چگونه خودروسازان موفق به سانسور گزارش کیفی شدند!

 

چگونه خودروسازان موفق به سانسور گزارش کیفی شدند!

 
افشا شدن موضوع اعمال نفوذ برخی خودروسازان برای سانسور گزارش کیفیت خودروهای داخلی و حذف نمرات منفی از این گزارش‌ها این پرسش را مطرح کرده که خودروسازان چگونه و با چه پشتوانه‌ای موفق به سانسور اطلاعات کیفی خودروها شده‌اند.
 
به گزارش ایسنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت دوره‌ای کیفیت خودروهای تولیدی و مونتاژی از سوی خودروسازان داخلی را بررسی کرده و گزارش کیفی این محصولات را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌کند.
 
اگرچه نسخه‌ای از این گزارش نیز به صورت ماهانه برای آگاهی مشتریان خودرو به صورت عمومی منتشر می‌شود اما اخیرا اتفاق قابل تاملی در انتشار عمومی این گزارش‌ها افتاد که همان سانسور گزارش و حذف نمرات منفی خودروها بود.
 
بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه نشان داد که علت سانسور گزارش کیفیت خودروهای داخلی اعمال نفوذ یک شرکت کوچک مونتاژکننده خودروهای چینی در ایران بوده است.
 
در این شرایط پرسشی که پیش می‌آید این است که این خودروساز با کدام پشتوانه و توجیهی توانسته گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را سانسور کند؟ در این زمینه کارشناسان معتقدند که مستقل نبودن شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان نهاد تهیه و انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی راه را برای اعمال فشار خودروسازان باز می‌کند.
 
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایرانی ابتدا شرکتی دولتی و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد و همچنان کار بازرسی و ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را انجام می‌دهد اما نکته مهم در این زمینه این است که هزینه بازرسی و بررسی کیفیت خودروهای داخلی از خودروسازان مربوطه دریافت می‌شود.
 
در این زمینه امیرحسن کاکایی - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اظهار می‌کند: " در دنیا نهادهای مستقلی وجود دارند که کیفیت خودروهای در حال تولید را ارزیابی کرده و نتایج را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند".
 
وی با بیان اینکه در ایران نیز باید یک نهاد مستقل برای ارزیابی کیفیت کالا و خدمات ایجاد شود، خاطرنشان می‌کند: "در حال حاضر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کار ارزیابی خودروهای داخلی را انجام می‌دهد اما مشکلی که وجود دارد این است که این شرکت مستقل نبوده و هزینه‌های آن در قرارداد با خودروسازان تامین می‌شود".
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه می‌دهد: " وقتی هزینه‌های یک شرکت بازرسی از سوی شرکت‌هایی که مورد بازرسی قرار می‌گیرند تامین شود، خود به خود راه اعمال نفوذ برای این شرکت‌ها و بروز اتفاقاتی همچون سانسور گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی باز می‌شود".
 
وی تصریح می‌کند: " بنابراین این وضعیت باید اصلاح شده و نهادی وظیفه بازرسی از کیفیت کالا و خدمات از جمله خودرو را بر عهده گیرد که به طور کامل مستقل بوده و از نظر مالی وابسته به شرکتها نباشد".
 
باید دید در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نهاد ناظر و متولی صنعت خودروی کشور چه تدابیری می‌اندیشد تا نظرات کارشناسان تامین شده و اتفاقاتی همچون سانسور گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی دیگر رخ ندهد.
 
طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات دولت؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول نظارت بر عملکرد خودروسازان و جلوگیری از نقض حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سانسور , اعمال نفوذ , گزارش کیفی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

تا اینجا هیچ مسئولی نتوانسته و یا نخواسته در برابر حق حساب و فشار خودروسازها مقاومت کند و حق مردم را بلند فریاد بزند حتی اگر نتواند به نتیجه مطلوب برسد. در میانه راه با حرفهایی مثل اشتغال،تولید ملی و ..... سر مردم را شیره مالیده و خودروساز با قدرت بیشتر به کشتار مردم ایران و چپاول مردم ادامه راه داده است
15:46  1396/02/19
گزارش
پاسخ دادن
رضا
1

پس اینجوری L90 چهار ستاره گرفته. فکر کنم کرمان موتور در این زمینه ضعیف عمل کرده چون مجموع ستاره های محصولاتش ۴ نمیشه
20:17  1396/02/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی کشاورز : سلام دوستان لطفانظرات اشتباه ندیدخودروی من تاراهست اتفاقا نگ سفیدم هست همین جورتوی آماده برای صدورفاکتور مونده وهیچ اتفاقیم نیفتاده سپاس
شاهین شهریور : سلام منم امروز زنگ زدم گفتن که شاهین جی خیلی کم تولید میشه من گفتم سخته بی وسیله بودن چند وقت دیگه بچه مدرسه ای داریم گفت که میتونی بری نمایندگی اونا برات ی نامه تنظیم میکنن که خودت میخای جی ال بگیری این نامه رو برامون میفرستن ماهم دعوت نامه براتون زودتر میفرستیم و منم رفتم انجام دادم ایشالله که خیره
M : ممنون از راهنمایتون احمد آقا
مریم : صد بار زنگ زدیم صد بار پیامک ها رو دیدیم تحویلم شهریور هست بی خیال نیستیم موندیم دیگه چه گلی به سر بزنیم
مهدی شاهین پلاس : اره سمت قم که تریلی های سایپا فقط کوییک و ساینا حمل.میکنه
Arash : سلام دوستان دقت کردین تو این یکی دو ماه اخیر شاید هر روز تریلرهای حمل ماشینهای ایران خودرو تو شهر و کمربندی ها دیده میشه ولی سایپا اصلا دیده نمیشه
بهمن : خب امروزم هیچ خبری نشده؟؟ همچنان 6اردیبهشت فاکتور نشد؟
احمد : سلام انجام ندین صبر کنید .
احمد : سلام شما که دیگه نزدیکه فاکتور cvt هستین به نظر بنده صبر کنید البته باز خودتون صاحب نظر هستین .
M : دوستانی که تبدیل به gl زدید میشه لطفا بفرمایید پولی که باید شرکت عودت بزنه چقدر براشون خورده؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا آپشنال تحویل مهر : سلام دوست عزیز. من واریز اول 10 اسفند و دعوتنامه 26 تیر و واریزی دوم 29 تیر و تحویل مدارک 2 مرداد. فاکتور 25 شهریور و پلاک و آماده برای تحویل 26 شهریور و الان روی صدور اسناد می چرخه.
فرزاد : شماره پذیرش 12336259 تبدیل هم زدم ولی هنوز فاکتور نشده
علی محمدی : 24بهمن فوق العاده کسی فاکتور شده ؟؟؟
علی : پلاک شدی
مهدی پانا شهریور : اقا لطفا واضح بنویسید که اگه تغییر کرده به tu5 پلاس پانا بودین یا فلز مبلغی پرداخت کردین از همه مهمتر تحویل چه ماهی بودین کامل بگین خواهشا تا بقیه هم اگاه بشن
اریزو 6پرو : والا ما خرداد ماشین بیمه شده هنوز مجوز خروج نخورده
ثبت نامی 27مرداد : کلا از شرکت سایپا دو پیام واسم اومده یک پیام مال پذیرش بودکه 5/14هم پذیرش شدن وهم فاکتور ، یه پیامک راجب تحویل حضوری بود که الان واسم اومد شما هم این پیام تحویل حضوری براتون اومده
علی دوگانه : داش کی پلاک شدی گه پیام اومده کی ثبت نام کردی
Donya : سلام دوستانی که فاکتور شدن یه تماس بگیرن واسه دانستن میزان سود تأخیر که آیا طبق 36٪سالانه حساب شده یا ازش کم کردن
12345 : سلام،دماسنج روی نمایشگره صفحه کیلومتره،دکمه هارو بزنی میاره