شفاف‌سازی عملکرد دولت در واردات خودرو

 

شفاف‌سازی عملکرد دولت در واردات خودرو

 
بررسی تجربه کشورهای موفق در هر صنعتی نشان می‌دهد جز با رقابت و بهره‌برداری از الگوهای قوی به اهداف پیش‌بینی شده خود دست نیافته‌اند. در این میان، خودرو نیز یکی از بارزترین این صنایع است.
 
هرچند سیاست دولت یازدهم مدیریت واردات با هدف حمایت از تولید داخل بوده اما این روند با چالش‌هایی برای فعالان این حوزه همراه بوده است. آنها بر این موضوع اذعان دارند که با صدور بخشنامه‌های بسیار در سال گذشته، متضرر شده‌اند و لازم است، دولت نسبت به اعلام رسمی موضع خود به واردات خودرو هرچه سریع‌تر اقدام کند؛ در این شرایط نیاز است واردات خودرو به عنوان الگو مدنظر قرار گیرد نه تهدیدی برای تولیدکنندگان داخلی.
 
 
اجرای بازتعریف خودروهای لوکس
 
به‌طور قطع یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های واردکنندگان از دولت دوازدهم، ثبات نرخ ارز است؛ موضوعی که می‌تواند تصمیم‌های اقتصادی فعالان این حوزه را تحت‌تاثیر قرار دهد. از دیگر درخواست‌های فعالان این حوزه، بازنگری در واردات یا به عبارت بهتر، تعریف خودروهای بالای 2500 سی‌سی با عنوان خودروهای لوکس است. بی‌شک برای تحقق این اقدام لازم است شیوه‌نامه خودروهای لوکس بازنگری و بازتعریف شود.
 
هرچند این روند مدت‌هاست از سوی انجمن واردکنندگان خودرو در حال پیگیری است و از سال ۹۴، درخواست خود را برای تغییر ملاک خودروهای لوکس اعلام کرده اما تاکنون اقدامی در این زمینه نشده است. بر این اساس، لازم است تعریف خودروهای لوکس بازنگری شود و ارزش دلاری ملاک واردات قرار گیرد نه حجم موتور. این در حالی است که هم‌اکنون مشخصات فنی و حجم موتور ملاک تعیین خودروی لوکس بوده و در هیچ جای دنیا مبنای لوکس بودن خودرو مشخصات فنی نیست بلکه نرخ خودرو ملاک اصلی قرار می‌گیرد. بر این اساس، برای این موضوع الگوهای جهانی وجود دارد و تعریف آن نیز بر مبنای پارامترهای مختلف بوده که لازم است در ایران نیز ملاک عمل قرار گیرد.
 
- علی شکوهی مدیر بازاریابی آرین موتورز
 
 
اجرای کاهش تعرفه واردات خودرو
 
تعیین تکلیف نهایی موضع دولت نسبت به واردات خودرو حداقل برای یک‌سال یا کل ۴ سال فعالیت دولت، اصلی‌ترین خواسته فعالان این حوزه از دولت دوازدهم است. در یک تا دوسال گذشته به طور متوسط هر ۱۰ روز یک‌بار، یک بخشنامه در زمینه واردات به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صادر شده که واردات خودرو را تحت‌تاثیر قرار داده که البته نگرش تنظیمی شیوه‌نامه‌ها، تحت‌تاثیر قرار دادن واردات خودرو بوده است که این امر به ایجاد بازار متشتتی منجر خواهد شد. تنظیم نوع، میزان واردات و تولید و حمایت غیرمنطقی از تولیدکنندگان داخلی از دیگر اتفاق‌هایی بود که در سال‌های گذشته افتاد، این در حالی است که در دنیا، فرمولی برای تولید و واردات و تعاملات مشترک وجود دارد.
 
بنابراین موضوع تعیین تکلیف اقتصاد سیاسی واردات خودرو به کشور که هیچ‌گاه اقدامی در این زمینه نشد و استراتژی پشت آن وجود نداشته و تنها با اتکا به بودجه‌های سالانه مجلس شورای اسلامی ارسال شده، نیازمند بررسی و توجه ویژه است. دولت دوازدهم موضوع واردات خودرو را نباید دشمنی برای تولیدکنندگان ببیند در حالی‌که باید این دیدگاه در میان دولتمردان شکل بگیرد که واردات خودرو به عنوان یک الگو، افزایش‌دهنده رفاه مردم و الگویی برای تولیدکنندگان داخلی است و نباید مانع از واردات آن با هدف ایجاد انحصار شد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند از مشکلات خود خارج شوند. در عین حال، کاهش تعرفه واردات خودرو که مدت‌هاست بحث‌های زیادی درباره آن شده اما اجرایی نشده و حتی برخی به دنبال افزایش آن بوده‌اند نیز باید به مرحله اجرا نزدیک شود چراکه به طور قطع، در فضای رقابتی می‌توان به یک خودروساز معمولی تبدیل شد.
 
- مهدی دادفر/  فعال واردات خودرو
 
 
 
مدیریت هدفمند برای جلوگیری از خروج ارز
 
درحال‌حاضر شیوه‌نامه جدید مدیریت واردات که برمبنای جلوگیری از خروج ارز به تدوین رسیده، هیچ کنترلی بر خروج ارز ندارد چرا که هم‌اکنون شاهد هستیم خودروهای مورد نیاز به راحتی چه از سوی واردکنندگان شخصی و چه نمایندگان آنها وارد می‌شود بنابراین ارزی که پیش از این از طریق واردات از کشور خارج می‌شد، هم‌اکنون نیز خارج می‌شود. از این‌رو، اقدام جدید و واگذاری واردات تنها دراختیار نمایندگی‌ها، به ایجاد انحصار منجر خواهد شد چراکه این روند باعث از بین رفتن کنترل نرخ فروش می‌شود و نمایندگان در انحصار کامل و بدون رقابت خودروی وارداتی را به نرخ دلخواه عرضه خواهند کرد که این امر در نهایت ظلمی در حق مصرف‌کنندگان خواهد بود. بی‌شک دیگر درخواست واردکنندگان در کنار توجه به شیوه‌نامه جدید مدیریت واردات، بازنگری در تعریف خودروهای لوکس است. به نظر می‌رسد با هدف کنترل خروج ارز، مبنای واردات نرخ یورویی خودرو باشد. برای نمونه، خودروهای بالاتر از ۴۰ هزار یورو با تعرفه و مالیات بیشتری محاسبه می‌شوند که این امر خود به نوعی کاهش واردات را به همراه داشته و باعث می‌شود ارز به ارزانی از کشور خارج نشود. از دیگر مواردی که فعالان واردات خودرو بر آن اذعان دارند، وجود بازار خاکستری است.
 
بی‌شک بازار خاکستری یا همان واردکنندگان شخصی نیاز بازار واردات با هدف رقابت در بازار به شمار می‌روند، روندی که در تمام کشورها در کنار نمایندگان رسمی اجرایی می‌شود چرا که همه معتقدند، بازار بدون رقابت، فسادآور و بدون پیشرفت خواهد بود. این در حالی است که در ۲ سال گذشته، واردکنندگان خودروی وارداتی را به تایید نمایندگان شرکت‌های مادر می‌رسانند و با پرداخت هزینه‌ای، گارانتی این خودروها را متقبل می‌شوند. بنابراین نگرانی از جهت ندادن خدمات پس از فروش وجود ندارد. به طور قطع انحصار عمدی یا غیرعمد، با قانون اساسی مخالف است و در نهایت از بین خواهد رفت، از این‌رو بهتر است دولت دوازدهم با طرحی هوشمندانه شیوه‌نامه را به نفع کنترل خروج ارز با همان روش‌های محدودیت نرخ ارزی هدایت کند و تفسیر جدیدی از شیوه‌نامه مدیریت واردات نداشته باشد.
 
 
- فواد نیک‌سروش/ فعال واردات خودرو
 

منبع

ایران جیب


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , دولت , برجام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
تارا اتومات اذر : سلام دوستان یه سوال داشتم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد یعنی چی؟؟؟؟؟؟
سمانه : خانم نازنین منم شرایطم دقیقا مثل شماس ۴ دی ماه ۲۹۱ واریز کردم‌هفته چهارم‌مهر ماه بودم ولی خبری از تکمیل وجه و دعوتنامه نیس چطوری میشه اخه؟
فاکتور 2 اردیبهشت : من 24-07 فاکتور ، 26-07 پلاک امروز علامت دایره تحویل زرد رنگ شد وضعیت هم نوشته تحویل شده تماس گرفتم سایپا و نمایندگی میگن مجوز خروج اخذ شده ، تحویل پیمانکار شده و تا چند روز آینده تحویل نمایندگی خواهد شد .حالا ببینیم این چند روز واقعا چند روزه ، دود اومدیم بعد 8 ماه تاخیر والا قبلا علامت تحویل روشن میشد یعنی تحویل نمایندگی شده بود ، الان میدن پیمانکار میزنن تحوی شده!!!
نازنین : دوستان من الان رفتم دعوتنامه مرداد ک میگن اصلی بوده رو دیدم راسته چون توش قید نشده که دعوتنامه پیشنهادی میباشید درصورتی که قبلا می‌نوشت پیشنهادی هست .بخاطر همون شما باید مبلغ جدید رو واریز کنید
حسن اقا : 1920 چجوری حساب کردی
Samirax5 : نه دیگه ۱۹۲۷ تقریبا درمیاد چون ۱۳۰ هم برمی‌گردانند
نازنین : خطاب به میثم .برای من پیام نیومده که شامل گرونی نمیشید و من خیلی استرس کشیدم .و موعد من مرداد بود ک فقط خرداد تبدیل امد نزدم .اما آبان امد به قیمت قبل امد و منم تبدیل زدم .اما تا جایی که میدونم هردعوتنامه ای که بیاد اگر اجباری باشه مینویسه اجباری اما تاالان همیشه پیشنهادی امده برای همه .مگر اینکه شگرد جدید سایپا باشه .درکل امسال برای من کلا ۲ بار دعوتنانه امد که یکیشو پرداخت کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایوب تحویل مهر : چقد طول میکشه پلاک صادر بشه فاکتور شدم دیروز ولی امرو برام پلاک صادر نشده هنوز
دنا اتومات تیتانیومی : من تحویل 30 مهر بودم
دنا اتومات تیتانیومی : بله برای منم زدم دهه اول مهر در حال فاکتور تکون نمیخوره الان دهه اول ابان هم تموم شده
جواد : گل بگیره اون شرکت زامیاد و که مردمو اینجوری گرفتار میکنن
جواد : داداشیا ما اول برج 5 ثبت نام کردیم تحویل یه ماهه هنوز تحویل نگرفتیم 10روزه پلاکم شدیم چراغ تحویلم روشن تازه تحویل حصوری هم ثبت کردیم نه پیامی اومده نه زنگی زدن بعد شما منتظرین اکستند ثبت نام کردین بهتون بدن از اسفند زودتر گرفتین هر چی خاستین بگین
تکسوز سوخته مال : رفقا لطفا خواهشا مرامی معرفتیی هرکی فاکتکرشد ننویسه و در بره لطفا تاریخ تکمیل و نوع طرح و شماره پذیرش را بزاره دمتون گرم ناز دارین صفا دارین عشقین عشق
زابل : سلام تازه اینجا را پیدا کردم اکثر پیاما ره خوندم صدای شما ره شنیدم خیلی بدبخ شدن دوگانه ها چرا حتی اینجا شهرستان سرباز زابل هم دوگانه صفر قسطی هس هم تکسوز قسطی جدی علت چیه؟ تحویل مردم که نمیدن بگیم مال مردمه آوردن بفروشن .بعد کی حاضر میشه قسطی بده اگه قسطیه چرا چک ها ماه ب ماه در وجه نمایندگی سایپا ثبت میشع اصا چرا تاریخ برو تحویل میدن ؟ وجدانن یه شلوغی سراسری باید بشه جلو نمایندگیها بجان خودم به نصف روز نمیکشه همه را تحویل میدن میبینن ساکتیم میگن ولشون کن
207tu5pپانادیماه : فاقد صف فاکتور یعنی خیلی تاخیر داره تا صف انجام بشه تا به نوبت بدن خیلی تاخیر میخوره احتمالا تحویل دیماهی هارو 1405 بده چون الان دارن تحویل شهریور ماه رو میدن
سلیمه : من امروز برای اعتراض به شاهین آمده بودم دیدم دارن شماره درخواست یه عده رو یاداشت میکنن. ولی من متوجه نشدم جریان چیه. اما هیچ تجمع و اعتراضی در کار نبود
محمد نورآباد لرستان : سلام دوستان سوم آبان پلاک شدم تحویل حضوری بودیم دوتا نوشتیم با رفیقم اون امروز تحویل گرفت برا من هنوز پیامک نیومده، پیامک بیمه هم برا دوتامون نیومده بعد تحویل حتما شکایت کنید واسه تاخیر