مقاومت در برابر جهانی شدن؟

 

مقاومت در برابر جهانی شدن؟

 
در شرایطی که خودروسازان خارجی خواستار خرید سهام برخی از سایت‌های تولیدی کشور هستند، شرکت‌های‌ خودروساز داخلی در این مورد مقاومت کرده و چندان میلی به واگذاری سهام به آنها ندارند. پس از توافق هسته‌ای بود که خودروسازان خارجی علاوه بر اعلام آمادگی برای حضور در ایران، از علاقه خود نسبت به خرید سهام شرکت‌های خودروساز داخلی و زیرمجموعه‌هایشان، صحبت به میان آوردند. در این بین، رنو خرید سهام دو شرکت پارس خودرو و بن رو را به سایپایی‌ها پیشنهاد کرد و همچنین از ایران خودرو نیز خواست تا خط تولید تندر-90 خود را به این خودروساز فرانسوی بفروشد. با این حال، نه سایپا و نه ایران خودرو هیچ‌کدام در مقابل پیشنهادات رنو، شوقی از خود بروز نداده و تلویحا اعلام کردند چندان میلی به فروش سهام به رنو ندارند.
 
 این بی‌میلی البته مخصوص رنو نبوده و به نظر می‌رسد در مورد سایر خودروسازان اروپایی و آسیایی نیز (البته به جز چینی‌ها)، مصداق دارد. به عبارت بهتر، خودروسازان داخلی کلا مایل به فروش سهام خطوط تولید و سایت‌های زیرمجموعه خود به خودروسازان بزرگ دنیا نیستند و تا جایی که بتوانند، در این مورد مقاومت می‌کنند. این در شرایطی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز داخلی به خارجی‌ها، یکی از راه‌های اصلی توسعه و پیشرفت صنعت خودرو کشور به شمار می‌رود. از نظر آنها، وقتی خودروسازان خارجی تمام یا بخشی از سهام شرکت‌های خودروساز داخلی و زیرمجموعه‌های آنها را بخرند، رفته رفته فرهنگ جهانی تولید، فروش و خدمات پس از فروش را به خودروسازی کشور تزریق می‌کنند و این همان رمز توسعه و پیشرفت است. با این حال و با وجود پیشنهادهای مختلفی که از سوی خارجی‌ها برای خرید سهام خودروسازی کشور مطرح می‌شود، غول‌های جاده مخصوص کماکان نسبت به این موضوع بی‌میل بوده و مقاومت نشان می‌دهند، آن هم در شرایطی که دولت نیز صراحتا از برنامه خود برای فروش سهام صنعت خودرو به شرکت‌های خارجی گفته است.
 
اما دلیل این مقاومت‌ها چیست؟ چرا خودروسازان کشور در مقابل پیشنهاد خودروسازان خارجی مبنی بر خرید سهام سایت‌های تولیدی، چندان روی خوش نشان نمی‌دهند؟ به نظر می‌رسد پاسخ اصلی این پرسش را باید در ساختار فعلی خودروسازی کشور جست‌وجو کرد، ساختار دولتی و انحصار در خودروسازی کشور، تزریق فرهنگ جهانی به این صنعت را با چالش‌هایی مواجه کرده است. آن طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، خودروسازی ایران در مسائل کلی صنعت خودرو مانند تولید و فروش و خدمات پس از فروش، فرهنگ نه چندان صحیح و مخصوص خود را دارد، به نحوی که مقایسه آن با فرهنگ جهانی، از تفاوت‌هایی آشکار حکایت می‌کند.
 
خودروسازان داخلی سال‌ها است به این ساختار معیوب خو گرفته‌اند و نتیجه آن نیز چیزی جز تولید و عرضه محصولاتی کم کیفیت و گران با سطحی نازل از خدمات پس از فروش، نبوده است. این ساختار در مقایسه با آنچه در خودروسازان بزرگ خارجی می‌گذرد، کاملا تفاوت دارد، چه آنکه آنها علاوه بر عرضه محصولات به روز و با کیفیت، خدمات پس از فروش مطلوبی نیز به مشتریان ارائه می‌دهند. بنابراین اگر خارجی‌ها عنان خطوط تولید و سایت‌های تولید خودروسازان داخلی را در دست بگیرند، معنایش این است که روند تولید و فروش و خدمات پس از فروش، مطابق سلیقه و فرهنگ آنها پیش خواهد رفت و این موضوع دقیقا یکی از دلایل مقاومت «جاده مخصوصی‌ها» در برابر فروش سهام به شرکت‌های خارجی است. به‌عنوان مثال، در حوزه تولید، خودروسازان بزرگ دنیا اجازه نمی‌دهند کیفیت فدای کمیت شود، به نحوی که حاضر نیستند تیراژ محصولات شان را به هر قیمتی ولو استفاده از قطعات نامرغوب و غیر اصل، افزایش دهند. این در حالی است که ساختار دولتی صنعت خودرو ایران، مدیران را وا می‌دارد که برای ارائه تصویری مثبت از عملکردشان، تیراژ را به هر نحوی بالا برده و آن را به‌عنوان نقطه‌ای عطف در کارنامه کاری شان جلوه دهند.
 
از سوی دیگر، در بحث قیمت‌گذاری محصولات نیز تفاوت نگاه و عملکرد میان خودروسازان داخلی و خارجی بسیار مشهود است. در خودروسازی دولتی ایران، مدیران مجبورند برای سودآور کردن مجموعه تحت مدیریت شان، از حربه «قیمت‌گذاری» استفاده کنند، به نحوی که معمولا برای محصولات خارجی خود، قیمتی بالاتر از آنچه شرکت‌های مادر تعیین کرده‌اند، در نظر می‌گیرند. به عبارت بهتر، خودروسازان داخلی سود را در افزایش قیمت می‌بینند، حال آنکه در فرهنگ بزرگان خودروسازی، سود در افزایش فروش و توسعه محصول است نه قیمت بالا. با این حساب وقتی سهام خودروسازان به دست خارجی‌ها بیفتد، آنها (شرکت‌های خودروساز داخلی) دیگر نمی‌توانند مطابق میل خود قیمت‌گذاری کنند و طبیعی است که این موضوع یکی از دلایل بی‌میلی شان نسبت به فروش سهام به شرکت‌های خارجی باشد.اما دلیل دیگری که کارشناسان از آن به‌عنوان یکی از علل بی‌میلی خودروسازان داخلی به فروش سهام به خارجی‌ها یاد می‌کنند، پیشنهادهای جذاب خودروسازان چینی (برای خرید سهام) است.
 
ازآنجاکه شرکت‌های چینی، سختگیری خودروسازان معتبر دنیا را در مسائلی مانند تولید و فروش و خدمات پس از فروش ندارند، طبعا کار کردن با آنها راحت‌تر است و از همین رو جاده مخصوصی‌ها ترجیح می‌دهند اگر قرار به واگذاری سهام است، آن را به چینی‌ها بدهند نه امثال رنو و پژو.به عبارت بهتر، وقتی مثلا سهام بن رو به شرکت‌های چینی واگذار شود، سایپایی‌ها راحت‌تر می‌توانند اهداف خود را در تولید و فروش و قیمت‌گذاری پیش ببرند، زیرا توافق با چینی‌ها بر سر این مسائل، زودتر حاصل خواهد شد.هر چه هست، به نظر می‌رسد ریشه اصلی مقاومت خودروسازان داخلی در فروش سهام به شرکت‌های معتبر خارجی را باید در ساختار دولتی آنها جست‌وجو کرد، ساختاری که به کاهلی و راکد بودن عادت کرده و چندان حس و حال تغییر و رفورم در آن به چشم نمی‌آید.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایا , رنو , پژو , تولید خودرو , صادرات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

محمد
0

به امید دنیای بدون چینی ها !
00:02  1395/07/06
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
5

اولین تغییری که شکت های خارجی خواهند داد، رقابت آزاد و بر اساس خدمات واقعی پیمانکاران و قطعه سازان زیر دست خواهد بود که این با منافع بسیاری از مدیران و کارکنان که به رانت خواری عادت کرده اند تناقض خواهد داشت. پس یقینا هر عملی که جلوی رانت خواری این افراد را بگیرد محکوم به شکست است، مگر اینکه این افراد به کل تغییر کنند که بازم محاله. پس جز مونتاژ چند مدل قدیمی و از رده خارج اروپایی ها و کاهش چشمگیر کیفیت آنها چیزی نخواهیم دید.
14:51  1395/07/03
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
4

آخه رفیق خبر بد واسه مردم اینه که این آقایانی که شما فرمودید صاحب قدرت و مقام هستند و در مورد موضوعات کشوری تصمیم گیران قدرتمندی هستند. ما مردم اگر بخواهیم اوضاع خوب بشه باید خودمون سر عقل بیایم و از خرید آشغالهای تولیدی اینها مدتی دست بکشیم
00:45  1395/07/04

گزارش
کاربر: m&z
1

امیرجان باور کن مردم خیلی خوب میدونن این ماشین ها آشغال و بدردنخور هستند ولی چاره ای ندارند جز خریدن. به عنوان مثال بسیاری از ماشین اولی ها و جوانانی که به شدت نیاز به ماشین دارند ماکزیمم بودجه و توانشون 20 میلیون هست. وقتی همین پول هم با قرض و وام جور کردن اصلا دور گزینه دست دوم رو خط میکشن چون توان پرداخت هزینه های اونا رو ندارند. پس بالاجبار به سمت پراید یا کمی بهتر تیبا و 405 و سمند میان.
15:19  1395/07/04

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اهورا : ما هم اینقدر صبر میکنیم تا شاهین جی بهمون تحویل بدن. من یکی با وجود اینکه شش ماه پیش تکمیل وجه کردم اما حاضر نیستم جی ال بگیرم
مرتضی : اتومات 30 آبان هنوز فاکتور نشده. در حالی که قبلا اتومات زودتر از دستی فاکتور می شد. خدا لعنتشون کنه.
مرتضی : سلام دوستان. کسی می دونه که چرا تارا اتومات فاکتور نمیشه. با اون سرعتی که پول رو گرفتن و کمتر از یک ماه کل هزینه رو پرداخت کردیم به نظر می رسید میخان زودتر از موعد تحویل بدن، حالا بعید میدونم حتی بتونن بدون تاخیر دستمون برسونن.
نیما : V1سفید فروش فوری طرح مادران تحویلی 29هنوز تحویل ندادن مشهد فکتور شده تیک حمل هم خورده ولی خبری نیست
نازنین : ببخشید تبدیل به شاهین جی ال ۳۳۰ ریختم
تارا اتومات سفید : سلام بعد تحویل خودرو در نمایندگی زنگ بزن ایران خودرو ثبت جریمه تاخیر کن تا محاسبه کنند ویکی دو ماه بعد پول تاخیر رو بدهند.ثبت نکنی هیچی نمی‌دهند تا ده روز بعد فاکتور باید ماشین رو تحویل می دادند بعد اون هرچند روز باشه محاسبه میشه. با شماره 096440داخلی 2
قیمت روز شاهین : قیمت روز ۱۴۰۴.۰۸.۱۱ شاهین جی ال : کارخانه : ۸۹۲میلیون بازار : ۱میلیارد و ۳۰میلیون شاهین جی : کارخانه : ۹۸۲ میلیون بازار : ۱میلیارد و ۳۰۰میلیون تفاوت قیمتشون در کارخانه ۹۰میلیون و در بازار ۲۷۰میلیونه . برا همین جی تحویل مشتری نمیده
نیما : V1سفید تحویلی 29مهر هنوز تحویل نشده فروش فوری طرح مادران فکتور شده تیک حمل خورده ولی هیچ خبری نیست
نازنین : نخ برای من پنجشنبه پیام امد شاهین جی مرداد بودم .تازه پیام امد تبدیل به کوییک ۳۲۰ تومن ریختم
شاهین جی ال : 25خرداد وضعیت خودرو هم دیگه سایتش باز نمیشه این شماره سایپا هم 096550میزنه شماره اشتباه معلوم نیس جخبره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا 1404 : خواهشا هر کس فاکتور شد بیاد بگه اینجا،دلگرم بشیم
تحویل 30 مهر مشکی رینگ آلومنیوم : من هرچه با شماره 096440 تماس میگیرم وصل نمیشه کسی میدونه چطوری باید با ایران خودرو تماس بگبرم؟
ایوب تحویل مهر : من دیروز فاکتور شدم هنوز پلاک نشده
207 : سلام دوستان پانا پلاس بعد 30 مهر که فاکتور شده نوبت 30 آبان هست یا نه ؟؟؟؟؟؟؟
ستاره : تحویل تیر بودین ؟؟؟؟؟
کوییک : حالا ما چیکار کنیم بیاییم پلاکت کنیم .
سارا : بچه ها با فاکتور شدن فقط آروم نگیرید پلاک نمیکنن اللن یه ماهه بچه ها پلاک نشدن
محمد : امروز زدم ایران خودرو گفت پلاک شدی .پانا فولادی شهریور ،من حواله خریده بودم ،بنظرتون کی نحویل میدهند .خدا نگهدار دوستان
آذربایجان : سلام .پیش فروش بودین؟ تکمیل وجه چندم بودین..منم 5 روزه تکمیل وجه کردم .
رانا تحویل آذر ماه : سلام دوستان ،من تماس گرفتم گفتن هیچ مشکلی تولید رانا نداره.طرح تبدیل هم مثلا رینگ یا یه آپشن بهتر بهتون پیشنهاد میده اینجوری میاد طرح تبدیل، گفت نگران نباشید آبانی ها تا آخر آبان و آذری ها تا آخر آذر فاکتور و تحویل میشن