بررسی مزراتی گرن توریزمو MC Stradale 

 

کوپه ایتالیایی در خیابان های تهران

 
در کشاکش شدیدترین تحریم های خارجی علیه کشور ما و در پی آن، قطع ارتباط شرکت های خودروسازی مادر با تولیدکنندگان داخلی و بهای رو به افزایش ارزهای رایج جهانی، واردکنندگان خودروهای لوکسی در ایران پا گرفته اند که در تاریخ واردات خودرو به کشور ما بی سابقه و بدون مانند بوده است.
 
در شرایطی که هر روز خبرهای گوناگونی مبنی بر ناتوانی دو خودروساز بزرگ دولتی شنیده می شد. شنیدن واردات خودروهای لوکس اروپایی آن هم توسط نمایندگی رسمی این خودروسازها به قدری تعجب برانگیز بود که در رسانه های خارجی هم سروصدا به پا کرد. به گونه ای که پس از مدتی ایران به بزرگ ترین بازار خودروهای شرکت پورشه در منطقه خاورمیانه، بدل شد.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
یکی از شرکت هایی که در دوران تحریم پایش به بازار ایران باز شد شرکت مازراتی (با تلفظ صحیح مزراتی) ایتالیا بود. گرچه پس از چندین سال و با تصویب قانون ممنوعیت واردات خودروی های بالای 2500 cc، شرکت آرتاتک به عنوان نماینده رسمی مازراتی  دیگر توانایی عرضه خودروهای مازراتی در بازار ایران را ندارد.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
اما بر آن شدیم تا به یکی از گران ترین محصولات شرکت مازراتی که در زمان شدید ترین تحریم ها پایش به کشور ما باز شده بپردازیم و شرایط حضور اسپرت ترین خودرویی که توانسته به شکل رسمی پلاک ملی دریافت کند را در کشورمان بسنجیم.
 
مازراتی GranTurismo MC؛ یک فراری چهارنفره
 
اگر بخواهیم شرح حالی از این خودرو را بازگو کنیم. می توان گفت که گرن توریزمو در سال 2007 میلادی به عنوان یک کوپه، موتور جلو چهارنفره معرفی شد و به دلیل اشتراکاتی که با شرکت خواهر خود یعنی فراری دارد، می توان آن را یک فراری 4 نفره نام گذاری کرد.
 
گرچه محصولات شرکت مازراتی کاملا با هدف متفاوتی نسبت به محصولات شرکت فراری دارند و امروزه حتی شاهد معرفی مازراتی شاسی بلند هم هستیم.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
در واقع محصولات این شرکت با تاکید بر لوکس بودن و طراحی خاص ایتالیایی ها در بازار عرضه می شوند و در بخش عملکرد فنی به پای محصولات شرکت فراری نمی رسند.
 
به دلیل این که هر دوی این ها جزیی از زیر مجموعه شرکت فیات به حساب می آیند، طبیعی است که در بخش های فنی اشتراکاتی داشته باشند.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
طراحی داخل اتاق با طراحی روز فاصله زیادی دارد. اما در بخش طراحی ظاهری، این کوپه همچنان نسبت به خودروهای همسن وسالش طراحی گیرا و چشم نوازی را ارائه می کند اما در جزییات قافیه را به رقیبان به روز شده ای خود می بازد.
 
هنرمندان شرکت پینین فارینا به عنوان طراح این خودرو با خلق محصولی که مشخصات طراحی ایتالیای را به شکل مستقیم در مقابل چشمان ما قرار می دهد و خود را از باقی رقبا جدا می کند، این مازراتی را طراحی کرده اند. جلو پنجره کشیده بیضی شکل که در وسط به آرم مازراتی منقش شده، اوج تاکید طراحان را به اصالت و قدمت این برند نشان می دهد.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
کاپوت بلند بالا و گلگیر های حجیم شده در بخش عقبی، صندوق عقب نسبتا کشیده و اسپویلر کوچکی که به سبک باقی خودروهای اسپرت ایتالیای بر روی کاپوت صندوق قرار گرفته از مهم ترین مشخصه های طراحی مازراتی گرن توریزمو است. اما مسئله ای که این بررسی ما را نسبت به بررسی های گذشته کمی متفاوت می کند این است که گرن توریزمو حاضر در تست ما از مدل های MC Stradale است که نسخه اسپرت تر از سایر مزراتی های موجود در کشور محسوب می شود.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
مازراتی این مدل را به گونه ای تجهیز و آماده کرده است که می توان آن را یک خودروی نیمه مسابقه ای با مجوز حضور در خیابان های عادی نامید. همانطور که مشخص است برچسب های خاصی هم بر روی بدنه و سقف خودرو چسبانده شده است که نشان گر متفاوت بودن این کوپه اسپرت با مدل های معمولی است.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
مازراتی با حذف صندلی های عقب که به نوعی معرف این خودرو در کلاس کوپه های 2+2 است آن را تبدیل به یک نمونه دو نفره کرده است که این امر با هدف کاهش وزن صورت پذیرفته. صندلی های جلو هم با نمونه های نیمه مسابقه ای تعویض شده اند و کمربند چهاراتصاله آن از دیگر تفاوت های این خودرو با دیگر خودورهای عادی است.
 
استفاده از فیبرکربن در جای جای اتاق و استفاده از چرم قرمز رنگ و چرم آلکانترا تاکید دیگری بر اسپرت بودن این خودرو است. استفاده از یک ساعت آنالوگ در بالای کنسول همچنان نشان دهنده سطح لوکس گرایی محصولات شرکت مازراتی است.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
اما در دیگر بخش های اتاق مازراتی توانایی رقابت با خودروهای روز جهانی را ندارد، گرچه در ایران هم خودروی پلاک شده ای برای عرض اندام در مقابل این مازراتی نمی توان یافت و با فاکتور کردن فراری 458 ایتالیا پلاک ملی، مرسدس بنز SLS AMG BLACK SERIES و لامبورگینی آونتادور با پلاک منطقه آزاد ارس می توان این مزراتی را اسپرت ترین خودروی پلاک شده ایران نامید.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
مازراتی گرن توریزمو MC Stradale در بخش قوای محرکه از موتوری که به صورت مشترک توسط فراری و مازراتی توسعه داده شده است بهره می برد. این موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی که سیلندر های آن به صورت V در کنار هم قرار گرفته اند، حجمی معادل 4.7 لیتر دارد و قدرت 454 اسب بخار را در حداکثر دور 7000 rpm تولید و گشتاور 520 نیوتن متری را در دور 4750 rpm روانه چرخ های عقب می کند.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
در این خودرو از یک جعبه دنده خودکار 6 سرعته استفاده شده که ساخت شرکت ZF آلمان است. این جعبه دنده در عرض 60 میلی ثانیه دنده ها را تعویض می کند و مازراتی با کاهش ضرایب دنده ها سعی در شتاب گیری هرچه بیشتر این مدل نسبت به نمونه های عادی داشته است به گونه ای که استراداله در عرض 4.6 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
مازراتی توانسته است تا وزن را در حدود 110 کیلوگرم نسبت به مدل اصلی کاهش دهد و حال این سوپر کوپه 1770 کیلوگرم وزن دارد. در بخش فنی گرن توریزمو را می توان صاحب تکنولوژی سال 2010 فراری و مازراتی خواند، حالا اما همه مدل های این شرکت مجهز به موتورهای کم حجم تر توربو شده اند و حتی خود فراری هم دیگر خودرویی مجهز به موتور V-8 تنفس طبیعی عرضه نمی کند، بنابراین برای دوستداران دو آتشه سرعت و هیجان، حس و حال گاز خوردن این پیشرانه بسیار دلنشین تر از موتورهای توربو جدید است.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
مازراتی همچنان برای این مدل سفارش تولید می گیرد و می توان آن را آخرین نسل از سوپرکوپه های ایتالیای مجهز به موتور V-8 تنفس طبیعی دانست.
 
حس و حال تجربه رانندگی با مازراتی گرن توریزمو استراداله می تواند بسیار متفاوت و حتی ماجراجویانه باشد. زیرا این خودرو به گونه ای تجهیز شده است که بیشترین کاربردش را در پیست های اتومبیل رانی به نمایش می گذارد.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
تقسیم وزن 48 به 52، سیستم تعلیق دو جناغی جلو و مولتی لینک عقب که نسبت به مدل عادی تا 10 mm کاهش ارتفاع را تجربه کرده اند، استفاده از ترمزهای کربن سرامیکی شرکت برمبو و چرخ های بزرگ 20 اینچی که از لاستیک های شرکت پیرلی بهره می برند و در همین حد بگوییم که هر کدام از این لاستیک ها در حدود 570 دلار قیمت دارند.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
وقتی که بر روی صندلی این مازراتی می نشینید وارد دنیای کاملا متفاوتی نسبت به هر خودروی موجود دیگر در شهر خواهید شد. این مازراتی همچنان از کلید به صورت دستی برای استارت بهره می برد و خبری از دکمه استارت در آن نیست. کمربند 4 اتصاله آن هم به گونه ای شما را در بر می گیرد که تنها دست و گردنتان به صورت آزادانه توانایی حرکت دارد.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
با روشن شدن موتور متوجه حجم صدای تولیدی آن می شوید که به راحتی وارد اتاق می شود و در همین حالت درجا هم آدرنالین بدنتان را بالا می برد. تصمیم گرفتیم تا از پدال های پشت فرمان که سمت راستی برای سبک کردن دنده ها و سمت چپی برای سنگین کردن دنده ها است استفاده کنیم.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
سواری این مازراتی کاملا خشک است و باید به صورت دائم از خیابان های پر دست انداز دوری کنید. میزان گردش فرمان هم می تواند برای شما دردسر ساز شود و سنگینی فرمان در سرعت های پایین بیشتر حس می شود. برای این که پدال گاز را حتی در حالت رانندگی معمولی تخته کنید، قطعا به فضای مستقیم 1000 متری نیازمند هستید.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
استراداله از همان دورهای پایین میزان قدرت و کشش را به رخ راننده می کشد و برای اجتناب از وقوع تصادفی سنگین نیازمند سبک کردن دنده بلافاصله پس از فشردن پدال گاز هستید. استراداله خودروی معقولی برای تردد در خیابان های شهر نیست و اگر کمی بیش از حد با پدال گاز بر سر پیچ ها بازی کنید محور عقب تمایل زیادی به سر خوردن دارد.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
اگر بخواهیم اسم مناسبی برای این خودرو انتخاب کنیم آن را باید یک سوپرکوپه نیمه مسابقه ای نام گذاری کنیم زیرا عکس العمل این خودرو به همه فاکتورهای اصلی رانندگی آنقدر سریع است که جز فراری 458 قرمز رنگی که با مجوز های خاص پلاک شد، رقیب دیگری در سطح شهر برای خود نمی بیند و احتمالا می تواند بر روی پیست مسابقه، بسیاری خودروهای قدرتمند تر از خود را نیز شکست دهد.
 
مزراتی گرن توریزمو MC Stradale کوپه آتشین ایتالیایی در خیابان های تهران
 
صدای معرکه اگزوز های این مازراتی به راحتی شیشه ها را به لرزه در می آورد، به همین دلیل سواری با این خودرو را برای افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند، توصیه نمی کنیم. قیمت پایه این خودرو 143.850 دلار در بازارهای جهانی است و با توجه به تعداد بسیار اندکی که از این مدل وارد کشورمان شده است قیمت آن به راحتی از مرز یک میلیارد فراتر می رود.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , مازراتی , سوپر خودرو , خودرو ایتالیایی , بازار خودرو , ارتاتاک موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: m&z
3

فقط برای متفاوت بودن میخرن وگرنه تا زمانی که بنز هست چرا ماشین دیگه؟
14:59  1395/07/03
پاسخ دادن
رضا
0

بنز را با مازراتی مقایسه میکنی؟؟؟؟؟؟
15:25  1395/07/03

کاربر: m&z
1

بله آقا رضا. اتفاقا بنز مدلهای لوکس خیلی بهتر و خوش قیمت تری عرضه میکنه.
14:56  1395/07/06

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جهان : طی چند روز پیش رو برات شاسی میزنن
یاشار : خدایی اطلس میگن خوبه ولی نمیدونم ارزش خرید داره یا نه لطفا اگه کسی بتونه یه راهنمایی کنه ماشینه خوبی هس یا نه من خودم کویک Rداشتیم خیلی عالی بود اگه مثل کویک باشه دیگه خیلی خوبه دوستان ایا اطلس ارزش خرید رو داره یا نه و مشتریش خوب هس یا نه لطفا یه کسی راهنمایی کنه ممنون
مصطفی : سلام دوستان یک ماه دقیق بعد از تکمیل وجه تحویل میدن یک روز هم دیر تر نمیدن انقد نگران نباشید
مهرداد۷۵ : دوستان ظاهرا اونهایی که پیش فروش بودن را نسبت به فروش فوری ها دیرتر فاکتور میکنن بخاطر همین تاریخ تحویل بعضی عقب جلو شده فروش فوریها تا ۲۴ فاکتور شدن
رادمهر : پیش فروش ۱۲ درصد فروش فوری ۱۴ درصد
تارا پنج دنده مشکی : سلام دوستان من تحویل 6بهمن هستم ولی هنوز فاکتور نشدم از دوستانی که تجربه دارن به نظر شما کی فاکتور میشم ممنون از لطفتون
مجتبی S3 : تاریخ ثبت نام ششم آبان تکمیل وجه ۵آذر فاکتور ۲۱ اسفند بیمه ۲۲ اسفند پلاک ۲۰ فروردین تحویل مدارک ۲۵ فروردین
فردین : منم همینطور چه اشتباهی کردیم واریز کردیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک : بابت بیمه ریختیم همنو پس میدن
اکبر : هیچی بخدا احد واحد
علی اصغر : سلام . دوستان من هم دارم میام تو راه هستم . خواهش می کنم همه بیان امروز
حمید هایما اس5 : سلام دوست عزیز.تا زمانیکه خودرو فاکتور نشده سود تاخیر محاسبه نمیشه.بنا بر گفته کارشناسان ایران خودرو اس5 فقط شامل افزایش حق بیمه میشه.ضمنا بنده قسمت پرداخت وجوه میزنم نوشته ردیف قرداد بدهی ندارد.
اسفندی منتظر : درود مشکلی نداره برو انجام بده اماده باشهربهتره
علی : هیچی
Tigo 8 pro max ie : مدیران خودرو و چری اگه دنبال حقتون هستید لینک زیر کپی کنید و در کارازار شرکت کنید امضا جمع کنید شاید صدامون جایی رسید https://www.karzar.net/115112 تمام شبکه های اجتماعی پخش کنید هر یک نفر یک هدفه نزدیک تر
pooria : ممنونم ازت تشکر
رانا خراسان رضوی : 18 دی ماه 1402تکمیل وجه و 30 بهمن تحویل ،هنوز هیچ خبری نشده
مسعود : باسلام از عزیزان دیماهی 26 به بعد کسی تحویل گرفته