پایان قیمت‌گذاری دستوری در پساتحریم؟

 

پایان قیمت‌گذاری دستوری در پساتحریم؟

 
قیمت‌گذاری دستوری خودرو در حالی در پساتحریم به خط پایان خود نزدیک می‌شود که علاوه‌بر منتقدان، رئیس شورای رقابت نیز بر تغییر مسیر این شورا از قیمت‌گذاری به سمت احیای شرایط رقابتی آن هم با حمایت دولت اذعان دارد.
 
به‌طوری‌که روز گذشته در همین زمینه جلسه‌ای در شورای رقابت با دستور رابطه قیمت‌گذاری با اخلال در رقابت تشکیل شد. موضوعی که طی سال‌های گذشته با انتقادهای زیادی از سوی مخالفان شورا مواجه بوده است و بر این اساس آنها بارها تاکید کرده‌اند که ورود شورای رقابت به بازار خودرو و قیمت‌گذاری مخل بازار رقابتی است. این مخالفان همچنین ورود شورا به قیمت‌گذاری را ضدرقابت دانسته‌ و معتقدند که شورا هنوز به وظیفه ذاتی خود که ایجاد رقابت در صنعت خودرو است، عمل نکرده است. اینکه گفته می‌شود شورا تنها وظیفه قیمت‌گذاری دارد نمی‌تواند استدلال محکمی در راستای توجیه حضور این شورا در صنعت خودرو باشد؛ چراکه این اظهارنظر می‌تواند به‌نوعی به دخالت مستقیم شورا در امور خودروسازان تعبیر شود. بر این اساس منتقدان بارها تاکید داشته‌اند که مبنای دخالت شورای رقابت به‌عنوان نهادی فراقوه‌ای در قیمت‌گذاری اشتباه است و شورای یاد شده باید در مسیر رقابتی کردن بازار گام بردارد.
 
با این حال، شورای رقابت همواره اصلی‌ترین دلیل خود برای حضور در بازار خودرو و ارائه دستورالعمل قیمت‌گذاری را وجود انحصار در بازار خودروهای داخلی دانسته است. هرچند منتقدان در رد انحصاری نبودن صنعت خودرو نیز موضوعات متعددی را مطرح می‌کنند، اما شورای رقابت همواره بر این امر که بازار خودروهای داخلی در ایران انحصاری است، تاکید دارد. بر این اساس در حالی که تصور می‌شد بعد از پساتحریم در نحوه فعالیت این شورا مبنی‌بر قیمت‌گذاری صرف تجدیدنظر شود، اما شاهد حضور دوباره شورای یاد شده در قیمت‌گذاری خودرو بودیم این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد ادامه این فعالیت در پساتحریم با چالش‌هایی مواجه است.
 
به‌طوری‌که این چالش این روزها اعضای شورای رقابت را نیز به خود مشغول کرده و آنها را به ایفای نقش اصلی خود یعنی ایجاد رقابت در بازار خودرو ترغیب می‌کند. در همین زمینه رضا شیوا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید می‌کند که قیمت‌گذاری خودرو ازسوی این نهاد بیشتر از جنبه اختیاری بودن، اجباری است و مهم‌ترین عامل اثرگذار در ادامه روند قیمت‌گذاری در بازار رویکرد دولت در حمایت از صنعت خودرو و بی‌توجهی به راهکارهای ارائه شده از سوی شورا بوده است. شیوا با بیان اینکه شورای رقابت راه‌حل رقابتی شدن در بازار خودرو را عدم دخالت در مسائل خودرویی کشور می‌داند، می‌گوید: شورا به‌منظور ایجاد رقابت در بازار خودرو دو راهکار را به دولت پیشنهاد داده، اما تاکنون هیچ یک از این راهکارها عملیاتی نشده است. وی اولین راهکار رقابتی شدن بازار خودرو را کاهش یا صفر کردن تعرفه واردات خودرو می‌خواند. او در تبیین دومین پیشنهاد شورا بر ورود تولیدکنندگان جدید به بازار خودرو ایران تاکید دارد، تولید کنندگانی که به تولید خودروهایی با رنج قیمتی زیر 40 میلیون تومان به عرضه محصول بپردازند. تا از این طریق قیمت‌ها در این محدوده رقابتی شوند.
 
وی تنها مسیر رقابتی شدن بازار خودروهای زیر 40میلیون تومان را این دو موضوع می‌داند. با این حال به‌نظر می‌رسد که عدم‌حمایت دولت از پیشنهادهای ارائه شده از سوی شورا موجب شده که شورای رقابت همچنان به قیمت‌گذاری محصولات بپردازد. به‌این‌ترتیب، به‌نظر می‌رسد شورای رقابت در شرایط پساتحریم بار دیگر قصد دارد، راهکارهای رقابتی شدن بازار خودرو را به تولیدکنندگان و دولت گوشزد کند. در این بین، کارشناسان نیز تغییر مسیر شورا را مثبت ارزیابی می‌کنند و تاکید دارند که شورای رقابت باید هرچه زودتر به جای قیمت‌گذاری که مخل فضای رقابتی در بازار است، خودروسازان را مجبور به فعالیت در بازار رقابتی کند. یکی از راه‌های رقابتی شدن بازار خودرو در شرایط پساتحریم حضور شرکای خارجی در بازار ایران و افزایش تنوع محصولات در رنج‌های قیمتی به‌خصوص محدوده قیمتی زیر 40 میلیون تومان است که قدرت خرید بسیاری از مشتریان داخلی در این بازه قیمتی است. هرچند کارشناسان کاهش تعرفه واردات خودرو در کشور را محتمل نمی‌دانند، اما به اعتقاد آنها در شرایط پساتحریم دولت می‌تواند با ورود تولیدکنندگان جدید در بازه‌های مختلف قیمتی بازار خودرو ایران را رقابتی کند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که دولت تمایل چندانی به این موضوع ندارد و همسو با نظر خودروسازان همچنان به تولید محصولات قدیمی تولیدی که تیراژ اقتصادی برای صنعت خودرو به همراه دارد، رضایت دارد.
 
در همین زمینه، موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه برداشتن دیوار تعرفه‌ای در شرایط کنونی که کشور دچار تغییر و تحولاتی در فضای سیاسی و اقتصادی شده باید به مرور صورت بگیرد، می‌گوید: در کنار این موضوع، شورا باید به دولت فشار وارد کند تا تولیدکنندگانی به کشور وارد ‌شوند که در رنج قیمتی زیر 40 میلیون تومان به تولید بپردازند. تا بازار این خودروها نیز تکانی جدی را تجربه کند. غنی‌نژاد تاکید دارد، شورا باید به جای قیمت‌گذاری به رقابتی کردن بازار بپردازد و اگر دولت نیز مانع ایجاد می‌کند با پیشنهاد و حتی فشار به وظایف قانونی خود یعنی رفع انحصار و ایجاد رقابت بپردازد. مهم آن است که شورا متوجه شود، قیمت‌گذاری راهکار مناسبی برای کنترل بازار نیست. در این میان اعضای شورا تاکید دارند، چون تولیدکنندگان خودرو سود و منافع خود را تولید برخی خودروهای قدیمی و افزایش قیمت می‌بینند؛ بنابراین تمایلی به ورود رقبای جدید در بازار ندارند و دولت نیز به‌منظور حمایت از تولید داخل، زمینه‌های بروز هر گونه رقابتی در بازار خودرو را بسته است، بنابراین قیمت‌ها و تولیدات براساس خواست مشتریان نیست. در این بین شورای رقابت نیز باید هر دو طرف را راضی نگه دارد به همین دلیل انتقادهای زیادی صورت می‌گیرد. بهاره عریانی، پژوهشگر صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه شورای رقابت در شرایط پساتحریم باید تجدیدنظری جدی در وظایف خود داشته باشد، می‌گوید: بازار خودرو در حال حاضر انحصاري است و عرضه و تقاضا نقشی در تعیین قیمت خودرو ندارد. در این شرایط شورای رقابت سعی دارد با كار كارشناسي قيمت‌ها را به نفع مصرف‌كننده و توليدكننده تعیین ‌کند، اما این روند باید تغییر کند. وی تاکید می‌کند که در شرایط پساتحریم، قطعا دولت باید تعرفه خودروهای خارجی که می‌توانند با خودروهای زیر 40 میلیون تومان رقابت کند را کاهش دهد تا بازار رقابتی شود.
 
وی ادامه می‌دهد که این شورا باید کنترل بازار خودرو و نظارت بر قیمت‌ها را کنار بگذارد و با ورود به وظیفه اصلی خود یعنی رقابتی کردن بازار، مسیر توسعه صنعت خودرو را دنبال کند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , بازار خودرو , قیمت خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

این شورا هم سالی یکی دو بار جلسه تشکیل میده و هر بار هم همین حرفها را با یک لحن مردم پسند تکرار میکنه و هیچ تغییر در روند کاری و خودرویی مشاهده نمیشه. چراکه تمام اعضای این شورا بشدت در مسئله خودرو یا ذینفع هستند و یا رئیسشان منفعت دارد.ما سالهاست که از شما از این دست حرفهای زیبا میشنویم ولی در عمل بجز گرانی شدید خودرو و اسیر شدن در تعمیرگاه و کشته و معلول شدن و سوختن در محصولات تولیدی شما چیزی بیشتر ندیدیم. محصولات مشترک جدید هم با حذف تمام امکانات و قیمت 3برابری به لطف مسئولین و شورای رقابت مهمان مردم ایران میشوند. ایکاش مردمان کشورم ایران به مانند اسم بزرگ ایران همان اتحاد و همت بلند را هنوز هم میداشتند
14:22  1395/08/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : با سلام کسی هست شهریور ثبت نام کرده باشه دی تکمیل وجه و الان هم شاسی نخورده باشه کسایی که مهر ثبت نام کردن شاسی خورده ما شهریور هنوز شاسی نخورده
S5 مهر تهران : یا فردا یاپسفردا شمام شاسی میشی
تارا V1 : سلام من دوستم از روز فاکتتور شدن تا تحویل 10 روز شد v1 نقره ای تیتانیوم شیراز تحویلی 22 دی فاکتور 12 اردیبهشت تحویل نمایندگی 20 اردیبهشت تحویل به شخص 23 اردیبهشت
نازیلا : ساده نباشید سیستم شاهین . سایپا داره اپدیت میکنه برین شاهین پلاس ببینید با موتور tu5 دیگه هیچ کس شاهین موتور تیبا رو نمیخره تا دسته انداخت به مردم به ما با ورژن جدید میده دلتون بسوزه انشالله عید 404 میگیرم جلوی فامیلا جولان میدم چشمشون دربیاد .... ای خدا :)
اس۵ ثبتنام ۲۵مهر ۱۴۰۲ : همین الان شاسی شد حالا باید بیوفتیم دنبال تحویل🤦‍♂️
J4 مشهد : سلام دوستان. امروز از نمایندگی به من زنگ زدن که فردا برم ماشینو تحویل بگیرم. انشالله همه زودتر ماشینشونو تحویل بگیرن. ثبت نام 01/29 تحویل 60 روز j4 مشکی تکمیل وجه داخل سایت 02/05 شاسی 02/12 بیمه 02/16 تحویل کارت 02/25 تحویل ماشین فردا خدا نکهدار همگی برگ سبز هنوز نیومده.
S5 مهر تهران : سلام منم امروز پیامک شاسی جک S5 بالاخره اومد برام . تکمیل وجه ام 24 مهر بود . نمایندگی گفتن تا دو هفته دیگه همه مهر ماهی هارو شاسی میکنن.
اس فایو ۲۴ مهر : بالاخره پیام شاسی اومد ثبت نام ۲۴ مهر شیراز اس فایو
j7 تهران : سلام. جی 7 ثبت نام دو مرحله ای شهریور ماه. موعد تحویل بهمن ماه. فاکتور 21 اسفند. دیروز بعد از 3 ماه تاخیر تحویل گرفتم. نکته عجیب کیفیت رنگ ماشین هست که به شدت پایینه و پر از آشغال رنگه. دوستان راجع به نحوه محاسبه تاخیر و گرفتنش راهنمایی کنید.
Saeed : سلام دوستان به 200 میلیونی که بابت ثبت نام پیش فروش میگیرن سود تعلق میگیره؟ ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه : ببخشید چقدر سود تاخیر مشارکت تون شد
دوگانه بهمن ماه مبعث رسول : عزیز اون تریلی که ماشین شمارو حمل میکرده سرعتش زیاد بوده احتمالا ماشین شما ردیف آخر تریلی بوده که پلاک شما و دوربین زده
207سقف فلز : سلام دیروز حمل خودرو تیک خورده الان روی تحویل نمایندگی میچرخه نمیدونین چقدر طول میکشه؟
پارس سفارشی $ : واریز 20 برج هستم هنوز فاکتور نشده قسمت واریز وجه میچرخه
207پانا تبدیلی : اینجوری که عالیه هر چه دیر بدن به خیرته خخخخ برا ماها یه درصد ماهانه میدن 15تومن ماهانه میدن بهت
151پیشفروش دی : من که پیرشدم از انتظار
احسان آریزو 6 پرو : البته با دوستان هم موافقم که عدم پاسخگویی مناسب مدیران خودرو باعث شده تا همه دوستان عصبی بشن ، و دلگیر که جواب مناسبی به نگرانیهاشون داده نمیشه، ولی از طرفی هم خودمون قبول کردیم ثبت نام کنیم، تازه کلی هم ذوق کردیم که بین این همه مشتری ما رو ثبت نام کردن، چون بطور میانگین چهارصد تومان سود تو این معامله هست، من با پول نقدی که داشتم نهایتا می‌تونستم یه آریزو 5 1402 بخرم تازه کارکرده، ولی الان انشاالله صاحب یه سیکس پرو 1403 میشم.
عصبانی : در مورد شکایت ، پیرو حرفهای دوستان علی و فرشید بنده هم این نظر رو دارم که شکایت از خودرو ساز در ایران جواب نخواهد داد. مثل اینه که از دولت شکایت کنی بابت گرانی و از شهرداری بابت عدم آسفالت کردن خیابونها و .. نه اینکه این مشکلات وجود نداشته باشه، بلکه به بدترین حالت ممکن وجود داره ولی از بس دیگه نهادینه شده که حتی دادگستری هم فکر نمیکنتم خودشو وارد مسائل بکنه. خودرو ساز از زمانی که بازرهای جهانی رو بستند و انحصاری شده همینه که هست. پشت قضیه هم بگیرید میبینید یک آقازاده و پسر فلان وزیر سهامدار اصلی خودروساز هست .. خب هیچوقت نمایین بگن بخاطر تضییع حق فلان مشتری این شرکت رو جریمه کنیم. سریال هفت سر اژدها به صورت پوشیده مسائل پشت پرده رو داره مرح میکنه. یکی از مصادیق اصلی اش میتونه خودروسازها و سازندگان املاک انبوه باشن چون نود در صد سرمایه مردم تو این بازارها هزینه میشه. شما هم پدرتون وزیر باشه نمیرید از رانت ایشون برای وارد کردن یک برند مثل ماوس کامیپوتر یا کمربند شلوار استفاده کنی . میری جایی که بیشترین سهم رو ببری. پدرت هم بیگکار نمیشینه که مشتری بیاد ازش شکایت کنه و قاضی ...
عصبانی : در مورد شکایت ، پیرو حرفهای دوستان علی و فرشید بنده هم این نظر رو دارم که شکایت از خودرو ساز در ایران جواب نخواهد داد. مثل اینه که از دولت شکایت کنی بابت گرانی و از شهرداری بابت عدم آسفالت کردن خیابونها و .. نه اینکه این مشکلات وجود نداشته باشه، بلکه به بدترین حالت ممکن وجود داره ولی از بس دیگه نهادینه شده که حتی دادگستری هم فکر نمیکنتم خودشو وارد مسائل بکنه. خودرو ساز از زمانی که بازرهای جهانی رو بستند و انحصاری شده همینه که هست. پشت قضیه هم بگیرید میبینید یک آقازاده و پسر فلان وزیر سهامدار اصلی خودروساز هست .. خب هیچوقت نمایین بگن بخاطر تضییع حق فلان مشتری این شرکت رو جریمه کنیم. سریال هفت سر اژدها به صورت پوشیده مسائل پشت پرده رو داره مرح میکنه. یکی از مصادیق اصلی اش میتونه خودروسازها و سازندگان املاک انبوه باشن چون نود در صد سرمایه مردم تو این بازارها هزینه میشه. شما هم پدرتون وزیر باشه نمیرید از رانت ایشون برای وارد کردن یک برند مثل ماوس کامیپوتر یا کمربند شلوار استفاده کنی . میری جایی که بیشترین سهم رو ببری. پدرت هم بیگکار نمیشینه که مشتری بیاد ازش شکایت کنه و قاضی ...
احسان آریزو 6 پرو : سلام خدمت همه دوستان و منتظران دریافت خودرو. بنده 24 بهمن نقدی پرداخت داشتم، قراردادم تاریخش 1 اسفند هست، 21 اسفند بیمه نامه برام صادر شد، 24 اسفند پلاک صادر و ارسال شد به همراه بقیه مدارک ،کارت خودرو 11 فروردین اومد، برگ سبز خودرو 1 اردیبهشت، ولی همچنان از خود خودرو خبری نیست و گزینه تحویل قرمز هست. البته هنگام ثبت نام به بنده گفته بودند 90 روز کاری و به حساب بنده 90 روز کاری میشه 30 خرداد، یعنی هنوز تاخیری در تحویل به بنده پیش نیومده، ولی چون بقیه مراحل طی 4 هفته جلو رفت خیلی خوشبین بودم که ماشینو توی فروردین ماه بهم تحویل میدن که متاسفانه تا این لحظه اتفاق نیفتاده. موفق باشید