رقابت نامحسوس برای سهم گیری از بازار

 

رقابت نامحسوس برای سهم گیری از بازار

 
هر چند سهم بازار دو شرکت بزرگ خودروساز کشور طی یک دهه گذشته با میزان سرعت مشخصی در حرکت بود، اما این سرعت در پساتحریم و همزمان با لغو تحریم‌ها با تغییراتی همراه شده است؛ به‌طوری‌که کارشناسان با توجه به شرایط کنونی، رقابت سخت و فشرده‌ای را برای سهم خواهی از بازار خودرو کشور میان خودروسازان، خصوصی‌ها و واردکنندگان پیش‌بینی می‌کنند.
 
دو شرکت بزرگ خودروساز کشور در سال گذشته 85 درصد سهم بازار خودرو را در دست داشتند، حال آنکه به‌نظر می‌رسد با عرضه خودروهای جدید ازسوی تولیدکنندگان، خصوصی‌ها و وارد‌کنندگان این سهم تا سال آینده با تغییر شکل محسوسی همراه باشد. در حال حاضر دو شرکت بزرگ خودروساز کشور با عقد قراردادهایی با شرکای خارجی خود یا تداوم مذاکرات در پی افزایش سهم خود از بازار داخل هستند این در شرایطی است که این دو تولیدکننده مطرح کشور واقف بر این امر هستند که رقابت سختی را در فضای پساتحریم پیش‌رو دارند، بنابراین احترام به خواست مشتری و همچنین عرضه خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب پیش شرط‌های حضوری متفاوت و با افزایش سهمی بیشتر در بازارخودروی کشور محسوب می‌شود. در این بین بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که رقابت برای مذاکره با خودروسازان مطرح و همچنین عرضه خودروهای باکیفیت‌تر، مشغله فکری بسیاری از خودروسازان شده، این در حالی است که حضور مستقل رنو و همچنین آمادگی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای مشارکت در قراردادهای خارجی به‌نوعی ابزار فشار خودروسازان در این زمینه خوانده می‌شود. اما آمارهای ارائه شده در زمینه سهم خودروسازان از بازار طی هفت ماه گذشته خود گویای تغییر این سهم از بازار خودروی کشور در سال‌جاری است؛ به‌طوری‌که طی هفت ماه ابتدایی سال‌جاری در مجموع 65/ 86 درصد از سهم بازار خودروهای داخلی را دو غول جاده مخصوص شامل ایران‌خودرو و سایپا در دست گرفته‌اند و سایر عرضه‌کنندگان خودرو اعم از واردکنندگان و خودروسازان خصوصی، 2/ 14 درصد باقیمانده را پوشش داده‌اند.
 
بنا به آمار هفت ماهه سهم بازار خودروها طی سال‌جاری، ایران‌خودرو با دارا بودن 41/ 48 درصد همچنان در صدر قرار دارد و بعد از آن سایپا با سهم 24/ 38 درصدی توانسته در مقام دوم جای بگیرد. این موضوع در حالی است که سهم ایران‌خودرو در مقایسه با سال گذشته نشان از افت 07/ 2 درصدی دارد، اما سایپا با رشد 73/ 2 درصدی مواجه شده است. در این بین اما تولیدکنندگان خصوصی که سال گذشته توانسته بودند سهم 6/ 10 درصدی بازار را کسب کنند با افت 8/ 0 درصدی هم‌اکنون سهم 8/ 9 درصدی دارند. همچنین بازار وارداتی‌ها که سال گذشته با افت شدید مواجه بوده، با ورود برندهای جدید طی سال‌جاری در حال بهبود سهم خود هستند؛ به‌طوری‌که بنابر آمار هفت ماهه سال‌جاری سهم واردکنندگان از 3/ 3 درصد سال گذشته به 4/ 4 درصد در سال‌جاری افزایش یافته است. در این بین بررسی سهم بازار ارزشی خودروهای سواری از ابتدای سال 95 تا پایان مهرماه نیز نشان از سلطه بلامنازع خودروسازان دولتی دارد؛ به‌طوری‌که ایران‌خودرو با دارا بودن 39 درصد از سهم بازار ارزشی در صدر جدول قرار دارد. پس از آن سایپا با دارا بودن 27 درصد از سهم بازار ارزشی در رتبه دوم جای گرفته است. در این میان، واردکنندگان خودرو با سهم 23 درصدی در رتبه سوم و در انتها تولیدکنندگان بخش خصوصی با 11 درصد قرار دارند.هرچند آمار سهم بازار در کشور نشان از آن دارد که تولیدکنندگان داخلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا همچنان در صدر قرار دارند و خودروسازان خصوصی و واردکنندگان هنوز امکان رقابت نزدیک با دولتی‌ها را ندارند، اما تغییر و تحولات سهم بازار نشان از افزایش رقابت میان بازیگران مختلف فعال در بازار دارد.
 
 
 
سهم بازار تولیدکنندگان داخلی
 
همانطور که گفته شد ایران‌خودرو و سایپا در مجموع سهم 65/ 86 درصدی بازار را طی هفت‌ماه نخست سال‌جاری به خود اختصاص داده‌اند. در این میان اما بررسی روند ماهانه سهم بازار خودروهای داخلی نشان از افت‌و‌خیز دارد؛ به‌طوری‌که سهم بازار ایران‌خودرو در فروردین‌ماه 6/ 51 درصد بود، اما در پایان اردیبهشت‌ماه به 9/ 48 درصد رسید. روند نزولی سهم این شرکت تا پایان مهرماه همچنان ادامه دارد به‌نحوی‌که سهم این شرکت در خرداد ماه 4/ 48 درصد، تیرماه 2/ 48 درصد، مردادماه 7/ 47 درصد و شهریورماه 2/ 47 درصد بود و در مهرماه به پایین‌ترین حد خود یعنی 9/ 46 درصد رسید.
 
در این میان اما سهم بازار سایپا که نسبت به سال گذشته رشد 3 درصدی داشته است به‌صورت ماهانه رشد را تجربه کرده است؛ بنابر آمار سهم نارنجی‌های جاده مخصوص در فروردین‌ماه 5/ 36 درصد بود که در اردیبهشت ماه به 1/ 38 درصد رسید. روند صعودی سهم این شرکت همچنان تا پایان مهرماه ادامه‌دار بوده است؛ به‌طوری‌که سهم بازار سایپایی‌ها در خردادماه به 4/ 38 درصد، تیرماه 3/ 38 درصد، مردادماه مرداد6/ 38 درصد و شهریورماه به 7/ 38 درصد رسیده است و این سهم در مهرماه به بالاترین سطح خود یعنی 1/ 39 درصد افزایش یافت. با توجه به آمار اعلامی، مشخص می‌شود خودروسازان دولتی همچنان بیشترین نقش را در بازار خودرویی کشور بازی می‌کنند که کارشناسان مهم‌ترین عامل در بالا بودن سهم بازار این دو خودروساز را حمایت‌های تعرفه‌ای عنوان می‌کنند. با وجود این، روند نزولی سهم بازار ایران‌خودرو و روند صعودی سهم بازار سایپا نشان از تبادل سهم میان این دو شرکت دارد. کارشناسان مهم‌ترین عامل در این زمینه را برنامه‌ریزی دو شرکت خودروساز در سال‌جاری نسبت به سال گذشته می‌دانند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد شرکت سایپا با قراردادن برخی خودروهای جدید در سبد محصولاتش توانسته سهم خود را افزایش دهد، اما ایران‌خودرو نتوانسته نیازسنجی دقیقی از بازار خودرو داشته باشد؛ بنابراین سهم او در بازار کاهش یافته است. در همین زمینه، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه اولین گام در افزایش سهم بازار توسعه استراتژی بازاریابی در شرکت‌هاست می‌گوید: خودروسازان به منظور افزایش سهم خود باید خودروهای بازارپسند و مطلوب مشتری را وارد چرخه تولید خود کنند. وی به جز این عوامل انتخاب شرکای چینی مناسب و محصولات با قیمت مناسب و کیفیت خوب را عامل اثرگذار بر سهم بازار دو شرکت دانسته است و می‌گوید: سایپا با محصولاتی چون برلیانس، سراتو و حتی محصولات جدید رنو در سال‌جاری سهم بیشتری را کسب کرده است. این در حالی است که ایران‌خودرو نتوانست با ورود محصولات چینی به سبد خود سهم بیشتری را کسب کند.
 
 
 
سهم بازار خصوصی‌ها
 
هرچه هست، آمار هفت ماه ابتدای سال‌جاری می‌گوید که شرکت‌های بخش خصوصی در مجموع 8/ 9 درصد از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند. این در شرایطی است که سهم بازار این شرکت‌ها در مدت مشابه سال گذشته 6/ 10 درصد بوده است. سهم بازار این شرکت‌ها که اکثرا به تولید خودروهای چینی مشغول هستند در حالی کاهشی است که آمار تولید خودروسازان بخشی خصوصی از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه نیز از روندی نزولی برخوردار بوده است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد در دوران پساتحریم به‌دنبال تغییر و تحول در بازار خودروها سهم بازار این شرکت‌ها نیز با افت مواجه شده است که این موضوع برتولید این خودروها نیز اثر خود را برجای گذاشته است. بنابر آمار روند ماهانه سهم بازار این خودروها طی هفت ماه سال‌جاری، در فروردین‌ماه سهم بازار خصوصی‌ها 9/ 8 درصد بوده که همین رقم در اردیبهشت‌ماه نیز تکرار شده است. با وجود این در خردادماه سهم این شرکت‌ها به 5/ 8، در تیرماه 4/ 8 درصد و مردادماه به 3/ 8 درصد کاهش یافته است. سهم این خودروسازان در شهریورماه با یک دهم درصد رشد به 4/ 8 درصد رسید و در مهرماه نیز به 5/ 8 درصد افزایش یافت؛ اما در مجموع تولیدکنندگان خصوصی با افت سهم طی هفت ماه سال‌جاری مواجه شده‌اند.
 
 
 
رشد بازار وارداتی‌ها
 
خودروهای وارداتی نیز طی هفت ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه رشد را تجربه کرده‌اند، طی همین مدت نیز توانسته‌اند سهم خود را در بازار افزایش دهند. وارداتی‌ها در کل با کسب سهم 4/ 4 درصدی توانسته‌اند نسبت به سال گذشته رشد یک درصدی در سهم بازار خود را به دست بیاورند.روند ماهانه سهم بازار این خودروها نیز نشان از صعود آنها در جدول دارد؛ به‌طوری‌که سهم 3 درصدی آنها در فروردین‌ماه به 1/ 4 درصد در اردیبهشت‌ماه رسیده است. سهم این بخش در خردادماه سال‌جاری 7/ 4 رسیده است که این رقم در تیرماه به 1/ 5 درصد افزایش یافت. این افزایش تا اواخر مهرماه ادامه‌دار بود؛ به‌طوری‌که این رقم در مردادماه 4/ 5 درصد، در شهریورماه 7/ 5 درصد و مهرماه به 5/ 5 درصد رسید.
 
رقابت نامحسوس برای سهم گیری از بازار
رقابت نامحسوس برای سهم گیری از بازار
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , پژو , رنو , برلیانس , پراید , چانگان , تولید خودرو , بازار خودرو , سمند , دنا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
اردیبهشت : سلام منم چند روز پیش خودم را راحت کردم
امیر : والا من دارم هر روز زنگ میزنم دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
وحید : سلام دوستان ۲۰ مرداد مرحله دوم تکمیل وجه کردم هنوز ماشین پلاک نشده تحویل ندادن الان ۳۸ روز کسی هم جوابگو نیس رنگ مشکی نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردم بنظرتون کی تحویل میدن؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : واقعا خیلی بی عرضه ایم پولمونو ک با بدبختی و هزار جور گرفتاری دادیم دست اینا نه پولمونو میتونیم بگیریم نه ماشینمونو حالم دیگه از خودم بهم میخوره
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام دوستان که ثبت نام نام طرح فرسوده 207 برنده شدند تحویل آذر ماه هستند اگر براتون پیامک اسقاط خودرو آمده خبر بدین ممنون
ساینا 24 بهمن ماه رو مخ : خبری شد به ما هم اطلاعی بده
مریم : سلام پیش فروش دهه فجر کسی دعوتنامه براش اومده شماره پزیرش من12 16تحویل مردادماه ساینا تک سوز
اطلس کجایی : برادران عزیز برای آخرین بار میگم تا اعتراض نکنیم سایپا به ما ماشین نمیده حالا هر کی دوست داشت و مالش براش ارزش داشت روز شنبه 29 شهریور ساعت 10 صبح جلو نمایندگی به خدا من از همدان می خوام بیام همراهی کنید تا نتیجه بگیریم
تحویل 31مرداد پیش فروش : عزیزی. که ماشینش 19تبدیل زد مثل من سایت کرمانشاه بود تحویل گرفت چند روز بعد از حمل باربری ماشینشو تحویل گرفتن میشه لطف کنید جواب بدی
فرسوده اردیبهشت 1404 : دوستان پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده بازم کسی هست 26تیر تکمیل وجه کرده باشه؟ بنظرتون 27تیر که تعطیل بوده کسی تکمیل وجه کرده؟
تحویل 13مرداد : 15شهریور فاکتور شده. هنوز رو صدور اسناد می چرخه تابستون تموم شد ما هنوز. معطل مسخره بازی ایران خودرو ایم
سمند جدید : سلام اگر سیمی می خوای تبدیل نزن اگر مهم نیست سیمی یا برقی تبدیل بزن
سید مصطفی : داداش یعنی میشه چند صد تا شماره بعد شماره پذیرش من باشه از ما بپره بفیه رو فاکتور کنن مگه له ترتیب نیست من دیروز زنگ زدم نمایندگی گفت تا 12 بهمن فاکتور شده بلاخره یکی این وسط دروغ میگه 😂😂
نیسان آبی : سلام دوستان درآمد کار با نیسان چطوره لطفا بنده راهنمایی بفرمایید