خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
پیادهسازی مدل جهانی رنو در ایران
1395/10/01
10:00
پیادهسازی مدل جهانی رنو در ایران
ورود رنو به صنعت خودرو کشورمان برای دومینبار، ورودی متفاوت بود بهطوریکه این شرکت فرانسوی فارغ از اختلافاتی که با دو خودروساز بزرگ کشورمان داشت، با حمایت وزارت صنعت و معدن و تجارت تصمیم گرفت بهطور مستقل در بازار خودرو ایران حضور پیدا کند. این حضور مستقل هرچند به مذاق خودروسازان کشورمان خوش نیامد اما به این نکته باید توجه داشت که رویه رنو برای ورود به بازار خودروی کشورها، رویه ثابتی است که از قضا نتایج قابلقبولی نیز برای صنعت خودرو آن کشورها در پی داشته است. با تمام این وجود قرارداد جوینت ونچر این شرکت فرانسوی برخلاف دیگر کشورها با خودروسازان داخلی نتایج خوبی در برنداشت.
رنو اوایل دهه 80 و طی قراردادی تحتعنوان پلتفرم مشترک X90، بهطور رسمی وارد بازار خودرو ایران شد این خودروساز اروپایی برای حضورجدی در ایران برخلاف پژو حتی در ایران سرمایهگذاری کرد حال آنکه بندهای قرارداد X90، هیچگاه اجرایی نشد. در این زمینه حتی عنوان میشود که تنها 10 درصد از قرارداد مورد نظر به اجرا درآمده است و بسیاری از بندهای آن عملی نشده است. در مورد چرایی این موضوع اظهارنظرهای متفاوتی میشود حال آنکه همگان بر دخالت مستقیم برخی از نمایندگان مجلس و دولتیها در عدم اجرای قرارداد، متفقالقول هستند. به این ترتیب در شرایطی رنو برای بار دوم و آن هم در تفاهمنامه با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در صنعت خودرو ایران حضور یافته که بررسی تجربه این شرکت فرانسوی در دیگر کشورها میتواند به نوعی نمایانکننده مسیر راه رنو در ایران باشد. آنچه مشخص است این تولیدکننده بزرگ اروپایی با دو روش سرمایهگذاری مشترک و مستقیم در بازار کشورهای آسیایی، اروپای شرقی و آمریکای شمالی حضور یافته است. اما آنچه در بررسی ورود رنو به بازار کشورهای در حال توسعه قابل بررسی است این است که رنو بعد از سرمایهگذاری مشترک، سریعا حضور خود در این کشورها را مستقل کرده و فروش، قیمت و خدمات پس از فروش را خود به عهده گرفته است. در این زمینه برخی از کارشناسان پیشبینی میکنند که رنو ممکن است با خرید سهام سازمان گسترش که تا سه سال دیگر باید واگذار شود به نوعی رویه خود در دیگر کشورها را برای حضور مستقل در ایران پیگیری کند.
استراتژی سرمایهگذاری رنو
در حالی یکی از انتقادات عمده در تفاهمنامه رنو و ایدرو این است که چرا سیاستگذاران صنعتی کشور حاضر به واگذاری سهم 60 درصدی به این خودروسازفرانسوی شدهاند که بررسی مدلهای همکاری رنو در کشورهای مختلف نشان میدهد، این شرکت در بدو ورود به هر کشوری مدل همکاری خود را بر مبنای جوینت ونچر قرار داده حال آنکه بهتدریج با خرید سهام حضور خود را مستقل کرده است. براین اساس بهرغم آنکه در شرایط کنونی انتقادات بسیاری متوجه تفاهمنامه اخیر ایدرو و رنو است و برخی از این انتقادات نیز از منظری قابل قبول به نظر میرسد، اما تجربه حضور رنو در کشورهای مختلف نشان از دارد که سرمایهگذاری مستقیم و حضور مستقل از طریق خرید سهام آن هم سهام بیش از 50 درصد یکی از استراتژیهای مهم این خودروساز طی 10 سال اخیر بوده است. بنا بر بررسیهای صورت گرفته، رنو در کشورهای رومانی، مراکش، ترکیه، کرهجنوبی، برزیل و چین سرمایهگذاری کرده است که مدل همکاری این شرکت براساس شرایط سیاسی و اقتصادی آن کشور متفاوت بوده است.
با وجود این تجربه سرمایهگذاری رنو در کشورهای مختلف نشان از آن دارد که این شرکت هر چند طی یک دوره زمانی اقدام به سرمایهگذاری مشترک در برخی از کشورها داشته است اما به دنبال گسترش فعالیتهایش در بازار کشورهای مذکور، مدل همکاری خود را از جوینت ونچر به سرمایهگذاری مستقیم تغییر داده است. به طوری که رنو در ابتدای حضور خود در رومانی با ایجاد یک شرکت مشترک با شرکت خودروسازی داچیا با سهم 51 درصد وارد بازار این کشور شد اما کمی پس از آنکه تولید در این شرکت وضعیت مطلوبی پیدا کرد، توانست تعهدات خود در خصوص تولید، فروش و اشتغال و توسعه صنعت خودرو این کشور را پوشش دهد و سهم خود را به 3/ 99 درصد افزایش دهد. به این ترتیب، آنگونه که به نظر میرسد، تبدیل مدل همکاری جوینتونچر به سرمایهگذاری مستقیم ازسوی رنو تجربهای است که این شرکت در برزیل و روسیه نیز داشته است. اين شركت فعالیت خود در برزیل را از 15 سال پیش آغاز كرده و در سال 2014 و پس از دو سال مذاكره شیوه همکاری خود را به سرمايهگذاري مستقيم به ارزش 900 ميليون دلار در دو سايت تغییر داد. رنو همین شیوه همکاری را با شرکت آوتواز روسیه داشته است. براین اساس آنگونه که مشخص است، یکی از مهمترین استراتژیهای رنو برای سرمایهگذاری در کشورهای مختلف خرید سهام یا تملک است؛ چراکه این شیوه موجب میشود، رنو بتواند بهصورت مستقل به تولید بپردازد؛ بهطوریکه تجربه حضور این شرکت در هند نیز گویای همین موضوع است. بهرغم آنکه مقامات هندی تمایل به سرمایهگذاری مشترک 50-50 با این شرکت داشتند اما کمی بعد از توسعه صنعت خودرو این کشور، سیاستگذاران هندی با تولید مستقل این شرکت موافقت کردند.
بنابراین رنو توانسته شبکه تولید، فروش و خدمات پس از فروش خود را داشته باشد. به اعتقاد کارشناسان، مهمترین موضوع در انتخاب این استراتژی در دست بودن مدیریت شرکت و کنترل سیستم تولید است؛ چرا که مدیران رنو به تولید اقتصادی و کیفی اهمیت بسیاری میدهند. از آنجا که سرمایهگذاری مستقیم و داشتن سهم بیشتر، قدرت عمل این شرکت در تولید را افزایش میدهد بنابراین این خودروساز فرانسوی ترجیح میدهد بهصورت مستقل همکاری خود را پایهریزی کند. موضوع مهم دیگر برای مدیران رنو، وجود بازار صادراتی برای محصولات است. برهمین اساس نیز مدیران این شرکت بر تولید اقتصادی و کیفی مدلهای روز خود تاکید دارند. به همین منظور نیز این شرکت تولید هر محصول خود را در یک کشور قرار میدهد تا ضمن ایجاد بازار صادراتی برای محصولات خود بتواند به اقتصاد کشورهای مبدا نیز کمک کند. در این زمینه میتوان به تجربه رنو در مراکش اشاره کرد؛ مراکش صنعت خودروی توانمندی نداشت؛ با وجود این رنو با خرید بخشی از یک شرکت مراکشی توانست به بازار این کشور وارد شود و پس از توسعه فعالیتهای خود، مابقی سهم این شرکت را بخرد و در حال حاضر نیز محصول سیمبل این شرکت از سایت مراکش برای کشورهای مختلف صادر میشود. با وجود این شرکت طی سالهای اخیر تنها اقدام به خرید سهام یا تملک سایت تولیدی داشته است؛ بهطوریکه با ورشکست شدن شرکت سامسونگ، رنو سهام 1/ 80 درصدی این شرکت را خرید و در حال حاضر نیز به تولید و صادرات محصولات فلوئنس، تالیسمان و کلئوس از این کشور میپردازد.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
رنو
,
بازار خودرو
,
تولید خودرو
,
واردات خودرو
,
سایپا
,
پارس خودرو
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
0 نظر
صفحه 1 از 0
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
محسنj7
22 نظر
مهدی تارا دستی v1 اذرماه
19 نظر
نازنین۱
6 نظر
اطلاعات خودرو
mosirankar
47 نظر
کوییک اس تحویل آذر بجنورد
27 نظر
ساینا پیش فروش ۱۲ اسفند
21 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
احسان
: خدایا شکرت ما هم فاکتور شدیم هیچ باورم نمیشه میخام از دست سایپا نجات پیدا کنم دیگه از چشم انتظاری خسته شدیم خدا کنه برای همه فاکتور بشن از دست این سایپا دزد کلاه بردار راحت بشن
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
محمدی
: کسی میدونه مکان تحویل رو میتونیم تغییر بدیم یا نه؟ مثلا شهرستان باشه بزنیم مرکز استان؟
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
احسان
: سلام منم فاکتور شدم ۱۴ اریبهشت انشالله همه فاکتور بشن الان نگاه کردم
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
محمدی
: ما 17 اردیبهشت تکمیل وجه کردیم، الان تا چه تاریخی فاکتور شده؟ و اینکه تحویل به شهرستان ها ممکنه زمان فاکتور کردنش با تهران یا مراکز استان متفاوت باشه؟؟
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
احسان
: سلام منم ۱۴ اردیبهشت هستم چرا فاکتور نشدیم نعلت به سایپا دیگه پدرمون در اوردن عجب گرفتاری شدیم
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
مهدی پلاس 14اردیبهشت
: به خدا دیوانه شدم ازبی ماشینی 14اردیبهشت اول صبح تکمیل وجه کردم پس چرا فاکتور نمیشم دیگه اعصاب نگذاشتن واسم خدایا خودت کمک کن فردا فاکتور بشم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5تیر
: چه تاریخی شاسی شده بود؟
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
علی تارا V1p بهمن
: دوستان با توجه به این که در طرح جدید فروش ايران خودرو، خودرو تارا وجود نداره به احتمال زیاد در تحویل خودرو شاهد تأخیر یا مشکل نشیم و از طرفی با توجه به پیامهای که دوستان گذاشتند به نظر میاد حتی شاهد تحویل زودتر از موعد باشیم؛ انشالله
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
J7 اردیبهشت دو مرحله ای،تحویل آبان
: دوستان من ماشین رو تحویل گرفتم،اگر سوالی دارین درخدمت هستم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
T9
: در مورد قیمت اطلاع ندارم ولی در مورد سال خودرو اینجوریه که یکی دو روز مونده با پایان سال فاکتور صادر میشه براتون تا مدل ۴۰۴ بشه ، البته اون خودرویی که برای من اینجوری شد تحویل ۱۳ اسفند بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان دیزل
عرفان
: داداش واسه من هنوز پلاک نشده پیام تحویل حضوری اومد منم زدم الان ی هفته هست که زدم ولی هنوز پلاک نشده سوم آذرم ثبت نام کردم بدون دیگه دارم 20 روزه پلاک شده حتی سند ماشینو پست آورده ولی خبری نیست
سایپا کوییک
کوییک تحویل مرداد
: من نمایندگی اهواز هستم.. ب احتمال زیاد تا فردا واسه شماهم فاکتور میشه
دنا 1.7
دنا6دنده
: خیر ماهم تحویل دی ماه هستیم خبری نیست دنا رینگ ندارن
سايپا کارا 151 TL
علی
: تحویل 90روزه ارتقایافته هم اگر کسی فاکتور شده بگه لطفا
دنا 1.7
دنا6دنده
: سلام داداش دنای شما رینگ هست یا قالپاق
سورن ELX EF7
حمید
: دوستان از تحویلی های آبان و آذر رنگ مشکی کسی هنوز مونده؟ دی ماه چطور؟
سایپا کوییک
کوییک ثبتنام21اردیبهشت
: من کوییک آر اس 85گانه هستم
رنو B90
حمید
: سلام،3 تا قیمت تقریبا 97و 3تا تقریبا 473برای هر دستگاه،حدودا 80 هم سود مشارکت کسر میشه
نیسان دیزل
حسین
: سایت بازه چرا داستان درست میکنی
سایپا اطلس جی
مختار
: چه فایده الکی فاکتور میکند الان یک ماه فاکتور شدیم هنوز خبری نیست