دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار

 

دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار

 
به اواخر دهه 60 میلادی باز می گردیم، زمانی که تمامی خیابان‌های آمریکا مملو از خودروهای عضلانی پرقدرت شده است. خودروهایی که همگی زیر دماغه‌ کشیده خود پیشرانه‌های حجیم 8 سیلندر دارند. پیشرانه هایی که حداقل 200 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.
 
در این دوران دیگر تماشای مسابقات نسکار شاید برای بسیاری تفاوت چندانی با مسابقات خیابانی نداشته باشد. با این حال در پایان دهه شصت میلادی خودروهایی در پیست بیضی شکل نسکار ظهور کردند که یک سر و گردن از هر ماسل کاری قلدرتر بودند.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
در این شرایط برای تمام خودروسازان آمریکایی روشن شد که دیگر افزایش حجم و بالا بردن اعداد گشتاور و اسب بخار با هدف پیروزی در نسکار کافی نیست و برای رسیدن به موفقیت چیزی بیش از زور بازو لازم است و اندکی چاشنی علم و تکنولوژی می‌تواند عرصه را بر رقبا تنگ کند.
 
بنابراین فورد با الهام از موفقیت‌های نمونه کشیده فورد GT40 به سراغ تورینو رفت و با افزودن دماغه‌ای آیرودینامیک به آن و ایجاد تغییراتی در فرم سقف، سعی کرد تا فرم جعبه‌ای این خودرو را بهینه کند.
 
با این حال کرایسلر برای برتری بر فورد یک قدم جلوتر نهاد و با افزودن یک دماغه انقلابی، تغییر فرم شیشه عقب و افزودن باله‌ها دو نماینده اصلی خود در نسکار یعنی داج چارجر و پلیموث رودرانر را به دو اسلحه مخوف بدل کرد.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
این دو که به سربازان بالدار معروف شدند توانستند در دو فصل 1969 و 1970 به راحتی پیروز میدان شوند و رانندگانی همچون ریچارد پتی را به شهرتی اسطوره‌ای برسانند.
 
چارجر دیتونا اما به دلایلی از برادر خود مشهورتر شد. اول از همه این که این خودرو اولین موجودی بود که در مسابقات نسکار توانست به سرعتی بیش از 200 مایل در ساعت برسد.
 
دوم این که تنها 503 دستگاه از آن برای عرضه به خیابان تولید شد، این در حالیست که در حدود 4 برابر این تعداد از پلیموث سوپربرد تا سال 1970 وارد خیابان شد. در نمونه‌های خیابانی اما دو پیشرانه 440 اینچ مکعبی مگنوم و 426 اینچ مکعبی HEMI قابل سفارش بودند که دومی با توجه به عرضه محدود بسیار خاص و ارزشمند است.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
در پایان فصل 1970، پس از کش و قوس‌های فراوان، از حضور دیتونا و سوپربرد در مسابقات جلوگیری شد تا عرصه رقابت برای مبارزه سایرین باز سود.
 
بنابراین جذابیت در مسابقات نسکار نیز همانند سایر رشته ‌ها قربانی درخشش اسطوره‌ها شد، خودروهایی که توانستند سکوها را یکی پس از دیگری از آن خود کنند.
 
با این وجود دیتونا در سال 2013 میلادی در قسمت ششم مجموعه فیلم های سریع و آتشین حضور یافت و دوباره خاطرات را زنده کرد.
 
در این فیلم یک داج چارجر با تغییراتی شبیه به یک دیتونای اصطلاحاً Restomod شده نقشی اساسی ایفا می کرد.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
هرچند برای طرفدارات دو آتشه دیتونا، این خودرو شبیه سازی شده با ابعادی غیر دقیق، جذابیتی نداشت، اما مطرح شدن مجدد نام دیتونا باعث افزایش محبوبیت این خودرو نزد کلکسیونر ها شد.
 
دوج چارجر دیتونا ملقب به عضله بالدار
 
حالا داج چارجر 1969، در کنار مدل های مسابقه ای دیتونا و سوپر برد، در زمره با ارزش ترین خودروهای کلاسیک و عضلانی آمریکا طبقه بندی می شود و با قیمت های میلیون دلاری دل عشاق دوآتشه دوران طلایی صنعت خودرو آمریکا را می رباید.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , ماسل کار , دوج چلنجر , خودرو کلاسیک , دوج چارجر , خودرو امریکایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

پوریا
0

اقا اصلن باید گفت امریکا تو ساخت خودرو های اتشین و پرطرفدار و البته به صورت کاملا غیر حرفه ای تبحر خاصی نشون داده

البته همین غیر حرفه ای بودنش همه مردم جهان رو به وجد میاره و همه ی مردم جهان عاشق حداقل ۱ خودرو امریکایی هستن حتی شاید به روی خودشونم نیارن ولی خودشونم میدونن که عاشق خودرو های امرکایی هستن !

نظر شما چیه کدوم امریکایی رو دوس دارین از نظر من همشون شگفتی سازن
20:06  1398/06/07
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
0

آمریکا همیشه بهترین خودرو ساز دنیا بوده و حتی آلمانیها هم فقط جرات و جسارت ارائه بهترینهاشون رو برای ایالات متحده دارن................. تو ایران خودمون از پلی اکریل تا هر جایی که ساخت و برند آمریکاست مثل الماسی در میان آهن پاره ها میدرخشه
11:02  1395/08/08
پاسخ دادن
فرزاد
1

تشکر از بابت مقاله, الهی ده در دنیا و صد در آخرت جیذ بشید، چونکه از خودروی اون کشور قشنگه و باحاله و با کلاسه که واسه مردمش رفاه داره مطلب نوشتید.
آدم تا میتونه به مردم کشور عزیز خودش خیانت بکنه ولی از اجنبی حتی صحبت نکنه، واقعا براتون متاسفم!
یک درصد هم به شوخی بودن یا نبودن! این متن فکر هم نکنید!
23:38  1395/08/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
طاهره : خیلی ممنون از پاسخ تون تغییر رنگ چی؟ میشه تغییر داد رنگو
S3 : سلام دوستان s3 تا چه ماهی شاسی شده؟
Karimi : سلام عزیزان ..تحویل من ۳۱ تیرماهه تا چندم فاکتور شده فروردین تموم شده؟ البته تارا شش دنده دستی
J4 مشکی : دوستانی ک اخر فروردین و اوایل اردیبهشت نوشتن رنگ مشکی خبری نشد؟؟تحویل نگرفتن؟؟
تارا دستی زمستان : سلام دوست گرامی تبریک چه تارای بود v1p.یااتومات یا دستی v1وپیش فروش یا فروش فوق العاده ممنون اگه لطف کنید جواب بدهید.
ایمان (شاهین اتومات) : سلام دوستان بنده چون در موقع ثبت نامم تو این سایت اخبار دنیال میکردم خواستم نظرمو بزارم اول اینکه پذیرش و تکمیل وجه طرح مادران 26 دی ماه سخا 28 دی ماه مابتفاوت 16 فروردین فاکتور 18 فروردین تحویل 2 اردیبهشت کیلومتر فعلی 1.340 لذیت رانندگی فوق العاده بالاست فقط کیربکس تاخیر داشت امروز بردم نمایندگی آپدیت جدید ریختن درست شد جز صدای موتور که واقعا زیاده بقیه عالی عالی خیلی سرتر از سمند پرشیا 207 ولی به دنا نمیرسه اما نسبت به پولی که دادیم عالی ************ دوستان اصلا کار سایپا رو حساب وکتاب نیست اینو یکی از دوستان فرستاده بود من پذیرش23دی وسخا24دی هستم هنوز فاکتور هم نشدم
ایمان (شاهین اتومات) : منم واریزی21دی وپذیرش 23دی وسخا24دی هنوز فاکتور نشدیم
تارا v1p : مبارک باشه انشاالله چرخش برات بچرخه . لطفا بفرمایید که پیش فروش بودید یا فروش فوق العاده و ماشین چه رنگی بوده
jac : آقا واسه منم همینطوره شاسی شدی حتما اطلاع بده
J7 : از اپلیکیشن پلیس‌من
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس : 31 خرداد، زمان قطعی پایان تولید پژو پارس
محمد : سلام 123
رانا : شما فاکتور شدین؟میشه بگید اگر فاکتور شدید چقدر سود تاخیر بهتون تعلق گرفته؟
علی : جناب شما از کدوم نمایندگی همدان سوال پرسیدین چون منم ثبت نامم همدان بوده
کدخدا : به جمعه ها امیدداشته باشید
محمد : در ثبت نام سامانه سقف فلز بوده ولی چون سقف فلز دیگرتولید نمی‌شود وتنها کدی که تولید می‌کنند کد 60023 ارتقا یافته باقیمت جدید هست شما مجبورید همین رو بردارید اگر قبول نکنید همینطوری پیام برات میاد تا خسته بشید آخرش همین کد رو بردارید،فقط شما دارید تحویل خودرو خودتون رو یه عقب تر می اندازید،وچون شما هیچ قراردادی ندارید هیچ کاری نمی توانید انجام بدهید،در اصل اختیاریه باطعم اجباری،اگه تحویل فوری بود بردار .
سقف فلز اسفند : خداروشکر مال من فاکتور شد انشالا قسمت همه دوستان سقف فلز ، تحویل اسفند
تحویل اسفند : تحویل اسفندیها بیشترین تعطیلات رسمی رو داشتن، خدایی خیلی ظلم شد به ماها که انقدر با تاخیر دارن فاکتور میکنن، کی بشه ما هم نفس بکشیم
بله : بله پارس به تاریخ پیوست.
تبدیل به 207 : غول خوردیم تبدیل زدیم🤔🤔🤔