تحریم‌ها؛ فرصتی برای یکه‌تازی چینی‌ها که تمام شد

 

تحریم‌ها؛ فرصتی برای یکه‌تازی چینی‌ها که تمام شد

 
اگر چه خودروسازان چینی در دوران تحریم‌های بین‌المللی، فعالیت گسترده‌ای را در ایران آغاز کردند، اما این فعالیت با تسری به بخش تجاری‌سازی نه‌تنها بازار خودروهای سنگین را با مشکلاتی روبه‌رو کرد، بلکه سیاست‌گذاران صنعتی را نیز مجبور به یافتن راهکاری برای کاهش بازیگران چینی در این حوزه کرده است. بر این اساس در حالی که بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی با تشدید محدودیت‌های بین‌المللی مجبور به ترک همکاری با ایران شدند که شرکت‌های چینی به سرعت خلأ شرکای سابق ایران را پر کردند؛ این در شرایطی بود که خودروسازان تجاری کشور نیز مسیری جز مشارکت با چینی‌ها برای خود نمی‌دیدند به این ترتیب در سال‌های تحریم و پسا تحریم شاهد حضور بازیگران متعدد چینی در این حوزه بودیم.
 
 
 
اما این حضور گسترده هم‌اکنون منجر به نگرانی مسوولان صنعتی کشور شده به‌طوری‌که پنج‌شنبه گذشته در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو اگر چه نامی از شرکت‌های تجاری‌ساز چینی نبردند، اما مقرر کردند که شرکت‌های خودروساز سنگین با توجه به تنوع بسیار زیادی که در بخش خودروهای تجاری سنگین وجود دارد، این تنوع را کاهش دهند تا تیراژ اقتصادی مناسب‌تری برای تولید داشته باشند.اهمیت تیراژ اقتصادی برای سیاست‌گذار از آن رو است که این موضوع موجب کاهش هزینه‌های نهایی تولید خواهد شد و براین اساس خودرو با قیمت مناسب‌تر به دست مشتریان می‌رسد. از آنجا که قیمت محصولات تجاری بسیار بالا است؛ بنابراین افزایش تیراژ تولید موجب می‌شود، تولید قطعات این خودروها در کشور توجیه اقتصادی پیدا کند و کاهش هزینه تمام شده این محصولات را به‌وجود بیاورد.به‌این‌ترتیب از آنجا که یکی از مشکلات افت تولید تجاری‌سازان در کشور کاهش تقاضا به‌دلیل بالابودن قیمت‌ها است و این موضوع موجب شده تا تجاری‌سازان منبع زیان انباشته خودروسازان داخلی به حساب آیند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار تلاش دارد با ایجاد یک استراتژی واحد، این بخش را سامان‌دهی و به‌نوعی روند توسعه در بخش تجاری کشور را فراهم کند.با وجود آنکه به‌نظر می‌رسد هدف سیاست‌گذار توسعه خودروسازان تجاری در کشور است، اما یکی از سوالات جدی آن است که دلیل تنوع بسیار زیاد خودروهای تجاری در کشور چیست که سیاست‌گذار صنعتی قصد دارد با محدود کردن آن شرایط توسعه این صنعت را فراهم کند؟
 
بنا به گفته دست‌اندرکاران تولید خودروهای تجاری، چالش تولید در شرکت‌های تجاری‌ساز به‌دلیل رکود 10 ساله‌ای است که بر این صنعت حاکم است؛ به‌طوری‌که آمارهای موجود نشان از افت جدی تولید این خودروها از سال 1390 تاکنون دارد. به‌عبارت بهتر، تشدید تحریم‌ها و خروج شرکای خارجی صنعت خودرو موجب شد که تولید در شرکت‌های خودروساز تجاری با افت قابل‌توجهی مواجه شود. بر این اساس با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بسیاری از شرکت‌های تجاری‌ساز معتبر جهانی همچون بنز و ولوو که شریک خودروسازان داخلی بودند، از ایران خارج شدند. با وجود این خودروسازان ایرانی دست روی دست نگذاشتند و شرکای چینی را جایگزین این شرکت‌ها کردند؛ به‌نحوی‌که هر یک از شرکت‌های تجاری‌ساز داخلی براساس رده‌بندی قیمتی قرارداد همکاری با چند برند چینی را امضا کردند و همین موضوع موجب افزایش بازیگران فعال در این بخش و تیراژ پایین تولید آنها شد. موضوعی که بسیاری از کارشناسان از آن به‌عنوان یکی از جدی‌ترین چالش‌های خودروسازان تجاری در کنار کمبود نقدینگی یاد می‌کنند.
 
وجود چنین مباحثی موجب شد که در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو بر کاهش تنوع و افزایش تیراژ تاکید شود. بنا به گفته کارشناسان، خودروسازان تجاری،در زمان تشدید تحریم‌ها همکاری‌های گسترده‌ای را با برندهای چینی متعدد رقم زدند؛ به‌طوری‌که هر شرکت داخلی همزمان با چند شرکت چینی برای تولید خودروهای سنگین اقدام به عقد قرارداد کرد و همین امر منجر به تولید برندهای مختلف با تنوع محصولات در رده‌های قیمتی اما تیراژ کم در شرکت‌های تجاری‌ساز کشور شد. در این مورد، یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید می‌کند، که هم‌اکنون وزارت صنعت قصد دارد در شرایط پساتحریم تعداد برندهای فعال که عمدتا چینی هستند را کاهش دهد و بر همین اساس خودروسازان تجاری داخلی را مجبور کند با یک تا دو شرکت تجاری‌ساز بین‌المللی به فعالیت بپردازند. وی معتقد است، از آنجا که یکی از مشکلات اصلی تجاری‌سازان داخلی فقدان استراتژی مشخص در انتخاب شرکای تجاری است و همین موضوع موجب شده که آنها به‌صورت جزیره‌ای عمل کنند؛ بنابراین سیاست‌گذار قصد دارد با ایجاد استراتژی واحد، تولیدی هدفمند را رقم زند.در این بین آنگونه که گفته می‌شود، سیاست‌گذار صنعتی قصد دارد با کاهش تنوع در تولید تجاری‌سازان ضمن فراهم کردن تولید اقتصادی به‌نوعی استراتژی واحدی در این بخش را ایجاد کند تا از روند نزولی تولید در این شرکت‌ها جلوگیری کند. به‌رغم آنکه یکی از دلایل خودروسازان تجاری داخلی در همکاری با چینی‌ها شرایط تحریمی کشور و خروج خودروسازان معتبر اروپایی بود، اما قیمت به نسبت مناسب‌تر چینی‌ها نیز موجب افزایش همکاری تجاری‌سازان ایرانی و چینی شد.
 
به‌این‌ترتیب در حالی وزارت صنعت قصد دارد با ایجاد محدودیت برای برندهای مختلف به‌نوعی وضعیت فعالیت خودروسازان تجاری در بازار ایران را منظم و با برنامه کند و در این زمینه استراتژی مشخصی را مدنظر دارد، اما موضوع مهم دیگر افزایش میزان داخلی‌سازی و انتقال تکنولوژی روز به صنعت تجاری کشور به منظور تولید اقتصادی است. در این مورد حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه سهم برخورداری خودروهای تجاری از ارتباطات خارجی در مقایسه با خودروهای سواری بسیار بیشتر است، می‌گوید: از آنجا که تکنولوژی در تولید تجاری‌ها اهمیت بیشتری دارد و از سوی دیگر این صنعت نیازمند سرمایه بیشتر است؛ بنابراین وابستگي اين حوزه به خودروسازان و قطعه‌سازان بين‌المللي بسيار فراتر از خودروهاي سواري است.سنجری معتقد است، تحريم‌هاي بين‌المللي طي سال‌هاي گذشته تاثير مستقیمی بر تولید تجاری‌سازان داشته و موجب افت تولید و عرضه این محصولات شده است؛ بنابراین در شرایط کنونی یکی از مسائلی که می‌تواند بر تولید و عرضه این محصولات اثر مثبتی داشته باشد، حضور شرکای خارجی خودروسازان تجاری است.وی معتقد است، در کنار مشارکت‌های بین‌المللی با خودروسازان معتبر، سرمایه‌گذاری در حوزه قوای محرکه موجب می‌شود تولید این خودروها در کشور با تیراژ و صرفه اقتصادی همراه باشدکه این موضوع زمینه توسعه این صنعت را فراهم می‌کند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تحریم , چین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

نريمان
0

چندين سال غفلت خودورسازان داخلي براي توليد خودروي با كيفيت و مناسب در محدوده 50 تا 70 ميليون باعث يكه تازي چيني ها شد مطمئن باشيد اگه خودروسازان مثل اوايل دهه 80 كه در تمامي محدوده قيمتي خودروي توليدي و تنوع داشتيم طوري برنامه ريزي كرده بودن كه خودروي خوب و بروز در محدوده 50 تا 70 ميليون توليد ميكرديم چيني ها به اين سادگي نميتونستن ماشينهاي بنجل و بي ريختشون را بهمون قالب كنند. ايرانخودرو از خواب بيدار شده و ميخاد با دناي فول اتومات اين محدوده را فتح كنه ولي با اين سرعتي كه داره پيش ميره و 3 سال طول كشيد دنا مجهز به سانروف و خطوط بدنه جديد بشه فكر كنم ده سال طول بكشه تا شاهد يك دناي كامل مجهز به موتور خوب قوي با گيربكس اتومات و آپشنهاي كامل باشيم!
13:13  1396/03/21
گزارش
پاسخ دادن
بهزاد 202
0

اگه عملی یشه خیلی عالیه

از ولوو، بنز چند محصول کارمد و باکیفیت تولید بشه می عرضه به این چینیای آشغال هر سال یه مدل میدا لوازمشم پیدا نمشه، مثل کشنده هایوما فتون ایران خودرو بدنش جدیده موتورشم یکم از ماک 60 سال پیش قویه یا فراز و سهند و البرز مصرفشونم مثل همون ماک 60 ساله چه بسا بیشتر 100 دی 40 به بالا مصرف کازییل کم نیست
12:13  1396/03/21
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : سلام واقعا برای 4ماه تاخیر 9 میلیون چطوری محاسبه شده مغزم سوت کشید از این مبلغ داداش
حمید : ممنونم از راهنمایی عاقلانه ی شمادوست عزیز
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مردم منظر تحویل : سلام ماشین من کخ بعد از تحویل امروز 9 روز است معلوم نیست
اکبر : عقل شون نمیکشه داداش خدا شفاشون بده این ادمای مریضو
سوگند : بله تبدیل نیست خود رانا رو تحویل میدن فقط باید صبر داشته باشیم
علی : مشکل کمبود ضبط هم برای ما مردادی ها بود ولی اینا همش شایعه هست
مهدی : به هیچ وجه تبدیل نمیاد به هیچ وجه
مصطفی : چرا اینقدر دیر تکمیل وجه کردی؟تیر کجا مهر کجا؟شما باید خرداد تکمیل وجه میکردی
ستاره : کدوم طرح ثبت نام کردین چه قدر خوش شانسین یه ماهه اسمتون درومده
حامد : اره داداش به محض اینکه پول کاملو واریز کنی فاکتور میشی یه نگاه به کاستومرت بنداز احتمالا فاکتورت کردن
علی سورن : ممنون از جواب شما،من سورن دوگانه طرح فرسوده فروش فوق العاده تحویل 24 آذرم هنوز فاکتور نشدم شما چه طرحی بودید ؟
بی نیسان : علیک سلام آقای اسدالهی من اهل گنبد کاووس هستم میدونید بعد روشن شدن اون چراغ تحویل کی ماشین دستم میرسه شنبه هفته قبل پلاک شدم دیروز روشن شد چراغ تحویل. شما تحویل گرفتین؟