ناگفته‌های ارزیابی کیفی خودروهای داخلی

 

ناگفته‌های ارزیابی کیفی خودروهای داخلی

مشتریان بازارهای بزرگ خودرو در حالی اطلاعات کیفی مورد نیاز خود را به‌صورت علمی و از طریق مراجع رسمی دریافت می‌کنند که در ایران، مردم بیشتر از روش شنیداری استفاده کرده و با پرس‌و‌جو از یکدیگر، از کیفیت انواع خودروها مطلع می‌شوند.ازآنجاکه «کیفیت» یکی از دغدغه‌های مهم مشتریان در بازارهای خودرو به‌شمار می‌رود، برخی موسسات در دنیا اقدام به بررسی کیفی خودروهای مختلف کرده و گزارش‌های مربوطه را در اختیار افکار عمومی و همچنین خودروسازان می‌گذارند.این کار سبب می‌شود اولا مشتریان از سطح کیفی انواع خودروهای موجود در بازار مطلع شوند و ثانیا خودروسازان نیز با دریافت نظرات مثبت و منفی از بازار، نقاط ضعف شان را تا حد امکان برطرف می‌کنند.در ایران نیز اگرچه کیفیت خودروها به‌صورت رسمی ازسوی مرجع مربوطه اعلام می‌شود، با این حال مشتریان بیشتر ترجیح می‌دهند به جای استفاده از اطلاعات این مرجع، از طریق شنیداری و به اصطلاح «دهان به دهان» نسبت به کیفیت خودروها اطلاعات لازم را کسب کنند.
 
به‌عبارت بهتر، ایرانی‌ها بیش از آنکه به آمارهای رسمی اعتماد داشته باشند، نظر یکدیگر را در مورد کیفیت خودروها به خصوص مدل‌های داخلی، به کار می‌بندند و اتفاقا در بیشتر مواقع نیز این موضوع اثر مثبتی در انتخاب آنها می‌گذارد. در واقع ارتباط شنیداری مشتریان سبب می‌شود آنها تجربیات عینی و واقعی خود را در مورد سطح کیفی خودروها (از مصرف سوخت گرفته تا هندلینگ) در اختیار یکدیگر قرار داده و در نتیجه با اطلاعات کافی و به اصطلاح با چشم باز، قدم به بازار خودرو بگذارند.هرچند به اعتقاد برخی کارشناسان می‌توان آمارهای رسمی منتشر شده در کشور را ملاکی نسبتا مناسب برای خرید خودرو در نظر گرفت، اما به دلایل مختلف، این آمارها هنوز در بین مشتریان جا نیفتاده و برایشان خیلی قابل اعتماد و استناد نیست.پیش از آنکه به بررسی عوامل اثرگذار بر عدم استفاده غالب مشتریان ایرانی از آمارهای کیفی خودرو بپردازیم، ابتدا نگاهی می‌اندازیم به شرکت‌های ارزیابی‌کننده کیفیت خودرو و روش‌های آنها، تا مشخص شود چه نقاط اشتراک و تفاوت‌هایی میان این شرکت‌ها در ایران و خارج وجود دارد.
 
در حال حاضر تنها مرجع رسمی که در ایران به بررسی کیفی خودروهای داخلی می‌پردازد، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است. این شرکت که پیش‌تر یکی از بازوهای وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رفت، چند سال پیش به بخش‌خصوصی واگذار شد تا بدین واسطه، صحت و سقم ارزیابی‌ها و گزارش‌های کیفی افزایش پیدا کند. از نظر وزارت صنعت که خود نقش مالکانه در خودروسازی ایران دارد، گزارش‌های شرکت بازرسی قابل استناد بوده و می‌توان از آنها به‌عنوان معیاری برای سنجش کیفیت خودروهای داخلی استفاده کرد.این در شرایطی است که منبع درآمدزایی شرکت موردنظر، خودروسازان و زیرمجموعه‌های آنها در حوزه خدمات پس از فروش، هستند و از همین رو گاهی شائبه‌هایی در مورد صحت و سقم گزارش‌های اعلامی، مطرح می‌شود. با این حال، مسوولان شرکت بازرسی همواره خود را از این اتهام تبرئه و تاکید می‌کنند دخل و تصرفی در گزارش‌های کیفی صورت نمی‌گیرد.
 
هرچه هست، در روشی است که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هم‌اکنون برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ می‌کند، هر محصولی بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت می‌کند، به نحوی که هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، نشان‌دهنده کیفیت بیشتر است. معیارهایی که این شرکت برای بررسی کیفیت خودروها در نظر می‌گیرد، مواردی مانند سیستم تعلیق، سیستم موتور، صداهای غیرعادی، تزئینات داخلی و خارجی را شامل می‌شود که وجود ضعف در هر کدام از آنها، نمره منفی برای خودروها در پی دارد. نکته دیگر اینجاست که بازرسان این شرکت، طی هماهنگی با خودروسازان و با مجوز آنها، راهی خطوط تولید شده و خودروها را مورد ارزیابی کیفی قرار می‌دهند و بابت این کار، از وزارت صنعت، معدن و تجارت هزینه دریافت می‌کنند. به‌عبارت بهتر، شرکت بازرسی با سفارش وزارت صنعت و به‌رغم میل باطنی خودروسازان، سطح کیفی خودروها را مورد بررسی قرار می‌دهد و موارد خصوصی را در اختیار شرکت‌های خودروساز گذاشته و نکات عمومی آن را نیز به‌صورت رسمی منتشر می‌کند. آنطور که شنیده می‌شود خودروسازان داخلی به اجبار وزارت صنعت مجوز بازرسی از محصولات خود را صادر می‌کنند، وگرنه چندان تمایلی به این موضوع ندارند.
 
این در شرایطی است که موسسات خارجی فعالیتی مستقل از خودروسازان و دولت داشته و به‌صورت کاملا خصوصی اقدام به بررسی کیفی خودروها می‌کنند. در حال حاضر معروف‌ترین و معتبرترین موسسه ارزیابی کیفی خودروها در دنیا، جی‌دی‌پاور (GD POWER) نام دارد که با هزینه خود اقدام به ارزیابی کیفی خودروها با استفاده از چند روش متفاوت می‌کند.این شرکت هیچ وابستگی مالی به خودروسازان ندارد و اصلی‌ترین و قابل‌اعتمادترین گزارش‌آن نیز به نظرسنجی کیفی از مشتریان طی سه ماه ابتدایی خرید خودرو، می‌پردازد. در واقع جی‌دی‌پاور در روش اصلی خود، از مالکان انواع خودرو پس از گذشت سه ماه از تاریخ خرید، نظرسنجی به عمل آورده و بخشی از نتایج مربوطه را به‌صورت خصوصی به شرکت‌های خودروساز می‌فروشد. همچنین مشتریان نیز می‌توانند با مراجعه به سایت این شرکت، از اطلاعات عمومی مربوط به کیفیت خودروها مطلع شوند.
 
ازآنجا که خودروسازان خارجی الزاما مجوز ورود بازرسان جی‌دی‌پاور را به خطوط تولید صادر نمی‌کنند، این شرکت با هزینه خود اقدام به بازرسی از انواع خودروها کرده؛ بنابراین گزارش هایش برای افکار عمومی بسیار قابل اعتماد است.در این مورد حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو کشور می‌گوید: تفاوت بزرگ میان بررسی کیفی خودروها در ایران و جهان، این است که بازرسان خارجی در جایگاه مشتری و با همان دغدغه‌ها اقدام به بررسی کیفی خودروها می‌کنند، اما در ایران، مسائل سطحی مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی می‌افزاید: به‌عنوان مثال در ایران بیشتر به مسائلی مانند رنگ و تعلیق و ایرادات ظاهری و امثال اینها پرداخته می‌شود به پلت‌فرم و مدلینگ خودروها وقعی گذاشته نمی‌شود. به گفته کریمی سنجری، معیارها و ملاک‌های بررسی کیفیت خودروها در خارج از کشور، دو سه سطح بالاتر از ایران بوده، بنابراین گزارش‌های کیفی آنها بیشتر به واقعیت (آنچه به ماهیت خودروها مربوط می‌شود) نزدیک است.
 
 
 
دلیل بی‌اعتنایی به گزارش‌های کیفی داخلی
 
اما با توجه به توضیحات ارائه شده، مشخص می‌شود که مشتریان جهانی خودرو با استفاده از آمارهای رسمی نسبت به کیفیت خودروها مطلع می‌شوند، اما ایرانی‌ها در این مورد بیشتر از روش «دهان به دهان» استفاده می‌کنند.دلیل این موضوع اما چیست؟ آن طور که فربد‌زاوه، کارشناس خودرو کشور می‌گوید، جا نیفتادن گزارش‌های کیفی از یکسو و عدم استقلال مالی شرکت عرضه‌کننده این گزارش‌ها از سوی دیگر، دو دلیل عمده بی‌اعتنایی ایرانی‌ها نسبت به آمارهای رسمی کیفیت است.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از مشتریان هنوز از وجود آمارهای کیفی خودرو در کشور اطلاع ندارند، می‌افزاید: وابستگی مالی شرکت بازرسی به خودروسازان و وزارت صنعت نیز سبب شده بخشی از مشتریان مطلع از وجود آمارهای کیفی، چندان به این آمار اطمینان نداشته باشند. زاوه ادامه می‌دهد: در واقع این بخش از مشتریان چون سازمان تهیه گزارش‌های کیفی خودرو را مستقل نمی‌دانند، نمی‌توانند به صحت و سقم آنها اعتماد کرده و بنابراین از یکدیگر در مورد کیفیت خودروهای مختلف پرس‌و‌جو می‌کنند.اما ایراد دیگری که زاوه به گزارش‌های کیفی خودرو در کشور وارد می‌داند، ادبیات فنی آنهاست. به گفته این کارشناس، گزارش‌های کیفی باید با ادبیاتی ساده و قابل فهم منتشر شود تا امکان استفاده عموم مشتریان از آنها فراهم باشد.اظهارات زاوه در شرایطی است که اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز اعتقاد دارد گزارش‌های کیفی هنوز در میان مشتریان جا نیفتاده است.
 
وی می‌گوید: اگر گذشته را مرور کنیم، هدف قبلی از تهیه و تدوین گزارش‌های کیفی خودرو این بود که شرکت‌های خودروساز داخلی با استفاده از آنها، کیفیت محصولات خود را بهبود ببخشند؛ بنابراین قبلا مخاطب گزارش‌های کیفی، مشتریان خودرو نبودند، بلکه خودروسازان هدف اصلی به‌شمار می‌رفتند. گلپایگانی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در ادبیات گزارش‌های کیفی می‌افزاید: بنابراین با توجه به حساسیت‌هایی که در مشتریان خودرو کشور وجود داشت، متوجه شدیم آنها (مشتریان) به‌دنبال مرجعی معتبر برای سنجش کیفی خودروهای داخلی هستند.وی با بیان اینکه پیش‌تر ادبیات گزارش‌های کیفی چندان به درد مصرف‌کنندگان نمی‌خورد، تاکید می‌کند: هرچند در حال حاضر کم و بیش از گزارش‌های کیفی استقبال عمومی به عمل آمده، با این حال این گزارش‌ها هنوز جامعیت لازم را مانند آنچه در جی‌دی‌پاور اتفاق می‌افتد، ندارند. به گفته وی، در واقع بسیاری از مشتریان ایرانی هنوز هم از شیوه به اصطلاح دهان به دهان و شنیداری، استفاده می‌کنند تا استناد به اطلاعات موثق و رسمی.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , کیفیت خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سازمان استاندارد , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

امیر
11

ما اصلا اعتماد نداریم به آمار ها چون کسی به کسی رحم نمیکنه و همش بر مبنای درآمد بیشتر و بخور بخوره به هیچ چیز نمیشه اعتماد کرد چون دزدی و فساد داره بیداد میکنه !
16:09  1395/08/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید شاهین پلاس ۱۵ اردیبهشت : نصف ۱۲۲۲
حامد x3 : با سلام ماشینا رو دارن نمایندگی‌ها به قیمت آزاد می فروشن. گرانی در کار نیست طبق قرداد تا آخر سال هم وقت دارن بدن.
Hx5 : وام بگیر قرض کن، نزول نه، قرض عزیزم، بگیر ماشین رو یا بعدش حواله رو بفروش ی سبک تر بگیر و قرض رو پس بده ولی طلا نفروش
Hx5 : به نظرت آدم کالای سرمایه ای را تبدیل به کالای مصرفی میکنه؟ شما اهرم هم نزدی اگر میتونی وام بگیر اگر هم نمیتونی به نظرم تبدیل به ی ماشین مثلا ایکس 5 کارکرده بکن یا یک ماشین صفر ارزون تر اما طلا رو نده طلا شاید 7 هزار دلار رو هم ببینه، قطعا دلار هم با وضعیت فعلی همیشه رو به بالاست، تهش چند ماه تموم نخوره ماشینی که میگیری الان 21 هزار دلاره، چند ماه بعد میشه 20 هزار دلار و ی استفاده هم کنی میشه 19 هزار دلار حالا خودت حساب کن می ارزه طلایی که هر روز با دلار بالا و پایین میشه رو بفروشی چون مثلا میخوای لذت شاسی بلند داشته باشی
عباس : سلام ثبتبت نام مردادی هستم ماشین دوهفته پیش تحویل گرفتم ماشین بی ایراد خدارو شکر توی ایران ماشین بگیری بی ایراد باورکردنی نیست ممنون آزارمان خودرو
شاهین مشکی : سلام من تبدیل زدم از دیروز هنوز فاکتور نشدم
ارمان بک x3 : ببخشید من اشتباه نوشته بودم تحویل ۱۵ ادر بود ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده
ترکاشوند ۲۵خردادم : من شاهین سفید فاکتور و پلاک شدم ولی دوست داشتم مشکی میشد مشکی شاهین خیلی قشنگه
رضا شاهین مشکی : سلام من دیروز تبدیل زدم مشکی ولی فاکتور نشده دوستان اطلاعات غلط ندهند
آرش : سلام دوستانی که فاکتور میشن توروخدا اینجا اعلام کنن لطف کنید بگید پیش فروش چه ماهی بودی و کی تکمیل وجه کردی ممنون عزیزان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل 12 مرداد اطلس جی : سلام باید همان موقع که در مورد تبدیل جی به جی ال گفتند تبدیل میزدید خدا رو شکر از برج 7 که تبدیل زدم یک روز بعد فاکتور شد یه هفته بعد پلاک و یه هفته و یه هفته بعد تحویل دادند 5 روز بعدش فروختم یه مبلغی را روش گذاشتم و پژو 207 گرفتم چون میخواستم از شر سایپا راحت بشم خدا را صد هزار مرتبه شد که الان ماشین دارم ان شاءالله همه شما مشکل ماشین براتون حل بشه
علیرضا GX L : سلام من تکمیل وجه 1 شهریورم بنظرتون کی فاکتور میشم؟
سالارم : منم دقیقا 26 برج یک پول ریختم حدودا 245 ملیون پول باید بریزیم دعوتنامه هم نهایتا تا دهم دی میاد حدودا 15 روز هم وقت میدن لازمه بگم اینجا همه فقط سوال میپرسن کسی جوابگو نیست اکثرا دلال هستن فقط دوس دارن گرونی بشه دولت و حکومت بهونه س ماها چند نفر که فقط یه دونه داریم اسیر حاشیه و حرف و حدیثیم زیاد اهمیت نده
رضا : قطعات مشترک با سایر خودروها لنت جلو: ال 90 فیلتر روغن: ماتیز وmvm110 بقیه لیفانها، فیلتر سرکان با کد 7133 کمک فنر جلو:پژو 405 (بلند است) 405، پژو 206 (کوتاه است ) و اچ سی کراس فیلتر هوا:فیلتر هوای پراید را می توان جا کرد با نصب پلاستیک اضافه فیلتر بنزین پژو405 آفتابگیر سمند سورن سیبک طبق: اچ سی کراس بوش طبق کوچک لبه دار: اچ سی کراس بوش طبق بزرگ: اچ سی کراس موتور پمپ بنزین: پراید لنت ترمز عقب کفشکی:206 تیپ 3،ال 90 e1 کمک فنر عقب: اچ سی کراس قرقری فرمان از داخل (سیبک مفصل فرمان) : 206 بلبرینگ چرخاش عقب 206 تیپ 2 و اچ سی کراس بلبرینگ 445539 چرخ عقب پژو 206 تیپ2 MVM110 لیفان520 برند S2B بلبرینگ چرخاش جلو مزدا 323 برلیانس 320 ترموستات پژو 405 با کمی تراشکاری میل موج گیر اچ سی کراس کف پوش :ام وی ام 530 تاییدنشده: رادیاتور بخاری زانتیا دسته موتور بالا: پژو 405 سنسور دور موتور 405 پایه کوتاه دسته موتور کرولا سگدست 206 کمک عقب 405 دیسک و صفحه زانتیا اکسل عقب: 206 تیپ 3 لاستیک چاکدار لیفان 520: اچ سی کراس، برف پاکن: نیسان آبی
کوییکs : دعوتنامه بهمن کی میاد
ساینا دوگانا : خب حتما براتون فعال شده... تکمیل وجه کردین؟؟
رضا : ممنونم سفید
علیرضا : تعهدات کارت طلایی بیشتره و قیمتش مناسب تره از بدنه،مخصوصا تعویض خودرو که اگر بالای 60 درصد باشه اسیب،خودرو تعویض میشه کامل،یدک کش و ... ولی خب مشکلش اینه که معمولا مشکل تو نمایندگی حل میشه و مثلا اگر گلگیر با پی دی ار در بیاد،ازین کارا نمیکنن یا رنگ میکنن یا تعویض گلگیر
Shayan : آقا برای من نوشته ارسال دعوتنامه خرداد ماه . ساینا تک گانه بوده . الان با این کامنتایی که میبینم از ثبت نامم پشیمونم ... میشه بگید واقعا امیدی هست یا نه؟ و اینکه شما از کجا دارید وضعیت تحویل رو میبینید ؟ از سایت ساپیا ؟
منتظر بیچاره : در زمان تسویه یک هفته مهلت داشتم___ پول نقد و قرض و وام و هر چه بود برداشتم ___ وعده داد سایپا به من 30 روزه ماشین را ببر ___ فصل ها بگذشت و آمد یک خبر ___ SBR را زود زنی فاکتور شوی ، یاللعجب ___ چون که تاییدش زدم چند مرحله رفتم عقب___ حال من ماندم و این ایام سخت روزگار ___ تحویل ساینا چه وقته ؟ یا زمستان یا بهار ___