روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!

 

روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!

 
وانت نیسان نه تنها وسیله برای امرار معاش خریدارانش، بلکه از نظر قدمت تکنولوژی یک پدیده آنتیک در جهان صنعت خودروسازی است که اخیرا به محل مناقشه وزیرنفت و مدیرعامل گروه زامیاد نیز تبدیل شده است.
 
وزیر نفت در اظهار نظری جنجالی در هفته گذشته از لزوم خریداری و ذوب وانت های نیسان در کوره های ذوب آهن با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت و جلوگیری از هدر رفتن صدها هزار لیتر سخن گفتند و فریدون حمیدی، مدیرعامل شرکت زامیاد نیز در مصاحبه با روزنامه صمت (صنعت معدن و تجارت) مواردی را در توضیح وضعیت تولید وانت نیسان مطرح کردند که در نوع خود حائز اهمیت است.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
برای آشنایی بیشتر با وانت نیسان زامیاد، شاید جالب باشد که بدانید پیشینه تولید این وانت کارآمد، پرمصرف، نا امن و ناراحت به حدود نیم قرن پیش باز می گردد.
 
زمانی که در میانه قرن بیستم نیسان ژاپن خانواده ای از وانت های خود را به نام جونیور عرضه می کرد و زامیاد ایرانی نیز در واقع نوه و نتیجه نسل سوم همین خودرو محسوب می شود.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
تاریخ عرضه جونیور نسل سه در ژاپن به اوایل دهه 70 میلادی (حدود 46 سال قبل) باز می گردد و آخرین نمونه های این محصول نیز به دلیل افت فروش و کاهش استقبال خریداران در حدود سال 1982 (حدود 34 سال قبل) از خطوط تولید ژاپن کنار گذاشته شد اما سرنوشت بازار ایران به شکل دیگری رقم خورد و سایپا و زامیاد از 1349 تاکنون این لایزال ژاپنی را به هر قیمتی بر روی خط تولید حفظ کرده اند.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
بنابراین می توان با اطمینان گفت که وانت نیسان سال هاست که با اقتدار مقام یک خودرو با تکنولوژی از رده خارج را یدک می کشد و مانند بسیاری از دیگر خودروهای مونتاژی در صنعت خودرو کشورمان پس از سر رسیدن تاریخ انقضا در بازار های رقابتی، راهی خطوط تولید کشورهای جهان سوم شده است.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
اما آنچه موقعیت وانت نیسان را بر خلاف وانت های پیکان یا مزدا تراژدیک می کند، قابلیت های ویژه و تکرار نشدنی آن در حمل بارهای بسیار سنگین است که عملا جایگزینی زامیاد با خودرو دیگری را غیر ممکن کرده است.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
بنابر اطلاعات موجود وانت نیسان بیش از 2 تُن ظرفیت حمل بار دارد و از همین روست که مدیرعامل زامیاد دلیل عرضه این خودرو در بازار کشور را اینچنین توضیح می دهد.
 
“براساس مطالعات انجام شده در دنیا، خودرویی که بتواند 2.2 تن بار حمل کند بین 10 تا 13.5 لیتر در 100 کیلومتر مصرف بنزین دارد. علاوه بر این بیکار ننشسته‌ایم بلکه با شرکت مگاموتور پروژه‌ای برای ارتقای پلتفرم مطرح کرده‌ایم تا در سال‌های آینده بتوانیم محصولاتی با مصرف به‌مراتب کمتر به بازار عرضه کنیم.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
این خودرو توان حمل بار 2.2 تن و انتهای موجود در کشور در بهترین شرایط توان حمل 700 کیلوگرم را دارد یعنی هر نیسان معادل 3 وانت در هر مرحله بار جابه‌جا می‌کند و اگر با توجه به آمار حدود 700هزار خودرو نیسان موجود در بازار بخواهیم حمل بار را به وانت دیگری اختصاص دهیم برای حمل همین بار باید 2 میلیون و یکصد هزار خودرو وانت به بازار تحمیل کنیم که هم مصرف سوخت بیشتری دارند و هم باعث آلودگی هوا شده و ترافیک هولناکی ایجاد خواهد شد.”
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
براساس توضیحات ایشان مصرف سوخت وانت نیسان ظرف سال های اخیر به لطف تغییرات اعمال شده در سیستم سوخت رسانی از حدود 20 لیتر به حدود 13.5 لیتر کاهش یافته است و با توجه به محاسبات مربوط به توانایی حمل بار، استفاده از این خودرو از نظر مصرف سوخت توجیه اقتصادی دارد.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
در واقع رمز و راز وانت نیسان در حمل چنین بارهای عظیمی به شاسی نردبانی آن مربوط می شود که سال هاست در صنعت خودروهای سواری منسوخ شده است و به همین دلیل جایگزین کردن وانت نیسان با وانت ارزان قیمت دیگری که چنین مشخصاتی داشته باشد تقریبا محال است.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
در سایر کشورها نیز برای حمل محموله های سنگین و حجیم چند تُنی عموما از کامیونت استفاده می شود و وانت های سبک و ون ها برای کاربرد های درون شهری و سبک استفاده گسترده ای دارند.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
حال این پرسش مطرح می شود که آیا واقعا در کشورمان شرایط خاصی حکم فرماست که عموم افراد نیاز به خرید وانت باستانی ای چون وانت نیسان دارند و اصولا حمل محموله های بالای 1 تُن به کررات انجام می شود و یا تنها به دلیل محدودیت های کاربردی وانت های پیکان، پراید و مزدا، خریداران بدون داشتن حق انتخابی برای نیاز های سنگین تر ناچارا سراغ وانت نیسان می روند؟
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
طبیعتا پاسخ به این پرسش نیاز به مطالعه و بازار سنجی گسترده ای دارد، اما آنطور که از شواهد امر بر می آید بسیاری از خریداران وانت زامیاد، خودرو خود را با هدف همه فن حریف بودن انتخاب می کنند و حتی اگر در زمان خرید نیاز چندانی نیز به حمل بار 2 تُنی نداشته باشند، بر اساس اصل “محکم کاری” خشن ترین گزینه موجود در بازار را انتخاب می کنند.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
مصداق عینی این فرضیه را می توان در استفاده از وانت زامیاد برای حمل میوه، گوشت یخ زده، دکوراسیون داخلی و در سخت ترین شرایط مصالح ساختمانی نظیر گچ و سیمان عنوان کرد.
در واقع با توجه به فضای نسبتا کوچک حمل بار وانت نیسان، استفاده از حداکثر ظرفیت وزنی این وانت به ندرت ممکن است و در مواردی که مالکین اصرار به حمل بارهای بسیار سنگین با وزن بیش از 2 تُن دارند به کررات شاهد حمل محموله های بسیار بزرگ در شرایط نا امن و خطر آفرین هستیم.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
از طرف دیگر قوانین روز ایمنی ایجاب می کند که جا به جایی محموله های سنگین با استفاده از خودروهای مجهز به چرخ های جفت صورت بگیرد، تا وزن به شکل بهتری بین چرخ ها توزیع شود و شاهد بروز وضعیتی مانند تصویر فوق نباشیم.
 
در چنین شرایطی به نظر می رسد که برخلاف گفته مدیرعامل گروه زامیاد، نیاز مبرمی به وانت زامیاد در کشور وجود ندارد و به راحتی می توان این محصول قدیمی و نا امن را با یک وانت اقتصادی مُدرن و یک کامیونت (در جهت رفع نیاز به حمل بارهای بزرگ) جایگزین کرد.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
در واقع نیازی نیست یک خودرو در چند سگمنت مختلف کارآمد باشد بلکه می توان چند محصول را در گروه های مختلفی تولید کرد، مسلما خریداران فعلی وانت زامیاد نیز با توجه به سختی رانندگی با این خودرو، کیفیت بسیار نازل، مصرف زیاد و ایمنی فوق العاده ضعیف آن، پس از مدتی به این تغییر روی خوش نشان داده و دل از گرو آبی ترین مرگ آفرین جهان می بندند.
 
روایتی از معضل لاینحل وانت نیسان!
 
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , وانت نیسان , سایپا , تولید خودرو , ایمنی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

21 نظر

محمد z24
1

سلام.. واسه ملت ايران فقط نيسان ...احتياط كن بهترین ماشينه
21:39  1400/10/20
پاسخ دادن
جواد
1

فقط لیسان
15:32  1401/03/23

نیسان سوارم
0

اخرش ابن لندهور منو میکشه خاک برسرتون با این ماشینتون
18:33  1400/10/03
پاسخ دادن
میلادفتح الهی
0

عالی
10:26  1399/08/30
پاسخ دادن
مکانیک
0

ایراد از خود دنده است
14:34  1394/02/31

نیسان باز
0

من یک نیسان آبی دارم ازاون رازیم من به نیسانم 3700بارزدم هیچ مشکلی ندارن ممنون نیسان
00:17  1399/01/28
پاسخ دادن
حسین
0

بابا چه میشه کرد..من ی تویوتا وانت دارم مدل ۱۹۸۳میلادی.پدرم ۳۵سال پیش از کویت آورد.هنوز تا هنوزه داریم...الانم اساس اصلی ژاپن براش گیر نمیاد.ولی بازم نرم و قویه.ولی جدیدا ی نیسان زامیاد مدل ۹۵ دوگانه گرفتیم.سره گاز که صاف کار نمیکنه هیچ رکاب بدی هم داره..سفته ۱۰۰ کیلومتر رانندگی که باش میکنم.کمرم درد و کوفتگی میگیرم...خدایی من با تویوتا وانت ۲ تن بار میزدم قدیما با سرعت ۱۱۰ تا اخ نمیگفت...لاقل خط تولید تیوتا راه بندازید بهتر ازین لندهوره والا
22:23  1398/11/29
پاسخ دادن
جهانگیر
4

سلام شما میدانستید کره ای ها جز معتبر ترین برند های دنیا محسوب میشود؟!!!
کره ای ها به فکر تسخیر بازار هستد.....وبه همین سبب خیلی به فکر تولید خودرو هایی مث بنتلی و... نیستند وبا تولید خودرو هایی از اخرین تکنولوژی و100البته زیبا طرفدارن زیادی پیدا کردن.مث جنسیس کوپه بهترین ایمنی ظاهری خشن و همه پسن .......و....و....خب حالا قیمت این خشکل چنده نهایت مد2015 300میلیون ولی اگه یه ژاپنی یا یه امریکایی بخوایی بخری کم کم کم 600تا700باید خرج کنی.واقیعت وبدون تعصب میگم .
11:36  1393/07/21

ارش
0

بدی نیسان اینه زود سر میخوره و با تصادف از بغل سریع چپ میشه و پرمصرف و کم شتاب هست و خشک هست {بدون بار وقتی بار میزنی خیلی نرم میشه} ترمزها ضعیفه صدای موتور تماما در کابین هست مزایاش شاسی بسیار محکم موتور قوی و جاندار کشش عالی با بار سنگین در سربالایی{در گردنه حیران بار اب باطری به میزان 5 تن رو خاور نکشید به نیسان زدند برد} قیمت کم حمل بار بسیار بیشتر از توان اسمی{من خودم 5200 کیلو دیدم بار زدن} اتاق محکم بطوریکه در تصادفات با اتوبوسها و کامیونها بطور کامل متلاشی نمیشه و اونها رو هم تا حد زیادی له میکنه گیربکس بسیار کم استهلاک و قوی{بطوریکه با دنده 3 میشه حرکت کرد} قطعات ارزان و تعمیر و نگهداری اسان قطعات یدکی و تعمیرکاران فراوان بازار فروش خوب وجود نمونه های دوگانه سوز و دیزلی اخیرا لاستیکهای تیوبلس نصب میشه روش که تا حدودی کیفیت رانندگی و هندلینگشو بهتر کرده . وانتی که ارزونه و بار کامیون 911 رو میبره هر چند ایرادات زیادی داره اونقدر هوادار داره که راحت نمیشه براش جایگزینی پیدا کرد اگرم پیدا بشه با این حجم موتور باید بالای 150 میلیون قیمتش باشه
02:43  1397/11/06
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

زمانی مردم این ماشین رو نخواهند خرید که جایگذین بهتری داشته باشه. مثل خاور که با اومدن ایسوزو خودش از رده خارج شد
14:55  1395/08/17
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

وانتی که بتونه اینقدر کاربردی و حمال باشه با این قیمت که چه عرض کنم با 5 برابر این قیمت هم یافت نمیشود! پس همچنان تولید خواهد شد
11:35  1395/08/17
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
8

اگه واقعا قانونهای مصوب گذشته را بدرستی اجرا کنند باید خودروهای تجاری را با تعرفه تغریبا صفر اجاره ورود داشته باشند . ولی....... با نظر دوستمون آقا رضا موافقم جایگزین مناسب و با صرفه اقتصادی وانتهای آمریکایی هستند
15:52  1395/08/12
پاسخ دادن
رضا از مشهد
8

تنها راه قرارداد بستن با شركت هاي آمريكايي و توليد وانت هاي آمريكاييه
10:55  1395/08/12
پاسخ دادن
ali
9

دقیقا با نظر 1car موافقم این وانت نیسان باید 10 سال پیش از رده خارج میشد. از سره بدبختی و بی کفایتی این خودروسازای دولتی مون همچنان در حال تولیدن. نه تنها خیلیییی پرمصرف هست . همچنین خیلی آلاینده و خیلییی نا ایمن هست ...( تو هر زمینه ای انحصار باشه وضعیتش مثل خودروسازیمون میشه...)
23:06  1395/08/11
پاسخ دادن
نیسان
18

وانتی که بتونه چنین باری رو حمل کنه و به روز هم باشه خیلی گران تموم میشه . نمونه اش همین وانت نیسان پیکاپ هست که بالای صد تومن قیمت داره . حمل بار و ایجاد کشش چیزی هست که نمیشه با موتورهای اسباب بازی مثل ef7 بهشون رسید . یک موتور پر حجم نیاز هست و موتور پر حجم هم خیلی گران قیمت هست اگر به روز و جدید باشه . جالبه که بدونید موتور z24 وانت نیسان که 2400 سی سی حجم داره فقط 103 اسب بخار هست ولی این وانت توانایی حمل بار حدود 4 تن در بدترین سربالایی ها رو هم داره . ef7‌که ظاهرا 114 اسب هست از کشیدن بدنه سمند در سربالایی هم عاجز هست و فقط در دورهای بالا میتونه چنین کاری رو انجام بده . حجم 2400 موتور z24 بهش گشتاور عالی 192 نیوتن متر در دور 2800 رو میده که همین باعث میشه چنین کشش عالی تولید بشه . بله موتور z24 و وانت نیسان قدیمی هست ولی جایگزینی با این قیمت که بتونه قدرت و کشش این وانت رو ایجاد کنه و سخت جونی و سخت کاری این موتور رو هم داشته باشه وجود نداره در حال حاضر .
13:29  1395/08/11
پاسخ دادن
دانیال
8

آخه Ef7 چه ربطی به موتور فسیل نیسان داره ؟

همون ظرایب گیربکس و دیفرانسیل این آهن پاره رو بذاری رو همین موتور Ef7 بجا 4 تن بار 8 تن برات حمل میکنه .

عجبا ...
01:47  1395/08/12

مهندس
13

اگر بخوای با ef7 بار 4 تنی حمل کنی و ضرایب رو سنگین کنی باید دور موتور رو همش روی 5000 نگه داری و موتور دو ماه هم دوام نمیاره . موتور هر تکنولوژی و هر سیستمی که میخواد داشته باشه باید دید آخرش خروجی گشتاورش چی هست . کشش و گشتاور موتور z24 بسیار بیشتر با موتور کم کشش و ضعیف ef7 هست که فقط در دور بالا میتونه بدنه سمند رو از سربالایی بالا بکشه . گشتاور z24 در دور 2800 میشه 192 نیوتن متر اما ef7‌در دور 5000 به سختی به 155 نیوتن متر میرسه تازه به شرط استفاده از بنزین با اکتان 97 به بالا . ضعف گشتاور دور پایین یکی از اساسی ترین مشکلات موتورهای کم حجم تنفس طبیعی هست .
09:56  1395/08/12

امین
4

خداییش خجالتم خوب چیزیه ...!
13:03  1395/08/11
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
0

واقعا کیفیت پایین نیسان آبی و سواری بدش در ذهن همه نقش بسته.... ولی با این ارزش ریال چه میشود کرد؟
11:38  1395/08/11
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
0

واقعا کیفیت پایین نیسان آبی و سواری بدش در ذهن همه نقش بسته.... ولی با این ارزش ریال چه میشود کرد؟
11:38  1395/08/11
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
0

واقعا کیفیت پایین نیسان آبی و سواری بدش در ذهن همه نقش بسته.... ولی با این ارزش ریال چه میشود کرد؟
11:38  1395/08/11
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
0

واقعا کیفیت پایین نیسان آبی و سواری بدش در ذهن همه نقش بسته.... ولی با این ارزش ریال چه میشود کرد؟
11:38  1395/08/11
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
0

واقعا کیفیت پایین نیسان آبی و سواری بدش در ذهن همه نقش بسته.... ولی با این ارزش ریال چه میشود کرد؟
11:38  1395/08/11
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Cs55 ! : آقای فرهاد شما جزء عدم تخصیص ها بودین یا ارسال به خودروساز؟؟
مهدی روحبخش : ۲ دی ماه ۱۴۰۲ ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت کردم برای x55 با شرایط اقساط نمایندگی و پرسنل 777 مهرشهر کرج گفتن ۴۵ روز کاری ماشینو میگیری پولو که گرفتن دیگه جواب تلفن و ندادن پرونده من بدون هیچ مشکلی ۶۰ روز بعد تایید شده بخاطر کمکاری پرسنل نمایندکی یا هر کوفت دیگه الانم که هیچی به هیچی نه ماشینی هست نه پاسخ گو هستن الان مقام مسئول کیه ؟؟
حمید j هفت : ,باسلام خدمت دوستان امروز تماسی که با نمایندگی داشتم گفتن که اینا خودشون با هم مشگل دارن به خاطر همین مجوز بارگیری نمیدن الکی کارت می‌فرسته یا بیمه یا یاشسی می‌کنه صدای مردما بخوابونه دیونمون کردن بخدا از شهریور تا حالا
سعید : سلام j4 شماره شاسی اومده، بیمه هم شده رفته برای صدور پلاک چند وقت بعد تحویل داده میشه؟
سینا s5 اقساطی آبان ماه : سلام .من ۸ ام آبان اقساطی ثبت نام کردم و خودرو را ۲۵ ام فروردین تحویل گرفتم،اونوقت چطوری هنوز شهریور ماه و مهر ماه تحویل داده نشد؟؟ خیلی عجیبه
ساینا زمستان : سلام برای منم پیامک واریز سهند و ساینا و اطلس اومد ولی هیچ کدومو واربز نکردم ، به نظرت حواله من چی میشه؟ دوباره میفرستن؟چون ماشین ثبت نامی من فوق‌العاده بود نه پیش فروش
ساینا : ساناز خانم.انشاالله تکمیل وجه ماشین شما به زودی میاد .بسلامتی و دلخوشی شما و سایر دوستان ازش استفاده کنند . نگران نباش ماشین را می گیری با همون قیمت قبلی .دیگه نوبت شماست به امید خدا
محمد آریسان، 4 ام اردیبهشت : داداش دمت گرم که خبر فاکتور شدنتو دادی. بقیه دوستان هم هر موقع فاکتور شدن بگن که بدونیم روند فاکتور شدنو
s5 : چه غلطی کردم اومدم کرمان موتور ثبت نام کردم الان 880 ملیون پولم برج 7 تاالان رو هواس هم مجبورم چک اقساط پاس کنم ک برگه بشه اول بدبختی و مسدودی حساب و گرفتاری هست یکی چکش ک پاس شد چک دومم تو راهه ماشینی هم در کار نیس
بانک صادرات J7 : بالاخره امروز تازه پیامک شاسی اومد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی دادگرx55 : سلام با تشکر از اقا الوند و اطلاع رسانیش ممنون دوست عزیز
علی : اونایی که امروز و دیروز تحویل گرفتن میشه بگید مدل 402بهتون دادند یا403پارس ایلکس
151 : 🧐دمپایی ام‌تاخیر داره مگه
پارس ای ال ایکس : قیمت خودروهای آپشن دار ایرانخودرو 24درصد افزایش داشته اون موقع پارس 52درصد خدایا چطور این ظلم رو میبینی و سرنگونشون نمیکنی
رسول : ممنونم ازاقای الونددمت گرم انشاعلاکه هرجاهستی موفق باشی داش بهترینی ♥️♥️♥️♥️♥️🙏🙏🙏🌹🌹🌹🙏👏👏انشاعلا که خبرمجوز 33راهم بدیدکه ماشین 33اتومات هم مجوزخروج خورده اماده بارگیری هستن
دمپایی 151 : 😕😕😕
علی : بازار بخوای بفروشی مدل 402 کمتر می‌خرند وقتی قراره مدل 402 بهمون بدند پس چرا قیمت 403 گرفتن خدا لعنت کنه رییس‌جمهور که به داد مردم بدبخت نرسید فکر جیب خودش بود سهمیه گرفت سکوت کرد
رضا شیراز کارگر ایران خودرو : خبر خوبی دارم به شما بهاری ها و تابستانی ها هم پارس هم سورن هم 207 و تارا میدهند زمستانی ها این ماه تمومه و بعد خرداد همه فراخوان می شید پارس elx زیاده تا آخر تابستان هم می رسد چون همه سامانه یکپارچه فراخوان شدن فقط شما پارس ها باقی مونده هر ماشینی خواستید بردارید
سورون تef7تحویل بهمن رنگ سفید : درجواب یوسف تکمیل مرحله دوم 16دی 11اردییهشت فاکتور14پلاک 19حمل نمایندگی تیک خورده
علی x22 : آقای الوند لطفا جواب منم بدید تخصیص ب نمایندگی یعنی چی؟