واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است

 

واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سهم ۲ درصدی صنعت خودرو از رشد اعلامی توسط دولت برای اقتصاد کشور گفت: واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ثبت سفارش واردات خودرو پس از یک روز وقفه از روز سه شنبه دوباره برای بخشی از واردکنندگان که مجاز هستند فعال شد البته این موضوع موافقان و مخالفانی داشت که برنامه تیتر امشب شبکه خبر به آن پرداخت.
 
احتشام زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این باره گفت: تحلیل نامناسب باعث می شود که تصور کنیم واردات خودرو اشتباه است این درحالی است که مهمترین کالاهایی که وارد کشور شده اند مربوط به قطعات خودروهایی است که در داخل کشور تولید می شوند.
 
وی در ادامه افزود: براساس دستور معاون اول ریاست جمهوری و با هدف کنترل ارز و حمایت از تولید داخل در بند شش آن امده است که وزارت صنعت و معدن و تجارت درباره واردات خودرو مختار است، ملزم به خدمات پس از فروش است و این وزارتخانه می تواند در این باره تصمیم گیری کند.
 
وی گفت: براساس این تصمیم گیری تحلیل های زیادی در خصوص قیمت گذاری خودروهای وارداتی صورت گرفته است، این تفسیر بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد تا بدانیم تعریف ما از نمایندگی های خودرو چیست و اینکه تنها نمایندگی هایی می توانند خودروهای لوکس را وارد کنند یا اشخاص شخص ثالث هم می توانند در این زمینه وارد عمل شوند؟
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: پس از 24 ساعت مذاکره و گفتگو با بخشهای مرتبط با بحث واردات خودرو که همچنان هم ادامه دارد تصمیم گرفته شد که نمایندگان رسمی وارد کننده خودرو فقط کسانی باشند که ارتباط مستقیمی با شرکت های تولید کننده اصلی خودرو دارند و صرفا این افراد مجاز به ثبت سفارش واردات هستند.
 
او افزود: در نتیجه 24 ساعت پیگیری و شفاف سازی هایی که در این حوزه انجام شد در حال حاضر نمایندگان رسمی به کسانی اطلاق می شود که که ارتباط مستقیمی با شرکت های تولید کننده اصلی خودرو داشته باشند، همان طورکه خود وارد کنندگان هم مطابق ضوابط فنی خودرو نماینده رسمی متعهد به ارائه خدمات فروش و پس از فروش هستند.
 
وی درباره نظرات واردکنندگان خودرو درباره تصمیم نهایی اتخاذ شده گفت: نمایندگان رسمی علاقمند هستند تا با شرکت مادر در ارتباط باشند، اما تصمیم گیری باید در فضای واقعی صورت بگیرد.
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: در سالهای گذشته که در شرایط تحریم ناعادلانه قرار داشتیم واردکنندگان شرایط سختی برای ارائه خدمات پس از فروش داشتند اما در حال حاضر در موضع مذاکره و برابر با تولید کنندگان هستیم.
 
وی گفت: هم اکنون حجم واردات خودرو در کشور 4 درصد از سهم بازار کل کشور است و این مقدار کمتر از نیم درصد در کل جهان است از این رو خودروسازان خارجی سهم 99 و نیم درصدی خود را در جهان با سهم نیم درصدی ایران به خطر نمی اندازد.
 
احتشام زاده گفت: تحلیل نامناسب باعث می شود که تصور کنیم واردات خودرو اشتباه است این درحالی است که مهمترین کالاهایی که وارد کشور شده اند مربوط به قطعات خودروهایی است که در داخل کشور تولید می شوند در عین حال قیمت خودروهایی که در کشور تولید می کنیم و پیشتر وارد می شدند تفاوت چندانی با خودروهای واراداتی ندارد.
 
وی اضافه کرد: دولت در قبال واردات هر خودرو 85 درصد سود می کند، ما نیازمند واردات هستیم.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون سهم عمده ای از واردات ما به قطعات خودرو مربوط می شود افزود: من خواهش می کنم خودمان را با چین و هند مقایسه نکنیم، زیرا فضای بی ثبات قوانین، میزان ارتباطات با کشورهای دیگر و جمعیت کشور با این کشورها قابل مقایسه نیست، لذا اگر کشورهایی حاضر به سرمایه گذاری در کشور ما شده اند به معنای تقاضای تمامی خودروسازان جهان برای سرمایه گذاری در ایران نیست.
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: سهم واردات در بودجه کشور جذاب است اما در عمل اینگونه نیست، نیسان مورانو و سوزوکی نشان داد که واردات خودرو باعث کاهش راندامان نیروی انسانی در ایران خودرو شده است، بنابراین این امر تجربه موفقی در کشورمان نبوده است.
 
احتشام زاده با تاکید بر اینکه میزان اشتغال با راندمان رابطه تنگاتنگی دارد افزود: بازدهی نیروی انسانی در کشورما 50 درصد است که به معنی اشتغال زایی دو برابری با بهره وری نصف است البته همه ما به عنوان یک ایرانی افتخار می کنیم اگر بتوانیم همه کالاها را در کشورمان تولید کنیم اما حساسیت بیش از حد روی 4 درصد از سهم بازار بی مورد است، این واردات پوشش تقاضای کیفی در کشور را برعهده دارد.
 
وی گفت: در سال 93 دستور العمل ساماندهی واردات خودرو را در دستور کار داشتیم،در حال حاضر 53 درصد از وارات توسط اشخاص ثالث و مابقی توسط نمایندگی ها صورت می گیرد که حدودا 47 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.
 
وی ادامه داد: از سال 93 به این سو مشخص شد که شرکتهای واردکننده باید با نمایندگی رسمی قرارداد ببندند تا خدمات پس از فروش به این خودروها هم تعلق بگیرد از این رو در مهر 95 اصالت خودروها را مورد ارزیابی مجدد قرار دادیم و اکنون با احتمال 99 درصد دیگر شاهد خودروهای دزدی و غیره در بازار واردات خودرو نیستیم.
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران دیگر مهمان حضوری در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است گفت: در زمانی که کشور نیازمند رشد اقتصادی و اشتغال است، این دو امر با واردات خودرو ممکن نیست، ما باید خودروساز را وارد کنیم، چین و هند بهترین خودروهای روز دنیا را سوار می شوند زیرا بهترین نمایندگان خودروسازان در این کشورها، خودرو تولید می کنند.
 
محمد رضا نجفی منش با تاکید بر اینکه بازار ایران بازار خوبی است و باید از این پتانسیل بالا استفاده کرد اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به قراردادهای اخیر ایران با سیتروئن، پژو و رنو در عمل خودروساز خارجی وارد کشور شده است.
 
وی ابراز عقیده کرد: شرکتی مانند رنو که در ایران مشغول به کار شده بهتر است واردات خودرو را هم زیر نظر خود صورت بگیرد و اگر واردکننده به شرکت مادر متصل نباشد قادر نیست خدمات قابل قبولی به مصرف کنندگان ارائه کند.
 
نجفی منش ادامه داد: با توجه به فشار تحریم ها، توانایی تولید خود را در کشور حفظ کردیم و اینکه دولت رشد اقتصادی کشور را 7.4 درصد اعلام کرده است، بیش از 2 درصد از آمار اعلامی مربوط به شرکتهای خودروسازی در کشور است و این حکایت از سهم واقعی صنعت خودروسازی در اشتغال و رونق اقتصادی دارد.
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: برخی علاقه دارند خودروهای لوکس داشته باشند، ما با این امر مخالفتی نداریم اما می توانیم از واردات خودروسازها به کشور به عنوان اهرمی برای اشتغال زایی و شکوفایی اقتصاد کشور بهره ببریم.
 
علی علی آبادی مدیر کل مقررات صادرات و واردات که به صورت تلفنی در برنامه حضور یافت گفت: تصمیم هیات وزیران در شرایط کنونی بر اساس حفظ حقوق مصرف کنندگان بوده است.
 
وی با بیان اینکه در سال 93، 120 هزار خودرو وارد کشور شده است افزود: باید به سمت واردات خودروسازها به کشور حرکت کنیم.
 
وی گفت: در کشور امکان تولید قطعات وجود دارد و این گونه نیست که نیازمند واردات باشیم، از این رو با افزایش تولید می توانیم رشد اقتصادی را در کشور بالا ببریم.
 
علی آبادی با رد خبر برخی از سایتها که اعلام کرده اند واردات خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت متوقف شده است اضافه کرد: وقفه چند ساعته در این باره به علت به روز رسانی سیستم بوده است.
 
اکبریان رئیس کمیسیون صنایع مجلس دیگر مهمان تلفنی برنامه تیتر امشب هم گفت: باید واردات خودرو به کشور ادامه یابد اما نباید خودروهای برندی وارد شوند که امکان ارائه خدمات پس از فروش نداشته باشند.
 
وی تصریح کرد:برای افزایش کیفیت و قدرت رقابت هیچ منعی برای وارادات خودرو وجود ندارد مضاف بر اینکه خودروهای داخلی نیز باید کیفیت خود را ارتقا دهند.
 
 
 
 

منبع

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

کاربر: m&z
1

چرا این خودروهای فوق العاده وطنی رو صادر نمیکنید؟ مگه نمیگید استاندارد روز و با کیفیت و قیمت مناسبه؟ صادر کنید بقیه مردم دنیا هم از این لطف شما مستفیض شوند. نکنه صادرات حرام است؟
12:15  1395/10/22
پاسخ دادن
ارسلان
0

همین بزرگوار که میگه واردات ماشین مکروه است. ماشین داخلی سوار میشه؟ یک درصد فکرشو بکنید که پراید، پژو ، سمند و ..... سوار بشه و بره مسافرت
11:36  1395/10/21
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
8

میگم چطور میشه که وارد کردن 90 درصد قطعات خودرو مکروه نیست. واردات جنسهای فراوان از چین و ورشکست شدن صنعت ایران مکروه نیست. واردات میوهای فراوان که باعث بدبخت شدن کشاورزان شده مکروه نیست. کشتار بیش از 20هزار نفر و معلول شدن 30هزار از مردم ایران به دلیل کیفیت پایین ماشینها مکروه نیست و ....... جمع کنید بابا
22:27  1395/10/16
پاسخ دادن
ناشناس
1

از ماست که بر ماست!
15:03  1395/10/16
پاسخ دادن
اریا بهمن
10

به خدای ایران قسم،اگر تولیدات داخل در حد متوسط استاندارد روز باشد و یک بازار رقابتی در تمام سگمنتهای موجود رو شاهد باشم،به هیچ عنوان سمت ماشینهای وارداتی نخواهم رفت.👍👍👍
23:58  1395/10/15
پاسخ دادن
علی
6

اصلا اهمیت نمیدن به مردم براشون مهم نیست فقط حرف میزنن
21:35  1395/10/15
پاسخ دادن
سعید
0

واردات درحال حاضر مکروه است ولی کشتن مردم توجاده ها با پراید و....حلاله.آیا خودت حاضری خانواده ات را با خودروی تولید حلال تو جاده بفرستی ؟یافقط شعار میدی؟هان بگو خودت خودرو حلال سوار میشی یا مکروه؟
20:23  1395/10/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 : دوستان کسی راه پیگیری اینکه ماشین کجاست و کی میرسه رو میدونه؟؟هیشکدوم درست ج نمیدن
محمد : من شرایط شما رو دارم شاسی نشده
شاهین اتوماتیک 90 روزه : کسی از فروش فوری های دی ماه برای شاهین اتوماتیک امروز فاکتور شده؟
حسین : امان از بی عدالتی امان از عدم شفافیت امان از بلاتکلیفی امان از ...
محسن : حضوری هم رفتم امور مشتریان فریب خورده ولی باز هم به سچ پاسخی نمی دهند هیچی همینه که هست
آریسان2 : دوستان پرتابل بنده از آماده برای فاکتور رفته روی پرداخت کل وجه چرا یه مرحله رفته عقب؟ ثبتنام20فروردین هستم
J7 صادرات : امروز خداروشکر بیمه سبز شد رفت رو پلاک روند بعد شاسی خیلی سریع پیش رفت
s5 تهران : چرا ثبت نام شهریور رو فاکتور نمیکنند؟ کسی هست ثبت نام شهریور باشه و تمکیل وجه دی ماه؟
J7 صادرات : نه این شرکت اصلا روش به نوبت حساب نکن این شرکت اصلا اصول و قاعده و قوانین نداره هردمبیلی هرماهی و فاکتور میکنند
اس تری : سلام ۱۰/۰۹ رنگ مشکی شهر بوشهر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
4723 : چطوری همچین پولی از گلوتون پایین میره وجدانتون کجاست مردم حق دارن هر حرفی بزنن فشار روشون هست
رانا تحویل 29اسفند : عزیزان با موعد تحویل اسفند تیک بزنند ببینیم چند نفر هست
محسن : سلام رضا شیراز کارگرایران خودرو خدایش راستش بگو داداش گلم به همه متقاضیان پارس میدن داداش گلم توروخدااگه اطلاعی دارین بگو
پرهام : حتی پیش فروش ها ویکپارچه ها هم شاملشون میشه،اگر باور نمیکنین منتظر باشین و ببینین
پریناز دی ماه پیش فروش : 31 فروردین تکمیل وجه سخا 1 اردیبهشت الان فاکتور شدم
پرهام : با یکی از دوستانی که تو سایپا کار میکنه همین الان حرف میزم مطمین باشین ضد در صد افزایش قیمت خواهیم داشت
امید : چ رنگی فاکتور شدی
سورنا : سلام نورآباد ممسنی کسی داریم پلاک شده باشه اعلام حضور کنه
اسفندی : سلام الان بگید که چه موقع دعوت نامه اسفند میاد؟؟
60019تحویل 29اسفند : اون پول همش تبدیل نبود . مابه‌التفاوت بیمه بود دادی شد یازده.