالم به شمار آورد.
 
سرزمینی که از بهترین استادکاران تا مبرزترین ویژه سازان را در دل خود جای داده و کماکان برق ساخته‌هایش نفس عشاق را به شماره می‌اندازد. رولزرویس، بنتلی، آستون مارتین، جگوار، رنجروور و… تنها معرف یک نام خشک و خالی نیستند بلکه کوله باری از تکنیک، فن‌آوری و تجربه را نیز با خود به یدک می‌کشند، تجربیاتی که بسیاری از سازندگان قدر و توانمند دنیا هم از خیر وجودشان بی‌بهره‌اند.
 
بنا به مندرجات برخی از منابع مطلع، احتمالاً در آینده‌ای نزدیک، سه مدل از جگوار به نام‌های XE ،XF و XJ راهی ایران خواهند شد؛ به همین بهانه سعی نمودیم که نگاهی گذرا به ویژگی‌های هر یک از این سه داشته باشیم.
 
جگوار XE
 
جگوار به ایران می‌آید
 
کوچک‌ترین مدل در بین این سه‌گانه‌های جگوار،XE نام دارد. این خودرو یک سدان میان‌سایز است که برای نخستین بار، ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو پا به عرصه وجود نهاد. تولید آن نیز اندکی بعد و در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز گردید. طرح بدنه این خودرو، امضای طراح بلندآوازه بریتانیایی به نام یان کالوم (IAN CALLUM) را در دل خود جای داده و اولین خودرویی از جگوار به شمار می‌آید که از شاسی مونوکوک آلومینیمی بهره می‌برد. در حال حاضر، این مدل تنها در گونه چهار درب سدان تولید می‌شود و در بازارهای جهانی با خودروهایی همچون مرسدس بنز کلاس C، بام و سری ۳ و لکسس IS به رقابت و هماوردی می‌پردازد.
هم‌اکنون، جگوار XE با نسخه‌های متفاوتی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی تولید می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی این خودرو در انواع ۴ سیلندر (۲ لیتری توربو شارژ) و ۶ سیلندر (۳ لیتری سوپر شارژ) عرضه می‌شوند. در این میان، پیشرانه ۲ لیتری بنزینی در دو نسخه ۱۹۷ و ۲۳۷ بخاری در دسترس خریدارانش قرار می‌گیرد و نیروی تولیدی پیشرانه ۳ لیتری بنزینی هم معادل ۳۳۵ اسب بخار است.
 
پیشرانه دیزلی این خودرو ۴ سیلندر بوده و ۲ لیتر حجم دارد، این پیشرانه به سامانه توربو شارژ مجهز و در دو نسخه ۱۶۱ و ۱۷۸ اسب بخاری عرضه می‌شود. نیروی حاصل از پیشرانه، به واسطه گیربکس‌های ۶ سرعته دستی و یا ۸ سرعته اتوماتیک (ساخت ZF) به چرخ‌های عقب این خودرو منتقل می‌شود. در حال حاضر، جگوار XE فقط در کشور بریتانیا به تولید می‌رسد.
 
سایت خودرویی «AUTOEXPRESS» بریتانیا، سواری و هندلینگ عالی XE و آلایندگی بسیار پایین پیشرانه‌اش را که موجب معافیت مالیاتی آن شده، جزو نکات مثبت این خودرو برشمرده و در مقابل، فضای داخل جگوار XE را کمی تنگ و سایز صندوق عقب آن را هم کوچکتر از رقبایش ارزیابی نموده است. در عین حال، کیفیت پایین برخی از قطعات موجود در کابین را نیز از دیگر نکات منفی آن دانسته است.
با توجه به مقررات گمرکی موجود که تنها ورود خودروهایی با حجم پیشرانه زیر ۲۵۰۰ سی‌سی را به کشور مجاز دانسته است.
به احتمال زیاد، تنها نسخه ۲ لیتری آن راهی ایران‌زمین خواهد شود. در حال حاضر، بهای نسخه‌های دولیتری جگوار XE در بازار امارات بین ۱۶۹ هزار الی ۲۰۰ هزار درهم است.
 
از آنجایی که شتاب و سرعت، از مختصات مورد علاقه بیشتر هم‌وطنانمان است، در این متن ارقام مربوط به شتاب و سرعت نسخه‌های ۲ لیتری و ۲۳۷ اسبی نصب شده در سه مدل XE،XF و XJ را ذکر نمودم. شتاب صفر تا صد نسخه ۲ لیتری و ۲۳۷ اسب بخاری جگوار XE، معادل ۶٫۸ ثانیه و سقف سرعت نهایی آن که تازه محدود هم شده برابر با ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
 
جگوار XF
 
جگوار به ایران می‌آید
 
جگوار XF یک سدان میان‌سایز اجرایی است که نخستین نسل از آن در فصل پاییز سال ۲۰۰۷ میلادی به نمایش درآمد، ولی نسل دوم و یا فعلی آن از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در معرض دید عموم نهاده شد. این خودرو نیز همچون برادر کوچکترش XE از شاسی تمام آلومینیمی بهره برده و طراحی بدنه آن نیز توسط یان کالوم صورت پذیرفته است.
طیف پرشماری از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی، چرخش چرخ‌های این مرکب اشرافی را عهده‌دار هستند. پیشرانه‌های بنزینی شامل انواع ۴ سیلندر (۲ لیتری مجهز به توربو شارژ) و ۶ سیلندر (۳ لیتری) هستند. توان خروجی پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی معادل ۲۳۷ اسب بخار است و پیشرانه ۶ سیلندر بنزینی هم در دو نسخه ۳۴۰ و ۳۸۱ اسب بخاری عرضه می‌شوند.
 
پیشرانه‌های دیزلی هم در انواع ۲ و ۳ لیتری عرضه می‌شوند. در این میان، پیشرانه ۲ لیتری دیزلی تنها در دو نسخه متفاوت ۱۶۳ و ۱۷۹ اسب بخاری عرضه می‌شود و پیشرانه سه لیتری دیزلی هم تنها در یک نسخه ۳۰۰ اسب بخاری. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از گیربکس‌های ۶ سرعته دستی،۶ و ۸ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. در حال حاضر، این مدل در کشورهای همچون بریتانیا و هند به تولید می‌رسد و عمده رقبای آن نیز در بازارهای جهانی، خودروهایی همچون بام و سری ۵، آئودی A6، مرسدس بنز کلاس E و لکسس GS هستند.
 
سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا، مواردی از جمله استایل شیک، اصلاح فضای پا در ردیف عقب و هزینه‌های نگهداری پایین را از نکات مثبت جگوار XF برشمرده است؛ و در مقابل، این موارد را هم جز منفی‌های آن دسته‌بندی نموده است: کیفیت و کارایی پیشرانه باید بهتر از این باشد، برخی از متریال به کار رفته در این خودرو چندان پریمیوم نیستند، بهای آن گران‌تر از رقبایش است.
نسخه‌های ۲ لیتری این خودرو در بازار امارات، با بهایی بین ۱۷۹ هزار الی ۲۶۰ هزار درهم معامله می‌شوند. شتاب صفر تا صد نسخه ۲ لیتری و ۲۳۷ اسب بخاری جگوار XF معادل ۷ ثانیه و سرعت نهایی آن معادل ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت است.
 
جگوار XJ
 
جگوار به ایران می‌آید
 
در میان این سه‌گانه‌های جگوار، هیچ‌کدام به اندازه XJ از مایه‌های تجمل، زیبایی و وقار بهره‌مند نیستند، این گربه با اصالت بریتانیایی، رقیبی قدر برای دیگر همتایان خود در سرتاسر عالم به شمار می‌آید و تنها نگاهی گذرا به مشخصات فنی آن، آتش هراس و تشویش را در دل هر برند پرمدعایی شعله‌ور می‌سازد.
مدل XJ، سدانی فول سایز محسوب شده و سابقه‌ای نزدیک به نیم قرن را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. نخستین نسل از آن در سال ۱۹۶۸ میلادی، پا به میدان رقابت‌های جهانی نهاد و همین مدل بود که نام جگوار را در سرتاسر عالم بلندآوازه نمود.
نسل فعلی این خودرو، برای نخستین بار، در ماه جولای سال ۲۰۰۹ میلادی و در گالری ساعتچی (SAATCHI) شهر لندن و با حضور مشاهیری همچون جی لنو (JAY LENO) و الی مک‌فرسون (ELLE MACPHERSON) رونمایی شد.
 
بدنه این خودرو، همچون دیگر برادرانش توسط شخص یان کالوم تراش خورده و در طراحی آن سعی شده که عناصری از نسل‌های پیشین XJ هم حفظ گردد. از لحاظ ابعادی، این نسخه پهن‌تر، بلندتر و به‌مراتب بزرگتر از اسلاف خود به نظر می‌رسد. در حال حاضر، جگوار XJ تنها در گونه چهار درب به تولید رسیده و در بازارهای جهانی با خودروهایی مثل بام و سری ۷، مرسدس کلاس S و آئودی A8 به رقابت تنگاتنگی می‌پردازد.
این مدل، با طیف متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود.
 
پیشرانه‌های بنزینی این خودرو در انواع ۴ سیلندر (۲ لیتری) با توانی معادل ۲۳۷ اسب بخار،۶ سیلندر (۳ لیتری) با توانی معادل ۳۴۰ اسب بخار و در نهایت ۸ سیلندر (۵ لیتری) هستند که البته پیشرانه ۵ لیتری هم در دو نسخه ۳۴۰ و ۵۱۰ اسب بخاری عرضه می‌شود. پیشرانه دیزلی این خودرو هم نسخه‌ای ۶ سیلندر (۳ لیتری) با توانی معادل ۲۷۵ اسب بخار است.
 
سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا، نکات مثبت این خودرو را در مواردی همچون طراحی و استایل خارق‌العاده، تجربه رانندگی لذت‌بخش و کیفیت بالای کابین برشمرده است و سواری سفت و سخت، هزینه‌های نگهداری بالا و فضای کم سر در ردیف عقب را هم از نکات منفی آن ارزیابی نموده است.
این مدل، در حال حاضر تنها در بریتانیا و هند به تولید می‌رسد. نسخه‌های ۲ لیتری این خودرو با بهایی بین ۲۵۹ هزار الی ۳۲۰ هزار درهم در امارات به فروش می‌رسند.
شتاب صفر تا صد نسخه ۲ لیتری و ۲۳۷ اسب بخاری جگوار XJ معادل ۸٫۹ ثانیه و سرعت نهایی آن معادل ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت است، علت کندی عملکرد پیشرانه ۲ لیتری در این خودرو نسبت به انواع مشابه آن در مدل‌های XE و XF، به سبب ابعاد بزرگ‌تر و وزن بالاتر مدل XJ است که همین عوامل خود موجبات تأخیر در امر شتاب‌گیری را فراهم می‌آورند.
 
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , خودرو وارداتی , واردات خودرو , خودرو اینگلیسی0 , بازار خودرو , جگوار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

قیمت ها رو حساب کنی و دوبرابر کنی که تخمین حداقلی از قیمتهای اینا تو ایران بدست بیاد
XE بین 170 تا 200 هزار درهم - 340 تا 400 میلیون.
XF بین 180 تا 260 هزار درهم - 360 تا 520 میلیون.
XJ بین 260 تا 320 هزار درهم - 520 تا 640 میلیون.
بهتره قیمت های مدل پایه رو هم درنظر نگیریم.
03:45  1395/06/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
0

اینها خیلی دندون گردتر از ایم حرفها هستند.نمونه اش ولو 90 پنجاه هزار دلاری را پانصد میلیون قیمت زده اند.بی ام و آی 8 هم حدود چهار برابر قیمت دلاری اش است.
10:39  1395/06/12

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فولاد اهواز : وقتی دعوت نامه رو برداخت نمیکردین بعد چند روز دعوت نامه باز براتون ارسال میشد
پاسخ به مسعود : چرا تبدیل به رینگ نزدید منم تحویل شهریور بودم تبدیل زدم 28مهر ماشینمو دادن
محمدحسین : چراداداش
زامیاد 1 : دوگانه بودم هرچی زنگ میزنم میگن پیگیریم
جمشید پیش بهمن : آقا چند روز بعد فاکتور تحویل میدن یکی بگه خواهشا
محسن : دوستان اهل فن میشه این فرمون های دوگانه رو خودمون هیدرولیک کنیم ؟؟؟خیلی داغونه خدایی
دوگانه بی کیفیت : سلام دوستان لاستیک رادیال نیست فرمان خیلی سفته صندلی سنگه دنده خیلی سفته وبه سختی جا میره بیمه 16 ماه در نظر گرفتن وخلاصه بیشتر از 2 ماه انتظار وزجردادن به همه مان یه لکن به اسم نیسان آبی تحویل دادن
دوگانه سوز : میفهممت داداش منم چند روز پیش تحویل گرفتم و واقعا حالم گرفت کیفیت افتضاهش این سفتی فرمون ک قشنگ رو مخه .حیف اون همه پول و انتظار و استرس
نیسان در خواب : من شنبه هفته پیش پلاک شدم ،امروز تحویل گرفتم ، دوگانه آپشنال، واقعا بسیار بی کیفیت ،خود نمایندگی خندش گرفته بود ، کیفیت رنگ افتضاح ، صندلی بسیار بد و بی کیفیت واقعا حالم گرفته شد ،کلاچ مشکل داره ،فرمون خیلی سفته ،خیلی حالم بده
اطلس : کور خونده با بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم.