اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو

 

اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو

 
پیتر استیونس (Peter Stevens)، طراح خودرو نامداری است که سابقه تدریس در رویال کالج لندن را دارد. او رئیس بخش طراحی مک‌لارن، لامبورگینی و لوتوس بوده و همچنین در شرکت‌های ام‌جی و ماهیندرا سمت مدیر طراحی را داشته است. مطلبی که در ادامه می‌خوانید مقاله‌ای در مورد اسکچ و اهمیت آن در روند طراحی است که استیونس برای راهنمایی دیزاینرهای تازه‌کار نوشته است. 
 
سوال تعداد زیادی از جوانان این است که چطور می‌توانند طراح خودرو شوند. این افراد احتمالا طرح‌های زیبایی از خودرو در اینترنت مشاهده کرده‌اند، تصاویری که برای ساخت آنها از فتوشاپ، ایلاستریتور و نرم‌افزارهای کامپیوتری دیگر استفاده شده و ممکن است به سادگی جوانان را به این باور برساند که هرگز نمی‌توانند به چنین سطحی از توانایی دست پیدا کنند.
اگر تعدادی از این تصاویر را دانلود کرده و چاپ کنید متوجه می‌شوید چیزی که شما را به هیجان آورده فقط اثر چند نشان و علامت روی کاغذ است نه جادو، البته باید اشاره کرد که این طرح‌ها نتیجه ساعت‌ها تمرین و ممارست هستند و توسعه مهارت کار با نرم‌افزارها زمان زیادی می‌گیرد.
 
بخش دشوار طراحی خودرو آنجایی است که تلاش می‌کنید سه کار کاملا متفاوت را هم‌زمان انجام دهید، کشف شیوه‌ای برای ایده پردازی، تلاش برای خلق یک طرح مبتکرانه و یادگیری نحوه ترسیم این طرح‌ها.
به یاد داشته باشید که طراحی خودرو جزو هنرهای زیبا نیست، هیچ مانعی ندارد اگر برای یادگیری نحوه ترسیم ایده‌های خودتان و روش‌های طراحی، کارهای دیگران را کپی ‌کنید اما بدانید که این به معنای کپی کردن طرح دیگران به اسم خودتان نیست. می‌توانید تصویر خودروهایی که دوست دارید را زیر دستتان قرار دهید و پرسپکتیو چرخ‌ها و تناسبات بدنه را تا حد ممکن تمرین کنید. یادگیری این موارد در ابتدای راه کمی دشوار است.
 
برای مثال همه می‌دانیم که تایرها و رینگ‌ها گرد هستند، واضح به نظر می‌رسد اما همین مسئله باعث می‌شود کمی ایراد در پرسپکتیو چرخ‌ها تصویر طرح را کاملا خراب کند. اگر شخصی که در طراحی مهارت دارد اسکچ شما را ببیند به سرعت متوجه اشتباهات می‌شود و اعتبار کار شما نزد او کاسته می‌شود، در این صورت توجه وی را از دست خواهید داد. در یک فضای رقابتی مانند حرفه طراحی خودرو، ایده‌های شما باید توجه بیننده را جلب کنند.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
بنابراین توصیه استیونس این است که تکنیک طراحی مختص به خودتان را داشته باشید و آن را پیشرفت دهید زیرا اسکچ‌های ایده پردازی اولیه در هر پروژه‌ای مهم و حیاتی هستند. در بیشتر استودیوهای طراحی، پروژه‌ها با طراحی کانسپت‌های اولیه به وسیله روان‌نویس و کاغذ شروع می‌شوند. گاهی استفاده از کاغذ شفاف (مانند کالک) این امکان را به طراح می‌دهد که از یک اسکچ به عنوان پایه کار استفاده کند و ایده‌های بعدی را روی آن بسط و توسعه دهد. این روش سرعت کار را افزایش می‌دهد و به روند رشد ایده‌ها کمک می‌کند.
 
طراحان جوان باید به یاد داشته باشند، پورتفولیویی که از کارهایشان تهیه می‌کنند همیشه با همین اسکچ‌های ساده شروع می‌شود. زمانی که درخواست تحصیل در مدارس و کالج‌ها را دارید و یا در جستجوی شغل هستید، پورتفولیو معرف سطح کار شما خواهد بود. چیزی که می‌تواند توجه اساتید یا طراحان ارشد را به خود جلب کند همان ایده‌هایی است که در پورتفولیو خود به نمایش می‌گذارید.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
بعضی طراحان مانند مت سوان (Matt Swan) معتقدند اسکچ‌‌هایی که پرسپکتیو پیچیده‌ای دارند بیشتر می‌توانند برای توسعه ایده‌ها کارایی داشته باشند اما برای مدیریت طراحی و تصمیم‌گیری‌ زیاد مفید نیستند و هنگام ارائه به شرکت‌های سرمایه‌گذار بهتر است از این نوع طراحی استفاده نشود. همچنین اگر به طور آزاد کار می‌کنید و مشتریان شما سررشته‌ای در این زمینه ندارند بهتر است اسکچ‌های واقع‌گرایانه‌تری به آنها نشان دهید.
 
تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید بیشتر به وسیله قلم ترسیم شده‌اند و برای تعداد کمی از آنها به وسیله فتوشاپ رنگ اضافه شده‌ است اما در واقع همه این طرح‌ها را می‌توان فقط به وسیله روان‌نویس، پاستل و ماژیک به تصویر کشید. جالب‌ترین اسکچ‌ها آنهایی هستند که خطوط متفاوتی در ترسیمشان استفاده شده است، مثلا برای تاکید و برجسته کردن بعضی قسمت‌ها یا عناصری که به بیننده نزدیک‌تر هستند از خطوط سنگین‌تر استفاده شود.
 
اهمیت و کارایی اسکچ در طراحی خودرو
 
یک صفحه اسکچ باید بازگو‌کننده داستان طرح شما باشد، در این صورت دیگران می‌توانند روش توسعه ایده‌های شما را مشاهده کنند. بهتر است از اسکچ‌های متفاوت و تصادفی در یک صفحه استفاده نکنید، بیننده باید خط سیر ایده پردازی شما را به صورت واضح و منطقی ببیند. ارائه صفحه‌ای از دیتیل‌های جذاب در کنار طرح‌های اصلی نیز راه خوبی برای اثبات خلاقیت و توانایی طراحان جوان است. اگر از رنگ استفاده می‌کنید بهترین روش این است که فقط یک یا دو رنگ را به کار ببرید و تکنیک طراحی خود را ساده نگه دارید. در آینده وقت زیادی برای نمایش تکنیک‌های پیچیده خواهید داشت.
 
 
 
 
 

منبع

1001بوم

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , آموزش طراحی خودرو , آموزش اسکچ , مکلارن , لامبورگینی , لوتوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

بهنام طیبی
0

طراحی هم کار سختی ها
16:05  1395/07/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : افزایش قیمت 30 آذر در راه است
رویا : ممنون از راهنمایی دوست عزیز شاهین جی ال و رز زرد،بله اتفاقا تو فکره اینم بودم که ماشین هم گزینه ی خوبیه باید منتظر باشم دلار یه اصلاح قیمت بده انشاالله بگردم دنبالش بازم ممنون از شما عزیزان
احسان : سلام دوستان کسی اطلاعی داره تارا دستی رنگ تیتانیوم تحویل ۳۰ دیماه طرح پیش فروش کی فاکتور میشه ؟
احسان : سلام دوستان کسی خبر داره که تارا دستی رنگ تیتانیوم موعد تحویل ۳۰ دیماه طرح پیش فروش که در اوایل آبان تکمیل وجه شده کی فاکتور میشه ؟
j7تیر۴۰۴ : من تماس گرفتم سیستم رو چک کردن گفتن ۳۰آذر.نه افزایش قیمت ب پیش پرداختتم تعلق میگیره فقط سود مشارکتت کم میشه
تارا اتو : داداش اینکه هنوز خیلی مونده فکر کنم هنوز اتومات دی رو‌شروع نکر ن به فاکتور
تااااااررررااا 6 دندا : ببخشید کدوم شهر هستین.
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام برای من sbrفعال شده اما فاکتورنشده
احسان : سلام برای منم تارا دستی پیش فروش تحویل ۳۰ دی ماه رنگ تیتانیوم هنوز فاکتور نشده . فک کنم ایران خودرو سر رنگ تیتانیوم به مشکل خورده . اگه کسی از عزییزاان اطلاعی راجب فاکتور شدن یا تاخیر در تحویل خبری داره لطفا اطلاع رسانی کنید . ممنونم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : بابا ابی رو نمیخرن وگرنه اکستند 1400 هم گیر نمیاد
حشمت : اینا رو ولش کنید قیمت کوئیک رو نگاه کنید شده 830 میلیون انشالله تا اخر امسالا بره برای 1 میلیارد ما هم بلاخره ماشین میلیاردی سوار میشیم همه مون راضی ام قیمت بازار ازاد و کارخانه ای بره بالا بیاید خودمون رو گول نزنید یک دست صدا نداره انشالله تا اخر امسال 10 در1د کارخانه گرون کنه بعد بازار ازادش بشه یک میلیارد میدونید چند میلیون سود میکنیم اگر جنگم بشه دیگه وا ویلا کوئیکمون میشه 2 میلیارد الهی یک جنگی بشه شرکت سایپا رو بزنند کوئیکم نایاب بشه قیمتش بره پشت ابرا
اطلس بهمن : منم 26 روزه فاکتور کردن نمیدونم چرا تحویل نمیدن
مبرا : به نظرم همه اقوام قابل احترام نیستن به خصوص کسایی که از مخ خلاص اند نصف مشکلات مملکت بخاطر همین افراد جامعه است قبیله یجوج و معجوج
ایران جیب : سال گذشته 9میلیون بود امسال نهایت 14تومن هست که اکثرا از سود تاخیر کم می کنند
سهیل : فقط تهرانیا فقط،و فقط تهرانیا پارس اصیل (اوبنه ای )
قنبر : شما که متخصصی و بنظر میاد که از کارمندان سایپا یا نمایندگی باشی که با قطعیت میگی مبلغ احتمالی اینقدر نیست مبلغ دقیق را بگو. اگر تا سال جدید طول بکشه مابه التفاوت چقدر باید بدن؟ نگو 5 یا 6 میلیون که حسن کچلم خندش میگیره. فقط می چاپن از مردم. دلشون به حال من و تو که نسوخته.
پیش فروش برج 11 کازرون : نه داداش من شهریورماه هستم فاکتور هم شده بودم ولی برگشتش دادن
نیسان دوگانه : کاهش قیمت نیسان از بی عرضگی شرکت زامیاد هست. همه ماشینا. رفت سر به فلک کشیده. نیسان هم. مثل آدم عقب مانده. تالاسمی اصلن حرکت نداره. عقب مانده هست
اس : دروغ نگو تا 28 مرداد فقط فاکتور شده