چگونه خودروسازان موفق به سانسور گزارش کیفی شدند!

 

چگونه خودروسازان موفق به سانسور گزارش کیفی شدند!

 
افشا شدن موضوع اعمال نفوذ برخی خودروسازان برای سانسور گزارش کیفیت خودروهای داخلی و حذف نمرات منفی از این گزارش‌ها این پرسش را مطرح کرده که خودروسازان چگونه و با چه پشتوانه‌ای موفق به سانسور اطلاعات کیفی خودروها شده‌اند.
 
به گزارش ایسنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت دوره‌ای کیفیت خودروهای تولیدی و مونتاژی از سوی خودروسازان داخلی را بررسی کرده و گزارش کیفی این محصولات را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌کند.
 
اگرچه نسخه‌ای از این گزارش نیز به صورت ماهانه برای آگاهی مشتریان خودرو به صورت عمومی منتشر می‌شود اما اخیرا اتفاق قابل تاملی در انتشار عمومی این گزارش‌ها افتاد که همان سانسور گزارش و حذف نمرات منفی خودروها بود.
 
بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه نشان داد که علت سانسور گزارش کیفیت خودروهای داخلی اعمال نفوذ یک شرکت کوچک مونتاژکننده خودروهای چینی در ایران بوده است.
 
در این شرایط پرسشی که پیش می‌آید این است که این خودروساز با کدام پشتوانه و توجیهی توانسته گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را سانسور کند؟ در این زمینه کارشناسان معتقدند که مستقل نبودن شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان نهاد تهیه و انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی راه را برای اعمال فشار خودروسازان باز می‌کند.
 
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایرانی ابتدا شرکتی دولتی و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد و همچنان کار بازرسی و ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را انجام می‌دهد اما نکته مهم در این زمینه این است که هزینه بازرسی و بررسی کیفیت خودروهای داخلی از خودروسازان مربوطه دریافت می‌شود.
 
در این زمینه امیرحسن کاکایی - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اظهار می‌کند: " در دنیا نهادهای مستقلی وجود دارند که کیفیت خودروهای در حال تولید را ارزیابی کرده و نتایج را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند".
 
وی با بیان اینکه در ایران نیز باید یک نهاد مستقل برای ارزیابی کیفیت کالا و خدمات ایجاد شود، خاطرنشان می‌کند: "در حال حاضر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کار ارزیابی خودروهای داخلی را انجام می‌دهد اما مشکلی که وجود دارد این است که این شرکت مستقل نبوده و هزینه‌های آن در قرارداد با خودروسازان تامین می‌شود".
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه می‌دهد: " وقتی هزینه‌های یک شرکت بازرسی از سوی شرکت‌هایی که مورد بازرسی قرار می‌گیرند تامین شود، خود به خود راه اعمال نفوذ برای این شرکت‌ها و بروز اتفاقاتی همچون سانسور گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی باز می‌شود".
 
وی تصریح می‌کند: " بنابراین این وضعیت باید اصلاح شده و نهادی وظیفه بازرسی از کیفیت کالا و خدمات از جمله خودرو را بر عهده گیرد که به طور کامل مستقل بوده و از نظر مالی وابسته به شرکتها نباشد".
 
باید دید در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نهاد ناظر و متولی صنعت خودروی کشور چه تدابیری می‌اندیشد تا نظرات کارشناسان تامین شده و اتفاقاتی همچون سانسور گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی دیگر رخ ندهد.
 
طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات دولت؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول نظارت بر عملکرد خودروسازان و جلوگیری از نقض حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سانسور , اعمال نفوذ , گزارش کیفی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

تا اینجا هیچ مسئولی نتوانسته و یا نخواسته در برابر حق حساب و فشار خودروسازها مقاومت کند و حق مردم را بلند فریاد بزند حتی اگر نتواند به نتیجه مطلوب برسد. در میانه راه با حرفهایی مثل اشتغال،تولید ملی و ..... سر مردم را شیره مالیده و خودروساز با قدرت بیشتر به کشتار مردم ایران و چپاول مردم ادامه راه داده است
15:46  1396/02/19
گزارش
پاسخ دادن
رضا
1

پس اینجوری L90 چهار ستاره گرفته. فکر کنم کرمان موتور در این زمینه ضعیف عمل کرده چون مجموع ستاره های محصولاتش ۴ نمیشه
20:17  1396/02/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : 🤣🤣🤣اخه x5 چیه درامد دو هفتم شد یک x5 با در امد یک ماهم که کل شرکت کرمانو میخرم مثل تو درس نخوانده و بی سواد نیستم معروف ترین دکتر چشم تهرانم
مستر : من تکمیل26خرداد هستم. بعد شش ماه خبری از فاکتور نیست. ( رنگ مشکی ) فعال شده اما تغییر نمیدم تا الان صبر کردم باقیشم روش. منکه یه پراید گرفتم زیر پام خالی نباشه باقیش دیگه گردنشون خورد شد میخوام ندن تهش مجبور میشن سود تاخیرم رو بدن حالا میخواد بعد یکسال باشه یا هروقتی دیگه مهم نیست ولی دیگه تا قیامت از این شرکت ماشین نمیگیرم شمام همین کارو بکنین.
X5 فروردین : من تکمیل وجه ۱۶ شهریور انجام دادم ثبت نام فروردین هستم دیروز تماس گرفتم گفتن ثبت نامی های بعد شما هم تحویل گرفتن پیگیری میکنم ببینم چرا هنوز برای شما بار گیری نشده
ناشناس : در جواب احلام واریز اولی 23 مهر 402 24 مهر 402 پذیرش
j7تیر۴۰۴ : مطمئنم تو خوابتم x5و J7 نداشتی و نخواهی داشت ،همینه ک عقده ای شدی و گرنه وجود ندارع انسانی با این همه عقده و حقارت.ی جایی میلنگی
تارا دستی فوق العاده مادران : ارومیه
M : تارا طرح فرسوده تحویل 27آبان بوده هنوز فاکتور نشده
مهدی : من شاهین جی ال رو ۴ماه پیش تحویل گرفتم قیمتش اون موقع حدود ۹۰۰میلیون بود الان بعد از ۴ماه شده حدود ۱/۳۰۰ ینی ۴۰۰میلیون افزایش تو ۴ماه
شاهیج جی ال : ینی تا ۲۵خرداد فاکتور شدن؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانا : نگاه کن ببین پیامک اس بی آر اومده برات؟؟
نازنین : داداش لطف میکنید عکس بداری
سورن تک پیش فروش عادی تحویل30 دی : 20 مرداد واریز اول،29 مهر دعوتنامه صادر شد که 12 آبان پرداخت کردم،24 آذر فاکتور،25 آذر پلاک،26 آذر ارسال مدارک تیک خورد،الانم روی حمل خودرو برای نمایندگی میچرخه
مهران : مبلغ 13میلیون
مهران : دوستان همین الان پیام تبدیل به منبع بزرگ امد واسم تحویل 23دی هستم
دنا 6 دنده رینگ طرح فرسوده تحویل بهمن : تازه دیروز 26 آذر تکمیل وجه اومد
کوییک اس : سلام دوستان فرق سفید وسفید شیری چیه که بعضی از دوستان که قبل فاکتور کوییک سفید بود ولی الان بعد فاکتور شده سفید شیری؟
پیمان : من 22مرداد دیروز فاکتور شدم
یلدا : سلام شب یلدا تولدم هست به نظر تون تا شب یلدا فاکتور میشم🤣🤣 سورن دوگانه فوق العاده 23 دی
حسین کوییک اس.13 شهریور : سلام به همه دوستان.تاتاریخ 6 شهریور فاکتور شده تاالان.دوستان محترم بزرگواری کنید از 6 شهریور به بعد اگر فاکتور شدین یا تو این بخش یا کافه تصویر ارسال کنید